Konijntje eet niet/heeft pijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Konijntje eet niet/heeft pijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:14

Vanmorgen bij het voeren van de konijnen bleef Jane, de voedster, stilletjes in een hoekje zitten... Niks voor haar, maar heb het even aan gekeken. Terwijl haar vriendje de bak leeg zat te schrokken bleef ze maar hangen in de hoek, het viel me op dat ze steeds haar oogjes even dicht kneep en wat leek te gaan verzitten.

Ik heb zelf het idee dat het probleem in haar buikje zou kunnen zitten. Verstopping wellicht, of gas... Dat verzitten en knijpen met oogjes lijkt wel echt een teken dat ze pijn heeft. Haar kont is schoon, heb geen teken van diarree gezien.

Ik heb de DA gebeld uiteraard, daar kan ik pas om 15.00 terecht. Zou ik intussen iets voor haar kunnen doen om haar wat comfortabeler te maken? Het is een binnenkonijn, gesteriliseerd en zit samen met een gecastreerde ram. Ze is nu bijna 1 jaar oud en weegt ongeveer 2kg.

Musiess

Re: Konijntje eet niet/heeft pijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:21

Heel zachtjes over dr buikje aaien als ze op schoot zit oid (niet op de rug leggen)
Eil haar darmen stimlueren om te poepen. Mssn heeft ze gewoon wat buikpijn.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:25

Ja kan hooithee maken. Dus gewoon water koken en daar hooi in laten weken. Dan af laten koelen. De meeste vinden het erg lekker en werkt goed tegen darmproblemen bij konijnen. En probeer anders aan te dringen bij de dierenarts zodat je toch eerder kan. Een konijn dat 24 uur niet eet heeft weinig overlevingskansen omdat de darmen aan elkaar gaan kleven. Wie weet wanneer ze voor het laatst gegeten heeft... Desnoods naar een ander dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:27

Vind het niet kunnen dat je zo lang moet wachten. Niet jouw schuld maar die van de dierenarts!
Heb je geen andere dierenartsen in de buurt zitten?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:28

En wat brokjes weken in water en dan met een lepeltje of spuitje in het bekje doen. Het is echt heel belangrijk dat er iets in de darmen komt!

Of olvarit wortel, dat schijnt ook goed te helpen. Ik heb dat standaard in huis voor nood.

Als je al zo goed aan je konijn ziet dat ze niet lekker is dan is ze echt ziek.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:29

Als een konijn iets raars laat zien moet je eigenlijk altijd hals over kop naar de dierenarts. Ook ik zou aandringen eerder te komen of een andere da bezoeken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:29

Wil ze ook geen lekkere dingen eten? Als mijn konijnen eten weigeren en/of ziek zijn dan maakt het mij niet uit wat ze eten, als ze maar iets eten. En als dat alleen maar wortel is of een stukje fruit, prima!

Verder zou je voorzichtig met je vingertoppen haar buikje kunnen masseren als ze dat toelaat.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:32

Voel eens aan haar buik, is deze bol en opgezet? In dat geval niet tot 15.00 uur wachten en NU naar een andere DA gaan.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:34

Ik heb gisteren precies hetzelfde meegemaakt, ik kon ook pas om 17.00 terecht, heel naar om de hele dag je konijn pijn te zien hebben, dus ik kan goed meeleven! :(:)

Voor mij worden al veel goeie tips gegeven. Nog iets om aan te denken is zorgen dat zij het warm heeft, haar lichaamstemperatuur kan namelijk snel achteruit gaan als zij pijn en gas heeft.
Je kan in haar nek voelen of zij het warm genoeg heeft. Zo niet, leg een kruik of fles met warm water bij haar.

En om je even gerust te stellen, binnen een halfuur nadat wij terug waren van de dierenarts en hij medicijnen had gekregen, zat mijn konijn weer vrolijk hooi en brokjes te eten. Ook rende hij die avond weer rond en maakte hij zelfs een binky *\o/* Dus geen zorgen, het komt goed!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:37

Ik heb wel dwangvoer in huis (critical care) maar ik ben een beetje bang dat als het een verstopping is ik de zaak erger maak... Maar ik zou dat dus wel kunnen geven? Pijnstilling heb ik ook nog (Caprofen) maar wil er eigenlijk geen medicatie in stoppen voor een DA haar gezien heeft.

