Cavia nu alleen, nieuwe kopen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris965

Cavia nu alleen, nieuwe kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:11

Gisteren is mijn cavia Nick overleden, dus nu is Simon alleen :(

Ze zijn al best oud, is het verstandig om een nieuwe cavia te kopen of komt dat niet goed?

En is een knuffel van een cavia voor nu in de kooi een goed idee of is dat onzin?

Wat is jullie ervaring/mening?

Dimphyl

Re: Cavia nu alleen, nieuwe kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:13

Wat noem je best oud?

Is Simon gecastreerd of niet?
Zo niet zou ik er een jong beertje bijboeken, zowel kun je natuurlijk ook kiezen voor een (ouder) zeugje uit de opvang.

Ik zou hem niet alleen laten dat is echt sneu.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:14

Wat noem je best oud?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:15

Ik moest even grinniken over de namen. :') Allereerst, wat naar van je overleden cavia. :(:)

Wat noem jij oud? Ik heb toen er bij mij eentje is overleden toch weer een jonkie bijgekocht, wilde haar niet alleen laten zitten. Ik had een vrouwtje en heb er een jong vrouwtje bijgedaan, echt nog een kleintje. Voorzichtig laten wennen en dat ging hartstikke goed! :j Dikke maatjes weer nu. Mocht je een dominante cavia hebben, kan je er ook altijd nog voor kiezen een gecastreerd mannetje bij te zetten, dat gaat sowieso vaak wel goed. Succes! :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:17

Wil je hierna nog cavia's? Dan zou ik er sowieso een bij kopen. Een oude beer kun je het best met een jong beertje koppelen, dat gaat meestal goed. (op neutraal terrein koppelen) Er vanuit gaande dat het een ongecastreerde beer is? Hoe oud is hij?

Mocht je hierna geen cavia's meer willen zou je bij een opvang voor een 'leencavia' kunnen kijken, die blijft dan bij jou tot jouw cavia overlijdt en dan gaat hij weer terug naar de opvang.

Mijn ervaring/mening is dat cavia's echt geen dieren zijn om alleen te zetten, een groot deel kwijnt dan weg. Ze hebben gewoon echt een vriendje nodig. Een knuffeltje is hier geen vervanging voor.
Ik heb hier door omstandigheden 1 maand een cavia alleen gehad (haar maatje zat bij een beer voor een dekking en de leencavia die haar gezelschap zou houden kreeg ze ruzie mee) die zat echt dag in dag uit te janken.. Toen ze haar castraat kreeg bloeide ze helemaal op :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:18

Simon is nu ongeveer 10 jaar oud.

Eerlijk gezegd weet ik niet of hij gecastreerd is. Ik heb ze een keer samen gekregen omdat die kinderen van die mensen er niet meer echt iets mee deden. Zal het even uitzoeken.

@Marrieleen; het kan dus wel, mooi om te horen. :D

@Melody7; Ik heb nog nooit gehoord van leencavia's! Maar meestal hecht ik me wel heel erg aan zo'n diertje dus ik denk dat ik er dan eentje bij koop.

Een konijn is ook niet echt een optie toch?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:22

Hier heb ik met hetzelfde probleem gezeten, nadat ik vorige week 1 van mijn beertjes heb moeten laten inslapen. ik heb er wel een jong beertje bij gekocht, gaat tot nu toe heel goed! Mijn oude beertje (al is hij niet zo oud als die van jou, hij is 5) leeft weer helemaal op!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:23

Wow, Dat is echt een gigantische leeftijd! Normaal is 5-6 al vrij oud.

Ik denk niet dat hij gecastreerd zal zijn als hij gewoon van een gezin wat er weinig mee deed af kwam, meestal hebben die dan gewoon een koppeltje beren of zeugen.

In jouw geval zou ik even met een opvang overleggen, een jonkie is voor zo'n opatje misschien wat druk. Of is hij nog heel actief?
Dat hechten ken ik, maar als je hierna weer cavia's wilt maakt het niet uit toch? :)

Een konijn is inderdaad geen optie, die verstaan elkaar niet en een konijn is te sterk voor een cavia.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:24

Ik zou dan inderdaad voor een gecastreerd beertje gaan, eventueel uit de opvang! :j
Zitten soms ook nog wat jongere tussen als je dat liever hebt.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:27

Wij hebben cavia's met konijn gehad!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:28

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Sterkte Miesemuisje. Gelukkig dat het nu goed gaat!

