Hoe dominante kat en rustige hond aan elkaar laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Hoe dominante kat en rustige hond aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:50

Vrienden zoeken een andere locatie voor hun kat en aangezien mijn vriend en ik toch al een kat wilden, willen wij hem graag opvangen. We hebben eerder al eens bij de kat in huis gewoond en zijn erg gek op het dier. Echter heb ik ook een hond die afwisselend ook bij mijn moeder woont en ik wil dat dit goed blijft gaan. Het zal de eerste keer zijn dat mijn vriend en ik de volledige verantwoordelijkheid over een kat zullen hebben, vandaar dat we ons goed willen voorbereiden op de huidige situatie aangezien we hiermee nog niet veel ervaring hebben.

Eerdere situatie
Hond en kat hebben elkaar al eerder ontmoet in het studentenhuis waar ik woonde wanneer de hond in het weekend kwam logeren. Hier bleef de kat voornamelijk boven wanneer de hond er was. De hond ging af en toe op de plek van de kat liggen en probeerde het voer op te eten. Wanneer de twee bij elkaar in de buurt waren, wilde de hond vriendjes proberen te worden met de kat door relatief onderdanig en kwispelend op hem af te lopen, maar de kat keek vaak zodanig boos dat de hond het uiteindelijk nooit aandurfde om in de buurt te komen. Ze zijn nooit dichter dan 1 m bij elkaar in de buurt geweest.

De kat
De kat is een gecastreerde kruising raskat van een jaar of vijf, erg aanhankelijk en als mens kun je er alles mee doen. De kat moet echter weg omdat de huidige eigenaren verhuisd zijn naar een nieuw appartement waar de kat mot heeft met de nieuwe buurkat. Toen de buren op vakantie waren, heeft hij het huis toegeëigend als zijn territorium, zij hadden een klein poesje dat er niet goed tegenop kon. Sindsdien heeft hij al meerdere malen het huis van de buren ondergeplast. Dit kan zo niet langer, vandaar dat hij weg moet.
De huidige eigenaren schatten in dat het op een nieuwe plek waarschijnlijk niet zodanig mis zal gaan, hiervoor is het altijd goed gegaan met katten in de buurt op minstens 3 verschillende locaties.

De hond
De hond is een elfjarige Beagle die bij mijn moeder woont, maar regelmatig een weekend of langer hier in huis aanwezig zal zijn. Ze eet graag het kattenvoer op, maar is niet gemeen jegens katten. Haar laatste ervaring met een kat is wel dat een kat in huis haar van achteren wilde aanvallen toen ze liep te snuffelen. Dit aanvallen is niet gebeurd omdat ik ertussen ben gesprongen en de krassen ervoor heb opgevangen. Daarna was ze wat banger voor die kat, maar ze heeft nooit iets gedaan en keek onzeker rond wanneer de kat in de kamer was. Af en toe wilde ze er langzaam heen lopen om te snuffelen met de kat, maar uit angst voor verdere confrontaties heb ik dit altijd afgehouden (uiteraard heb ik beide dieren nooit samen alleen gelaten en ben ik ze geen seconde uit het oog verloren). De hond is binnen erg rustig en blaft alleen als er bezoek komt, verder ligt ze in de mand (ook graag in die van andere dieren). Als het andere dier dan in haar mand ligt, vindt ze dat prima.

De vraag is dus: hoe kan ik deze twee dieren het beste aan elkaar laten wennen zodat er geen problemen ontstaan?
Ik heb al wat gegoogled, maar vragen naar ervaringen kan nooit kwaad. ;)
Zouden jullie bijvoorbeeld aanraden om de hond in het appartement aanwezig te laten zijn als de kat aankomt, zodat de geur van de hond dan iig meteen duidelijk is?

Ik ben erg gehecht aan beide, dus ik zou het fijn vinden als ze aan elkaar wennen zodat er voor beide dieren (en voor mijzelf :+ ) rust ontstaat. Dit alles speelt zich af in een appartement van zo’n 55m2, met een woonkamer, slaapkamer, gang, keuken en studeerkamer.

