Autogordel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Autogordel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:15

Hoi bokkers!
Morgen vertrek ik op vakantie met het gezin. Mijn hondje en katje ontbreken dus niet en gaan gezellig mee. Het is een autorit van 2 uur ongeveer. Mijn katje gaat in haar reismandje en dat maak ik met de autogordel vast. Dus die zit wel veilig.
Laatst heb ik bij zooplus een autogordel voor een hond besteld (ik kwam een paar euro te kort voor gratis verzending. Dus dat leek me een nuttig extraatje. http://m.zooplus.nl/shop/honden/benches ... dels/19968
Nu twijfel ik of ik hem haar om zou doen. Ik heb namelijk zelf pas een auto-ongeluk gehad en mijn verwondingen waren erkennen door de gordel. (Tuurlijk snap ik dat er anders andere dingen gebeurd zouden zijn!) maar nu twijfel ik dus of ik haar los op de achterbank zou laten of dat ze die gordel om zou krijgen. Het gaat om een grote Maltezer. Wat zijn de ervaringen van bokkers hierin?

NathalietjeB

Re: Autogordel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:17

hier zit mijn hond ook vast met auto gordeltuigje in de auto

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:18

In frankrijk is het zelfs verplicht. Ik zou het wel doen, je wil echt niet dat hij door de voorruit gaat bij een ongeluk..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:20

vast zetten... bij een ongeluk is een rondvliegende hond in de wagen ook maar zielig :\

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:21

Heb je geen ruimte voor een reismandje of een kleine bench? een Maltezer is daar nog klein genoeg voor denk ik, en ik vind het persoonlijk prettiger dan een gordeltuigje. Ik heb zelf een paar hele grote dames, die zitten altijd in de kofferbak, maar dat is enkel voor kleine stukjes. Die nemen we geen lange stukken mee omdat ze daar simpelweg gewoon te groot voor zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:22

Duitsland is het ook verplicht.Ik ben ooit eens toen ik stilstond vanachter aan gereden door een auto.Mijn hond die op de hoedeplank lag achterin lag toen met een klap tegen mijn voor ruit,een hondje van 5 kg.Sindsdien zitten bij mij honden vast in de auto.De kleintjes heb ik in een bench op de achterbank staan.Maar een gordel kan ook.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:23

Ik ben een tijdje terug getuige geweest van een ongeval waarbij het hondje door de voorruit gelanceerd is. Dus absoluut vast met een gordel.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 30-01-16 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:24

Onze westie van 10kg zat altijd in de gordel en lag dan of lekker te slapen of zat rechtop rond te kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:25

Absoluut wel. Een hond is een moordwapen op het moment dat hij los in de auto zit bij een ongeluk. Als je pech hebt klapt hij namelijk niet alleen tegen de voorruit maar daarna door tegen jou (en kan zo dodelijk zijn). Hier heb ik er eentje bij de bijrijdersstoel op de grond liggen aan een riem en één in een reiskooi zitten.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:26

Mijn hond (shihtzu/maltezer) zit ook in de gordel. Gewoon aan haar tuigje vast.Kan ze ook niet naar voren springen en bij een noodstop zit ze ook vast.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:28

In Nederland is dit al verplicht toch? Hier ook vast met een tuig.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:28

Dankje voor jullie meningen! In mijn omgeving zie je het namelijk nooit.
Voor een 2e reismandje is er geen plek. Er zitten 3 volwassenen in de auto. Het reismandje van de kat en dan de hond met het gordeltuigje in het midden op de achterbank. De koffer zit ook vol. Daarin moet o.a hun grote bench mee, kattenbak, krabpaal en natuurlijk onze bagage.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:36

Mijn honden zitten altijd met tuigje aan de gordel. Heb dit setje;
Afbeelding

En super tevreden over. Moesten poosje terug flink op de rem en kleinste hondje wil nooit zitten, dus eerder viel hij dan van de bank. Maar nu niks aan de hand.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:00

Onze hond ligt altijd achter de voorstoelen op de grond, eventueel vast met een riem aan de stoel, is dat eigenlijk een veilige plek? ik dacht altijd van wel..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:07

Om een beetje te visualliseren wat er gebeurt bij een tik en je hebt de emmers verf niet goed vast zitten :+

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:11

Altijd tuigje met gordel. Ik heb op m'n werk ook af en toe te maken met door de auto vliegende honden. Loopt niet altijd even goed af...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:18

Jep vastzetten!
Je kunt beter een blauwe plek en een gebroken sleutelbeen hebben van de gordel dan een deuk in je schedel van de voorruit...
Stel dat je met slechts 50 kilometer per uur probeert een boom uit de grond te rijden heeft de hond bast tussen zijn tanden!
Er komen bij een botsing zoveel krachten vrij, dat is haast onvoorstelbaar.
En je hoeft het niet zelf te doen hé, de zgn mij overkomt het niet houding, maar je bent niet in je uppie op de weg.
Gister weer bijna 1 op de achterbank zitten, zat waarschijnlijk te whatsappen ipv op te letten wat er voor hem gebeurde, Tja vrachtwagens voegen nu eenmaal niet zo snel in op een enkelbaans autoweg met korte invoegstrook.... Dan ontstaat er een opstopping.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:27

Altijd vastzetten:
1. het is verplicht
2. een rondvliegende hond is erg gevaarlijk, en vaak kan de hond dit ook niet meer navertellen
3. Bij een ernstig ongeluk en je bent buiten bewustzijn, als er een niet aangelijnde hond in de wagen zit mogen/zullen de hulpdiensten normaal je wagen niet opendoen tot er iemand bekend met de hond aanwezig is. Dus dan KAN het zijn dat je cruciale eerste hulp mist.
4. indien je een hond in een bench in bv de koffer of laadruimte mee hebt, wel ergens duidelijk vermelden in je auto (op je stuur, in je portemonnee, briefje dat je bij je hebt dat ze zeker zullen vinden) dat er een hond aanwezig is in de wagen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:29

In Nederland is het vastzetten van de hond niet verplicht i.t.t. België.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 21:32

Het gaat over belgie. Hier is het niet verplicht voor de duidelijkheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:33

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:36

In Nederland is het dus niet verplicht, goederen mogen niet hinderen, maar een losse hond hindert niet per definitie.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:38

Is het werkelijk verplicht hier in Nederland? Heb er nog nooit van gehoord en hier in de buurt is het ook eerder uitzondering dan regel heb ik het idee.

Overigens ken ik wel veel mensen met auto met grijs kenteken; maw geen achterbank en schot tussen de twee voorstoelen en de laadruimt/plek voor honden. Daar zitten nieteens gordels. Nu zijn de honden waar ik het over heb allemaal ridgebacks, dus geen hondjes van 5 kg. Maar als ik nu zo eens nadenk, gebeurt dit wel heel veel in het rr wereldje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:01

Mizora schreef:
In Nederland is het dus niet verplicht, goederen mogen niet hinderen, maar een losse hond hindert niet per definitie.

Maar volgens mij is dit wel voor interpretatie vatbaar... Als meneer de politieagent je aan de kant zet, en in zijn ogen hinderen je "goederen" kan je wel een bekeuring krijgen. En voor de ene agent mogen ze rondbouncen in je auto en hinderen ze niet, en voor de andere agent hinderen ze al als ze nog maar kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:02

Het is in Nederland niet verplicht.