Ja he Melody....ik googelde even maar inderdaad! Mijn cavia is overdag vrij rustig, dan gaat ie lekker languit liggen in de kooi, rond etenstijd word ie best wel actief :p Misschien is er in een opvang/asiel oid nog een opaatje. Vind het best lastig. Nick en Simon waren hun hele leven samen ze waren broertjes.

@Marrieleen thanks!

@Renskexb Heb ik ook weleens gehad maar toen waren ze met zn vieren....2 cavias 2 konijnen zodat ze iig elkaar nog hadden. Nu weet ik het niet. Hoe was de verdeling bij jou?

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:30

Iris965 schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Sterkte Miesemuisje. Gelukkig dat het nu goed gaat!

Ja he Melody....ik googelde even maar inderdaad! Mijn cavia is overdag vrij rustig, dan gaat ie lekker languit liggen in de kooi, rond etenstijd word ie best wel actief :p Misschien is er in een opvang/asiel oid nog een opaatje. Vind het best lastig. Nick en Simon waren hun hele leven samen ze waren broertjes.

@Marrieleen thanks!

@Renskexb Heb ik ook weleens gehad maar toen waren ze met zn vieren....2 cavias 2 konijnen zodat ze iig elkaar nog hadden. Nu weet ik het niet. Hoe was de verdeling bij jou?

We hebben 2 cavia's 1 konijn gehad en toen ging er 1 cavia dood en toen dus 1 konijn en 1 cavia.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:32

Een cavia en een konijn samen kan in theorie wel maar het is niet diervriendelijk, ze begrijpen elkaar namelijk niet.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:35

MarlindeRooz schreef:
Een cavia en een konijn samen kan in theorie wel maar het is niet diervriendelijk, ze begrijpen elkaar namelijk niet.

Mijn cavia en konijn konden het prima vinden. Dat ze elkaar niet begrijpen is een beetje raar om te zeggen dat wij dieren niet begrijpen wil niet zeggen dat dieren onder elkaar het niet begrijpen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:37

Ik heb vroeger ook cavia's en konijnen bij elkaar gehad in een grote kooi (omdat ik niet wist dat het niet kon), maar ze hebben niks aan elkaar als maatje. Daarnaast kregen ze bij mij uiteindelijk wel ruzie, en dan krijg je veel ergere verwondingen dan cavia's of konijnen onderling. Ik zou dat dus echt niet aanraden.

Renskexb, dat is niet raar om te zeggen ze spreken elkaar taal én lichaamstaal niet. Zelfde vergelijking als apen en mensen. Ze kunnen elkaar best aardig vinden maar hebben niks/heel weinig aan elkaar. Ik zou dus absoluut geen konijn als maatje kopen want dan heb je 2 eenzame beesten.

Hier zijn ze rondom het eten inderdaad ook erg rustig, maar een jonkie gaat vaak rondjes rennen, popcornen etc. Daar moet een opa dus wel nog tegen kunnen, en dat kan ik van achter een scherm niet inschatten. Daarom vind ik een opvang zo fijn, die denken echt met je mee en als het achteraf toch fout gaat zit je niet met 2 cavia's in aparte hokjes maar kijken ze verder naar een betere match :j

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:38

melody7 schreef:
Ik heb vroeger ook cavia's en konijnen bij elkaar gehad in een grote kooi (omdat ik niet wist dat het niet kon), maar ze hebben niks aan elkaar als maatje. Daarnaast kregen ze bij mij uiteindelijk wel ruzie, en dan krijg je veel ergere verwondingen dan cavia's of konijnen onderling. Ik zou dat dus echt niet aanraden.

Renskexb, dat is niet raar om te zeggen ze spreken elkaar taal én lichaamstaal niet. Zelfde vergelijking als apen en mensen. Ze kunnen elkaar best aardig vinden maar hebben niks/heel weinig aan elkaar. Ik zou dus absoluut geen konijn als maatje kopen want dan heb je 2 eenzame beesten.

