Gevraagd: Tips ivm wagenziekte hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Gevraagd: Tips ivm wagenziekte hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 09:41

Op 1 november heb ik via een stichting een superlief hondje geadopteerd. Ik ben erg gek op haar en ze is een lot uit de loterij. Ze komt uit Roemenie en is in december een jaar geworden.

Zoals gezegd een geweldig hondje. Supersociaal, kan goed met andere honden. Doet het goed met katten en is gek op kinderen.

Helaas heeft ze ontzettende last van wagenziekte. Ze geeft niet altijd over maar kwijlt enorm en voelt zich niet prettig. Mijn droom om mijn hondje overal mee naar toe te nemen valt een beetje in duigen. Ik ben genoodzaakt haar toch vaak thuis te laten als ik bijvoorbeeld naar mijn paardjes ga. Naar het bos doe ik ook niet want dan moet ze mee met de auto. Ik vind het niet leuk voor haar dat ze zich beroerd voelt in de auto dus wil ik haar niet kwellen door haar toch mee te nemen.

Ik heb al geprobeerd kleine stukjes te rijden en op te bouwen. Ik kreeg de tip primatour maar daar heeft ze na de rit twee uur van zitten rillen onder een dekentje. De tip een watje in het oor lijkt mij niet echt raadzaam. Wat als je het watje niet meer eruit krijgt?. Een rubbertje aan de auto hangen tegen wagenziekte heb ik ook als tip gekregen. Nog niet gedaan. Iemand ervaringen hiermee? Via de dierenarts kreeg ik cerenia. Helpt goed maar dit kan ik volgens mij niet bij elke autorit geven. Dat lijkt mij niet gezond.

Met uitzondering van de cerenia heb ik eigenlijk nog niets gevonden om de autoritjes voor haar wat plezieriger te laten verlopen.

Hebben jullie misschien tips of adviezen?

Alvast bedankt!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:46

Kwijlen kan ook een teken zijn van spanning. Is het niet mogelijk dat ze het heel spannend vindt?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:46

Bij ons zitten de honden altijd achterin de auto, en dit leverde nooit problemen op.
Maar bij de Franse Bull die we hebben wel, na een tijdje ging hij altijd spugen.
Hij ging ook niet graag mee in de auto.

Sinds dat hij een keertje voorin (bij de passagier z'n voeten) heeft gezeten is alles prima, zolang hij daar maar kan/mag zitten.
Hij is daar ook veel rustiger en gaat lekker liggen slapen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:50

Mijn hondje heeft hier op jonge leeftijd ook last van gehad. Ik had haar altijd op de passagiers stoel en vaak moest ze dan overgeven. Na een tijdje heb ik haar op de achterbank en nu kunnen we uren met haar rijden. Ik weet niet of het eraan ligt dat ze nu op de achterbank zit of dat ze er toch overheen is gegroeid.

smurfje

Re: Gevraagd: Tips ivm wagenziekte hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:05

Mijn stabij was ook altijd ziek. Je was de straat nog niet uit of het was al mis.

Toen gingen we op nl vakantie naar het buitenland. En ging hij mee met de auto.

Sinds we die lange reis hebben gemaakt is het over

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:10

Mijn moeder haar hond had dit ook. En vrij ernstig ook nog, die is begonnen met alleen samen met hem in de auto zitten totdat dat goed ging. Toen starten - vervolgens een meter rijden - en ga zo maar door... Mijn eigen honden zijn dol op auto rijden. Maar die heb ik ook langzaam laten wennen met behulp van tuigje en auto gordel. Dit omdat ze anders nog wel eens weg wilden kruipen en dat gevaarlijk is onder de pedalen + dat het volgens mij verplicht is tegenwoordig. Zelf ben ik niet zo'n fan van pilletjes en dingen.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:14

