oude kat verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

oude kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:40

Hoi Bokkers,

ik zit hier thuis in een dilemma.
Het gaat over mijn (stok)oude kat van bijna 20 jaar.
we hebben nog een kat van 13 jaar maar die is in uitstekende gezondheid.

We gaan in maart dit jaar verhuizen naar ons nieuwe stekje waar we al 2,5 jaar aan het verbouwen zijn.
We dachten steeds dat de katten mee zou verhuizen, maar daar begin ik de laatste tijd aan te twijfelen.
Mijn vriend zegt al langer dat de oudste kat best een spuitje zou krijgen maar ik was koppig en wou dat niet inzien
dus vraag ik raad van neutralere personen ;-)

waarom ik twijfel om het mee te nemen:
hij is bijna volledig doof en bijna volledig blind.
Maar voor de rest is hij in prima gezondheid en heeft hij het precies nog goed. Hij weet zijn eten en drinken perfect staan en zijn kattenbak ook (hij begraaft zijn drolletjes wel niet meer door artrose in zijn klauwen maar dumpt ze bovenop, ook goed dus)
hij gaat de trap nog op en slaapt nog op ons bed of in de zetel naast het wiegje van mijn zoontje, alleen doet hij er s nacht soms een uurtje over bij wakkerwoorden om de deur terug te vinden.
Hij is al-tijd in de buurt van ons, als hij eens door het huis loopt en hij voelt niemand in zijn buurt dan gaat hij heel hard miauwen/schreeuwen. Mijn zoontje van 2 wordt er niet van wakker ! (oef)
Hij is bijzonder lief voor mijn kindje, ligt altijd in zijn buurt, zelfs als hij wat wilder is blijft de oude knar een ware vriend.
Hij is ook lekker wollig (britse korthaar) en nog behoorlijk op gewicht om zo oud te zijn. Mensen die hem de eerste keer zien, zien wel dat hij oud is maar als ik zijn leeftijd zeg schrikken ze altijd :-)

Dus ik twijfel enorm om hem in te laten slapen, het is zo een lief dier die precies tevreden is in de huidige situatie. We wonen er al +10 jaar dus hij weet perfect zijn weg. Hij gaat zelfs nog buiten (hoewel ik betwijfel of hij onze tuin nog uitkomt).

Dus lieve bokkers en dierenvrienden, wat zouden jullie doen?
Het risico nemen hem te verhuizen met alle problemen van dien (de weg niet vinden, kattenbak niet vinden ...)
of hem net voor de verhuis gewoon thuis in de zetel bij ons een spuitje te geven.

bedankt alvast om mijn getwijfel te lezen !

Leffroi

Re: oude kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:44

Lastige beslissing. Oude 'mensen'moet je niet verhuizen zeggen ze altijd. Zeker gezien zijn huidige staat. Eet en drinkt hij verder wel goed? Als hij in het nieuwe huis iets vertrouwds heeft, wellicht dat dat een optie is? Ik zou hem in ieder geval nog niet zomaar in laten slapen. Hij heeft geen nierproblemen oid?

Nachtlampje

Re: oude kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:48

Ik zou hem een spuitje geven... De stress, het hulpeloze... Ik zou hem in zijn waarde laten en zijn leven met een mooi einde besluiten, en niet wachten op de aftakeling van zijn kunnen doen en laten door het nieuwe huis, want dat zal toch komen.
Je kunt er niet altijd zijn en hij zal zich verloren voelen in de vreemde ruimte met niets wat bekend is naast zijn kattenbak en voerbakjes..

Wat een verschrikkelijk moeilijke beslissing, ik snap dat je heel erg in dubio staat zo.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:49

Ik zou het eerst proberen, maar zorg er dan wel voor dat hij echt een eigen plekje heeft waar hij niet overal tegen aan loop. Gaat het dan echt niet kan dat spuitje altijd nog.

Het is zeker een lastige beslissing!

