Mopshond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Mopshond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 13:35

Wie kan mij meer vertellen over deze super leuke ( voor zover ik ze ken) hondjes?

Ik zou er graag eentje willen maar wil eerst wat meer informatie of ze echt zo leuk zijn en of ze bij mij/ons passen.

Morgen ga ik bij een fokker langs maar wil weten of mensen hier zelf eentje hebben en wat hun ervaring is :)

NZ92

Re: Mopshond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:40

Hee CF!
Het zijn idd leuke hondjes, maar qua gezondheid zou ik nooit voor zo'n hondje kiezen, ze zijn momenteel veel bespraakt en ik hoor van de mensen om mij heen dat ze ontzettend veel gezondheidsproblemen hebben. Bekijk deze site ook even;http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden/mopshond

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:44

Ik vind ze zelf ook heel leuk, maar ook ik zou niet zo snel een mops hond kiezen omdat ze inderdaad vooral veel ademhalingsproblemen hebben ivm hun korte neusjes :(

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 13:47

Maar zou je dan niet beter zijn bij een goede fokker? Of kan zelfs de beste fokker hier niets aan doen?

Maar kijk naar bulldoggen.. Boxers.. Zelfde.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:51

Precies, dit zijn allemaal probleemhondjes. Ik weet niet waar je echt op zou moeten selecteren bij een goede fokker. De mopshond is de laatste jaren juist zo gefokt..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:57

Alle honden met een platte neus kunnen daar last van krijgen.
Het is een abnormaal iets, wat er door de mens in gefokt is.
Ik heb wel gehoord dat bij de Franse buldog, sommige fokkers bezig zijn weer iets neus erin terug te fokken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-01-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:58

Ook bij een " goede " fokker hebben deze honden veel te korte neusjes om goed te kunnen ademen. En ook andere ras gebonden problemen. Door de krulstaart ook vaak problemen met de wervels daar.

ik zou kijken voor een ander soort hond.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:00

Mijn vriendin heeft een mopje, enorm leuk beestje, maar heeft vaak zoals eerder gezegt, last van ademhalingsproblemen, hij kan soms bijna geen adem halen, maar gelukkig heeft hij er niet ontzettend veel last van.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:03

Qua karakter moet je ze uiteraard opvoeden als iedere hond. We hebben er 1 in de buurt die dat niet is.. Hij gilt elke keer zo hard dat je denkt dat hij er in blijft.

Qua gezondheid en ongemak van zo'n beessie zou ik ze nooit nemen. Ze hebben ook veel aanleg voor epilepsie omdat de schedel vaak te klein is voor de hersenen (en chronisch hoofdpijn), ook kunnen ze oogproblemen ontwikkelen omdat die uitpuilen

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:06

Ik ga mee met vorige reacties, sorry dat ik het niet leuker voor je kan maken haha :)
Los van dat het lastig is voor deze hondjes, vind ik het zelf ook irritant als zulke hondjes overdreven aan het hijgen zijn. ( uiteraard is het een ander verhaal als ze zich hebben ingespannen, dan is het natuurlijk ;))
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 16-01-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:08

Daarom dit topic ook en dat ik eerst naar een fokker ga om meer info te verzamelen voor ik zomaar iets aanga en later spijt krijg.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:08

Wij hebben er eentje te logeren gehad. Kon niet mee de grote stukken wandelen, want was heel snel buiten adem. Je kan kijken voor mopsjes met meer neus.
Vergelijk met een boxer is hier niet helemaal kloppend, want die hebben al heel veel meer neus dan de mopsjes. Kijk bijvoorbeeld ook naar de shi-tzu hondjes. Ook een plat kort neusje, en daardoor soms echt ademhalingsproblemen.

Ik zou zelf mijn vingers niet branden aan een mops, hoe geweldig ik ze ook vind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:15

crazy_funky schreef:
Maar zou je dan niet beter zijn bij een goede fokker? Of kan zelfs de beste fokker hier niets aan doen?

Maar kijk naar bulldoggen.. Boxers.. Zelfde.

De gezondheidsproblemen komen grotendeels voort uit de rasstandaard en de fysieke beperkingen die daar uit voortvloeien. Ook een goede fokker kan daar weinig aan doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:23

tamary schreef:
De gezondheidsproblemen komen grotendeels voort uit de rasstandaard en de fysieke beperkingen die daar uit voortvloeien. Ook een goede fokker kan daar weinig aan doen.

Precies! Van een mopshondenfokker hoef je echt geen objectieve informatie over (de nadelen van) dat ras te verwachten. Een mopshondenfokker fokt mopshonden omdat hij/zij de fysieke beperkingen accepteert als bij dat ras horend. Want als dat niet zo was... fokte zo'n fokker niet met mopshonden! :)*

Zoiets als het "wij van WC Eend bevelen WC Eend aan".

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:26

crazy_funky schreef:
Daarom dit topic ook en dat ik eerst naar een fokker ga om meer info te verzamelen voor ik zomaar iets aanga en later spijt krijg.