Je zou zeker een strip onder de auto kunnen proberen. Ik heb er altijd één of twee onder hangen. Aan sommige honden kan ik direkt merken wanneer de strip te kort is geworden en op is.
Zo duur zijn ze niet en zeker het proberen waard.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:24

Een Citroën met hydraulische suspensie aanschaffen. Ik ben zelf vreselijk wagenziek en het zijn de enige auto's waar ik geen centje pijn in heb! :D

En anders heel voorzichtig rijden, kleine stukjes om te wennen. Natuurlijk altijd naar een uitlaatplek al is het maar 100 meter verderop. Uitbouwen en bidden dat het gaat werken om de hond eraan te laten wennen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:26

http://www.docbooff.nl/product/adaptil- ... wgodIT8N8w

Mijn moeder heeft goede ervaringen met deze halsband. Die had de hond om vanwege het vuurwerk en dat werkte super. Mooie bijkomstigheid dat ze ook in de auto zich veel fijner voelde. Niet meer kwijlen en gewoon naar buiten kijken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:53

Blijven oefenen.... mijn herplaatser heeft er ook een paar maanden over gedaan. Je hebt dit beestje net 6 weken.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:57

"PUUR Reis" heeft bij mijn hondje super geholpen!
Ik heb er 2 gehad waarvan ik er eentje ook weleens Primatour heb gegeven, maar dit werkt vele malen beter en is ook niet schadelijk.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:45

@QuintyKelly;
Ik dacht eerst ook dat het angst was. Ze springt echter wel in de auto na enig aandringen en is rustig. Gaat liggen met haar kop op een kussen die ik speciaal voor haar heb neergelegd. Misschien een combi?

@ kiki1976;
Ze zit voorin op advies van mijn dierenarts. Op twee kussens zodat ze uit het raam kan kijken. Tot nu toe geen resultaat. Misschien nog een kussen erbij?

@bellehorses;
Achter ging het niet dus vandaar nu voor. Misschien weer achter proberen?

@smurfje;
Ik heb een rit van 3 uur gemaakt toen ik haar ging ophalen. Ze heeft tot twee keer toe overgegeven.

@ Roosyes;
Ik ben direct begonnen met opbouwen. Helaas werkt het niet voor haar. Als ik haar in de auto zet begint ze al direct te kwijlen. Ik denk combi angst waardoor misselijk. Ze is verder heel rustig en gaat liggen.

@ Femia,
Een strip ga ik dan zeker direct aanschaffen.

@Willemina_L;
Haha,ik las in eerste instantie iets over het geven van een citroen met een suspensie. Opbouwen heb ik gedaan maar ze lijkt al misselijk als ze de auto inspringt.

@janouk;
Bedankt! Die ga ik straks bestellen! Top!

@Palmera
Ik heb haar inmiddels 10 weken en ik moet toch wat doen om het aangenamer voor haar te maken in de auto. Ze is echt beroerd.

@ missK;
Thanks voor de tip. Ga ik ook eens proberen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:49

Toch doorzetten en langzaam opbouwen.
Eerst alleen maar in de auto zetten en 5 minuten laten zitten zonder de motor te starten. Maar wel jij op de bestuurdersplaats. Een week lang iedere dag doen.
Volgende stap is hetzelfde maar dan wel de motor starten. Weer een week lang iedere dag.
De week daarop naar het eind van de straat en weer terug.
En zo langzaamaan verder opbouwen.

Als het een combinatie met spanning is zal ze op deze manier langzaam aan de auto wennen. Hetzelfde geld voor haar maag als het echt pure wagenziekte is. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:54

Misschien is ze juist rustiger als ze NIET alles kan zien?
Al die snel voorbijflitsende beelden kunnen ook spanning opwekken.

