Kat likt zichzelf kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Kat likt zichzelf kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:34

Ik heb dus een kale poes. :+

Tsja, ik kan er nou wel grappig over doen maar het is allesbehalve leuk.

We hebben twee katten, 8 jaar, zusjes. Eentje likt zichzelf met periodes behoorlijk kaal. Buikje en lies. Tot en met plekjes aan toe. Nog geen bloed maar wel irritatie door het vele likken.

Wat we gedaan hebben:

DA. (Uiteraard) Voedselallergie uitgesloten. Andere allergietests zijn volgens onze DA voor katten weinig betrouwbaar en lastig te interpreteren. Maar we hebben eigenlijk ook altijd alles hetzelfde: schoonmaakmiddelen, kattenbakvulling (houtkorrels). We hebben een stabiel huishouden, rust in huis, voorspelbare routines en veel aandacht voor ze. Geen veranderingen of andere prikkels die duidelijk aanwijsbaar zijn als boosdoener. Ze is inmiddels zo aan het likken dat ik vermoed dat het echt een dwanghandeling is geworden, of als reactie op de al aanwezige kale plek, dus vicieuze cirkel.

Verder:
Ze woont al haar hele leven hier (sinds 9 weken oud), samen met haar zusje.
Ze is een binnenkat, maar kan naar behoefte naar buiten als wij thuis zijn (avonden, weekenden en ma-di overdag). Hier heeft ze echter niet veel behoefte aan.
Ze krijgt 2 keer per dag brok (nu Prins Resist Calm, speciaal voor gevoelige types)
Ze krijgt momenteel speciaal voor haar problematiek samengestelde Bachdruppels (3x per dag)
We hebben haar op Clomicalm gehad, en dat leverde een mooi behaarde, niet likkende kat op, maar totaal niet meer onze Siep... Ze wilde/kon zelfs niet meer spinnen... Dosis afgebouwd tot we een redelijk acceptabele middenweg hadden: per twee dagen een halve pil. Maar nog steeds was ze daarop een minder alert en vrolijk, niet echt onze Siepie... Dat is dus onze allerlaatste optie.

Heeft iemand nog tips waar ik niet aan gedacht heb? Of ervaringen hiermee?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:29

Als de clomicalm zo goed werkte is toch een grote kans dat het stress-gerelateerd is en niet allergie-gerelateerd (al sluit het een het ander niet volledig uit!). Je zou kunnen kijken of Zylkene goed werkt. Is een voedingssupplement, dus niet zo'n 'troep' als andere medicatie.

Daarnaast is een allergieonderzoek bij katten inderdaad onbetrouwbaarder dan bij honden, al blijft de behandeling hetzelfde en dus nog wel de moeite waard om te proberen: ciclosporines of eventueel prednison/dexamethason. Beide leggen het immuunsysteem plat en daardoor de overgevoelige reactie op bepaalde stoffen. Beide troep, maar als het werkt..... Overigens vaak wel voor een heel groot deel af te bouwen bij een goede respons :) Mijn eigen kat is allergisch voor zo'n beetje alles, en die is nu stabiel op 3 x in de week een half tabletje dexamethason. Tja, dat is dan maar zo, denk ik dan.

Edit: in welke periode (in het jaar) likt ze zich vooral en op welke leeftijd is het begonnen?

kiwiwitje

Re: Kat likt zichzelf kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:32

Onze kat heeft het ook stress gerelateerd. Zij heeft eerst drainage van de groene os gehad. En nu zijn we overgestapt op hotspot van Puur.. Sinds we dat gebruiken, herstellen die plekjes veel sneller.
Stress is niet weg te halen. Ze woont bij mijn schoonouders, maar als wij hele dagen werken heeft ze er last van.
Is zo'n feliway ding eigenlijk niet iets? Dat zou stress moeten verminderen toch?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:37

Hier 2 jaar aan het dokteren geweest. Kat had de achterpoten, buik en achterste deel van de rug kaal gelikt en gekrabt. Volgens de DA was het geen allergie, maar stress. Na 2 jaar aanmodderen bleek het dan toch een heftige vlooienallergie te zijn (allergie kan zich spontaan ontwikkelen, dus dat je niets veranderd hebt zegt niet zoveel) en sinds ze een Seresto vlooienbandje om heeft is ze weer helemaal happy en is haar vacht inmiddels weer aangegroeid :)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:56

