Verwacht ik te veel van mijn 8 maanden oude pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Verwacht ik te veel van mijn 8 maanden oude pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:25

Hoihoi,
Ik zit een beetje in de knoop en dacht, laat ik het hier vragen en hopelijk word ik hierdoor wat makkelijker of weet ik hoe het zit.

Ik heb een 8 maanden oude engelse cocker spaniel rondlopen, een scheet van een hond, maar ze zit in de gevreesde fase :D de pubertijd! En ze heeft er dan ook enorm 'last' van. Nou ja, vooral de bazin.. Natuurlijk horen die fratsen die ze uithaalt allemaal bij de leeftijd, maar nu merk ik aan mezelf dat ik zodra ik s'morgens wakker word, al tegen wandelen opzie.. ze trekt enorm, snel afgeleid, bom van energie en ik weet, het hoort erbij, maar ik vroeg me af in hoeverre ik dit in moet dimmen of niet? Dan doel ik vooral op het trekken aan de riem. Ik heb al veel geprobeerd wat betreft het trekken, ook stil staan zodra ze trekt etc. Maar ze word er enorm gefrustreerd van en trekt alleen maar meer en ik sta soms echt een half uur stil van de 40 minuten minuten lopen bij wijze van. Naast dat ik het heel rot vind, vraag ik me dus echt af of ik het kan verwachten van een 8 maanden oude puber/pup dit al netjes te kunnen, of dat ik haar nu wat meer vrijheid moet geven, juist omdat ze haar energie ook niet kwijt kan op deze manier. Ik merk ook dat ik zelf gefrustreerd word door haar zo 'streng' aan te pakken en heb dan ook geen lol meer in wandelen en vind dit echt erg.

Hoe deden jullie dit bij jullie pubertjes? Wanneer begonnen jullie met echt netjes leren aan de lijn mee te lopen? Ze doet het verder prima, ze luisterd als ze los loopt en ik haar roep in het bos bijvoorbeeld, kan enorm veel commando's, probleem is ook dat ik niet kan belonen met lekkere dingen omdat ze een voedselallergie heeft, dus kan haar alleen de brokken geven die ze nu krijgt. Ik weet het gewoon even niet meer en hoop echt dat jullie me een beetje kunnen vertellen hoe jullie het deden, hoe jullie met het drukke gedrag omgingen en wat je wel mag verwachten op deze leeftijd.. Wil haar ook niet overvragen natuurlijk wat ik voor mijn gevoel al een poosje doe waardoor ik met een gefrustreerd hondje zit.

Alvast enorm bedankt!

Solleke_Noah

Re: Verwacht ik te veel van mijn 8 maanden oude pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:28

Ga je naar de hondenschool? Normaal beginnen ze van in de puppy klas met netjes meelopen (of althans, toch in onze hondenschool). Wij beginnen te gaan van zodra de inentingen in orde zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:28

Wat voor halsband/riem gebruik je?

En als je nou bijvoorbeeld speelgoed wat hij graag wilt gewoon in je hand houd, dan is er focus en blijft hij dichter bij je, al moet hij niet gaan springen uiteraard.

Leuk een cocker!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:32

Wij hadden een Riem die strak trekt, dan gaan ze niet verder en streng zijn ook met je stem
Wij hebben nooit op een hondenschool gezeten een een schat van een hond we hebben hem nu nooit meer aan de riem

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:39

Energie op een gedoseerde manier tijdens het wandelen kwijt geraken lukt op dit moment niet. Misschien kan je proberen om op voorhand even met een balletje of ander speeltje te spelen, en daarna pas te gaan wandelen? Wellicht doe je er wel goed aan om haar tussen spelen en wandelen even te laten afkoelen, want anders vertrek je alsnog met een hyperhuppelspringding :D

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:40

Misschien verwacht je iets te veel. Honden op die leeftijd hebben enorm veel energie en kunnen die nog niet zo goed in toom houden. Kun je hem niet eerst aan een lange lijn laten uitrazen en dan pas als hij wat is gekalmeerd aan een korte riem doen en dan netjes leren volgen? Of hem eerst binnen of in de tuin flink met hem spelen zodat de eerste energie er uit is voordat je hem aan de lijn doet.
En krijgt deze hond voldoende beweging?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:58