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:52

Leffroi schreef:
Lastige beslissing. Oude 'mensen'moet je niet verhuizen zeggen ze altijd. Zeker gezien zijn huidige staat. Eet en drinkt hij verder wel goed? Als hij in het nieuwe huis iets vertrouwds heeft, wellicht dat dat een optie is? Ik zou hem in ieder geval nog niet zomaar in laten slapen. Hij heeft geen nierproblemen oid?

hij eet en drinkt prima, drinkt en plast veel maar dat is normaal denk ik.
Geen nier problemen en op zijn inentingen na in geen 5 jaar nog een dierenarts nodig gehad.

In het nieuwe huis heeft hij weinig vertrouwds behalve ons, de meubels en zijn spulletjes. Alles is bijna nieuw en zal vreemd ruiken. we zouden hem in het begin in de wasplaats (plaats waar kattenbak en food staat) gang keuken en living laten, de zetel waar hij zo graag in slaapt staat daar. We gaan hem even niet in de slaapkamers laten tot hij beter zijn weg kent. Maar hij slaapt heel graag op ons bed ...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:54

Een kat die je 20 jaar hebt gehad en die alleen last van ouderdomskwalen heeft zou ik niet zomaar in laten slapen. In plaats daarvan kun je zorgen dat hij de kans krijgt om in zijn eigen tempo aan zijn nieuwe leefomgeving te wennen. Om te beginnen op een aparte kamer waar hij alles heeft wat hij nodig heeft. Dan vindt hij zijn weg wel, evt. met jullie hulp of die van de andere kat. Stapsgewijs kun je de ruimte groter maken en de kat de weg in huis leren.
Ik word er heel naar van als ik er alleen al aan denk dat jullie zijn leven om die reden willen beëindigen.
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 14-01-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:54

nowylover schreef:
Ik zou het eerst proberen, maar zorg er dan wel voor dat hij echt een eigen plekje heeft waar hij niet overal tegen aan loop. Gaat het dan echt niet kan dat spuitje altijd nog.

Het is zeker een lastige beslissing!

tja in het begin zal alles wel lekker vol staan met dozen en dergelijke, maar we kunnen wel zorgen dat alles gegroepeerd is en niet hier en daar een doos.

trouwens erg grappig om hem zijn weg te zien zoeken, zijn snorharen zorgen ervoor dat hij niet zomaar ergens tegen aan knalt, mooi om te zien hoe hij zich laat leiden door zijn gevoel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:59

Emma_s_girl schreef:
Een kat die je 20 jaar hebt gehad en die alleen last van ouderdomskwalen heeft zou ik niet zomaar in laten slapen. In plaats daarvan kun je zorgen dat hij de kans krijgt om in zijn eigen tempo aan zijn nieuwe leefomgeving te wennen. Om te beginnen op een aparte kamer waar hij alles heeft wat hij nodig heeft. Dan vindt hij zijn weg wel, evt. met jullie hulp of die van de andere kat. Stapsgewijs kun je de ruimte groter maken en de kat de weg in huis leren.
Ik word er heel naar van als ik er alleen al aan denk dat jullie zijn leven om die reden willen beëindigen.

Idem.
Inslapen kan altijd nog mocht het blijken niet te gaan.De kat mankeert relatief nog weinig dus waarom inslapen.Dat lijkt me de makkelijkste weg en ik denk dat als je echt gek op die kat bent er spijt van krijgt.
Bovendien is het de vriend van je 2 jarige ook voor hem is de verhuizing een hele verandering en dan moet hij zijn vriendje nog missen ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:59

Lekker meenemen!
De meubels kent hij, jullie kent hij, zijn kameraad is vertrouwd, hij hoeft niet naar buiten, dus het enige waaraan hij hoeft te wennen is de indeling van het nieuwe huis?

