Reuen bespringen mijn teefje op de speelweide

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Reuen bespringen mijn teefje op de speelweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:43

:wave:

Ik heb even jullie raad nodig, ik vraag me namelijk af of er mensen zijn die vinden dat ik gelijk heb, of dat ik onredelijk ben.

Ik ga heel vaak naar de speelweide met m'n labrador teefje, daar lopen alle honden uiteraard los. Nu loop ik elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Reuen bespringen m'n teefje. Ze laat merken dat ze het niet wil, maar ze negeren haar signalen. Ze gaat niet snauwen oid naar de reu, maar draait zich om, houdt haar staart laag/tussen de benen en probeert weg te lopen. Echter achtervolgen de reuen haar en blijven ze haar bespringen, vervolgens proberen de eigenaren hun hond er af te halen en proberen ze hem duidelijk te maken dat het niet mag, ofwel krijg ik reacties zoals vandaag. Baasje reageert niet dus ik trek de reu van m'n hond af, waarop ik een boze reactie krijg met 'Hij doet niets!'. Jawel, hij probeert m'n teefje te dekken en ik zit namelijk niet te wachten op puppy's. Maar dat begrepen ze kennelijk niet.

M'n teefje is overigens niet loops.

Als ze loops is ga ik uiteraard niet naar een losloop-plek.
Is m'n reactie nu echt zo overdreven, en moet ik de reu maar gewoon z'n gang laten gaan >;) ? Volgens de baasjes wel...
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 16-01-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Re: Reuen bespringen mijn teefje op de speelweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:44

Puppy's? Maar is je teef loops dan? Zo ja dan snap ik die reuen wel ...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:45

Als ze niet loops is komen er geen pups van, maar dat betekend niet dat ze maar verkracht moet worden.
Sommige teefjes ruiken lekkerder dan andere. Wij hadden ook een teefje wat altijd wel iets lekker rook. Wat je er aan moet doen weet ik dan weer niet, gelukkig was het bij haar enkel het ruiken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:46

doen ze dit omdat ze loops is of altijd?

als ze loops is zou ik er voor kiezen om die periode niet op zo'n loslaatplek te komen en alleen te wandelen

doen ze het altijd is het wat anders en dan idd baasjes er op aanspreken, maar dan weet ik niet hoe je dit kan voorkomen en waarom reutjes dit dan doen

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:46

Neen ze is niet loops, dus ik weet dat er nu geen pups kunnen van komen. Maar zoals iemand hier reageert, wil ik niet dat m'n hond verkracht wordt als ze zelf aangeeft dat ze het niet wil.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:48

Waarom steriliseer je haar niet als je geen pups wilt (snap dat het geld niet zomaar aan komt lopen, begrijp me niet verkeerd)?

Reuen worden natuurlijk aangetrokken door teefjes.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat je teefje niet/nooit loops is, dat is volgens mij niet mogelijk.

En tja, je hond zal ze er zelf wel af moeten snauwen, of je moet de bazen even duidelijk maken dat ze hun reu op hun donder geven:)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:50

Ik zeg niet dat ze nooit loops is toch? Maar als ik naar de weide ga ermee is ze uiteraard niet loops, als ze loops is vermijd ik zo'n plekken natuurlijk.
Sterilisatie proberen we te vermijden in overleg met dierenarts wegens (momenteel nog) overgewicht;

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:51

Noblesse_ schreef:
Ik zeg niet dat ze nooit loops is toch? Maar als ik naar de weide ga ermee is ze uiteraard niet loops, als ze loops is vermijd ik zo'n plekken natuurlijk.
Sterilisatie proberen we te vermijden in overleg met dierenarts wegens (momenteel nog) overgewicht;

Dan zou mijn keuze toch ook zijn zo snel mogelijk een fatsoenlijk gewicht (bij alle definities erg belangrijk) en snel castreren.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:51

Ik denk niet dat dit iets is wat jij op kan lossen...jouw hond doet niets verkeerd, dus is het niet aan jou om haar op te voeden, dat moeten de anderen met hun reuen doen. Het is jammer dat ze zich niet assertief genoeg opstelt richting andere honden, maar dat is de enige oplossing. Of je moet inderdaad zelf ingrijpen steeds.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:52

Azmay schreef:
Noblesse_ schreef:

Dan zou mijn keuze toch ook zijn zo snel mogelijk een fatsoenlijk gewicht (bij alle definities erg belangrijk) en snel castreren.

