Konijn(en) aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Konijn(en) aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:18

Hee,

Ik wil graag diertjes hebben, en ik neig nu heel erg naar konijntjes. Thuis situatie: een Engelse Cocker, en de konijnen kunnen zowel binnen als buiten gehuisvest worden.

Maar nu; wat voor kooi? Binnen of buiten? Twee of een (nouja het worden er waarschijnlijk twee)? En hoe ga je dan koppelen? En wat voor ras? Mijn vriend wil graag naar het tuincentrum om daar te kijken, maar ik haal ze liever via MP of een fokker..

Wie o wie kan ons adviseren over alles? :D Ik heb wel eerder konijnen gehad, maar dat is toen niet meteen juist aangepakt, met als resultaat een vals konijn. Ik wil het nu dus ineenkeer doen.

Maaikevdk

Re: Konijn(en) aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:20

Ik zou als ik jou was naar een opvang gaan en daar een koppeltje kopen. Zij kunnen je daar goed informeren en allerlei tips geven. Er zitten verschillende in Nl, daar kan je het beste even op googlen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:22

Niet uit een tuincentrum halen! :D

Konijnen zijn niet zo heel lastig te houden, je moet er minimaal 2 hebben. Bij voorkeur een gecastreerde ram en een vrouwtje. Man-man en vrouw-vrouw gaat vaak fout omdat ze gaan vechten. Bij voorkeur een koppel uit een opvang want daar zijn ze al voor je gekoppeld.

Konijnen hebben een ruime ren nodig waar ze 24/7 toegang tot moeten hebben. Ik zou zelf 4m2 aanhouden als minimaal. Een ren is op zijn leukst met wat tunnels en speeltjes, daar maken ze hier dankbaar gebruik van. Vooral tunnels en rammel speeltjes doen het goed!

Voedsel: onbeperkt hooi en goede kwaliteit brok. Denk aan supreme selective of een andere brok met veel vezels en weinig suiker. Je kan ze ook bepaalde groentes / gras bij voeren. Op internet staan wel lijsten wat ze wel en niet mogen. Dingen als knaagstenen / mineraal stenen / knaagsticks zijn echt niet goed voor je konijntjes. Veel te veel suiker!

Let wel op, het zijn geen knuffeldieren. Veel konijnen vinden oppakken helemaal niks. Aaien vinden ze vaak wel fijn als je ze tam maakt. Dan blijven ze rustig zitten voor een aai over hun bol!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:23

Je kan best bij een tuincentrum halen maar dan moet je de geslachten nog wel even nakijken ook op marktplaats heb je wel nestjes waar je bijvoorbeeld 2 zusjes of 1 broertje laat castreren met een zusje, als het kan is het het leukst als ze buiten in het gras zitten ras maakt niet uit of je moet zelf een bepaald ras willen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:26

Neem eens contact op met het knaagspoor in Ridderkerk (regio Rotterdam).
Deze vangen gedumpte of overbodige konijnen en andere knagers op.
Goeie kans dat er al een koppeltje diertjes zit die een leuke vaste verblijfplaats zoeken.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:26

In het tuincentrum heb je ook vaak 2 konijnen in een hokje dus die kunnen het ook goed vinden met elkaar dus dat moet ook geen probleem worden met koppelen

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:26

Ik wil ook niet uit een tuincentrum, maar mijn vriend vind dat prettiger kijken. In de opvang hier moet je speciaal een afspraak maken, en hij wil graag babytjes zodat je ze zelf kan opvoeden.
Ik sta daar echt helemaal tegenover, ik ga liever naar een opvang. Wij hebben onze konijn ook uit een opvang, en helaas een jaar later ons koppel daar heen gebracht. Het liefst ga ik daar weer een konijn halen. (Konijnenopvang Binkies)
Wat je zegt over knuffeldieren, ik zoek eigenlijk wel een konijn waar ik iets mee kan. In de zin van een keer op schoot, maar vooral iets van konijnentraining lijkt me leuk. Als ik straks konijnen heb die dat echt niet leuk vinden is het niet anders, maar dat is wel mijn insteek. Kan ik dan beter geen konijnen nemen?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:28