Verder ben ik erg benieuwd naar verdere tips. :) Momenteel verblijf ik in het buitenland dus ik heb de huidige informatie over de kat alleen van horen zeggen; de kat zal naar alle waarschijnlijkheid over twee maanden onze kat op komen als alles doorgaat.

Sorry voor de hoeveelheid tekst, ik geef graag het complete verhaal. :o

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:06

Toen ik nog thuis woonde hebben wij de hond gewoon bij de kat gezet, hij is 3 dagen boven geweest en toen was het klaar :+ de kat is nog steeds de baas over de hond dat wel. Kat wilt op de hond zijn plek liggen, hond gaat gewoon weg :+ terwijl hij tegen over andere honden erg dominant is haha maar de kat is de koning thuis :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:09

Ik heb 2 honden en 3 katten waarvan 1 een hondenhater is.
1 hond heeft hem een x te pakken gehad (niets ernstigs hoor) en daar komt de kat ook niet meer bij in de buurt, maar de andere hond schijt peuken voor de kat.
Kat besluipt hem ook rustig en valt dan aan.

Ook als de kat in de bijkeuken is durft hij er niet langs naar binnen. :+
Gaat al meer dan een jaar zo, dus ik denk niet dat het ooit beter gaat worden.
Ik probeer de "rot"kat ook zoveel mogelijk uit de woonkamer te houden als wij er niet zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:10

Toen ik voor het eerst ging samenwonen had ik een (rustige) hond en mijn vriend een dominante kat. Gewoon hond meegenomen. Kat blies en mepte richting hond, hond deinsde weg en bleef bij de kat uit de buurt.
Vriendjes zijn het niet geworden, maar ze gedoogden elkaar prima.

Zolang ze elkaar niet aanvallen zou ik ze gewoon bij elkaar zetten, went vanzelf.

Fearn

Re: Hoe dominante kat en rustige hond aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:16

Ik denk niet dat het een probleem zal zijn hoor, gewoon bij elkaar zetten zoals hierboven al is gezegd. Wij hebben 3 katten en een hondje thuis :D De ene twee katten zijn tolerant, de ander is echt een krengetje. Als de hond dan ook te dicht bij haar komt, krijgt die een klauw. Maar op den duur kennen ze elkaars plek en blijven ze bij elkaar uit de buurt :) Dit zal je hond denk ik ook wel doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:18

Dominante kat + onderdanige hond is geen enkel probleem..

de hond wijkt dan netjes voor de kat (zoals bijna altijd het geval is)..

dat wij als mens vinden dat de hond ook rechten heeft, dat is vermenselijken van onze dieren.

als de kat niet aan het hondenvoer moet komen, of de hond wegduwt dan wordt het wat anders.. dan sta jij als 'meest dominante' op en meld de kat dat dat niet de bedoeling is..

kat weghalen bij het voer, zodat de hond rustig verder kan eten.

In de meeste situaties is de kat de baas over een hond.. zelfs de wat minder onderdanige honden schikken zich al gauw in hun lot als de kat opstaat. je hebt alleen een probleem als je een aggressief dominante hond bij een kat zet.. met name als die kat ook nog eens dominant zou zijn.

Ik heb zelf een dominante b*tch kat in huis. Ze mocht wel bij de hond gaan liggen, en de hond wassen.. maar o wee als de hond bij haar (op zijn eigen mand) wilde gaan liggen.. dan hingen de nagels in z'n oor (en dan wegrennen terwijl de kat erachteraan hinkt en haar nagels niet in kan trekken zo.. dat was dan wel weer hilarisch).

maar buiten een tik hier of daar als de hond haar regels overtrad is het nooit tot een handgemeen gekomen in de 14 jaar dat mijn hond en kat samen het huis gedeeld hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:25

Ik denk dat je ze gewoon bij elkaar kunt laten. Niet te moeilijk over doen, want alles wijst zichzelf uit. Als de kat onuitstaanbaar wordt naar de hond toe, dan moet de kat wijken, en niet de hond. En daar moet jij voor zorgen.
Honden zijn vaak goedzakken en dan wordt er niet voor hun belangen opgekomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:21