Oeehh een cocker pupje! Heb je foto's? Die van ons is alweer 5, maar wat een heerlijke honden zijn het.
Wij hebben onze cocker toen ze 16 weken oud was gekregen. Vanaf het moment dat je een pup krijgt ben je eigenlijk continue aan het trainen, alleen doe je dit spelenderwijs en korte stukjes. Zo trok onze hond in het begin ook. Dit hebben we opgelost door de oefeningen van de puppycursus uit te oefenen op de weg naar het bos, alwaar ze tijdens de wandeling los mag lopen. Op de terugweg lijnen we haar weer aan en trainden we ook het naast lopen. Zo hadden we voor en na het bos 5 minuten gericht trainen op het aangelijnd lopen. De terugweg ging altijd gemakkelijker dan de heenweg, omdat ze dan de energie kwijt was.

Ik raad je echt een puppycursus aan. Ik zeg altijd maar zo: ook al heb je als mens tig cursussen gedaan, de pup nog niet. Maar pas inderdaad op voor het 'speelkwartiertje'. Dit is niet geschikt voor alle honden, die van ons vond het helemaal niks.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:06

Een cocker is niet makkelijk, ze hebben een sterk karakter en veel energie.
Met 8 maanden zou ik kiezen voor los laten spelen (eventueel in omheining) en verder echt wel netjes mee lopen. Dat hoort met 8 maanden imo te kunnen..

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:17

Het trekken is aangeleerd gedrag. Ooit (bij jou of fokker) heeft het trekken resultaat gehad. Je moet je puber nu dus gaan leren dat trekken geen resultaat heeft en dat lukt alleen als je uiterst consequent bent. Er zijn genoeg methode om het trekken af te leren, je zult even moet kijken welke je bij jou vind passen. Ga aub geen marteltuigen gebruiken als halti e.d. want dat heb je helemaal niet nodig. Door deze hulpmiddelen overbelast je je hond op andere plekken van zijn lichaam.
Op je vraag of een hond van 8 maanden al netjes aan de lijn moet lopen: JA. Als een hond lang trekt en een halsband draagt kun je de schildklier ernstig beschadigen. Misschien is het een optie om in de trekfase een tuigje aan te schaffen waarbij de schouders vrij blijven zodat ze nog lekker vrij kan bewegen.
Wees aub alert met mensen die je aanraden om veel te gaan wandelen om zo de energie van je hond in toom te houden. Net zoals bij paarden is het ook niet goed voor een hond om al op jonge leeftijd veel te ondernemen. Sommige mensen beweren dat een hond zelf wel aangeeft wat hij aan kan, dit is absoluut niet waar, wanneer een hond aangeeft dat hij niet meer kan is hij al 200% te ver gegaan.
Met wandelen wil ik je nog de tip geven om langzamer te wandelen en je hond te laten snuffelen (dit is ook intensief en hier zal hij dan ook een deel van zijn energie in kwijtraken). Veel mensen denken dat honden alleen hun energie kwijtraken met rennen en snel wandelen. Bedenk jezelf dat je gaat wandelen voor je hond, niet voor jezelf, een hond vind het dus veel leuker om alle geurtjes op te snuiven in plaats van een uur lang naast zijn baas mee te lopen.
Kijk eens naar de methode van Turid Rugaas, het zal je verbazen hoe makkelijk het eigenlijk is :).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:28

Mijn honden lopen bijna nooit aan de riem, maar als ze aan de riem lopen, wil ik geen getrek! Vanaf pup af aan leer ik mijn honden dat trekken not done is.
1 van mijn honden was 8 maanden bij het C examen gehoorzaamheid waar ze slaagde met de hoogste punten van de groep...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:05

Een pup van 8 maand is nog jong. In principe zou hij wel al moeten kunnen aan de leiband lopen zonder trekken, maar hou er rekening mee dat ze veel energie hebben en weinig concentratie niveau.

Wat ik zou doen is smorgens wandelen met een harnasje en een lange leiband, fixeer je niet op het dicht lopen, maar wel op het lopen. Als je zelf actief bent vertrek in een pittig tempo of zelfs al joggend/lopend. Tempo direct vrij hoog leggen zodat hij zijn energie vrij vlug kwijt is. Na enkele van die sessie's kan het zijn dat zijn aandacht al verandert van "actief" zijn naar "opletten waar dat baasje is zodat ik mee kan".
Eenmaal je dat hebt kun je het tempo gaan verlagen en belonen op momenten dat ze dicht lopen.
Op een bepaald moment maken ze vanzelf de klik dat het leuker is om dicht bij baasje te blijven, want die heeft snoepjes en doet onverwachte dingen (vlugger, trager, draaien, rennen, spelen) dan om te sleuren aan die leiband.

