Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:03

Voordat ik begin: ik hoef geen commentaar op dat ik mijn kat los buiten laat lopen.

Sinds juli huur ik een ontzettend leuk nieuw huis via de woningbouw. Tijdens de verbouwing was ons al een jong-ogende kat opgevallen die wel heel veel rondhing bij het huis, maar zich absoluut niet aan liet halen. Dit bleek de kat van de vorige bewoners te zijn, die ze achter hebben gelaten. Aangezien ik toch al een kat wilde heb ik Freek geadopteerd. Hij mag bij mij lekker in het hele huis komen, heeft z'n eigen stoel-met-schapenvachtje, slaapt op m'n bed, wil overal mee helpen, komt vaak een knuffel halen en rent lekker buiten rond. Ook sproeit hij absoluut niet en doet al zijn behoeften keurig buiten.

Nou gaat hij morgen voor het eerst mee naar de dierenarts voor een inenting, een chip en een algehele gezondheidscheck. En ik zit me af te vragen of ik hem ga laten castreren of niet. Hij is slank gebouwd, staat hoog op zijn poten en voelt over het algemeen heel erg sterk: deze kat heeft meer spieren dan vet. Hoewel hij nu al graag binnen ligt te slapen, is hij ook ontzettend actief. Ik ben ontzettend bang dat als zijn ballen eraf gaan hij zo'n dikke huiskat wordt. Hij is nu al ontzettend gefocust op eten, als ik hem straks minder zou moeten gaan voeren wordt hij daar absoluut niet happy van. Ook hoop ik dat hij nog iets uit gaat zwaren en wat breder wordt, want hij oogt nu wel heel slank. Verder zie ik erg op tegen hem binnen moeten houden na een operatie, zodra hij het idee heeft dat hij opgesloten is raakt hij en paniek en hij kent geen kattenbak.

Aan de andere kant vind ik het niet zo sociaal van mezelf om een ongecastreerde kater los buiten te laten lopen; als poezeneigenaar word je daar vast niet blij van.

Wie helpt me denken?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-12-15 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:07

Absoluut castreren. Er is al een enorme overschot aan katten.. Daarnaast gaan katers vaak zwerven.
Na het castreren wordt hij echt niet ineens een saaie dikzak, dit heb je ook mede zelf in de hand :)

D__S

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:08

Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:09

dollyspikkel schreef:
Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:11

Maar er zijn ook zwerfpoezen die gedekt kunnen worden door hem.

Neem je verantwoordelijkheid en castreer hem.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:12

Juist vanwege de poezen. Zowel eigenaar van poes als kater moeten beiden verantwoordelijkheid nemen in mijn ogen en beide geslachten laten castreren/steriliseren.

future_vet

castreren... hij kan kitten HIV oplopen als hij graag wil dekken...

Percy

Je kan er op wachten dat hij wel gaat sproeien en die stank krijg je niet meer weg. Beter om dat voor te zijn. Kans is inderdaad ook erg groot dat hij gaat zwerven en dan ben je hem straks misschien kwijt.

MalaQ

Iedereen die z'n kat buiten laat lopen moet zorgen voor castratie/sterilisatie. Jouw kat, jouw verantwoording! Maakt daarbij niet uit of je een poes of een kater hebt, beide horen niet ongecastreerd buiten.

kiwiwitje

Zeker castreren. Dexter is ook gefocust op eten. Maar als we zijn dagelijkse brokjes in twee keer in een voerbal doen, gaat het prima. Niks geen focus meer. Maar, zou het niet kunnen , aangezien je zegt, hij heeft geen vet, wel spier en is actief. Dat je te weinig voert? Die van ons zijn niet minder actief. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat als hij gecastreerd word, je zo'n 30% van zijn voer mindert. En daar kunnen ze in het begin van zeuren. Dat is maar even. Een kat weet namelijk niet dat hij minder nodig heeft.