Zoals ik in andere topic's al aangegeven heb, zijn we met dat gewicht druk bezig en is ze al veel afgevallen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:53

Snap niet waarom IK mijn teefje moet castreren, omdat andere honden zich niet kunnen beheersen. En dat castreren is dan nog geen garantie dat ze het niet meer zullen doen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:53

Inderdaad, voor hetzelfde geld is het een fokteef :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:55

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:57

Ik heb zelf een gecastreerde reu die het ook wel eens wil doen bij teefjes die net loops zijn geweest of het moeten worden. Voor de eigenaar van de reu is het net zo vervelend. Ik haal mijn hond dan ook van de teef af en corrigeer hem. Als de eigenaar van de reu dat niet doet dan snap ik je reactie, anders niet naar een losloopgebied gaan!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:57

Noblesse_ schreef:

Oke:) Dat snap ik dat je er nog mee wacht.

Ik zei ook niet dat ze het nooit was:) Alleen zei ik dat ik niet geloof dat ze nooit/niet loops is, waar ik dus mee bedoel dat ze waarschijnlijk wel degelijk soms loops is.

Mijn reu wordt zelf ook heel erg vervelend als hij loopse teefjes ruikt en dan zit hij alleen maar met zijn neus op de grond. Hij verandert er gewoon door.

Maar ik zou toch even tegen die bazen van de reuen zeggezeggen dat als ze hun hond er niet af halen jij het zelf doet.

Wat ik wel van mening ben is dat je beter kan afwachten tot je teefje van zich af bijt, want nu doet ze nog hartstikke lief tegen ze, maar s ze zelf duidelijk laat merken dat ze het niet wilt is het snel opgelost.

Wat ik nu verneem is dat jij ze er steeds af haalt, wacht je teefje daar niet gewoon op?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:59

maximuss schreef:

Bedankt voor de tip! Alleen staat er in de beschrijving dat het is om de geur van loopse teven te neutraliseren, alleen is mijn teefje dus niet loops als ik naar de weide ga...

AlwaysH: In het begin heb ik gewacht van de reuen eraf te halen, omdat ik inderdaad dacht dat ze van zich af zou bijten uiteindelijk. Helaas doet ze dit niet, na verloop van tijd gaat ze zich op de grond gooien en probeert ze zo weg te komen, helaas voor haar blijven ze haar 'verkrachten'.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:59

Noblesse_ schreef:
Snap niet waarom IK mijn teefje moet castreren, omdat andere honden zich niet kunnen beheersen. En dat castreren is dan nog geen garantie dat ze het niet meer zullen doen.

Tja zo kan je blijven vechten want zo denkt een iemand met een reu er ook over. Waarom zouden wij onze reutjes castreren als zij hun loopse teefjes niet in bedwang houden.

Vind ik dikke onzin. Je moet per particulier je eigen hond onder bedwang houden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:00

AlwaysH schreef:
Noblesse_ schreef:

Tja zo kan je blijven vechten want zo denkt een iemand met een reu er ook over. Waarom zouden wij onze reutjes castreren als zij hun loopse teefjes niet in bedwang houden.

Vind ik dikke onzin. Je moet per particulier je eigen hond onder bedwang houden.

Ik zeg dat ze niet loops is als ik naar de weide ga. M'n hond vraagt er niet om en maakt duidelijk dat ze het niet wil. Zoals iemand hier zegt, voor hetzelfde geld is het een fokteef, moet ik haar dan ook maar castreren en niet meer fokken omdat de reu van iemand anders erop springt als hij zin heeft?
Ik ken m'n hond wel goed genoeg om te weten of ze loops is of niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:01

Idd maar blijkbaar ruikt ze gewoon "lekker" ;-) en als het de geur van loopsheid kan neutraliseren zal dit ook wel lukken denk ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:02

Het kan ook puur dominantie zijn van de reuen, je schrijft zelf dat je hond niet weet hoe ze zich moet gedragen en van daaruit kan ze een reu triggeren
Waarom mag je met overgewicht niet steriliseren, daarna gewoon streng op dieet zetten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:03

Castratie is niet zonder risico's en kan nadelige gevolgen hebben voor de hond. Lijkt me niet iets om zomaar even te doen omdat anderen hun hond niet op kunnen voeden.