Doe ook korte sessie's, de eerste twee trainingsmomenten moeten in eerste instantie energieverspillend zijn, veel rennen, hoog tempo (opletten met korte bochten voor de heupen en ellebogen).
de derde en ev vierde kun je eerder op gehoorzaamheid gaan inlassen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:18

je moet inderdaad al vanaf het moment dat je de hond in huis hebt , spelenderwijs oefenen.
en consequent zijn, geduld hebben en volhouden.
ik heb al vele honden vanaf pup gehad, ( van labrador tot austalian cattles, hollandse herder) en die liepen met een maand of 4-5 al los met mij mee. naast me wel te verstaan. en ook prima aan de lijn.

veel oefenen. belonen met iets lekkers, en niet te lang per keer.

en als je goed je hond kan "lezen" en de juiste timing hebt, is clickertraining ook een mooie manier om dingen aan te leren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:52

Trekken is absoluut niet iets van de pubertijd, het geeft alleen weer dat je niet consequent bent geweest en je hondje dus minimaal 1 x een flinke beloning door het trekken heeft ervaren :)
Zorg dat je hondje al zijn energie kwijt kan elke dag in het los lopen, dan word het al iets makkelijker. Daarnaast heeelll consequent stil staan als hij trekt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:05

Trekken aan de lijn is lastig op te lossen als een hond dit eenmaal doet.
Op een hondenschool leert de hond volgen, maar dat is niet hetzelfde als normaal lopen aan de lijn.
Stilstaan als hij trekt is leuk, maar als je haast hebt werkt dat niet. En de ene keer wel consequent volhouden en de andere keer niet, dan leert de hond niets.

Mijn advies is koop een gentle leader of halti. Dan kan de hond niet trekken, geen kracht zetten. En zonder correcties. Zo kun je normaal lopen zonder frustraties voor hond en baas. Het trekken aan een halsband zal misschien niet opgelost zijn, maar het loopt een stuk plezieriger.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:10

Stilstaan is ook heel frustrerend als je wil lopen. Wij hebben op de hondenschool geleerd van elke keer in 1 pas 180° om te draaien. En die richting uit te lopen. Mijn pup liep op 5 maanden perfect aan de voet. Gewoon kwestie van consequent zijn.
Als ik jou was zou ik naar een hondenschool gaan waar ze je goed begeleiden.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:19

loempia93 schreef:
Het trekken is aangeleerd gedrag. Ooit (bij jou of fokker) heeft het trekken resultaat gehad. Je moet je puber nu dus gaan leren dat trekken geen resultaat heeft en dat lukt alleen als je uiterst consequent bent. Er zijn genoeg methode om het trekken af te leren, je zult even moet kijken welke je bij jou vind passen. Ga aub geen marteltuigen gebruiken als halti e.d. want dat heb je helemaal niet nodig. Door deze hulpmiddelen overbelast je je hond op andere plekken van zijn lichaam.
Op je vraag of een hond van 8 maanden al netjes aan de lijn moet lopen: JA. Als een hond lang trekt en een halsband draagt kun je de schildklier ernstig beschadigen. Misschien is het een optie om in de trekfase een tuigje aan te schaffen waarbij de schouders vrij blijven zodat ze nog lekker vrij kan bewegen.
Wees aub alert met mensen die je aanraden om veel te gaan wandelen om zo de energie van je hond in toom te houden. Net zoals bij paarden is het ook niet goed voor een hond om al op jonge leeftijd veel te ondernemen. Sommige mensen beweren dat een hond zelf wel aangeeft wat hij aan kan, dit is absoluut niet waar, wanneer een hond aangeeft dat hij niet meer kan is hij al 200% te ver gegaan.
Met wandelen wil ik je nog de tip geven om langzamer te wandelen en je hond te laten snuffelen (dit is ook intensief en hier zal hij dan ook een deel van zijn energie in kwijtraken). Veel mensen denken dat honden alleen hun energie kwijtraken met rennen en snel wandelen. Bedenk jezelf dat je gaat wandelen voor je hond, niet voor jezelf, een hond vind het dus veel leuker om alle geurtjes op te snuiven in plaats van een uur lang naast zijn baas mee te lopen.
Kijk eens naar de methode van Turid Rugaas, het zal je verbazen hoe makkelijk het eigenlijk is :).