Dat kent hij zo!
En je houdt van hem, dus je zult het ook snel zien als hij ongelukkig wordt of achteruit gaat.
Dan kan het altijd nog :(:)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:01

Emma_s_girl schreef:

bedankt voor de steunende woorden, ik voelde me nog nét niet schuldig genoeg.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:24

Je gaat vermoedelijk weinig dierenartsen vinden die hem om deze rede zouden inslapen. Persoonlijk vind ik dit ook geen rede om het dier in te laten slapen als hij lichamelijk verder redelijk goed is voor zijn leeftijd.
Ik zou het ook eerst gewoon proberen. Feliway spray in het nieuwe huis, eventueel ondersteuning van zylkène of clomicalm.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:28

Vicky_Belle schreef:
Leffroi schreef:

hij eet en drinkt prima, drinkt en plast veel maar dat is normaal denk ik
Geen nier problemen en op zijn inentingen na in geen 5 jaar nog een dierenarts nodig gehad.

In het nieuwe huis heeft hij weinig vertrouwds behalve ons, de meubels en zijn spulletjes. Alles is bijna nieuw en zal vreemd ruiken. we zouden hem in het begin in de wasplaats (plaats waar kattenbak en food staat) gang keuken en living laten, de zetel waar hij zo graag in slaapt staat daar. We gaan hem even niet in de slaapkamers laten tot hij beter zijn weg kent. Maar hij slaapt heel graag op ons bed ...

Eerlijk gezegd is dit niet normaal. Veel drinken en veel plassen kan te maken hebben met veel verschillende aandoeningen. Aandoeningen waarbij soms ook een oude kat nog in te ondersteunen is. Als je wilt weten wat de oorzaak is zal je bloedonderzoek bij de kat moeten laten uitvoeren. Dan weet je meteen hoe het daadwerkelijk staat met de gezondheid van je senior.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:33

Als zijn lijf het nog doet zou ik hem gewoon lekker meenemen. Hij redt zich prima zo te lezen. Het vele drinken/plassen is wel iets om eens na te laten kijken. Want dat kan wel degelijk duiden op nier, - of schildklierproblemen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:34

annepaardoes schreef:
Je gaat vermoedelijk weinig dierenartsen vinden die hem om deze rede zouden inslapen. Persoonlijk vind ik dit ook geen rede om het dier in te laten slapen als hij lichamelijk verder redelijk goed is voor zijn leeftijd.
Ik zou het ook eerst gewoon proberen. Feliway spray in het nieuwe huis, eventueel ondersteuning van zylkène of clomicalm.

En euhh ... jullie hebben toch allemaal gelezen dat hij doof en blind is, 20 jaar en uit zijn bekende woonst moet waar hij al +10 jaar in woont ?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:34

Sleeper schreef:
Als zijn lijf het nog doet zou ik hem gewoon lekker meenemen. Hij redt zich prima zo te lezen. Het vele drinken/plassen is wel iets om eens na te laten kijken. Want dat kan wel degelijk duiden op nier, - of schildklierproblemen.

tja, ik moet om de week de bak verversen, hoeveel hij precies drinkt en plast kan ik natuurlijk niet zeggen, het lijkt me eerder dat hij meer plast in verhouding met andere kat, hij kan ook gewoon een kleinere blaas hebben dat hij meer moet net zoals oude mensen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:37

Vicky_Belle schreef:
annepaardoes schreef:

En euhh ... jullie hebben toch allemaal gelezen dat hij doof en blind is, 20 jaar en uit zijn bekende woonst moet waar hij al +10 jaar in woont ?

Wat wil je nou horen?
Je kunt wel boos worden...maar op positieve berichten reageer je niet :?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:38

Dat kan, maar er zijn maar weinig oudere katten die geen nierproblemen hebben. Beter safe dan sorry voor je lieve oudje toch?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:40

annepaardoes schreef:
Eerlijk gezegd is dit niet normaal. Veel drinken en veel plassen kan te maken hebben met veel verschillende aandoeningen. Aandoeningen waarbij soms ook een oude kat nog in te ondersteunen is. Als je wilt weten wat de oorzaak is zal je bloedonderzoek bij de kat moeten laten uitvoeren. Dan weet je meteen hoe het daadwerkelijk staat met de gezondheid van je senior.