Andere dierenarts sta ik niet heel erg om te springen, weet dat deze ervaring heeft met konijnen en het schijnt toch wel een vak apart te zijn met die beestjes...

Die hooi thee is een goeie, ik ga zo even boodschappen doen en dan zal ik dat eens aanbieden. En ik kan de warmtelamp wel even aan zetten boven een deel van de kooi, kan ze daar onder kruipen als ze wil.

Bay: wat fijn dat jouwe zo snel opknapte, ik hoop dat t met Jane ook zo gaat!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:39

Jup, meteen naar de DA, desnoods een andere. :j

Met over het buikje wrijven moet je wel voorzichtig zijn, je kunt het gas ook de verkeerde kant op duwen. ;) Hooithee vinden ze inderdaad lekker! En wat Bay zegt: zorg ervoor dat ze op temperatuur blijft. Het kuiltje in haar nek moet warm zijn, dan is het goed. Koude oren maken niets uit. ;)

Je hebt er nu niet veel aan, maar voor de toekomst is het altijd slim om een ehbo-pakketje te hebben (als je dat nog niet hebt) met wat dwangvoer en een flesje gasdruppels (dan kun je die in overleg met de dierenarts geven). :) Sterkte!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:40

Heb je toevallig Colosan voor paarden liggen? Of een ruitersportzaak/Welkom/Boerenbond in de buurt?

Geef hiervan een heel klein beetje.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:45

Ik hoop het ook! Maar vast wel, 9/10 in dit soort gevallen is het gas en zijn konijnen met pijnstillers en een middel om de darmen op gang te krijgen snel weer opgeknapt.

Tja dwangvoer geven, ik vind het een moeilijke discussie. Mijn dierenarts raadde het wel aan, zij vindt dat namelijk het beste wat je zelf kan doen in zo'n geval. Maar wat jij zegt, als het allemaal verstopt zit dan weet ik niet of dat aangenaam is voor het konijn.
Ik heb gisteren een klein beetje gegeven (5ml Critical Care) in de ochtend en daarna alleen water dmv een spuit. Hooithee is ook een goeie.

Wat betreft de pijnstiller, je zou evt je dierenarts kunnen bellen voor advies daar over? En ik heb voor een onverhoopte volgende keer gasdruppels mee gekregen van de dierenarts, dat is fijn om in huis te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:48

Wil ze buiten net hok ook lopen?
Ik doe dat wel met mijn konijnen als ik zie dat ze last hebben van de maag.
Ik haal ze er uit en kijk of ze willen lopen, tot nog toe is het daar mee ook afgezakt.
Niet dwingen om te lopen, ze het zelf laten uitzoeken,
Echt zieke konijnen laat ik trouwens zo veel mogelijk met rust, stopdaar ook geen middelen in voor ik weet wat er mis is

Hopelijk is het niis ergs en knapt je konijn snel weer op :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:50

amoj schreef:
Vind het niet kunnen dat je zo lang moet wachten. Niet jouw schuld maar die van de dierenarts!
Heb je geen andere dierenartsen in de buurt zitten?

Bedenk ook dat een dierenarts vaak in de morgen aan het opereren is. Dus het is niet een kwestie van onwil maar een kwestie van ingeplande operaties

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:52

Ananassap van een niet al te rijpe ananas zou ook kunnen helpen. Als het een verstopping is zitten hier enzymen in die de verstopping kunnen helpen oplossen.
Ik probeer ook altijd groenvoer in de hoop dat dat een beetje laxerend werkt. Vervelend dat je zo lang moet wachten.. Sterkte!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:02

ellepel schreef:
Wil ze buiten net hok ook lopen?
Ik doe dat wel met mijn konijnen als ik zie dat ze last hebben van de maag.
Ik haal ze er uit en kijk of ze willen lopen, tot nog toe is het daar mee ook afgezakt.
Niet dwingen om te lopen, ze het zelf laten uitzoeken,
Echt zieke konijnen laat ik trouwens zo veel mogelijk met rust, stopdaar ook geen middelen in voor ik weet wat er mis is

Hopelijk is het niis ergs en knapt je konijn snel weer op :(:)