MissBmx

Dus omdat jou kat niet met kleintjes thuis kan komen vind jij het niet nodig om te castreren.
Neem je verantwoording als jij je kat bij een ander in de tuin wil laten lopen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:13

Vjestagirl schreef:
Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

Is dit serieus...?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:13

Vjestagirl schreef:
Voordat ik begin: ik hoef geen commentaar op dat ik mijn kat los buiten laat lopen.

Sinds juli huur ik een ontzettend leuk nieuw huis via de woningbouw. Tijdens de verbouwing was ons al een jong-ogende kat opgevallen die wel heel veel rondhing bij het huis, maar zich absoluut niet aan liet halen. Dit bleek de kat van de vorige bewoners te zijn, die ze achter hebben gelaten. Aangezien ik toch al een kat wilde heb ik Freek geadopteerd. Hij mag bij mij lekker in het hele huis komen, heeft z'n eigen stoel-met-schapenvachtje, slaapt op m'n bed, wil overal mee helpen, komt vaak een knuffel halen en rent lekker buiten rond. Ook sproeit hij absoluut niet en doet al zijn behoeften keurig buiten.

Nou gaat hij morgen voor het eerst mee naar de dierenarts voor een inenting, een chip en een algehele gezondheidscheck. En ik zit me af te vragen of ik hem ga laten castreren of niet. Hij is slank gebouwd, staat hoog op zijn poten en voelt over het algemeen heel erg sterk: deze kat heeft meer spieren dan vet. Hoewel hij nu al graag binnen ligt te slapen, is hij ook ontzettend actief. Ik ben ontzettend bang dat als zijn ballen eraf gaan hij zo'n dikke huiskat wordt. Hij is nu al ontzettend gefocust op eten, als ik hem straks minder zou moeten gaan voeren wordt hij daar absoluut niet happy van. Ook hoop ik dat hij nog iets uit gaat zwaren en wat breder wordt, want hij oogt nu wel heel slank. Verder zie ik erg op tegen hem binnen moeten houden na een operatie, zodra hij het idee heeft dat hij opgesloten is raakt hij en paniek en hij kent geen kattenbak.

Aan de andere kant vind ik het niet zo sociaal van mezelf om een ongecastreerde kater los buiten te laten lopen; als poezeneigenaar word je daar vast niet blij van.

Wie helpt me denken?

Dat dus. Vooral, en alleen dat dus.

Laat het dier in hemelsnaam castreren.

Ik heb zo'n ongecastreerd mormel rondhangen bij mijn huis. Verschrikkelijk. Om van het gekrijs en gejank in lente niet te spreken.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 21-12-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:14

Utixo schreef:
Maar er zijn ook zwerfpoezen die gedekt kunnen worden door hem.

Precies dit :j

Een dikke huiskat wordt hij echt niet als je zijn voer goed in de gaten houdt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:14

3 gecastreerde heren bij mij, alle 3 niks veranderd voor of na de castratie. Netjes slank, vrolijk en speels! Zij komen trouwens niet buiten, heb het puur voor hun eigen gemoedsrust gedaan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:15

Mijn kat is chemisch gecastreerd. Sowieso een ongecastreerde kat buiten laten lopen vind ik niet slim.

Misschien heb je nu geen last maar als jou lieve poekkie een andere kater tegenkomt en gaat knokken kan je hem weleens erg gehavend terug krijgen.