Vera96 schreef:
Ik wil ook niet uit een tuincentrum, maar mijn vriend vind dat prettiger kijken. In de opvang hier moet je speciaal een afspraak maken, en hij wil graag babytjes zodat je ze zelf kan opvoeden.
Ik sta daar echt helemaal tegenover, ik ga liever naar een opvang. Wij hebben onze konijn ook uit een opvang, en helaas een jaar later ons koppel daar heen gebracht. Het liefst ga ik daar weer een konijn halen. (Konijnenopvang Binkies)
Wat je zegt over knuffeldieren, ik zoek eigenlijk wel een konijn waar ik iets mee kan. In de zin van een keer op schoot, maar vooral iets van konijnentraining lijkt me leuk. Als ik straks konijnen heb die dat echt niet leuk vinden is het niet anders, maar dat is wel mijn insteek. Kan ik dan beter geen konijnen nemen?

Als je graag konijnen wil moet je ze nemen alleen zou ik dan niet te oude konijnen die ouder dan 2 zijn want de kans dat ze dan nog wat leren is wel moeilijker een jong konijntje kan je nog helemaal zelf opvoeden en dus ook makkelijk iets aanleren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:30

Vera96 schreef:

Ja dat kan wel, maar ze vinden oppakken niet fijn. Je kan ze wel leren op schoot te springen of in een mandje te gaan zitten! :D genoeg mensen die dat doen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:36

De mijne heb ik gekregen en hadden zich al vermenigvuldigd. :')
Snap het idee van kopen in een winkel wel, is makkelijker en sneller maar zeker geen garantie dat het koppel leuk samen blijft.

Konijnen kunnen binnen en buiten maar ik vind het echte buiten beesten.
Vind het geen knuffel dieren ook al kun je ze natuurlijk wel tam maken.
Ik heb half wilde die zich prima vermaken zelf en die ik 2x per dag verzorg.
Je kunt ze wel van alles leren maar daar ben ik niet zo van.
Leuk om naar te kijken zeg ik dan maar, mogen hun tijd uitzingen bij mij.
Loslaten vind ik zielig :p

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:38

Ik raad je aan minimaal 1 konijn bij de opvang te halen, namelijk een (mannelijke) castraat. Als je een jong vrouwtje wilt kan je die inderdaad bij een fokker halen of waar dan ook, maar ik zou altijd een man-vrouw combinatie aanraden om de kans op vechten zo klein mogelijk te maken (man-vrouw gaat 90% goed, vrouw-vrouw 50% goed, man-man 10% van de koppels goed). Het gaat vaak mis vanaf 5 maanden en in de dierenwinkel zijn ze jonger dan dat.

Wettelijk gezien mogen konijnen pas met 6 weken van de moeder gescheiden worden maar het advies is 8 weken.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:39

Als we twee konijnen kopen die nog geen koppel zijn is dus de beste oplossing om eerst een ram te kopen, met 3 maanden te castreren, en dan pas de voedster er bij?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:44

Vera96 schreef:
Als we twee konijnen kopen die nog geen koppel zijn is dus de beste oplossing om eerst een ram te kopen, met 3 maanden te castreren, en dan pas de voedster er bij?

