Konijn ziek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Konijn ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:37

Hallo :wave:

Elke ochtend bij de hooironde, voel ik altijd even mijn konijntjes over hun rug, gewoon om even te checken hoe ze in t vet zitten. Nu heb ik dat een week niet gedaan omdat ik ziek was (en heeft mn moeder ze voorzien van hooi e.d.) en de laatste dagen ben ik het eigenlijk vergeten om te doen.

Afgelopen vrijdag dus maar weer gedaan en 1 van de nijntjes was echt mager. Gelukkig moest ik die dag werken (paraveterinair) dus konijn bij de kladden gegrepen,DA op de hoogte gesteld en naar t werk gereden. Konijn is normaal ruim 3,5 kilo en nogsteeds groeiende (denk ik? Nog geen jaar oud). Nu woog ze slechts 2,3 kilo. Ze was zwak, reageerde niet op veel dingen en het was of onderzoek of euthanasie. De DA durfde het wel aan, dus bloedonderzoek en ze heeft enkele injecties gehad. Ze keutelde nog wel, hoewel haar maag leeg was. Dus direct ook maar dwangvoeding klaargemaakt, die ze op at als een ware bouwvakker met pauze. Daar lag het dus niet aan. Er is nog naar het gebit gekeken, en tja, er zaten hier en daar wel wat ieniemiene haakjes, maar niet iets waarvan we dachten, dat is de oorzaak.

Bloedonderzoek kwam miet zoveel uit. Het ging vooral om lever en nierwaarden, maar waarschijnlijk heb ik het verkeerd ingevoerd en is er een foute uitslag uitgekomen (ik werk nooit met dat apparaat, wij sturen bloed bijna altijd op). Dus overige bloed bewaard en maandag zal mijn andere collega er even naar kijken.

We zijn dus niet echt veel wijzer, behalve dat ze een flinke ondertemperatuur had, onwijs vooruit is gegaan na de injecties (maag-darm stimulans, biodyl en... Nog iets) en onderhuids vocht. Nu zit ze voorlopig binnen (alleen) en kan ik haar goed in de gaten houden. Met momenten vreet ze als een slootgraver, maar wel vooral lekkere dingen. Wortel, appel, brok en een beetje hooi. Dwangvoeding vond ze vandaag niet lekker genoeg, dus ga morgen iets anders voor haar maken (gezien ze wel wat eet wil ik haar niet direct dwangvoeren).

Op het moment lijkt ze heel alert, minder zwak en ook haar temperatuur is normaal. Nee, ze zijn niet geënt, ontwormen durfde DA nog niet aan, ze heeft geen scheef koppie oid. Maandag gaat ze weer mee om eventueel verder onderzoek te doen.

Sorry voor dit lange en onduidelijke bericht, maar waar zouden jullie als eerste aan denken? Ik heb nooit veel met mijn konijnen gehad, maar deze wil ik echt nog niet kwijt.

En kan ik de dames nog wel weer bij elkaar plaatsen? Daar ben ik nog het meest bang voor...

Kanto

Re: Konijn ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:40

Virus wat op het moment veel rond speelt bij konijnen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:41

Oei wat naar. Hoop dat ze opknapt!

Ik zou zeggen voor nu gescheiden houden en eerst zorgen dat ze er bovenop komt. De medische uitspraken laat ik graag over aan degene die ervoor gestudeerd heeft. :+
Volgens mij is ze in goede handen op je werk.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:42

Maar had ze dan niet allang dood moeten zijn en had het andere konijn ook geen last moeten hebben? Die is mooi op gewicht en vertoont verder geen tekenen dat ze ziek is..

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:42

Leffroi schreef:
Maar had ze dan niet allang dood moeten zijn en had het andere konijn ook geen last moeten hebben? Die is mooi op gewicht en vertoont verder geen tekenen dat ze ziek is..

zitten ze bij elkaar in het hok dan?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:44

Jazeker.

