Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:23

Ik ben 1m50 groot en slank gebouwd. En we hebben een duitse dog van zo'n 60kg :+ Mijn man (1m95 en struis gebouwd) heeft zijn handen vol aan haar als ze besluit dat die andere hond aan de overkant van de straat dringend van dichtbij bekeken moet worden, maar voor mij is het fysiek simpelweg onmogelijk om haar tegen te houden. Daarom durf ik eigenlijk niet goed in mn eentje met haar op pad, omdat als er wat zou gebeuren, ik niet kan garanderen dat ik haar bij mij kan houden.
Ik kan me echter niet voorstellen dat ik de enige ben met zo'n reus en bijhorend probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat er bij jullie aan toe gaat :)

Even tussen haakjes: alle basiscommando's zitten er goed in en worden regelmatig geoefend, maar op momenten dat ze afgeleid is, is het quasi onmogelijk om haar aandacht terug te vragen. Het is een duitse dog, en geen duitse herder, dus die will to please is zo'n beetje afwezig helaas.

Maak hier alsjeblieft geen "je bent een slechte baas want anders zou je via cursus X of gedragsgoeroe Y er wel voor zorgen dat je hond luistert" topic van. Ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe andere mensen het aanpakken :)

Duhelo

Re: Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:26

eigenlijk is de enige oplossing een gedragstherapeut ...
nee, geintje
probeer eens een gentle leader,of nog beter een canny collar
https://www.cannyco.com/nl/

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:28

Sorry, niet vanuit m'n eigen ervaring (mijn hond is 3 kg :)) ), maar ik ken iemand die ook een enorme Duitse Dog heeft (70 kg :wow: ), en die is ook nog eens niet zo lief voor andere honden. Ze kan hem redelijk onder controle houden met een Halti. Geen idee of het wat voor je is, maar wie weet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:31

Geen probleem. Wij hebben drie grote gehad, twee herders en een labrador of drie herders. En ik ben zelf 1.60 net. En als ik een paard van 650 kilo kan houden is 120 kilo hond geen probleem.

Enige waar ik nu met twee heropvoeders (nu 60 kilo hond in totaal) en minder sociaal tegenaan loop is een onstabiele knie en een versleten knie. Dat vergt wat voorzichtiger zijn.

Maar hoedoe ik het als ze iets zien waar ze heen willen, bv een kat die overschiet. Schrapzetten en vasthouden. Net als bij een paard dat schrikt.

Ik heb met wandelen gewonen halsbanden en of een looplijn die perfect blokkeerd of gewoon langere lijnen van 2,5 meter. Zaak is ze geen vaart te laten maken. En schrap zetten, goede schoenen en een degelijke brul om van het spul de aandacht te krijgen. En daarna even wachten tot de boel ontspannen is en weer doorlopen,

Enige probleem dat is soms heb op de soppige grond hier is doorglijde . Dan is het hakken in de modder. :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:35

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:37

Ik ben 1,56m groot en heb drie honden tussen de 52 en 60 kilo die dus per stuk zwaarder zijn dan ik.

Hoe ik dat doe? Mijn honden luisteren. Hier = hier. Naast = naast. Blijf = blijf.
Ik hoef mijn gewicht niet in de strijd te gooien (win ik toch niet :P )

Vanaf jongs af aan is goed trainen met zulke honden zeer belangrijk. Want als e eenmaal groot zijn en ze luisteren niet, kan dat best weleens voor problemen zorgen.

Het mooiste is om het gedrag voor te zijn. Als je het vermoeden hebt dat jouw hond naar een andere hond toe wilt gaan, ervoor al afleiden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-12-15 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:38

in hoeverre is de hond af te leiden met iets lekkers?

hoewel ik n hond heb die eigenlijk met en "uh" al bij me terug te krijge is heb ik altijd wat lekkers in de zak. mócht het nodig zijn, kan ik haar afleiden, en anders krijgt ze af en toe gewoon wat lekkers (ja, ze is verwend).

daarbij een halti, of gentle leader kan zeker helpen, mijn voorkeur heeft het wel om het eruit te zien te trainen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:39

