Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vjestagirl schreef:Voordat ik begin: ik hoef geen commentaar op dat ik mijn kat los buiten laat lopen.
Sinds juli huur ik een ontzettend leuk nieuw huis via de woningbouw. Tijdens de verbouwing was ons al een jong-ogende kat opgevallen die wel heel veel rondhing bij het huis, maar zich absoluut niet aan liet halen. Dit bleek de kat van de vorige bewoners te zijn, die ze achter hebben gelaten. Aangezien ik toch al een kat wilde heb ik Freek geadopteerd. Hij mag bij mij lekker in het hele huis komen, heeft z'n eigen stoel-met-schapenvachtje, slaapt op m'n bed, wil overal mee helpen, komt vaak een knuffel halen en rent lekker buiten rond. Ook sproeit hij absoluut niet en doet al zijn behoeften keurig buiten.
Nou gaat hij morgen voor het eerst mee naar de dierenarts voor een inenting, een chip en een algehele gezondheidscheck. En ik zit me af te vragen of ik hem ga laten castreren of niet. Hij is slank gebouwd, staat hoog op zijn poten en voelt over het algemeen heel erg sterk: deze kat heeft meer spieren dan vet. Hoewel hij nu al graag binnen ligt te slapen, is hij ook ontzettend actief. Ik ben ontzettend bang dat als zijn ballen eraf gaan hij zo'n dikke huiskat wordt. Hij is nu al ontzettend gefocust op eten, als ik hem straks minder zou moeten gaan voeren wordt hij daar absoluut niet happy van. Ook hoop ik dat hij nog iets uit gaat zwaren en wat breder wordt, want hij oogt nu wel heel slank. Verder zie ik erg op tegen hem binnen moeten houden na een operatie, zodra hij het idee heeft dat hij opgesloten is raakt hij en paniek en hij kent geen kattenbak.
Aan de andere kant vind ik het niet zo sociaal van mezelf om een ongecastreerde kater los buiten te laten lopen; als poezeneigenaar word je daar vast niet blij van.
Wie helpt me denken?
Voor honden zijn er idd wel meer risico's bij het castreren (zoals prostaatkanker, slechte vacht, en idd snel dik worden) maar dat lijkt mij bij katten minder, maar daar weet ik zoveel niet van. Princesj schreef:3 gecastreerde heren bij mij, alle 3 niks veranderd voor of na de castratie. Netjes slank, vrolijk en speels! Zij komen trouwens niet buiten, heb het puur voor hun eigen gemoedsrust gedaan.
Vjestagirl schreef:Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.