Desiree schreef:
Ik denk dat je ze gewoon bij elkaar kunt laten. Niet te moeilijk over doen, want alles wijst zichzelf uit. Als de kat onuitstaanbaar wordt naar de hond toe, dan moet de kat wijken, en niet de hond. En daar moet jij voor zorgen.
Honden zijn vaak goedzakken en dan wordt er niet voor hun belangen opgekomen.

welke belangen en wat is onuitstaanbaar..

het is gewoon een natuurlijke hierarchy die zich gaat vormen..

als mijn 'b*kat' aan komt strompelen met haar 19 jaar oude reumatische lijf en chronisch nierfalen.. dan schuiven mijn 8 maanden oude kittens direct een eind op of ze kunnen een timmer verwachten als ze zich roeren (lees even een tikje tegen de staart is al genoeg om mijn oude stuk venijn te laten blazen, waarbij ze daarna direct moet kuchen (eigen schuld).. Dat regelt zichzelf dus.. De kittens zijn er bij gekomen en hebben gewoon te luisteren naar wat mijn oudje te vertellen heeft..
was het andersom geweest en had mijn oude kat geweken, dan was het ook prima geweest..

de enige waar ingegerepen wordt is bij mijn rode kitten, die stalkt mijn beide oude katten om er eens lekker overheen te sjezen. dat mag hij niet, simpelweg in belang van de gezondheid van mijn oudje.

in mijn ogen hoef je er pas tussen te komen als het mentaal of fysiek een gevaar is voor een van de dieren..

en dan heb je het niet over dominantie maar verkapte aggressie.. agressie hoort niet, daar grijp je in. de rest is niets zieligs aan.. Honden zijn goedzakken, des te mooier.. dan hebben ze er dus totaal geen issues mee als ze hun mand afstaan.. Zo nodig leg je 2 plekken voor je hond neer, zodat hij ook een uitwijkmogelijkheid heeft.

vooral in het begin zal de dominant kat best stalken en dingen doen die in onze ogen onhebbelijk of oneerlijk zijn.. Dit is echter puur om de hond te leren de mindere te zijn.. als je daar ingrijpt vanuit 'zielig' of niet eerlijk.. dan blijft het een eeuwigheid duren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:25

Onuitstaanbaar gedrag vind ik als het ene dier het andere dier geen eigen ruimte gunt en hem steeds overal wegettert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:00

dat is dan idd geen dominantie, maar gewoon b*tcherig gedrag..
en dan mag je als mens best ingrijpen..

maar niet persee door de hond in bescherming te nemen of die voorrang te geven, maar gewoon het gedrag van de kat doorbreken.. stamp op de grond (of een plantespuit, prop papier) is dan meestal wel voldoende.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:39

Bedankt voor jullie reacties!

Gewoon bij elkaar zetten en niet te moeilijk erover doen dus. Ik vraag me wel af, zouden jullie aanraden om de hond al meteen aanwezig te hebben als de kat voor het eerst komt, zodat de kat sneller weet dat het niet alleen zijn huis is? Of de kat eerst in huis laten wennen en dan later een keer de hond een weekend meenemen?

Kat die het eten van de hond opeet ben ik niet zo bang voor, andersom echter... :D We zijn van plan om een verhoging te maken en daar het kattenvoer op te zetten, zodat de hond er niet bij kan. De kat eet wanneer het hem uitkomt terwijl de hond alles meteen leegschranst als je niet op zou letten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:24

zou het eerste uur even de kat bijvoorbeeld in de gang opsluiten, mandje open.. zodat hij daar rustig kan rondsnuffelen..
De hond zal dan waarschijnlijk bij de deur gaan snuffelen.. wat de kat opmerkt en deze zal ook bij de deur gaan ruiken..

ik zou het daarna niet omdraaien, omdat een hond vaak een mensendier is en het dus zeer onprettig zal vinden op de gang terwijl binnen 'alle gezelligheid is..