Gentle leader hadden we helemaal in het begin, en was geen succes, daar loopt ze gewoon doorheen. Ook onderstaand harnas (is dat de Halti die je bedoelde, MalaQ? Want ze hebben ook nog eentje die rond de neus moet als ik me niet vergis, en daar hebben we geen ervaring mee) hebben we, en daarmee laat ik haar gewoonlijk uit. Dat lukt inderdaad "redelijk". Nadeel is dat het gespje waarmee het bevestigingspunt vast zit behoorlijk kan verschuiven, waardoor je vrij snel niet meer midden op de borst van hond trekt, maar een stuk meer naar de zijkant of zelfs over de schouder. En daardoor wordt de werking serieus onderuit gehaald. Als iemand iets gelijkaardigs kent waarbij dat ding NIET kan verschuiven, dan hoor ik het heel graag :)
Afbeelding

@Karuna: de grap is dat ik met paarden ook (gewoonlijk) geen moeite heb, dan is het kwestie van de neus naar je toe te houden, en als de neus niet weg kan, kan de rest van het paard niet volgen. Veel ingewikkelder wordt het inderdaad niet. Maar bij een hond is je bevestigingspunt op een andere plek, waardoor dat trucje niet werkt (tenminste, bij mij toch niet :D )

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:42

U Lead van martin gaus misschien uitkomst voor je...of anders eenzelfde model.van MyK9...google maar eens

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:42

De hond is een herplaatser. Ik weetlust ervaring dat eruit trainen niet lukt zolang ze nog in de fout kunnen gaan. Dus eerst werk je min of meer symptoomoplosser, een halte, gentle leader of die canny collat. Zo kun je ze gemakkelijker bij je houden en als je dan het bij je blijven kunt belonen dan kan je beginnen trainen :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:44

Nee, plaatje is niet wat ik bedoelde. De halti is eigenlijk hetzelfde als de gentle-leader, maar die heb je dus al geprobeerd..

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:45

onze ene hond is heel bang voor vuurwerk en dan gaat ie onwijs hard trekken daarom heb wij een sliptuig gekocht, werkt super! volgens mij van het merk mikki.
de hond heeft dan een halsband om waar 2 touwtjes aan vast zitten aan de voorkant, de touwtjes gaan onder de oksels door en komen boven weer samen aan een ringetje waar je de riem aan vast klikt. Om de touwtjes zitten wel zachte beschermertjes zodat het niet kan schuren.

onze andere hond die is een tijdje heel agressief geweest tegen andere honden dus daar hadden we een halstertje voor gekocht die om de neus gaat, werkte goed en trok zeker niet meer maar hond werd er doodongelukkig van (hij wilt altijd maar dan ook echt altijd wandelen maar wanneer je dat ding te voorschijn pakt rent ie als de wiedeweer terug naar de kamer en gaat op de bank of in zijn mand liggen). Die gebruiken we dus niet meer :Y)
Laatst bijgewerkt door JenteC op 13-12-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:47

Een halti en gentle leader zijn niet hetzelfde. :n
even googlen en je ziet zo dat ze net even anders zijn en ook een andere inwerking hebben.
Wij hebben voor onze enthousiaste bouvier een halti en deze werkt perfect.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:49

Jolien87 schreef:
Een halti en gentle leader zijn niet hetzelfde. :n

Oh, excuus! :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:50

Wij dachten "vroeger" ook dat wij een gentle leader hadden maar dat bleek dus een halti te zijn.
een halti werkt naast de neus ook in op de nek terwijl een halti zich alleen beperkt tot de neus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:51

Ik zou nooit voor een tuig achtige constructie gaan, of ze kunnen zich juist sterker maken of je werkt echt met pijn. Liever een bevestiging om het hoofd als inderdaad een Halti of Gentle leader.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:52

Piepspeeltje? En oefenen! Vraag eens in de buurt of er mensen zijn waarvan de hond sociaal is en of je een aantal keer voorbij mag lopen. Elke keer als de aandacht weg is piepen en als hij kijkt meteen wat lekkers erin.

Oefenen, oefenen, oefenen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:55

EmptyWords schreef:
in hoeverre is de hond af te leiden met iets lekkers?