Ze wil helemaal niks helaas :n
Vind t erg lastig wat te doen maar als ik zo terug ben van de winkel ga ik haar wat hooithee in een spuitje geven.
Heeft ze toch iets binnen en ook wat vocht. Verder laat ik dr met rust denk ik, ze slaapt nu een beetje.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:11

Ik heb een konijn gehad wat regelmatig een beetje last had van beginnende verstopping. Een klein spuitje wonderolie in de bek spuiten en het was een uurtje later opgelost.
Veel succes.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:16

Is haar buik opgeblazen en niet soepel zoals de buik van haar maatje?
Want dan is het hoogstwaarschijnlijk gas, dan kan je ook infacol geven. Dat is een middel wat je in de apotheek kan krijgen, maar volgens mij tegenwoordig ook bij de AH.
Daar van 1ml per kwartier in het eerste uur en daarna 1ml per uur.
De pijnstiller kan sowieso geen kwaad om te geven.
Je kan ook proberen gewoon dwangvoeding te geven.
Als ze het niet door wilt slikken kan het ook een verstopping zijn.
Dan zou je ook ananassap kunnen geven (alleen echte sap van het fruit en niet uit pak).

Zit er niet een dierenarts in de buurt waar je prozym kunt halen voor je konijn.
Als je dat ook geeft samen met de dwangvoeding komt het helemaal goed.
En gewoon eten voor ze houden, uit frustratie gaan ze dan toch knabbelen aan iets en dat is goed.
En wat er al werd gezegd.
Hooithee.
Dat werkt ook goed.
En bij de dwangvoeding kan je ook Olvarit wortel hapje kunnen geven (zonder aardappel of rijst)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:20

Bel je dierenarts op dat je eerder wil komen, heb ik ook weleens gedaan, dit is een spoedgeval en heeft voorrang! Het lijkt zo te lezen idd op verstopping of gas dit is echt heel pijnlijk en je moet zsm beginnen met behandelen. Zomaar dwangvoeren moet je zeker niet gaan doen als het een verstopping is betekend het dat er een droge prop in de maag zit en als je niks geeft dat die prop oplost dan wordt het alleen maar groter en dus nog pijnlijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:22

Inderdaad direct infacol geven tegen gas.
Een konijn met een overvolle maag mag je NOOIT dwangvoeren dus je wil eerst een injectie van de DA die de spijsvertering stimuleerd.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:24

Carprofen mag je geven. Ik weet niet wat je verder nog in huis hebt, maar Metocloral en Cisaral mag je ook geven, evenals Infacol en Lactulosestroop. Ik zou ook kleine beetjes sterk verdunde Critical Care geven, nog niet heel veel zolang je niet weet of de maag leegt, maar wel wat. Bij dit soort problemen kan je het best onmiddellijk volle bak aan het behandelen slaan, dan heb je de grootste kans dat het goed komt. Houd haar ook goed warm, leg er een kruik bij.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:26

Utixo schreef:
Heb je toevallig Colosan voor paarden liggen? Of een ruitersportzaak/Welkom/Boerenbond in de buurt?

Geef hiervan een heel klein beetje.

Vind dit ook wel een hele goed tip, kende hem niet. Ga ik zeker onthouden voor als mijn konijnen een keer iets hebben. +:)+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:11

Thanks voor de tips en super dat jullie mee denken!! Cisaral heb ik ook liggen, probleem ulis dus dat ik bang ben dat ik straks al de behandeling van mn DA in de war gooi. Zeker omdat ik nog niet weet of t verstopping is of gas. Of zou Cisaral bij beiden wel mogen?

Ik ga nu een klein beetje hooi thee geven, eens kijken hoe dat wil

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:21

Nou moe?

Kom bij de kooi, mevrouw zit parmantig rechtop. Ik pak haar op en er kleeft een enorme drol aan haar kont. Niet waterdun maar echt een dikke klont. Schoongemaakt, nijn even terug in de kooi om mn handen te wassen en mevrouw pakt doodleuk een brokje uit de bak en gaat daar nadenkend op kauwen...

Uiteraard ga ik gewoon naar de dierenarts maar ik zie wel ineens een enorme sprong vooruit in haar gedrag