Gewoon daarna de hond wat te eten geven en als hij even niet oplet, de deur op een kiertje zetten.. kat is dan inmiddels enigzins gewend op de gang en zal voorzichtig de kamer betreden..

alleen even opletten dat de hond de kat dan niet spontaan de gordijnen injaagt.
Eventueel even een hoger plekje ook in de gang maken waar de kat op kan springen mocht de hond zeer vriendelijk de doorgang naar de kamer blokeren en de gang wat te enthousiast binnenkomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:00

Stumper_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Gewoon bij elkaar zetten en niet te moeilijk erover doen dus. Ik vraag me wel af, zouden jullie aanraden om de hond al meteen aanwezig te hebben als de kat voor het eerst komt, zodat de kat sneller weet dat het niet alleen zijn huis is? Of de kat eerst in huis laten wennen en dan later een keer de hond een weekend meenemen?

Kat die het eten van de hond opeet ben ik niet zo bang voor, andersom echter... :D We zijn van plan om een verhoging te maken en daar het kattenvoer op te zetten, zodat de hond er niet bij kan. De kat eet wanneer het hem uitkomt terwijl de hond alles meteen leegschranst als je niet op zou letten.

Kat moet leren dat die hond daar is, en dat die hond daar als eerste woont. En dat heeft ie maar te accepteren. De hond moet de kat gewoon met rust laten maar dat doet ie uit zichzelf al, dus geen probleem. Ik zou de kat gewoon in de kamer zetten en die gaat zelf wel ergens zitten en rond kijken.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:34

Ik zou zeker de hond al in huis laten zijn. Zo komt de kat erbij, en is het niet direct zijn domein. Ik zou er overigens ook niet te moeilijk over doen, met een vriendelijke hond en een niet angstige kat loopt het al gauw wel los!

Overigens zou ik een dominante kat niet té dominant laten zijn over de hond.. Ik ben wel zo iemand die ingrijpt.. Heb 1 hond en 2 katten, en er wordt niet gemekkerd op elkaar, daar heb ik helemaal geen zin in. De hond mag niet grommen naar de katten, de katten niet meppen naar de hond. Doen ze dat wel, krijgen ze op hun kop. Ik ben nog altijd de baas :j Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:57

Wij hebben een hond genomen bij 3 katten. de jongste en de hond zijn aan elkaar gewaagd, dagen elkaar uit en geven grenzen aan. De middelste is de baas, iig over de hond. Als die kat in de buurt staat durft de hond er niet langs. De oudste en de hond leven langs elkaar heen. Dikke prima dus. (met uitzondering van de jongste kat die gek is op hondenbrokken dus daar moet hond even bij geholpen worden)
Ik zou ook zorgen dat de hond er is wanneer de kat komt. ook al is het bij ons andersom ook prima gegaan
Vooral eerste dagen lekker laten gaan en geen contact dwingen. Bij ons duurde het ook een paar dagen voor de katten naar beneden kwamen. Nu gaat het dus allemaal prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:04

Het beste is dat je een stabiele situatie creeert. Dus als het kan altijd hond en kat aanwezig, kat moet de baas zijn want een hond staat onder in de rangorde, bij ons tenminste. Als onze hond even het gevoel heeft dat hij de baas wil spelen dan zetten mijn katten hem op zijn nummer, andersom kan niet want dan zal de hond de katten pakken. Verder inderdaad gewoon doen en kijken hoe het gaat, kat kun je op een verhoging voeren, gewoon voer buiten bereik van de hond zetten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:08

Ik zal meteen even onaardig zijn: deze situatie zou ik zelf niet aan beginnen. Een kat die nu al onzindelijk is samen zetten in een kleine woning met een hond? Terwijl je al weet dat die kat niet van honden houd... Ik zou er juist wel rekening mee houden dat de kat bij jullie ook de boel gaat onderpissen.

Er zijn natuurlijk wel legio voorbeelden van honden en katten die met elkaar leren samenleven. Het belangrijkste hierbij is dat de hond de kat accepteert. Een kat is gewoon te onafhankelijk en egoistisch om zich echt aan te passen. Zorg er dus voor dat ze elkaar kunnen ontwijken, dat voorkomt heel wat ruzie. Verhogingen voor de kat zijn hier ideaal voor. Kat voelt zich dan ook veiliger.