Nouja, op het moment niet. Maar normaal gesproken wel.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:47

dan heb ik geen idee, mijn konijn heeft altijd alleen in een hok gezeten, was sloom en de dag ernaar lag het levenloos in haar hokje... geen idee hoe ze het voor elkaar heeft gekregen maar volgens DA wel het virus :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:51

Een Virus kunnen ze wel overleven hoor, en er zijn meer virussen natuurlijk
Heb het vroeger gehad, alle raskonijnen dood aan het vhd virus en het huis tuin en keukendier overleefde het,maar was wel een dag of wat ziek.
Zou het even aan kijken

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:52

Nouja, ik ga er in dit geval niet direct van uit. Dan had ze steeds zieker moeten worden en ik gok nu al dood. Op dit moment, op het mager zijn na, zie ik niet veel geks aan haar. Drinken doet ze niet echt, maar ze haalt veel vocht uit de komkommer, dwangvoeding (wat ze dan wel heeft gehad) wortel en appel. Mijn ervaring isdat ze dan sowieso minder drinken dan de dagen waarop ze dat niet krijgen. Anders krijgt ze morgen sowieso wat toegediend.

Ergens zat ik nog te twijfelen dat de andere haar gewoon wegdrukt bij het eten. Maar het gekke is, als ik aan kom met hooi of iets lekkers, vallen ze direct aan en zie ik ze beiden goed eten. Bovendien is de zieke vaak de dominantere van de 2.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:32

Het zijn niet de symptomen van VHD dus dat lijkt me sterk.

In geval van vermagering van konijnen begin ik altijd met ontlastingsonderzoek om coccidiose en wormen uit te sluiten. Dit kunnen ze ook hebben zonder dat je het ziet aan de ontlasting. Komt daar niks uit laat ik ze eventueel nog op kweek zetten voor E.coli en clostridium.

Als uit het bloed zo niks komt, zou ik vooral nog denken aan E.cuniculi.
Afvallen ondanks goed eten is een symptoom dat regelmatig voor komt. Ze vermageren dan ook in korte tijd en opgegeven moment verzwakken ze.
Meer informatie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html
Een konijn heeft erg weinig eten nodig om op gewicht te blijven (wel onbeperkt hooi, maar neem aan dat, dat er in overvloed is), de kans dat de andere haar weg drukt is erg klein. Wat voor brokken geef je?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:56

Wij hebben dit de afgelopen weken met onze voedster ook gehad. Wilde alleen lekkere dingen, geen brokjes of al te harde dingen terwijl ze wel echt trek leek te hebben. Ze was van 1,6kg naar 1,45kg gegaan.

Tandjes na laten kijken, ook alleen wat kleine haakjes, toch laten behandelen. Bij thuiskomst was ze nog wat gevoelig in dr mondje (logisch) maar duidelijk weer meer geïnteresseerd in (harder)eten. Na paar dagen was de gevoeligheid weg en at ze alles weer zoals vanouds.
Voor de behandeling hebben we haar op advies van DA wel een kleine week goed gedwangvoerd en wat medicatie (infacol, cisaral, bij pijn carprofen) gegeven om haar wat aan te laten sterken. Ze moeten onder narcose voor de behandeling en daar zijn konijnen natuurlijk sowieso al wat gevoelig voor.

Nog andere optie: is ze gecastreerd?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 13:15

Faniek schreef:
Het zijn niet de symptomen van VHD dus dat lijkt me sterk.

In geval van vermagering van konijnen begin ik altijd met ontlastingsonderzoek om coccidiose en wormen uit te sluiten. Dit kunnen ze ook hebben zonder dat je het ziet aan de ontlasting. Komt daar niks uit laat ik ze eventueel nog op kweek zetten voor E.coli en clostridium.

Als uit het bloed zo niks komt, zou ik vooral nog denken aan E.cuniculi.
Afvallen ondanks goed eten is een symptoom dat regelmatig voor komt. Ze vermageren dan ook in korte tijd en opgegeven moment verzwakken ze.
Meer informatie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html
Een konijn heeft erg weinig eten nodig om op gewicht te blijven (wel onbeperkt hooi, maar neem aan dat, dat er in overvloed is), de kans dat de andere haar weg drukt is erg klein. Wat voor brokken geef je?

Bedankt, dit vind ik heel nuttige informatie. DA dat idd ook eerst aan e. cuniculi. Vandaar het bloedonderzoek om iig de nierwaarden te checken. Dit zal ik maandag even opnieuw doen.