Hier zijn ze rondom het eten inderdaad ook erg rustig, maar een jonkie gaat vaak rondjes rennen, popcornen etc. Daar moet een opa dus wel nog tegen kunnen, en dat kan ik van achter een scherm niet inschatten. Daarom vind ik een opvang zo fijn, die denken echt met je mee en als het achteraf toch fout gaat zit je niet met 2 cavia's in aparte hokjes maar kijken ze verder naar een betere match :j

Ze begrijpen elkaar niet sorry dat snap ik maar ze zijn niet eenzaam want ze vinden elkaars aanwezigheid fijn

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:39

Ik zou zelf wel een cavia er bij nemen maar een konijn kan ook.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:40

Het klopt wel dat een cavia en konijn elkaar niet kunnen "verstaan" ze kunnen misschien wel samen maar begrijpen elkaar niet 100%

Ontopic:
Een cavia is een gezelschapsdier dus eigenlijk zou ik altijd zeggen er een bij nemen, maar aangezien die al goed op leeftijd is weet ik niet of hij het nog zo ziet zitten met een andere. Vooral omdat hij al zijn hele leven met zn broertje zat.
Maaar volgens mij doen veel opvangcentra ook niet moeilijk als je je cavia meeneemt dan kun je kijken of er een klik is?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:41

Ja, ik weet niet of deze nog wel lang leeft want ik denk dat hij niet zonder zijn broertje kan.

Vind het erg lastig zeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:42

Renskexb schreef:

Het kan in theorie wel. Maar het is gewoon niet diervriendelijk.

Net als dat ik jou voor de rest van je leven ook in je eentje kan opsluiten in mijn kelder. Is niet echt mensvriendelijk. En dat doe ik dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:44

Kan je niet twee jonkies erbij nemen? Anders heb je kans dat het nieuwe caafje over een pooshe alleen zit aangezien 10 jaar behoorlijk oud is.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:44

MarlindeRooz schreef:
Renskexb schreef:

Het kan in theorie wel. Maar het is gewoon niet diervriendelijk.

Net als dat ik jou voor de rest van je leven ook in je eentje kan opsluiten in mijn kelder. Is niet echt mensvriendelijk. En dat doe ik dus ook niet.

beetje offtopic over het " Opsluiten in een kelder" want dat is iets compleet anders en dus geen vergelijkingsmateriaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:45

Renskexb schreef:

Dat is dus hetzelfde als een ezel en een paar bij elkaar. :n

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:45

Allereerst natuurlijk sterkte met het verlies van je caafje.

Ik zou er wel een nieuwe cavia bijzetten. Het is waar wat hierboven gezegd wordt, er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de communicatie tussen konijnen en cavia's en deze is inderdaad niet hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat het niet goed kan gaan. Wij houden ook honden terwijl lang niet iedereen zich verdiept in hun lichaamstaal, maar wij hebben wel nog altijd mensen om ons heen.
Vergelijk het met de mens, een hond en een mens vinden elkaars aanwezigheid prettig, maar kun jij alleen leven met je hond zonder contact met mensen? Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op maar over het algemeen kun je stellen dat mensen graag mensen om zich heen hebben.
Ik werk in een dierenzaak en heb soms echt koppel cavia konijn verkocht omdat deze écht een match waren. Op het moment dat het dier met soortgenoten zit en deze toch de andere soort verkiest zou ik ze zeker niet uit elkaar halen, maar jij zit in een andere situatie. Ik zou het daarom ook gewoon bij een cavia houden als je dan toch een dier erbij wil nemen.

Gezien de leeftijd zou ik naar een opvang gaan, zodat de overgebleven cavia geen last heeft van een puberend beest om zich heen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:47

Ze zijn wel eenzaam, want ze hebben geen soortgenoot waar ze iets mee kunnen.

In het wild lopen dieren ook niet in elkaars kudde.

Als jij in een huis met apen zou wonen en nooit mensen ziet wordt je ook eenzaam (want je kunt niet even weg, dat kunnen cavia's ook niet. Die zitten altijd in een kooi en ze moeten het doen met wat ze in die kooi hebben), want groepsdieren (wat mensen ook zijn) hebben gewoon aansluiting met soortgenoten nodig.

Plus als een konijn de ander wegjaagt gaat dat een stuk harder dan bij cavia's. Daar is zo'n oudje dus echt niet tegenop gewassen.

2 jonkies zou ik niet doen, meerdere beren heeft veel minder kans van slagen. En dan zijn die waarschijnlijk vooral met elkaar bezig en zit de opa tussen dat gehyper in.