Zou het een proberen met een reiskoffertje.
Gezellig op de stoel naast je, met de opening naar jou gericht en lekker tegen haar kletsen onderweg :(:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:55

Onze vorige hond had dit ook. Straat nog niet of auto was ondergekotst.
Dus namen we haar eerst niet meer mee.
Daarna ben ik begonnen met korte ritjes (en nooit eten/snoepjes vlak voor het autorijden) om een eindje verder te gaan wandelen en haar ook aanleren dat ze moest gaan liggen tijdens het autorijden.
Uiteindelijk kreeg ze zelf door dat het beter ging als ze gewoon stil bleef liggen ipv als een idioot alle kanten op te kijken.
Met de jaren ging het steeds beter, autostrade ging nog het vlotst.
Op haar oude dag hebben m'n broer en zus haar zelfs nog meegenomen op vakantie bij mij (5 uur autorijden), ze heeft heel de weg liggen snurken.

Gewoon blijven oefenen met korte stukjes en proberen monotone ritjes te maken, bvb stuk weg kiezen waar je niet te veel moet stoppen en draaien. En autoritje moet iets leuks op leveren, bvb wandeling in een bos od.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:56

het kwijlen is niet noodzakelijk misselijk, zeker niet als het al begint net na het in de wagen springen. Dan is het eerder stress...
Toen ik mijn hond ging ophalen heeft hij ook non-stop gekwijld. Nochtans kende hij het om in de wagen te zitten en op verplaatsing te gaan, zowel korte als lange ritten. Bij hem was het zuiver de stress voor een nieuwe situatie. Hij keerde in zichzelf en begon te kwijlen. Dit is gelukkig gewoon voorbij gegaan, dagelijks een korte rit naar het bos, stalling etc en bij aankomst uitvoerig aanhalen, spelen etc.
Denk niet dat de auto zijn favoriente plek is, maar het betekent voor hem altijd een leuke wandeling (uitz de jaarlijkse DA controle }> )

Niet dat het er nu het weer voor is maar bij onze vorig hond hielp het enorm om het raam op een spleetje te zetten zodat ze haar neus eruit kon steken

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:57

TS, je hond mag helemaal niet voorin de auto zitten. Als ze je betrappen krijg je (terecht) een bekeuring! Besef dat het levens gevaarlijk is.

Zet je hond achterin, liefst in een kleine ruimte met veel frisse lucht.
Persoonlijk zou ik er geen middeltjes induwen, al die rotzooi.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:59

primatourtjes doen het hier ( gelukkig) uitstekend...

heb jaren 2 honden gehad met wagenziekte en altijd een primatourtje gegeven als we weg gingen, zoveel fijner,geen zieke honden ,geen honden die autorijden naar gaan vinden..en zo makkelijk even een half uurtje van te voren te geven :)

1 groeide er uiteindelijk overheen,1 is nu 14 jaar en heeft nog steeds een primatourtje nodig als hij mee gaat in de auto..

trillen wat ze heeft gedaan met primatourtje kan ook zijn omdat ze het gewoon spannend vond misschien??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:58

Een doekje met munt olie schijnt goed te helpen! Uit mijn laatsre nest zijn een hoop pups wagenziek helaas... Moeders was her vroeger ook maar is er ineens toen overheen gegroeid :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:38

Vooral geen kachel aan in de auto is mijn ervaring, of in ieder geval niet warm. De ven aan met frisse lucht help bij mijn hond ook goed.
Op deze manier konden we bijna non stop naar zweden rijden zonder zieke hond. Terwijl ze op korte stukken in een warme auto zonder frisse lucht zo aan het kwijlen raakte en met een aantal minuten overgeven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:43

Wat voor auto heb je en hoe is je rijstijl? Oude hond van mijn ouders was altijd ziek en ellendig en gestrest met autorijden. Altijd een drama om hem mee te nemen. Toen hij bij ons is gekomen vanaf dag een geen problemen meer gehad. Mijn vader rijdt redelijk straf en met een hete auto.