Mijn herplaatser (heilige birmaan) had het ook toen ik hem opgehaald had, vorige baasje dacht vanwege verhuis-stress (hij was 2x mee verhuisd met haar en van groot huis naar flatje gegaan), maar bleek dat hij vlooien had (en waarschijnlijk niet tegen die standaard vlooiendruppels kon, gebruiken nu altijd stronghold dat gaat goed) en waarschijnlijk ook deels stress. Toen hij eenmaal gesetteld was groeide het heel snel weer netjes aan en hij heeft het nooit meer gehad daarna.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:22

Hoe ontvlooi je? Hoe vaak waarmee. Zou zomaar een vlooienallergie kunnen zijn

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:00

Dexamethason heeft ze gehad, maar werd het niet beter van. Periode in het jaar wisselt, ze is denk ik twee jaar geleden begonnen, toen een tijdje likken, toen tijdenlang niks aan de hand en nu sinds een paar weken weer begonnen. Ik kan er geen gebeurtenissen oid aan vast plakken.

Feliway hebben we gehad, maar deed niet echt wat dat we merkten.

Ze wordt op de juiste intervalle ontwormd en ontvlooid. Nu net weer gedaan. DA heeft haar nagegeken op vlooien maar niks gevonden. Als ze vlooien zou hebben moeten ze met zo'n kammetje toch te vinden zijn? En ik had begrepen dat vlooienallergie vaker likken/krabben op rug en bij staart. Ze krabt overigens niet; het is puur likken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:05

Een GT inschakelen? Misschien ziet die in jouw thuissituatie dingen die bijdragen aan stress of andere factoren waardoor ze gaat likken?

Ik heb er eentje gehad die dat deed uit verveling. Is uiteindelijk vanzelf overgegaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:13

Als je met GT gedragstherapeut bedoelt, die is er al. Vriendin van me is kattenGT en kent ook de kat, het nest waar ze uit komt en heeft ook nog 's de moeder van mijn kat. Meer kennis en kunde is er dus niet. Nou is Siep d'r moeder ook een beetje vreemd geval dus waarschijnlijk is het (deels) ook genetisch bepaald. Wij doen er al alles aan om huis katvriendelijk te maken. En daar komen deze kerstvakantie ook nog kattenplankjes langs de muren bij (zoiets) zodat ze nog meer de hoogte in kan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:19

Ontvlooien deed ik 4 wekelijks met advantage. Als er ook maar één vlo op de dame had gezeten was het al hommeles.
Seresto bandje kost 25 euro, je kan het altijd proberen voor een aantal maanden

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:24

Stereotiep gedrag? Juist een keer de voerbak verplaatsen en haar mentaal uitdagen?
Dit gedrag is erg moeilijk te doorbreken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:27

Inderdaad erg moeilijk te doorbreken. Zelfs als ze aan het likken is lijkt niks meer tot haar door te dringen. Ze reageert niet op roepen of geluiden dan. Alleen als je haar fysiek afleidt, dan houdt ze even op. Om daarna weer net zo hard verder te gaan. -O- Komt natuurlijk nog bij dat ik haar niet 24/7 in de gaten kan houden...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:28

En even tijdelijk wanneer ze likt een rompertje om, zo een als voor na de sterilisatie? Dan krijgt het haar iig de kans om aan te groeien en de huid om tot rust te komen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:51

Dat frustreert haar alleen maar vrees ik. Het zit zo in haar hoofd om te likken, en dingen op of aan haar heeft ze al een vreselijke hekel aan. Wordt geen succes denk ik.

Vorige week trouwens ontwormd en ontvlooid met Advantage (werkzame stof imidacloprid), expres om dat uit te sluiten.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:57

Hebben jullie Zylkène al eens geprobeerd? Dat is lang niet zo heftig als dat middel waar ze zo suf van werd, maar het kan wel helpen als het stress/dwanggerelateerd is.

Mochten jullie het willen proberen, kleine tip voor de toediening: de capsules zijn best groot, dus ik maak zelf de capsules gewoon open en los de inhoud op in (warm) water. Dan spuit ik het goedje in de mond. Werkt beter dan zo'n te grote pil door de strot te duwen, wat ook weer stress geeft.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:00

Vriendin de GT meld zich. Dit is een vreselijk frustrerende situatie. De kat is idd genetisch niet de beste, haar moeder is een enorme stresskikker en de nestgenoten waren ook niet al te best. Marije heeft de beste twee, de andere twee leven allang niet meer (eentje totaal gestoord, de ander hartkwalen). Vermoedelijk heeft moeder tijdens de dracht een virus gehad, wat de kittens beschadigd heeft. Toen ze klein waren dachten we dat Siep nog gezond was, alleen wat onzeker. In de loop der jaren lijkt ze steeds meer op haar moeder. En dat is dus extreem stressgevoelig, ze kunnen stress niet goed kwijt en blijven er dus in hangen. Stress voorkomen en het leven zo veilig mogelijk maken hebben we dus al uitgebreid besproken en toegepast.