TS: ik vind dat je gelijk hebt. Mijn hond mag andere honden, reu of teef, niet bespringen. Klaar. Het is onbeleefd en opdringerig en ik wil het niet hebben. Nu is een speelweide volgens mij wel een plek waar zich soms een bepaald type mensen verzamelt: lekker laten spelen, hoef ik me er niet mee te bemoeien. Misschien kan je die plek beter vermijden? Voor je teefje is dit ook niet zo leuk natuurlijk.

Bespringen hoeft trouwens niks te maken te hebben met hormonen of geslachtsdrift, het kan ook dominerend gedrag zijn. Ik zou trouwens nooit wachten tot mijn hond het zelf oplost, want dat wil je toch helemaal niet? Je hebt ook geen idee wat de gevolgen daarvan zijn. Misschien gaat ze bijten, misschien ontwikkelt ze angstagressie, misschien verliest ze vertrouwen in de baas. Als eenmaal duidelijk is dat de hond niet van nature fel reageert dan moet je niet gaan afwachten tot ze dat uit frustratie wel gaan doen, want dan ben je de controle kwijt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:04

Dominantie zou inderdaad ook kunnen, ja! Het probleem is, zoals ik in een ander topic had aangegeven, dat ze niet goed weet hoe ze zich moet gedragen tegenover andere honden. Als ze op de speelweide is met honden (reuen of teven) die gewoon met haar omgaan en proberen te spelen, gaat ze na een tijdje meedoen en begint ze te snappen hoe ze zich moet gedragen. Maar op het moment dat de reuen haar bespringen gaat het knopje weer om helaas.

Steriliseren zal ik nog eens overleggen met de dierenarts binnenkort! Nu staat ze eigenlijk al op een streng dieet, ook in overleg met DA. Maar zo snel gaat het niet...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:05

Tja, ik vind dit erg vreemd. Jij denkt er immers zo over. Ik zeg dan ook niet dat perse jouw teef loops is als je haar losgooit en heb het over teefjes in het algemeen. Ik bedoel; je hebt toch ook dekreuen?

En nee, als je teef niet duidelijk genoeg is gaan die reuen er niet af. Die van mij rijdt gelukkig gene anderen maar zelfs hij wordt soms bereden en dan laat hij merken dat hij het niet wilt, met een grom of een hap in de lucht.

Sowieso zou ik mijn reu straffen als hij dit zou doen, maar zo denkt dus niet iedereen dus...

Ik denk dat jij moet ingrijpen tegen de bazen, dat je het vervelend vindt dat je teefje steeds 'verkracht' wordt.
Reuen kan je het echt wel afleren, dus als ze daar niet in geloven moet je ze het maar bijbrengen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:06

Dani schreef:
Castratie is niet zonder risico's en kan nadelige gevolgen hebben voor de hond. Lijkt me niet iets om zomaar even te doen omdat anderen hun hond niet op kunnen voeden.

TS: ik vind dat je gelijk hebt. Mijn hond mag andere honden, reu of teef, niet bespringen. Klaar. Het is onbeleefd en opdringerig en ik wil het niet hebben. Nu is een speelweide volgens mij wel een plek waar zich soms een bepaald type mensen verzamelt: lekker laten spelen, hoef ik me er niet mee te bemoeien. Misschien kan je die plek beter vermijden? Voor je teefje is dit ook niet zo leuk natuurlijk.

Bespringen hoeft trouwens niks te maken te hebben met hormonen of geslachtsdrift, het kan ook dominerend gedrag zijn. Ik zou trouwens nooit wachten tot mijn hond het zelf oplost, want dat wil je toch helemaal niet? Je hebt ook geen idee wat de gevolgen daarvan zijn. Misschien gaat ze bijten, misschien ontwikkelt ze angstagressie, misschien verliest ze vertrouwen in de baas. Als eenmaal duidelijk is dat de hond niet van nature fel reageert dan moet je niet gaan afwachten tot ze dat uit frustratie wel gaan doen, want dan ben je de controle kwijt.

Dat afwachten had ik één keer gedaan, omdat ik echt dacht dat ze nog zou reageren. Toen ik merkte van niet heb ik natuurlijk ingegrepen en nu doe ik het altijd meteen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:06

Dieet prima maar je hebt kans met meer bewegen dat het beter gaat, al geprobeerd te gaan fietsen met haar wil voor het koppie ook nog wel eens goed werken