Elke fokker houdt van zijn ras, dus waarschijnlijk ook de fokker waar jij gaat kijken. :)
Tenminste, dan ga ik er vanuit dat het een fokker is die 1 ras fokt en niet meerdere.
Zo'n fokker gaat je natuurlijk nooit vertellen dat je beter geen mophondje moet nemen.
Natuurlijk is een mopshondje leuk, dat zijn ze ook!
Het is goed dat je je zo goed voorbereidt en gaat kijken, maar probeer gevoel en verstand beide erbij te houden.
Als je de hondjes ziet of ze hebben puppy's, dan heb je kans dat je meteen door de knieën gaat voor zo'n hondje en niet meer je verstand erbij houdt.
Dat zou ik me in ieder geval goed kunnen voorstellen, ik moet mezelf met zoiets ook altijd goed in de hand houden. :+

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:32

Thnx!
Nouja het scheelt al dat ze geen pups hebben op het moment.
Maar het klopt ook wel wat je zegt, zo'n fokker gaat geen negatief advies geven over een hond die ze met plezier fokken en zelf geweldig vinden.

Toch hoop ik dat het een fokker is die aangeeft wat er kan spelen als je zo'n hondje aanschaft en die risico's eventueel aandurft.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:35

de fokker zal waarschijnlijk alles ontkennen en je proberen zo'n hondje aan te smeren...
ze zouden echt die beestjes moeten verbieden

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:39

Zo'n hond kan met een beetje warm weer nog geen km lopen. Voor een diersoort als de hond die kilometers zou moeten kunnen (en vaak ook willen!!) lopen vind ik het pure dierenmishandeling.
Waarom zou iemand een hond willen die amper hond kan zijn?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:47

Phoe, ik zal zelf nooit voor een mopshond gaan.
Mijn vriend zijn zus heeft er twee (en wij wonen in hetzelfde huis) en de ouders van mijn vriend hebben er twee. Het zijn hele lieve dieren, maar inderdaad qua gezondheid verschrikkelijk. Denk aan heup- en knie operaties, ademhalingsproblemen (ik wandel elke dag een kwartiertje en dan zijn ze buiten adem), (bij twee van de vier werken de anale klieren niet goed waardoor ze soms hun uitwerpselen gewoon laten vallen en bij 1 was er iets mis met haar vagina waar ze ook aan geopereerd is (sorry voor mijn niet-honden termen, maar ik heb er erg weinig verstand van :') ). Verder hebben ze ook allemaal last van hun tanden en moeten speciaal pug-voer hebben.
Daarnaast zijn ze ook vrij dom (ik weet niet of dit algemeen is, maar deze 4 snappen echt helemaal niks :') ).
Ik wil wel zeggen dat twee van de vier bij een pug-rescue vandaan komen, en 1 van de twee is zwaar mishandeld, wellicht dat dit ook meetelt?

Maar zoals gezegd, het zijn verschrikkelijk lieve dieren die erg van aandacht houden. Toch zal ik zelf, mocht ik 1 dag een hond kunnen houden, definitief voor een ander ras kiezen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:23

Ik werkte op wen dierenkliniek in Amsterdam en vooral vorig jaar waren ze heel hip! Het zijn ontzettende stuiterballen en bijna allemaal moesten ze onder het mes voor een neusgatvergroting en verwijdering van deel zachte gehemelte (dat is te lang en zakt in luchtpijp, vandaar het snurkende geluid van vele mopsen). Daar kwam bij dat er nog al eens een allergische tussenzat. Dus bezint eer ge begint en zet vast spaargeld aan de kant.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:36

Ik zou ook niet zo snel voor een mops gaan, helaas tot twee keer toe twee franse bulldoggen gehad met veel problemen.

Mops is een soortgelijke hond en zou hierdoor voor mij al afvallen.

Misschien een boston terrier, weet niet hoe die zijn qua gezondheid

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:42

Tjonge, het is weer ongelooflijk wat een kennis er op bokt beschikbaar is. Wat een hoop experts, geweldig.

TS, kijk rustig rond en luister naar je gevoel. Ik kan je evt een fokker aanbevelen per pb

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:48

RoyalMemory schreef:
Tjonge, het is weer ongelooflijk wat een kennis er op bokt beschikbaar is. Wat een hoop experts, geweldig.

TS, kijk rustig rond en luister naar je gevoel. Ik kan je evt een fokker aanbevelen per pb

Wat is dit nou weer voor een reactie. :') Ik geloof van een bevooroordeeld persoon. :Y)

Persoonlijk: ik zou ook vanwege de gezondheidsproblemen nooit voor een mopshond gaan, of een ander ras met dergelijke problemen. Als je van dieren houdt, doe je dat niet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:52

@ RoyalMemory

Vaak zou ik het met je eens geweest zijn, maar hierbij echt niet. De meeste mensen praten vanuit hun persoonlijke ervaring, daar hoef je geen expert voor te zijn! Men zegt : Ik zou ook niet zo snel voor een mopshond gaan. Of ik heb bijvoorbeeld gezegd : "ik vind".... Dat wij nou toevallig allemaal dezelfde mening hebben :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:57

RoyalMemory schreef:

Wat een reactie, alle kennis die hier uitgesproken is, is gebaseerd op wetenschappelijke feiten! Zie artikel wat ik heb genoemd. Daarnaast spreken veel mensen hun persoonlijke ervaring uit.