Voor interessant geurtjes lukt dat wel, voor een hond op enige afstand die geen interesse toont in haar ook. Maar voor honden die wel interesse tonen (of nog erger, willen spelen/blaffen/grommen/hysterisch de pan uit flippen) is er niet veel dat helpt. Op de hondenschool hebben we de tip meegekregen om met verschillende soorten voedselbeloningen te werken en ook af te wisselen met een favoriet speeltje, in een poging om het interessant te houden. Tot op bepaalde hoogte lukt dat, maar vanaf een bepaald punt niet meer.

Zoals Duhelo zegt is het inderdaad een herplaatser, ze ruim anderhalf toen ze bij ons kwam. De vorige eigenaars hebben een hoop kansen laten liggen qua opvoeding en training (zat met een paar andere honden in een kennel of liep los door de tuin), maar eigenlijk hebben we daar weinig tot geen problemen mee gehad. We hebben met bovenstaande "trucjes" alles van basiscommando's kunnen aanleren. Netjes meelopen aan de lijn was een hele uitdaging, maar ondertussen gaat dat -zo lang er geen andere honden zijn- perfect.

Je benoemt volgens mij ook echt de kern van het probleem. Zo lang ze ook maar enig voordeel uit haalt, zal ze het gewoon blijven doen. Elke centimeter die ze wint door te trekken en te sleuren, is er een te veel. Maar ook mijn man kan niet letterlijk elke beweging blokkeren, laat staan ik.

In hoeverre zou het haalbaar zijn om haar zo ver te krijgen dat ze zelf geen aandacht meer heeft voor andere honden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:02

Ik had altijd twee of drie honden. Ik moest altijd anticiperen. Uit de weg gaan bij andere honden of desnoods de lijn om een paaltje of boom slaan. Heb nu nog maar 1,maar mocht er een bij komen dan wil ik ook iets van tuigjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:03

Ik denk eigenlijk toch aan consequenter zijn. Je moet hem leren zijn aandacht bij jou te houden, niet te reageren op andere honden wanneer je niet aangeeft dat het mag.
Hem belonen als hij dat doet en straffen of afleiden als hij dat niet doet. En een strenge halsband/riem eromheen zodat je hem beter bij je kunt houden, voor de veiligheid.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:03

dalmarieke schreef:
U Lead van martin gaus misschien uitkomst voor je...of anders eenzelfde model.van MyK9...google maar eens

Aha! Dat wordt een kerstcadeautje! Weet iemand wat het verschil in werking precies is met het halti-tuig? Die hoor je nog aan de halsband vast de maken, maar deze niet als ik het goed begrijp?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:04

Met een halti houdt je toch ook de neus bij je? Dat wat wij echt jaaaaren geleden als halti hebben gekocht was een mini halstertje waarvan de lijn aan de onderkant van de neus werd vastgezet.

Maar idd voorblijven is ook wel handig. Ik blijf om me heen kijken en ken honden goed genoeg als ze een hond niet mogen (ja deze twee reageren heel sterk op honden met boos doen. Wordt wel beter maar helemaal ok nooit vemoed ik).

Zie ik in de verte een hond dan ga ik of even de straat of berm over. Of ga een zijpaadje tussen de huizen in. Of wacht even stel me op tussen hond en hond maar peobeer zoveel mogelijk ruimte te creeen tussen de honden en ga stevig staan en probeer zoveel mogelijk aandacht bij mij te houden.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:07

Mijn hond van 50kg, trok mij vroeger ook nog wel is over de straat. wij hebben toen een "tuig" voor hem gekocht. dat hielp al heel erg. maar als ik de verkeerde hond tegen kom, blijft dat hij sterk is

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:08

Zadel erop? :')

Nee, is zo'n halti geen idee?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:11

Ik heb een hele tijd een bullmastiff uitgelaten.
Hij woog voordat die een jaar was al 60 kilo. en ik ben 1.52
Heeft me wel eens echt letterlijk meegesleurd.
Inderdaad, altijd goed opletten, en proberen voor te zijn.
Ook hij was heel enthousiast, en vergat dat er een lijn aanzat met mij haha.

Ik heb op een gegeven moment met een gentle leader gewandeld, dat hielp wel iets meer.
Maar goed, als ze willen gaan.... gaan ze toch wel.
Wat bij mij uiteindelijk hielp, is als hij wou trekken, met mijn been tegen zijn heup aanduwen, zodat die zijn evenwicht even kwijt was.
En dat hielp opzich wel aardig moet ik zeggen.

En oefenen oefenen oefenen...