Jonge hond eet nauwelijks tot niets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_KR

Jonge hond eet nauwelijks tot niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:20

Oké, heeft er iemand toevallig ervaring met het volgende:

Mijn hond (Rhodesian Ridgeback) van 14 maanden eet verschrikkelijk slecht. Hij is als pup gespeend op vers vlees en dit heeft hij bij mij ook altijd gekregen. Helaas eet hij slecht, al vanaf het begin. Dus dacht ik, ik probeer toch eens brokken. Helaas eet hij die nog slechter.

Het gekke is dat hij af en toe een dag of 3 heeft waar hij wel heel goed goed, maar dat kan zomaar weer afgelopen zijn. Als hij alleen al z'n voerbak ziet loopt hij al achteruit, alsof die voerbak hem gaat aanvallen.

(de meeste) snoepjes en dauwstaven eet hij wel gewoon, dus problemen met zijn tanden zijn eigenlijk uitgesloten. Andere bak voor zijn voer, verschillende merken vlees en brokken ook al geprobeerd. Zalmolie id. eroverheen werkt ook niet. Mengen met vis of ei ook niet, terwijl hij dat juist heel graag lust.

Momenteel is hij echt mager, wat niet verwonderlijk is als je niet eet. Ik zou hem zo graag wat beter willen laten eten. Op het moment wordt ik er echt helemaal simpel van...

Wie heeft dit ook wel eens aan de hand gehad? Wat was er toen aan de hand? Of heb je tips? Ik heb zo onderhand het idee dat ik alles geprobeerd heb, maar misschien mis ik toch nog iets?

kesha1

Re: Jonge hond eet nauwelijks tot niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:22

voelt hij zich wel thuis dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:22

Laat je zijn voerbak staan of neem je die weg na een bepaalde tijd?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:27

Je kunt eens contact op nemen met een homeopaat. Onze collectie reu at ook ontzettend slecht. Sinds we hem behandelen met homeopathie eet hij stukken beter.

Wij zijn hier mee begonnen voor zijn epilepsie, maar het eten werd ook aangepakt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:33

Die van mij had een paar merken die ze echt niet at. Inderdaad gewoon neus voor ophalen. Welke merken heb je geprobeerd? Hier viel smuldier het meest in de smaak.
Nu voer ik gewoon nat voer met brok, misschien is dat nog een idee. Nat voer vinden veel honden nog net iets lekkerder.
Heb je ook al eens met een da overlegd of het geen medisch probleem kan zijn?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:36

Een woord heb ik hiervoor en dat is : PUBERTEIT!!!

Echt serieus waar! Stop met switchen qua voer. Op elk voer gaan ze weer miepen. Je voert rauw harstikke goed! Lekker bij blijven. Maaltijd aanbieden, Niet eten? Na een kwartier weghalen en pas in de avond opnieuw aanbieden. Weer niet eten? Hup in de koelkast ermee . Klinkt hard, maar hij test je nu echt uit. Geen tussendoortjes geven helemaal niks en volhouden .
Ik spreek helaas uit ervaring.... hierdoor 1 vreselijk lastige eter. Bij de andere heb ik het meteen de kop ingedrukt.

Echt even streng zijn

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:44

Heb je zijn bloed al eens laten onderzoeken?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:52

Ja hij voelt zich wel thuis, het is verder gewoon een vrolijke lieverd.

Hij krijgt zijn eten en na een kwartier zet ik het inderdaad weer in de koelkast, vervolgens krijgt hij het 's avonds pas. Ik moet dus alleen steeds eten weg gooien, aangezien hij gewoon echt niet eet. Vind ik wel zonde...

Hij krijgt inderdaad smuldier, maar ook carnibest, darf, maar werkt allemaal niet.

Puberteit heb ik ook zeker in mijn achterhoofd, maar dit doet hij echt al sinds hij een week of 8 oud is. Dat was niet toen al puberteit toch?! Daar was hij toen echt veel te jong voor. Kan wel zijn dat hij ons nu wel aan het testen is hoor!
Verder is het echt een voorbeeldige hond, geen pubergedrag, niets. Nog nooit zo'n makkelijke hond gehad, behalve het eten dan.

Waar zou je het bloed op moeten onderzoeken dan? Want random bloed afnemen heeft geen zin. Uiteraard houd ik hem qua gezondheid goed in de gaten, ben zelf bijna afgestudeerd dierenarts :)

Bedankt voor jullie reacties zover! Meer tips zijn altijd welkom!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:53

Onze hond eet niet meer door problemen met de alvleesklier, verder werken haar nieren ook bijna niet meer. Ze zit nu dus echt in haar laatste weken en ze is pas 4 jaar. Ik zou dit niet zomaar op puberteit gooien, maar ook beter onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Gracezellaa op 20-01-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:56

Als je eens probeert zijn voer te laten staan?? Of zijn er nog andere dieren die ervan zouden kunnen eten?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:58

Oh jeetje, sterkte Gracezella! Had jullie hond nog meer tekenen dan alleen niet eten? Denk ook meer plassen en drinken ed?

Voerbak laten staan hebben we ook geprobeerd, helaas blijft het dan nog steeds onaangeroerd staan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:59

Met 14 maanden zou ik het op wel op puberen gooien, maar wel er van uitgaande dat hij hiervoor gewoon goed at. Als hij vanaf 8 weken slecht eet, dan is er waarschijnlijk iets anders anders aan de hand. Als je al die tijd al tobt zou ik even langs de dierenarts gaan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:00

Rauw vlees laten staan is niet echt bevorderlijk ivm bederf

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:02

Ruby_Stables schreef:
Oh jeetje, sterkte Gracezella! Had jullie hond nog meer tekenen dan alleen niet eten? Denk ook meer plassen en drinken ed?