Hier ga ik in mee, ik zou allen voor altijd een tuigje gaan. Ook kun je met je pupnwel zoek spelletje doen. Neem wat lekkere voertjes mee en gooi die in het gras en laat je pup die op zoeken. Van snuffelen worden honden vermoeider dan van rennen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:25

Heeft niets met puberteit te maken.
Mijn DH pup moet nog 5 maanden worden maar is van 8 weken af al consequent mee getraind.
Op wandeling neem ik altijd een balletje en snoepjes (zijn eten) mee.
Ik roep geregeld tijdens wandeling de pup bij mij, krijgt een snoepje en als ie nog rond mij blijft speel ik wat met de bal.
Honden moeten graag rond jou aanwezig zijn, ook op wandeling!

Soms heeft in tegengestelde richtig wandelen ook nut, werkt bij mijn reu heel goed.
Dan worden ze niet gefrustreerd van het stil staan want ze zijn nog wel aan het wandelen, enkel de 'foute' richting uit.
Na paar x hebben ze dat heel goed door hoor :)

Ik persoonlijk vind zo'n dingen heel belangrijk en kan je beter zo vroeg mogelijk mee beginnen, niets van oh zielig en ze moeten pup blijven op die leeftijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:26

volgen, zitten en af gaan, zijn basisvaardigheden die je vanaf hele jonge leeftijd al kunt aanleren.
als ze in de pubertijd gaan trekken, is dat in principe een aanwijzing dat de opvoeding niet goed loopt,
immers eens geleerd en consequent toegepast, is vrijwel altijd aanwezig. Dat ze dan in de pubertijd een keer gecorrigeerd moeten worden omdat ze onder het appel vandaan stuiteren, dat is tot daaraantoe, maar continue trekken is iets dat we in de volksmond een vlo aan een touwtje noemen, ongetraind en ongeleid projectiel ;).

Dat een 8 maanden oude pup weinig concentratie heeft en dat alles spelenderwijs moet is ook overdreven.. dit geldt met name tot een half jaar.. daarna kan een gemiddelde hond prima leren..

kijk maar eens naar het programma van een willekeurige hondenvereniging of de hondentraining van de dierenbescherming wat ze rond die leeftijd leren op training.

Mijn vorige hond was 10 maanden (dat was wel extreem vroeg, maar ze ging zeer vlot door de groepen en 1x per jaar was er examen en men vond het zonde om haar een jaar in de voorlaatste groep te laten hangen terwijl er nog plek in de examen groep was) toen ze haar diploma 'gehoorzame huishond' via de dierenbescherming haalde.. Dat is inclusief onaangelijnd volgen, aangepast volgen (dus aan de rechterkant vragen en weer terug naar links), hier komen vanuit vrije spelsituatie met andere honden en blijf en uit zicht (hond af laten gaan en als groep 50 meter verder je drie minuten opvreten achter de bosjes).

zoaols Suzzy al aangeeft, omdraaien en de andere richting oplopen zodra de hond van je voet afwijkt (dus niet pas bij trekken)... Of haaks voor zijn neus een 90 graden van richting veranderen..

je leert daarmee dat de hond op jouw beweging moet letten..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:36

overigens heb ik zelf nooit met snoep getraind of voer..

immers je wilt dat de hond op jou let als geleider, niet op snoep, voer of alleen je hand.

om het principe 'volg de baas' aan te leren,
moesten wij 'achterwaards bewegen en er een feestje van maken, zodat de pup maar al te graag naar je toe kwam.. hij volgt je dus in je beweging achterwaards..

vandaar uit, terwijl hij naast je zit, weer feestje maken en 'volg' rechter voet zeer overdreven naar voren plaatsen en bijna huppelend een pasje naar voren :') ... hond volgt je gegarandeerd.. gelijk stoppen uitbundig belonen (maak haar maar lekker gek).. volg, rechtervoet naar voren feestje bouwen en weer belonen..

in plaats van voer heb je dan dus 'feestje tijd' als ze meeloopt. En dat feestje bouw je op den duur rustig af naar beschaafd wandelen met een aai over zijn kop.. anders loop je op een gegeven moment wel een beeeeeeeeetje voor schut :')