Medisch is vorige keer al uitgesloten. Vlooienallergie was uiteraard een kandidaat, maar is uitgesloten. Om meerdere redenen: kat heeft geen vlooien, wordt keurig behandeld met advantage, lokatie van het likken is niet typisch voor vlooienallergie en de kat reageerde dus niet op prednison. Ook is de loktaie van het likken niet typisch voor vlooienallergie en het dwangmatige karakter van het gedrag wijst op stereotyp gedrag. Voedselallergie is voor de zekerheid nog extra uitgesloten met dieet.

Gezien het karakter van de kat en het gedrag zelf (dwangmatig), ligt het voor de hand dat het stress is. Waarvoor is moeilijk tot onmogelijk te achterhalen, omdat het pas merkbaar is als mevrouw 'vol' zit, en dan kan alles het gedrag triggeren. Vorige keer heeft clomicalm de situatie doorbroken, wederom iets wat wijst op stress als oorzaak. Ik vrees dat er nu weer niks anders over blijft als oplossing, mijn ideeen zijn iig op.

Oh en een rompertje omdoen is goed voor de huid om te herstellen, maar levert altijd stress op. Dus maakt de oorzaak in dit geval juist erger, waardoor ze er niet mee op zal houden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:02

Google eens op milliair eczeem.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:03

Welk product gebruik je voor het ontvlooien? De mijne is hier heel gevoelig voor, het ligt blijkbaar aan de draagstof.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:05

Is ze eventueel af te leiden met voetbal of andere voerspelletjes zodat ze zich op iets anders focussed. Lastig hoor als je kat zo snel stress heeft

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:20

Is bijna niet te doen Callum. Ze hoort en ziet bijna niks en is niet echt voedsel-georiënteerd. Zusje wel, die vreet alles en kun je met voer bijna alles laten doen, maar Siep werkt niet zo.

Vlooispul verschilt en maakt het nooit erger. Bovendien zou ze in de goede periode dan ook gerageerd hebben hierop.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:21

Ik zag bij de dierenarts een rompertje voor katten en honden specifiek tegen stress, misschien is dat iets als het de juiste plekken afdekt? Ik was zelf nogal verbaasd omdat bij ons de katten iets aan hun lijf inderdaad meestal stessvol vinden, maar volgens de assistente werkt het echt, zij had al goede resultaten gezien.
Weet alleen de naam niet meer natuurlijk... Maar was ook bedoelt tegen stress rondom vuurwerk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:22

Wildgirl schreef:
Google eens op milliair eczeem.

Gedaan. Ze heeft echter geen bultjes of leasies. De plekken die ze heeft ontstaan pas nà en door het likken, puur door het teveel aan wrijving huid en tong.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:24

Rije schreef:
Vlooispul verschilt en maakt het nooit erger. Bovendien zou ze in de goede periode dan ook gerageerd hebben hierop.

Dat hoeft dus niet. Ik gebruikte hetzelfde middel als jij en toch bleek het een vlooienallergie.
Zoals ik eerder al zei; voor die 25 euro zou ik gewoon eens zo'n bandje proberen

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:35

Hoelang heb je haar op de clomicalm gehad?
Mijn kat zit daar namelijk ook op, voor hetzelfde probleem. En na ong 1,5 maand begon ze weer de oude te worden. En inmiddels gaat het beter dan ooit met haar. En ze spint weer ( dit heeft ze een jaar of 4 bijna niet gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:38

Is het een raskat? Ik heb er eentje gehad die het ook deed. Die beet daarnaast ook nagels en at fleece en wol. Volgens onze dierenarts een gedragsprobleem met genetische oorsprong en iets wat hij vaker zag bij oosterse katten.

Bij haar hielp naar buiten gaan. Muizen en mollen vangen was haar lust en haar leven. Toen ze daar haar energie in kwijt kon werd het probleemgedrag stukken minder.