Het meest lastige aan deze situatie is nog wel dat de hond niet permanent aanwezig is. De kans dat ze echt lekker samenleven wordt daarmee erg klein. De tijden dat de hond weg is kan de kat weer het huis van zichzelf maken, wat dan weer risico geeft op territoriale agressie richting de hond. Wat dat betreft zou ik zeker de hond aanwezig laten zijn als de kat komt, beter meteen die geur in huis. En de tijden dat de hond er niet is, zou ik zorgen dat zn geur wel aanwezig is. Katten doen bijna alles op geur, het is hun belangrijkste zintuig.
Verder zou ik er bij deze kat zeker voor zorgen dat hij op zoveel mogelijk plekken kan krabben, ook dat is namelijk territoriaal gedrag en dat zal deze kat zeker wel gaan doen. Beter op voorbereid zijn zodat je meubels heel blijven!

Dominantie bestaat trouwens niet bij katten, ze hebben sowieso verrekte weinig 'sociaal' gedrag. Het is van oorsprong een solitair dier, wat simpelweg heeft leren samenleven met anderen. Een soort tussenvorm tussen solitair en groepsdier eigenlijk. Een hierarchie ontstaat dus ook nooit, katten doen daar niet aan (met uitzondering van jonge katers in groepen). Ze leren wel goed met elkaar (en andere diersoorten) samenleven, mits de andere partij zich kan schikken naar de kat. Een kat die een hond mept doet dat niet om die hond op zn plek te zetten, maar uit angst of stress. Ze begrijpen honden niet en willen zoveel mogelijk invloed hebben op hun omgeving en agressie is daar een manier voor. Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen het normaal vinden dat katten regelmatig blazen, grommen en slaan. Dat is geen gezond gedrag, ook katten gaan geweld liever uit de weg. Ik heb hier 4 katten bij elkaar die slecht bij elkaar passen, maar dankzij maatregelen beperk ik de confrontaties tot hooguit 2 xper week. En dat gebeurd vooral omdat ze elke avond allemaal aandacht van me willen... Als ze vaker onderling gedonder krijgen, weet ik dat er weer iets fout gaat en ga ik uitzoeken waar dat door komt.

Je moet je bedenken dat een kat een totaal ander dier is dan een hond, met totaal andere lichaamstaal. Het is heel logisch dat een kat vlucht of mept als een hond kwispelend op hem afkomt. Het onderdanige herkennen ze simpelweg niet en die kwispelende staart is in kattentaal een teken van opwinding en eerder negatief dan positief. Veel mensen interpreteren dat dan dus als de kat is dominant, maar de kat is gewoon angstig en verdedigd zichzelf. De hond trekt zich dan meestal terug et voila, kat heeft geleerd dat meppen ervoor zorgt dat die hond oprot. Daardoor kan het dus wel lijken alsof ze een hierarchie hebben, maar het is niks anders dan conditionering.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:13

bigone schreef:
Het beste is dat je een stabiele situatie creeert. Dus als het kan altijd hond en kat aanwezig, kat moet de baas zijn want een hond staat onder in de rangorde, bij ons tenminste. Als onze hond even het gevoel heeft dat hij de baas wil spelen dan zetten mijn katten hem op zijn nummer, andersom kan niet want dan zal de hond de katten pakken. Verder inderdaad gewoon doen en kijken hoe het gaat, kat kun je op een verhoging voeren, gewoon voer buiten bereik van de hond zetten.

BIj mij zou de kat onder aan de rangorde staan. Anders wordt zo´n kat te kattig. Ik vind dat een hond evengoed het recht heeft om van zich af te bijten als dat een kat dat heeft. Een hond kan dat op een heel eerlijke manier. Het hoeft echt niet zo te zijn dat hij meteen letsel toebrengt. Je kunt niet opkomen voor het ene dier en voor het andere dier niet.
Bij mij hebben ze evenveel recht om er te zijn, maar uiteindelijk bepaal IK wat er gebeurt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:16

Zwerte schreef:
Ik zal meteen even onaardig zijn: deze situatie zou ik zelf niet aan beginnen. Een kat die nu al onzindelijk is samen zetten in een kleine woning met een hond? Terwijl je al weet dat die kat niet van honden houd... Ik zou er juist wel rekening mee houden dat de kat bij jullie ook de boel gaat onderpissen.