Voerbak laten staan hebben we ook geprobeerd, helaas blijft het dan nog steeds onaangeroerd staan.

Dankje. Dat weet ik niet precies. Ik woon op kamers, dus zie de hond alleen af en toe in het weekend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:04

Bij zo'n jong dier zou ik juist gelijk alles willen weten.. dus orgaanfuncties (ook de schildklier en alvleesklier), vitaminen & mineralen.
Ook zou ik een worm onderzoek laten doen.
Is het niet om iets te vinden, dan kan je wel lichamelijke problemen uitsluiten.

Wat overigens bij mijn kat (als hij niet meer wilt eten) altijd redelijk goed naar binnen gaat, is gerookte kip..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:08

Als hij dit al van zijn 8 weken doet, is het misschien is tijd om toch maar eens naar de dierenarts te gaan om hem te laten onderzoeken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:11

Ik heb 15 jaar een hond gehad die slecht tot niet at.
Ik heb er ook een drama van gemaakt zeker omdat het een actieve hond was die volgens mij het wel nodig had.
Maar het bleef een drama op een gegeven ogenblik het voer maar de hele dag laten staan zodat ze kon eten als ze behoefte had, want het weghalen leverde ook niks op.
Als ik nu een hond zou hebben met zulk eetgedrag zou ik die volledig door laten lichten er moet toch een oorzaak zijn denk ik nu.
Mijn hond is er oud mee geworden maar wel altijd de zorg van het niet willen eten pff.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:12

Zou ik ook doen.
en op welke momenten bied je het voer aan?
Bij mijn hond werkte het toch het beste om die zijn voer te geven als we zelf gingen eten.. of na het uit laten.wil de hond ook niet eten na een lange wandeling?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:14

Heel erg herkenbaar, onze RR deed precies hetzelfde. Uiteindelijk op Farmfood gezet en daar op gelaten, dat at ze goed.
En als het echt niet ging af en toe wat pens erbij (smuldier ofzo)
Dit slechte eetgedrag ging hier pas echt over na sterilisatie, de hormonen hadden ook veel invloed op eetgedrag

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:23

Natuurlijk laat ik hem helemaal onderzoeken als het zo door blijft gaan.
Maar, hoe verklaren jullie dan dat hij af en toe wel een periode heeft waarin hij wel goed eet? Dat zou hij niet doen als hij ergens pijn heeft of als er een functie in zijn lichaam niet goed werkt. Die periodes kunnen een week duren, maar ook 2 dagen.

Ik denk dat ik voor nu toch nog even heel consequent ga proberen te zijn, wie weet is het toch gewoon pubertijd wat het nu zo erg maakt.

Natuurlijk wil ik alleen maar het best voor hem! Ik vind het ook helemaal niks dat hij niet eet :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:34

Even de kook over het vlees?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:40

de mijne deed dat vroeger ook, het leek of hij buikpijn ofzo kreeg van zijn voer. We hebben hem toen op advies van de da en voerleverancier over gezet op licht verteerbaar voer, en dan van een hoge kwaliteit zodat hij met 2 ons per dag al voldoende had (het is niet zo'n grote hond). Dat heeft goed geholpen en heeft hij het nog maar soms dat hij een maaltijd overslaat.
Ik herken je frustratie, succes.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:34

Ik heb 2 honden waar de oudste ook zo'n slechte eter is.
Hij is al bijna 15 en z'n hele leven is het al zo gegaan.
Verder is hij kerngezond, goed op gewicht en ook nog heel actief voor z'n leeftijd.
Maar dat eten, het lijkt vaak wel alsof hij eet om niet dood te gaan maar zonder plezier. :+
Brokken gaat al jaren niet meer, dus nu al jaren vers vlees wat beter gaat.
Maar alsnog dagen van niet/weinig eten.

Nu heb ik wel bij de Albert Heijn van die Naturis kuipjes gekocht.
Die vindt hij wel erg lekker (60% eend, 20% rijst, 15 % groente/fruit en ik geloof nog wat oliën).
Die vindt hij heerlijk.
Hij vindt het veel lekkerder dan het vers vlees wat ik gaf, en dit lijkt me ook goed genoeg. :)

Maar goed, ik snap je probleem en hoe lastig het is.
Daar ben ik al bijna 15 jaar mee bezig, met ups en downs. :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:39

Mijn puberpup eet ook slecht maar groeit nog wel goed.
Eet ook dagen niet of heel weinig, en eet dan ineens weer 2 dagen 3 x per dag. En dan de volgende dag pas weer 's avonds laat.
Heb gevraagd bij de dierenarts en zij geeft aan dat zolang hij niet afvalt het niet eten nog niet zo erg is, maar je wel moet oppassen voor galspugen en dus maagzweren
Die van mij krijgt nou 's ochtends een klein beetje yoghurt door zijn brokjes. En 's avonds voor het slapen gaan een Denta stick. Zo heeft hij in ieder geval geen lege maag. WB de hoeveelheid moet hij dan echt zelf gaan doen.

Na het fietsen of lange wandeling eet hij vaak wel beter dan de normale dagelijkse uitlaatrondjes.
Ik weet niet hoe mager je hond nu is TS? Is ie ook echt afgevallen of niet meer aangekomen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:40

Buikpijn? Maagzweer?
Ik zou deze hond laten onderzoeken, zo extreem niet eten is niet stabdaard.