Zorg dat ze wat zien, raampje open, niet te warm, niet met volle of lege maag in de auto en heel rustig rijden. Langzaam optrekken, langzaam remmen, rustig door de bochten. En heel veel oefenen. In het ergste geval heb je een van de weinige honden die er echt niet tegen kunnen. Maar meestal is het wat aanpassen kom je vaak een heel eind.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:48

Ik heb er geen kussens voor hem bij liggen hoor. Juist gewoon op de mat op de grond.
Maar zorg er wel voor dat er de eerste tijd wat leuks aan autorijden zit. Even lekker rennen, spelen etc.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 09:35

@ Palmera;
Dat is waar ik de afgelopen 2,5 maand mee bezig ben geweest. Tot nu toe geen resultaat. Ik vind het ook sneu dat ze zich zo beroerd voelt. Het enige verschil is dat ze nu wel zelf de auto inspringt terwijl ik haar daarvoor erin moest zetten. Het kwijlen begint zodra ik weg rij.

@ Shirley;
Ik had gelezen dat honden de bewegingen van een auto anders ervaren dan werkelijk het geval is. Tip was dan ook ervoor te zorgen dat de hond uit het raam kon kijken.

@ Thioro,
Eten en snoepjes krijgt ze niet minimaal een uur voordat we met de auto weggaan. Ze gaat al direct liggen zodra ze in de auto is. Ze is ook super rustig. Gaat alleen kwijlen zodra ik ga rijden.

@ petitparis;
Ik denk dat er wel stress bij komt kijken ivm angst om misselijk te worden. Raam op een kiertje doe ik. Ze kan er niet met haar neus bij. Is ze wat te klein voor. Als we weg gaan met de auto zit er altijd iets leuks aan vast aan het eind van de rit.

@ loempis93;
Ik lees nergens dat het niet mag. Wel dat het niet verstandig is. Ze zit aan een tuigje vast in de gordel. Achterin is niet anders dan voorin. En medicatie tegen de wagenziekte...ik ben er ook geen voorstander van. Het is echter het enige wat tot nu toe helpt. Vandaar mijn vraag hier om andere opties. Ik kan die Cerenia niet blijven geven.

@ kimmie261;
Dat ze het spannend vond geloof ik niet. Ze was eerder al zonder primatour meegeweest en was dan alleen misselijk. Misschien de uitwerkingvan primatour? Ik geef het in ieder geval niet meer.

@ essiesilly;
Bedankt voor de tip. Zeker het proberen waard.

@ aikon;
De kachel is niet aan en ik probeer te zorgen voor frisse lucht. Het helpt vooralsnog niet helaas.

@ karuna;
Ik heb een corsa en rij normaal. Ik ben geen jakkeraar. Ik rij rustig maar op de snelweg wel lekker door. Rotondes en bochten neem ik met de hond in de auto rustig. Ik merk dat ze bochten heel vervelend vindt. Ze spant haar lijf dan aan.

@ kiki1976;
De kussens heb ik om haar zo hoog mogelijk te zetten zodar ze naar buiten kan kijken. Op de grond wordt bij honden die last hebben vsn wagenziekte afgeraden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:03

De fokker van onze pup geeft ze geen eten voor een autorit, maar toen wij afgelopen zondag met haar meereden had haar pup toch water gespuwd. In het half uur van ons naar hun heeft onze pup nergens last van gehad, maar het half uur dat wij met hun mee zijn gereden heeft ze toch ook gespuwd. Wij denken dat de rijstijl daar mede mee te maken heeft gehad, de fokker rijdt veel schokkeriger dan mijn man, maar het was ook de eerste keer dat onze pup zo'n langere afstand in de auto heeft gezeten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:49

Mijn ervaring is anders.
Heb dus een zeer druk hondje dat alles wil zien en volgen, liefst naar elke auto wilde blaffen en geen moment rustig zat.
Zich opwond tot spugen aan toe :(:)

In zijn reismandje ging hij gewoon liggen slapen doordat hij veel minder geprikkeld werd.
En nu gaat het los ook prima!