Er zijn natuurlijk wel legio voorbeelden van honden en katten die met elkaar leren samenleven. Het belangrijkste hierbij is dat de hond de kat accepteert. Een kat is gewoon te onafhankelijk en egoistisch om zich echt aan te passen. Zorg er dus voor dat ze elkaar kunnen ontwijken, dat voorkomt heel wat ruzie. Verhogingen voor de kat zijn hier ideaal voor. Kat voelt zich dan ook veiliger.

Het meest lastige aan deze situatie is nog wel dat de hond niet permanent aanwezig is. De kans dat ze echt lekker samenleven wordt daarmee erg klein. De tijden dat de hond weg is kan de kat weer het huis van zichzelf maken, wat dan weer risico geeft op territoriale agressie richting de hond. Wat dat betreft zou ik zeker de hond aanwezig laten zijn als de kat komt, beter meteen die geur in huis. En de tijden dat de hond er niet is, zou ik zorgen dat zn geur wel aanwezig is. Katten doen bijna alles op geur, het is hun belangrijkste zintuig.
Verder zou ik er bij deze kat zeker voor zorgen dat hij op zoveel mogelijk plekken kan krabben, ook dat is namelijk territoriaal gedrag en dat zal deze kat zeker wel gaan doen. Beter op voorbereid zijn zodat je meubels heel blijven!

Dominantie bestaat trouwens niet bij katten, ze hebben sowieso verrekte weinig 'sociaal' gedrag. Het is van oorsprong een solitair dier, wat simpelweg heeft leren samenleven met anderen. Een soort tussenvorm tussen solitair en groepsdier eigenlijk. Een hierarchie ontstaat dus ook nooit, katten doen daar niet aan (met uitzondering van jonge katers in groepen). Ze leren wel goed met elkaar (en andere diersoorten) samenleven, mits de andere partij zich kan schikken naar de kat. Een kat die een hond mept doet dat niet om die hond op zn plek te zetten, maar uit angst of stress. Ze begrijpen honden niet en willen zoveel mogelijk invloed hebben op hun omgeving en agressie is daar een manier voor. Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen het normaal vinden dat katten regelmatig blazen, grommen en slaan. Dat is geen gezond gedrag, ook katten gaan geweld liever uit de weg. Ik heb hier 4 katten bij elkaar die slecht bij elkaar passen, maar dankzij maatregelen beperk ik de confrontaties tot hooguit 2 xper week. En dat gebeurd vooral omdat ze elke avond allemaal aandacht van me willen... Als ze vaker onderling gedonder krijgen, weet ik dat er weer iets fout gaat en ga ik uitzoeken waar dat door komt.

Je moet je bedenken dat een kat een totaal ander dier is dan een hond, met totaal andere lichaamstaal. Het is heel logisch dat een kat vlucht of mept als een hond kwispelend op hem afkomt. Het onderdanige herkennen ze simpelweg niet en die kwispelende staart is in kattentaal een teken van opwinding en eerder negatief dan positief. Veel mensen interpreteren dat dan dus als de kat is dominant, maar de kat is gewoon angstig en verdedigd zichzelf. De hond trekt zich dan meestal terug et voila, kat heeft geleerd dat meppen ervoor zorgt dat die hond oprot. Daardoor kan het dus wel lijken alsof ze een hierarchie hebben, maar het is niks anders dan conditionering.

Ik krijg sterk de indruk dat jij een bovengemiddeld inzicht hebt in katten want zoals jij ze beschrijft is erg realistisch. Je maakt het niet mooier dan dat het is.