Verder heeft het geen voordelen, want zonder stamboom zou ik er niet mee fokken. En als ze eenmaal sproeien gaat het echt super erg stinken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:16

Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:17

Nou, vertel, wat is voor jou een nadeel dan?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:17

Vjestagirl schreef:
Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.

welke nadelen zitten er dan aan ?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:18

Ik zou hem castreren, idd om geen wilde katinnen drachtig te maken, of gevechten met andere katers te voorkomen.
(En dat is buiten de kwestie van andere katteneigenaren, als je geen kittens wilt moet je je kattin ook maar castreren en kan je niet eisen dat een ander zijn kat steriliseert/castreert maar jijzelf niet :p)
Dat hij slank is is juist top, waarschijnlijk is hij helemaal niet te mager.
Wat voor invloed castratie gaat hebben op zijn gewicht weet ik niet, maar van alle katten die ik heb gehad was er maar 1 te dik (en dan ook meteen extreem te dik) dat was een wilde gesteriliseerde kattin. Die woonde in de schuur en wou niet naar buiten en at het voer van de andere 4 katten ook op.

Ik heb mijn binnenkater ook gecastreerd, op een zo laat mogelijke leeftijd (hij begon wel te sproeien en heb eerst veel geprobeerd om het af te leren maar is niet gelukt :p Sinds castratie doet hij dat niet meer). Verder is hij heel leuk en sociaal zoals daarvoor, en nog steeds even slank als ervoor. Echt een prachtkat. Ik geef hem ook 'ad lib' voer maar hij blijft niet door eten. Hij jankt daardoor ook nooit achter voedsel :p
Maar dat ad lib gaat niet lukken bij alle katten vrees ik.
Denk dat als hij nu ok is hij dat wel gaat blijven, maar dat moet je zelf beslissen uiteindelijk :) Voor honden zijn er idd wel meer risico's bij het castreren (zoals prostaatkanker, slechte vacht, en idd snel dik worden) maar dat lijkt mij bij katten minder, maar daar weet ik zoveel niet van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:18

Princesj schreef:
3 gecastreerde heren bij mij, alle 3 niks veranderd voor of na de castratie. Netjes slank, vrolijk en speels! Zij komen trouwens niet buiten, heb het puur voor hun eigen gemoedsrust gedaan.

Dit stemt me dan wel weer enig sinds gerust. Ik ben idd vooral bang dat hij ontzettend gaat veranderen als ik hem castreer.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:19

hier alvast je voordelen:
- kans op zwerven/weglopen neemt af
- niet meer kunnen dekken
- kan geen FIV oplopen
- kans op hormoongestuurde tumoren neemt af

en zo zijn er nog wel meer voordelen.

nadelen weet ik niet te noemen

Sunrise19

Tja, dat hij dik kan worden? Door niet te castreren kan hij zwaar gehavend thuis komen, kan hij hiv krijgen, hij kan in huis gaan sproeien en zo ook je huis vernielen. Het gekrijs en de vechtpartijen die je live hoort zijn ook niet echt leuk.

En dan nog maar te hopen dat hij niet weken pleite blijft als er veel krolse poezen zijn.

MissBmx

Vjestagirl schreef:

Het is een vuilnisbakkie toch? daar moet je helemaal niet verder mee willen fokken, daar zitten de asiels al vol mee

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:20

Heb je een idee hoe oud hij is? Veel katergedrag komt pas op latere leeftijd namelijk. Dus dat hij nu niet sproeit, is zeker geen garantie dat hij dit nooit gaat doen. Net zoals rondzwerven, daar beginnen ze niet meteen mee maar kan hij echt wel gaan doen aangezien dat natuurlijk gedrag is.
Laat ik het simpel zeggen: zonder castratie heb je veeeeeel meer kans op sproeien, dat hij regelmatig dagen niet thuis komt, vechtverwondingen oploopt of soa's krijgt. Waarom dat risico lopen?

Overgewicht heb je zelf in de hand. Als hij minder voer vreselijk vind kan je nog tig truukjes uithalen. Water toevoegen, brokjes juist verstoppen of andere activiteiten gebruiken (door de kamer gooien, voerballetjes etc), ander voer proberen...meeste katten kunnen hier prima mee omgaan hoor. Enne, hormonen maken ook hongerig.

Ik zie altijd maar 1 reden om een kater intact te laten en dat is gerichte fok.