Nagels knippen bij kat die dat ábsoluut niet wil....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Nagels knippen bij kat die dat ábsoluut niet wil....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:52

Mijn monster (zie geschiedenis ;) ) heeft het probleem dat de nagels van zijn voorpootjes, van de "klauwtjes" die niet op de grond komen zeg maar, te lang worden en rond groeien. Hierdoor zit hij regelmatig vast. Aan de bank, aan zijn kleed, aan mijn trui, etc.
Nu is mijn kat een schat van een beest, maar erg wantrouwend naar vreemde situaties (dierenarts, visite, nieuwe bank, en ohja, als ik met een volle wasmand loop, dan is het 100% zeker bedoeld om hem daarmee de hersens in te slaan :') ).
Kortom, hij heeft een gebruiksaanwijzing.

Nu heb ik al diverse pogingen ondernomen. Zowel alleen als met mijn man. Lief geprobeert, hardhandig geprobeert, maar hij wordt bang, en boos....
Hij blaast, wurmt zich uit de houdgreep, krabt, en van de week heeft hij me zelfs gebeten.
Dierenarts heb ik overwogen, maar ook dat levert hem ontzettend veel stress op.

Hij ligt nu naast me te soezen, en dan kan ik z'n nageltje wel aaien zeg maar, maar hij houdt me wel in de gaten. En als hij maar dénkt dat ik het schaartje pak, of zijn pootje, is ie weg...

Wie heeft dé tip die ik misschien over het hoofd heb gezien?

HorseTopShop

Re: Nagels knippen bij kat die dat ábsoluut niet wil....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:54

Krabpaal?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:54

Feliway spray gebruiken? En anders toch lekker naar de dierenarts, kunnen ze makkekijker te behandelen zijn door de stress en de dierenarts is hier handiger in.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:56

zo'n krab ding met kattenkruid er in, wij hebben zelf ook een bange/ onzekere kat die overal van in de stress raakt . haar nagels groeien ook rond en knippen lukt helemaal niet . een liggende krabpaal zo'n ding van karton met katten kruid er werkt hier erg goed, ze heeft geen problemen meer en vind het heerlijk

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:58

Onze kat die thuis ook altijd in de stress is was bui de dierenarts zo mak als een lammetje. Kon zonder tweede persoon probleemloos alles knippen. Maar daar moesten we toch al naar toe, dus de stress had ze toch wel gehad.
Thuis pakken we d'r goed in d'r nekvel als we willen knippen, dan maakt ze zich slap en kunnen we het doen, maar anders gaat ze ook kronkelen etc.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:58

Stevig in een handdoek wikkelen, ook zn hoofd. Dat in de houdgreep, door de handdoek kan ie niet krabben of bijten. Alleen even pielen om zn pootjes eruit te krijgen. Levert ook stress op maar hij zal toch een keer moeten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:06

stevig in een handdoek, kop zelf doe ik er nooit in..
de arm die haar pootje vastheeft, op de schouders/nek laten rusten.
met je duim kun je tussen de kussentjes lichte druk uitoefenen zodat de nageltjes maximaal uitstaan..
dan vlot te werk.. niet teveel aandacht aan besteden..

beide voorpoten en dan loslaten.. achterpoten komen de volgende keer wel...

heb zelf 4 katten.. 2 maakt niets uit.. 1 is een neuroot voor nageltjes, maar ook voor oppakken.. die gaat in de zeester houding met zijn poten tegen je aan staan om los te komen, met een driedubbele salto achterwaards en 3.5 schroef achterover uit je armen verdwijnen vind ze een prima alternatief.

de vierde blaast al naar alles wat je ophoud, of hij het nu kent of niet.. sommige dingen blijft hij blazen, sommige na 2x achterelkaar stopt.. dus nagelschaar wordt hoe dan ook naar geblazen en no way dat hij het accepteerd.. arm over hem heen is echter al voeldoende om hem te laten knippen.. als hij wegwandelt daarna is het leed al vergeten en als je het nagelschaartje ophoud blaast ie er net zo vrolijk weer tegen pff..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:16

Krabpalen heeft ie, evenals een boom buiten waar gretig gebruik van wordt gemaakt, alleen dat klauwtje lijkt daar niet te komen?
Handdoek is een poging waard, gaat ie niet leuk vinden ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:19

Grappig dat in dit geval altijd krabpaal wordt gezegd.

Het probleem is te lange scherpe nageltjes, en als die nageltjes ERGENS fijn scherp van worden is het van de.... jawel. Krabpaal. Die paal dient er namelijk voor om de nageltjes te vernieuwen en dus te verscherpen.