Bovendien zijn katten niet gefokt om in groep met de mens samen te leven, en dat zijn honden wel. Dat maakt katten minder gedomesticeerd. Verder is hun natuurlijke aard zo, dat ze minder gericht zijn op hun mensen, dan dat honden dat zijn. Mensen vertalen dat in `eigenwijs` in het geval bij katten, en bij honden vertalen ze dat in `slaafs`.
Is echt verkeerde terminologie.
HOnden zijn net als mensen groepsdieren. Je bent in je welzijn afhankelijk van de groep. Zonder groep overleef je het niet, of je hebt het heel slecht. Dus het is ook in jouw belang, dat naast je eigen belang, ook de individuen in de groep het goed hebben. Dit maakt honden dus socialer en meer op hun mensen gericht. Katten zijn inderdaad egoistischer, op zichzelf gericht. Ze hebben er geen belang bij dat het goed gaat met hun groepsgenoten. Mensen noemen dat dan weer eigenwijs.

Toch geloof ik wel dat dieren boven zichzelf uit kunnen stijgen en tot bepaalde hoogte kunnen veranderen. Zo zijn veel katten namelijk helemaal niet zo solitair als dat er gesteld wordt. Vaak prefereren ze een levende ziel, liefst een soortgenoot boven een plek waar ze helemaal alleen zijn. Maar buiten opereren ze het liefst in hun eentje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:27

Desiree schreef:
Ik krijg sterk de indruk dat jij een bovengemiddeld inzicht hebt in katten want zoals jij ze beschrijft is erg realistisch. Je maakt het niet mooier dan dat het is.

Toch geloof ik wel dat dieren boven zichzelf uit kunnen stijgen en tot bepaalde hoogte kunnen veranderen. Zo zijn veel katten namelijk helemaal niet zo solitair als dat er gesteld wordt. Vaak prefereren ze een levende ziel, liefst een soortgenoot boven een plek waar ze helemaal alleen zijn. Maar buiten opereren ze het liefst in hun eentje.

Daarom zeg ik altijd heel bewust dat de kat van oorsprong solitair is. De directe voorouder van onze huiskat is namelijk echt solitair. Onze tijgers zijn dus verder ontwikkeld, waardoor ze niet meer volledig solitair zijn te noemen. Maar door hun herkomst hebben ze dus geen groepsgedrag, wat je nodig hebt om een hierarchie te vormen. Ze doen wel aan 'timesharing', onderling afspraken maken wie waar wanneer recht op heeft. Op die manier hebben ze geleerd goed samen te leven met elkaar en andere diersoorten.
Katten die sociaal zijn opgevoed (waarbij de eerste 14 weken van het leven essentieel zijn), kunnen wel een voorkeur hebben voor 'vriendjes' maar imo is dat vooral omdat ze hebben geleerd dat ze er voordeel uit kunnen halen. Een kat gaat te allen tijde af op zn eigen behoeftes, hele egoistische dieren dus. Maar daardoor ook een stuk eenvoudiger te begrijpen dan de meeste mensen denken!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:43

Zwerte schreef:
Desiree schreef:

Daarom zeg ik altijd heel bewust dat de kat van oorsprong solitair is. De directe voorouder van onze huiskat is namelijk echt solitair. Onze tijgers zijn dus verder ontwikkeld, waardoor ze niet meer volledig solitair zijn te noemen. Maar door hun herkomst hebben ze dus geen groepsgedrag, wat je nodig hebt om een hierarchie te vormen. Ze doen wel aan 'timesharing', onderling afspraken maken wie waar wanneer recht op heeft. Op die manier hebben ze geleerd goed samen te leven met elkaar en andere diersoorten.
Katten die sociaal zijn opgevoed (waarbij de eerste 14 weken van het leven essentieel zijn), kunnen wel een voorkeur hebben voor 'vriendjes' maar imo is dat vooral omdat ze hebben geleerd dat ze er voordeel uit kunnen halen. Een kat gaat te allen tijde af op zn eigen behoeftes, hele egoistische dieren dus. Maar daardoor ook een stuk eenvoudiger te begrijpen dan de meeste mensen denken!

Ik begrijp mensen vaak niet eens! :D Die zijn zo raar af en toe in hun denkwijzes! Maar je hebt gelijk hoor! Wat trouwens wél zo is, leeuwen zijn ook katachtigen maar weer wél groepsdieren.