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:45

Wauw, veel reacties al, dank jullie wel! Ik ga sowieso 1x per dag naar het bos met haar zodat ze even lekker kan keutelen en ze luistert dan ook prima naar me als ik haar roep komt ze meestal gelijk (ja soms ook niet, met andere honden spelen, en even snuffelen is ook veel leuker natuurlijk) Ik heb de puppycursus gedaan, helaas niet door kunnen gaan omdat dit niet kon door omstandigheden. Heb wel veel tips hier gehad en kan er zeker wat mee. Ik heb vanaf dat ik haar had echt geprobeerd alles 'volgens het boekje' te doen en heb dan ook erg veel tijd voor haar, maar dat trekken is echt steeds erger geworden terwijl ik dagelijks met haar oefen met het naast me lopen, is er schijnbaar toch ergens iets mis gegaan.

Ik heb een tuigje liggen maar had het idee daarmee juist minder controle te hebben op haar? Misschien kwestie van wennen, maar vond het niet echt wat..

Ik wandel 4x p/d met haar maar houd me wel ongeveer aan de 5 minuten p/m regel iedere keer, dit kan soms 10 minuten extra zijn maar niet iedere dag.

Ook zat ik zelf al te denken om weer naar cursus te gaan, maar degene waar ik op zat, zei met het trekken dat het erbij hoorde bij een jonge hond.. dus daar leerde ik niet veel. Is vrij lastig een goede hondenschool te vinden, en daar ik geen auto heb, moet alles op de fiets.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:05

Probeer eens ipv stil te staan gewoon om te draaien en een andere kant op te lopen.
Ik denk namelijk niet dat je teveel vraagt, maar dat je te weinig vraagt, teveel ruimte biedt.

Een hond van die leeftijd die alles al goed kende moet het ook nu kunnen. Ja, ze proberen je uit rond die leeftijd, proberen de grenzen uit. Als jij die grenzen dan duidelijk stelt is dat snel over.
Je hoeft niet naar te worden, niet hard te worden, je moet vooral slimmer worden. Het geintje van stil gaan staan kennen ze wel als je die vaker hebt gebruikt, als daar niet op wordt gereageerd moet je meer pijlen hebben, meer mogelijkheden. Een antwoord op wat ze doen dus.

Vaak is je omdraaien en een andere kant op lopen voldoende. Aandachtsoefeningen dus. Zodra de hond niet reageert op stilstaan door weer netjes naast je te komen ga je wenden. Als ze dan hun aandacht op je leggen beloon je dat.
Zo hoef je nooit hard te worden, kan je er een spelletje van maken (let op mij, want ik kan zomaar een andere kant op gaan!)

Wees vooral consequent nu, regels zijn regels, houdt de hond zich daar niet aan doe dan wat eraan! Niet gewoon zeggen, dit werkt niet dus laat maar, gewoon doorvogelen tot je een reactie krijgt die gewenst is. En dat dan belonen!

Het netjes meelopen ben ik mee begonnen toen ik de honden kreeg, dus met 8 weken. In de puberteit hadden de meeste eventjes bananen in hun oren en moesten we weer terug naar stap 1. Maar als je dat vlotjes doet en dus niet het ongewenste gedrag eventjes toelaat omdat je geen antwoord hebt is dat zo voorbij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:11

klopt als een bus bowen,

pubertijd:

Hier........................
nah, eerst in die dooie vis rollen
Kom voor...........
ok, maar dan kom ik met zo'n noodvaart aan dat het onmogelijk is om op tijd te stoppen en voor je te zitten.. dat ik al stinkend naar die rotte vis van net, pontificaal tussen je benen beland.

heb met die van mij midden in de pubertijd examen gedaan, na maar 5 weken in de examengroep te hebben geoefend.. hield mijn hart vast, maar uiteindelijk met 1 na hoogste punten aantal geslaagd..

we kregen wat aftrek bij blijf en uit zicht..
want mevrouw dacht als ik nu heel stil die kant op tijger en net niet stil ga liggen onderweg, dan vergeven ze mij het wel.. Ze lag dus ook 5 meter voor de anderen toen we terugkeerden :') . Ik had heel veel geluk, want dit was een verplicht onderdeel waarop je minimaal een voldoende moest scoren.. En iedere beweging was een punt aftrek.. Helaas konden ze weinig aftrekken, omdat ze heel rustig bleef doortijgeren en niet stopte en weer in beweging kwam lol.. pas toen we opstonden ging ze schijnheilig plat tegen de grond weer.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:26