Sleeper schreef:

Dat zou ook mijn advies zijn. Even laten nakijken door je DA, urine- en bloedonderzoek laten doen. Dan heb je een beter beeld van zijn gezondheid. Op puur blind- en doofheid zou ik zo'n kat niet laten inslapen als hij zich verder goed kan redden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:42

Vicky_Belle schreef:
annepaardoes schreef:

Ja dat heb ik gelezen. Ook jouw bericht lees ik prima zonder dat deze dik gedrukt is. Je vraagt om reacties. Maar ik merk dat je blijkbaar je keuze al hebt gemaakt? Dan herhaal ik nogmaals dat je waarschijnlijk niet veel dierenartsen gaat vinden die een dier om deze rede zouden inslapen. Doof, blind en een hoge leeftijd zijn geen redenen om een dier te laten inslapen. De atrose in zijn poten zou nog een twijfelpunt zijn, maar zou ook met medicatie te ondersteunen zijn, mits er al geen sprake is van zware pijn. zeker als er nog geen medicatie orde gegeven zal en DA dat eerst willen doen voordat deze ook maar denkt aan inslapen.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 14-01-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:43

[/quote]
Wat wil je nou horen?
Je kunt wel boos worden...maar op positieve berichten reageer je niet :?[/quote]

de meeste reacties spreken over "gezien zijn goede gezondheid" maar dat heeft hij dus niet. Ik dacht even dat iedereen er over las.
En ik zou liefst hem meenemen, dat moet toch duidelijk zijn uit mijn OP
maar dan krijg je reacties van dat mensen naar worden dat ik er aan denk en dat ik geen enkele dierenarts ga vinden om hem te laten inslapen ?? In mijn familie verklaren ze me gek dat ik hem wil verhuizen.
Het is maar waar je de vraag stelt precies.

aanpassing: even quote goed gezet, mijn bericht stond er in :-s
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 14-01-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:43

Ik zou hem de tijd geven te wennen in het nieuwe huis!
Op de manier zoals is aangegeven. Stapje voor stapje elke ruimte leren kennen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inslapen ook nogal een cru idee vind. Vooral gezien hij zoals jij beschrijft weinig hinder ondervind van zijn doof en blindheid.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:44

Citaat:
Ja dat heb ik gelezen. Ook jouw bericht lees ik prima zonder dat deze dik gedrukt is. Je vraagt om reacties. Maar ik merk dat je blijkbaar je keuze al hebt gemaakt? Dan herhaal ik nogmaals dat je waarschijnlijk niet veel dierenartsen gaat vinden die een dier om deze rede zouden inslapen. Doof, blind en een hoge leeftijd zijn geen redenen om een dier te laten inslapen. De atrose in zijn poten zou nog wel een twijfelpunt zijn, maar zou ook met medicatie te ondersteunen zijn, mits er al geen sprake is van zware pijn.

_/-\o_

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:45

Shirley schreef:
Lekker meenemen!
De meubels kent hij, jullie kent hij, zijn kameraad is vertrouwd, hij hoeft niet naar buiten, dus het enige waaraan hij hoeft te wennen is de indeling van het nieuwe huis?

Dat kent hij zo!
En je houdt van hem, dus je zult het ook snel zien als hij ongelukkig wordt of achteruit gaat.

Dan quote ik mezelf maar eens.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:45

meisje_ schreef:
Ik zou hem de tijd geven te wennen in het nieuwe huis!
Op de manier zoals is aangegeven. Stapje voor stapje elke ruimte leren kennen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inslapen ook nogal een cru idee vind. Vooral gezien hij zoals jij beschrijft weinig hinder ondervind van zijn doof en blindheid.

ja daar zeg je wat,
weinig hinder van zijn doof en blindheid zou ik zeker niet zeggen,
hij heeft juist het meeste last van zijn doof- en blindheid
maar buiten die doof en blindheid zijn er geen grote aandoeningen. dat bedoel ik.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:47

Shirley schreef:
Shirley schreef:
Lekker meenemen!

Dat kent hij zo!

Dan quote ik mezelf maar eens.

ja ik hoop hem mee te kunnen nemen, het is nog een paar maanden voor we verhuizen, we zullen zien of hij niet verder achteruit gaat.