Ik zou ze tegelijk kopen en dan in een ren met wat ertussen en dan de ram laten castreren dan leren ze elkaar alvast kennen en zijn ze niet compleet vreemd van elkaar als je ze bij elkaar zet

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:45

Kan, tenzij je ze even apart wil of kan houden.
Zou wel goed kijken wat voor koppel je dan maakt.
Toen ik er nog veel te veel had zitten had ik er 2 gecastreerd.
Ik had toen iets van 6 voedsters die ik met eentje probeerde te matchen.
Ging met geen van allen, plaats hem bij een vriendin en direct liefde! .
Mijn tweede ram had bij nummer 4 een zusje prijs, nog hebben ze weleens onenigheid.
Maar nu loopt ie zelfs heel gemoedelijk met het andere koppel moeder en dochter over de plaats.
Heel vreemd.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:47

Ik sluit me aan bij Marlinde_Rooz. Als je ze buiten wilt, is het wel verstandig te wachten tot het voorjaar, het is nu te koud buiten voor konijnen zonder wintervacht.

En verder, dat kun je doen. Hou er wel rekening mee dat ze, wanneer ze ouder worden, niet meer goed kunnen klikken samen.

Een kant en klaar koppel is de beste optie denk ik. Oudere konijnen kun je net zo goed opvoeden als jonge konijnen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:48

Hm, ik zat te denken. Als we eerst een voedster halen (via MP of een winkel) en daarna (na enkele dagen oid) de voedster meenemen naar de opvang om daar te koppelen aan een ram? :D

Een kant en klaar koppel is hier niet beschikbaar in de opvang.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:51

Ik ken genoeg konijnenopvangs waar ze jonkies hebben...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:52

Dat lijkt me de meest handige optie Vera96.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:55

Dat kan wel. Ik zou dan eerder voor marktplaats kiezen. Winkelkonijnen zijn veel te vroeg bij hun moeder weggehaald, zijn dus vaak ongezond, etc.

Zitten er geen konijnen bij de opvang die je leuk vindt? Misschien kunnen zij er twee voor je matchen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:05

Ik heb ze al een mailtje gestuurd, er zit wel wat bij zo te zien.
De ram gaat sowieso van de opvang komen, de voedster twijfelen we nog een beetje aan.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:14

Vera96 schreef:
Ik heb ze al een mailtje gestuurd, er zit wel wat bij zo te zien.
De ram gaat sowieso van de opvang komen, de voedster twijfelen we nog een beetje aan.

Er staan ook genoeg jonge konijntjes die een goed huisje zoeken op mp die net bij de moeder wegkomen, dus waar je haar weghaald maakt niet uit ze zoeken allemaal een nieuw leuk baasje

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:20

Ik zou sowieso geen konijn bij een dierenwinkel/tuincentrum halen vanwege de slechte kwaliteit. Klinkt een beetje vreemd misschien maar er is zeker kans dat de jonge konijntjes bij slechte (brood)fokkers vandaan komen. Is gelukkig niet altijd zo maar toch. Je wilt gezonde dieren.

Verder: mijn ervaring is dat je hele jonge konijntjes niet moet koppelen. Pas met een maand of 3/4.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:21

Ik zit nu in de koppelfase. Wij hebben een ram overgenomen van ons buurmeisje die er niet meer naar omkeek. Na een tijdje te hebben aangezien bedacht dat het echt beter zou zijn er een 2de bij te zetten. Dus gecastreerd (3 maand wachten omdat anders er nog steeds kans is op bevruchting). We hebben het een tijdje geprobeerd met een voedster van een ander buurmeisje. Op neutraal terrein leek het allemaal heel goed, maar samen in de ren was niet tof. We hebben dit op verschillende manieren geprobeerd. Nu gaan we ons konijn laten koppelen bij een konijnen opvang in de hoop dat dit wel gaat werken.

Ik zou als ik weer zonder zat een direct gekoppeld stel halen bij een opvang en niet voor 1 gaan waar je zelf een 2de bij zoekt, maar dat is mijn mening hierover.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:22

ik weet niet waar je woont maar ik fok raskonijnen alleen is huis tuin keukenkonijn ondeugend geweest met een rexdwerg heb 2 voedsters en 2 rammen van 4 mnd over

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:23

heb de rammen (nog wel) samen en de 2 voedsters zitten nog bij hun moeder