Zelf heb ik ook zo'n poes. Ik hoor haar altijd tikken met de nagels, en ze blijft vrij veel haken. Maar ik krijg haar nageltjes ook niet geknipt, dus dat is al jaren zo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:24

Als je met je man de nagels probeert te knippen, hoe doen jullie dat dan?

Wij hebben lang geprobeerd dat één van ons de kat in de houdgreep op de bank vasthoudt, terwijl de ander knipt. Dat werkte voor geen meter. Maar nu pakt mijn vriend de kat op, houdt hem tegen zich aangedrukt in de houdgreep, en dan kan ik wel goed de nagels knippen. Kat stribbelt amper tegen en is goed rustig te houden, omdat hij zich nergens tegen af kan zetten. Inmiddels vindt hij het zelfs niet erg meer. Misschien het proberen waard?

Anders zou ik toch even langs de DA gaan. Even stress, maar je bent met 5 minuten weer klaar.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:26

Lukt het jouw kat niet dat zelf bij te houden? :oo
Kan hoor :p
Probeer er een doek om heen te wikkelen, kan ze niet bijten en niet snel weg komen.
Goede krabpaal, met kattenkruid oid?

Anders ga naar de dierenarts :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:39

Kennelijk niet. Maar t zijn ook alleen die klauwtjes aan de zijkant

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:42

LadyMadonna schreef:
Kennelijk niet. Maar t zijn ook alleen die klauwtjes aan de zijkant

Ah, oké!

Ik lees net wat reacties door en zie dat er om gaat dat de nagels te scherp zijn?
Vind het toch gek dat men dat te scherp vind XD da's de natuur.
MAar goed, dierenarts lijkt me handig. (vergelijk wel even alle dierenartsen, zo hebben we met ons konijn bij de ene dierenarts nagels knippen voor 30 euro en de ander 3.50)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:48

Aan het nekvel optillen.
Dat doen moederkatten ook bij hun kittens, ze doen dan niks meer.
Dan is het binnen een minuutje klaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:52

noor14 schreef:
Aan het nekvel optillen.

Dat werkt misschien bij een standaard kat, maar echt niet bij die van mij :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:53

LadyMadonna schreef:
noor14 schreef:
Aan het nekvel optillen.

Dat werkt misschien bij een standaard kat, maar echt niet bij die van mij :')

Pak je 'm dan wel goed?Of is hij/zij gewoon te dik XD (niet te dik, maar te zwaar om het handi te doen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:56

Nee, hij is niet te dik en ja, ik zou m goed kunnen pakken. Ik weet alleen uit het verleden dat het niet werkt.
Ik heb ooit stage gelopen bij een DA waar ik heb geleerd hoe je een kat moet "strekken". Ook dat is bij deze kansloos

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:58

Mijn kat houdt ook niet van nagels knippen. Ik leen mijn buurmeisje altijd even (is paravet) en wij doen het als volgt:

De ene neemt de kat tussen de benen (gaat er bovenop zitten) en neemt met een hand het nekvel vast (goed veel vel pakken rondom de kop) en met de andere hand de betreffende poot. De ander knipt de nagels.

Een handdoekrolletje kan ook, maar dan moet je wel heel erg strak rollen en er alsnog bovenop gaan zitten.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:03

Bij mijn kat was het gewoon een kwestie van doorbijten, in het begin hield mijn vriend haar vast bij haar nekvel en hield de achterpoten vast terwijl ik de nagels van de voorpoten knipte. Als ik daarmee klaar was pakte hij de voorpoten en knipte ik de achterpoten.
Uiteindelijk kwam ons draakje erachter dat het geen pijn doet en laat het nu gewoon toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:05

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:07

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:09

Dit is juist een hele goede manier, zo hield de moeder ze ook altijd vast als ze moesten worden verplaatst. Dit doet ze absoluut geen zeer en (vind ik) de vriendelijkste manier van kat optillen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:10

Aedema schreef:
Bij mijn kat was het gewoon een kwestie van doorbijten, .

sorry TS, voor mijn nutteloze post, maar van bovenstaande moest ik toch wel even een paar keer kijken. En je moet geen beelddenker zijn.... :D

Overigens, ik zou inderdaad ook aanraden in een handdoek te rollen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 12-01-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:12

In het nekvel pakken en goed de achterpoten vasthouden. Ik leg dan de kat op z'n zij neer. Meestal kunnen ze dan niks meer..

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:12

TS, Ik voel met je mee. Mijn ene kat vind het geen probleem. De andere is echt Horror. Ik kan haar gelukkig nu wel strekken en dan der voorpoten en achterpoten vast houden. Maar dan nog hoor ze blijft vechten.

In haar nekvel pakken en dan gewoon doen? Dan moord ze me zeker uit!