Ontlasting kan ik na laten kijken, maar als ze het morgen nog zo goed doet en zelfs weer is aangekomen, ga ik kijken of we niet gewoon direct kunnen ontwormen. Kortste klap denk ik.

Onbeperkt hooi hebben ze sowieso. Brok niet altijd, maar dat is normaal gewoon een goedkope brok. Heb gister een zak junior van beaphar opgehaald. Ben niet zo'n fan van dit merk, maar was op het moment het enige wat ze nog hadden voor junior. Ze eet het wel, maar niet van harte. Hooi doet ze momenteel alleen haar ontlasting op, dus daar moet ik nog even wat op verzinnen (heb geen hooiruif in de bench).

Omaro: ik laat morgen ook nog even naar het gebit kijken. Narcose gaat nu sowieso niet gebeuren, daar is ze veel te zwak voor en voor alleen bijvijlen is het niet echt nodig.

Ik wilde ze van t voorjaar laten castreren omdat ze buiten zitten en deze had vooral last van haar hormoontjes. Maar ivm temperaturen nog niet gedaan. Staat wel op de planning.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:22

Had je het konijn nog helemaal niet ontwormd dan??

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:31

In dwangvoeding zit voornamelijk vezels om de darmen op gang te houden, dus als ze het hooi laat liggen zou ik zeker wel wat dwangvoeding geven. Probeer het eerst zonder dwang, gewoon het spuitje voor haar mond houden. Soms, bij voldoende eetlust, willen ze het gewoon oplikken zonder dat je ze echt moet dwingen tot eten.

Hopelijk weet je snel meer en blijft je konijn intussen stabiel! Sterkte.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:36

Mag ik vragen met wat voor middel jullie konijnen ontwormen? Want voor zover ik weet zijn er geen specifieke ontwormingsmiddelen voor konijnen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:40

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:52

Oh wat stom,dat zie ik nu ook.
Ik geef selamectine van stronghold,maar dat was ook meer tegen mijt,konijnen hebben daar ook nog wel eens last van.
Meende dat dat ook tegen wormen was :o

Edit, ik heb er een met e cuni gehad,die kreeg panacur daar toen voor

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:05

Wij geven voor het ontwormen vaak de stronghold mee. Idd meer ook voor mijt, maar voor zo ver ik weet werkt het ook tegen wormen en anders idd een panacur kuurtje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:07

Ze drinkt nu wel goed, dus dat is wel een geruststelling. Zoals ze het nu doet maak ik me niet zoveel zorgen meer. Gaat dan vooral om aan te komen.

Ik zal haar straks nog even wat slobber klaar maken, want het dwangvoer weigert ze nu compleet, dus als ze het slobber niet wil is het echt dwangen en dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Ze krijgt ook een paar keer per dag ciseral. Gras ging er in ieder geval met veel smaak in!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:20

Heb net nog metacam opgehaald voor de zekerheid. Ze lijkt wat last te hebben van gas.

Weet iemand hier ook, of je een konijn colosan mag geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:36

Vraagje .he, waarom ga je dwangvoederen als ze gewoon gras eet?
En ze eet toch ook wel fruit en groente.
Ik vraag me af of dat wel zo verstandig is, zeker nu je denkt dat ze wat last van gas heeft.

Gas heb ik geen ervaring mee, heb al dik 30 jaar konijnen maar nog nooit meegemaakt.
Er lag er wel eens languit,maar die liet ik dan in de tuin rondrennen en dan was het over.

Ik zou er geen colosan in doen, dat is voor paarden toch?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:43

Ik dwangvoer haar ook niet, omdat ze dus zelf eet. Dat gas kan eventueel komen van de ciseral drops. Dus nu iig metacam gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:57

Oh ok, dan heb ik niet goed gelezen.
Nou hopen dat het allemaal een beetje snel op knapt :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 23:00

Hoop ik ook. Heb nu in ieder geval alles gedaan wat ik kan. Temperatuur is nu goed, 38,2. Daar ben ik heel blij om. Morgen weet ik hopelijk meer..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:09

Gas door de cisaral? Dat is juist een veelgebruikt middel bij gas :)
Metacam is gewoon pijnstilling.

Hoop dat ze snel beter is.