Het omdraaien ipv stilstaan ga ik vanavond nog oefenen, want stil blijven staan is heel frustrerend tot nu toe daar ze soms ook gewoon dan gaat snuffelen in het kleine stukje ruimte dat ze heeft of een takje gaat pakken en daarmee gek gaat doen etc.. of zo hard begint te trekken dat ik gewoon pijn in mijn schouder/arm heb na een tijdje, want ze is voor zo'n klein ding, aardig sterk!

Kan echt jaloers worden als ik hoor dat met 5 maand de pup goed meeliep hoor.. maar wie weet gebeurd dit bij mila (mijn hond) ook nog zodra ik weet wat te doen. Heb nu ook contact met een hondentrainer in de buurt en hoop hier te kunnen starten.. wil haar echt goed op laten groeien en meer kunnen genieten van haar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:58

gelukkig zijn eigenlijk alle honden weer gewoon om te turnen met de juiste hulp imka..
ze kan het zomaar binnen een paar minuten doorhebben als je geluk hebt..

voor fun gewoon ook bij een hondenschool inschrijven is ook voor later erg fijn.. zo heb je altijd het contact met andere honden en eigenaren en kun je steeds wat nieuws blijven doen of oude dingen opfrissen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:08

imka schreef:
Het omdraaien ipv stilstaan ga ik vanavond nog oefenen, want stil blijven staan is heel frustrerend tot nu toe daar ze soms ook gewoon dan gaat snuffelen in het kleine stukje ruimte dat ze heeft of een takje gaat pakken en daarmee gek gaat doen etc.. of zo hard begint te trekken dat ik gewoon pijn in mijn schouder/arm heb na een tijdje, want ze is voor zo'n klein ding, aardig sterk!

Kan echt jaloers worden als ik hoor dat met 5 maand de pup goed meeliep hoor.. maar wie weet gebeurd dit bij mila (mijn hond) ook nog zodra ik weet wat te doen. Heb nu ook contact met een hondentrainer in de buurt en hoop hier te kunnen starten.. wil haar echt goed op laten groeien en meer kunnen genieten van haar.

Probeer hierin ook een andere mindset aan te nemen. Zie het als een "spelletje" ipv als een verlies. Denk, ha, fijn, een reden om lekker aan het werk te gaan!
Het klinkt echt heel simpel, maar alleen die verschuiving in mindset werkt al. Frustratie merken ze gelijk op en denken, yess, het is gelukt, baas gefrustreerd, ik loop lekker waar ik wil! Als je die frustratie in toom kan houden en een opgewekte gemoedstoestand houdt gaat het het snelste.

Dus gewoon omkeren en de andere kant oplopen. Denk wat minder, we moeten dat rondje lopen, denk wat meer we gaan voor de "succesmomenten" die je dan stevig beloont natuurlijk.
Als je de mogelijkheid hebt om 90 graden wendingen te maken, doe dat dan veel. zodra je hond voor je komt wend je af. Heb je die mogelijkheid niet, draai je dan om de andere kant op zodra de hond voor je komt.
Neem het voor lief dat je misschien maar 500 meter van je huis af komt in een kwartier, zie het als we zijn met goede dingen bezig, dit is leuk leren, we gaan hier jaren plezier van hebben.

Heb je ergens een veld/parkeerplaats of andere grotere ruimte vlakbij? Gebruik dat dan als "trainingsveld", zeker als het rustig is en er geen bergen aan afleiding zijn. Daar kan je namelijk makkelijk wenden, aandachtsoefeningen doen.
Geen correctie's, gewoon een andere kant op gaan en dat vlotjes zodra de hond voor komt (trek in je hoofd een lijn, bevestig die zelfs voor jezelf door de lijn te visualiseren, de pootjes van de hond mogen niet voor jouw voeten zijn, is dat wel zo, doe dan wat. Sta stil, wend, wat dan ook om de hond weer naast je te krijgen en bevestig dat netjes lopen).

Doe de aandachtsoefeningen ook als de hond wel netjes loopt. Ik begin zelfs nu nog vaak de wandelingen met wat wendingen en mijn jongste is net 5 jaar geworden.