Ken je dat filmpje, van die mannen die een leeuwenwelp opgevoed hebben en hem uiteindelijk in Afrika zijn vrijheid teruggeven, en dat hij hen na jaren en jaren weer terug ziet en herkent?
Die innige begroeting zie ik bij de katten hier nooit terug als ze hun mensje weer zien.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:30

Dank voor je reactie Zwerte en ik zie het niet als onaardig maar als behulpzaam. Ik vind het ook erg lastig maar wil het dolgraag laten werken, vandaar dat ik het juist op bokt wil bespreken - juist wegens dit soort reacties en om me zo goed mogelijk voor te bereiden.

De kat is in principe niet onzindelijk, hij doet het keurig in de kattenbak en kan naar buiten. Hij heeft echter in de huidige situatie meerdere malen bij de buren gepist, bij de mensen thuis of op andere plekken gebeurt nog steeds niks. Ik hou er zeker rekening mee dat het onderpissen bij ons ook zou kunnen gebeuren, al hoop ik natuurlijk van niet (en zoek ik manieren om dit te kunnen voorkomen).

Hoe schat jij in dat dit gedrag dan wordt getriggerd? En wat denk je wat we eraan kunnen doen? Ik neem aan dat een stabiele situatie voor de kat uiteraard het beste is, echter staan verder niet veel mensen te springen om de kat langere tijd op te vangen en uiteindelijk weer terug te moeten geven (de eigenaren willen hem zeer waarschijnlijk terug bij verhuizing naar een nieuwe plek, wat het lastiger maakt om iemand te vinden vrees ik). Ik hoop ook hier toch een soort van stabiele situatie te creëren, of in ieder geval een situatie waar beide dieren vrede mee hebben.

Ik neem aan dat het gedrag wel degelijk territoriaal is, maar ik hoop dat het verschilt dat dit een hond is waarmee hij de ruimte deelt ipv een kat. Toen de hond eerder meerdere malen in huis is geweest, is dit onderpissen ook niet gebeurd (maarja, dat hoeft niet alles te zeggen natuurlijk).

Dat de hond niet permanent aanwezig is, vind ik inderdaad ook het meest lastige aan deze situatie, dat de balans waarschijnlijk wat instabiel zal blijven. Geur van de hond zal zeker in huis blijven, ik zorg dat een fleecekleedje met haar geur er standaard ligt, desnoods neem ik elke week/2 weken een "verse" mee. Het liefst zou ik de hond continu bij me houden (ook voor het evenwicht), maar dat is momenteel helaas niet haalbaar.

De krabpaalstoel van de huidige eigenaren zal meeverhuizen, desnoods koop ik er nog een mooie krabpaal bij. Hij schijnt echter een voorkeur te hebben voor die stoel want een andere krabpaal wilde hij niet gebruiken, maar misschien dat ik daar nog wat aan kan doen. Goed dat je waarschuwt voor andere meubels, kunnen we zeker voor de zekerheid maatregelen voor nemen. Met dominant probeerde ik het territoriale gedrag aan te duiden (het pissen dus), maar ik ben met je eens dat dit eigenlijk geen goede term is. Ik weet nog niet al te veel over kattengedrag ten opzichte van elkaar, maar momenteel bestudeer ik regelmatig groepen zwerfkatten buiten - erg interessant om al die interacties te zien!

Deze kat is geen grote fan van honden (hij rent er niet naartoe om vriendjes te worden), maar tot een confrontatie is het nooit gekomen - mijn hond kan de kromme kattenrug met platte oren goed lezen en blijft dan wel uit de buurt, al probeert ze hondeigen (toch vriendjes worden) af en toe wel weer opnieuw die kant op te gaan om vervolgens weer af te druppelen en ergens te gaan liggen. Ik hoop/denk dat ze dit vanzelf afleert, ik denk eigenlijk van wel - zolang ze maar lang genoeg bij elkaar zijn, maar dat is in deze situatie wel lastig ja. Ik ben sowieso in het begin van plan om een paar dagen thuis te blijven werken en ze zo wat langer de tijd geven om aan elkaar te wennen.

Ik heb zelf ook het idee dat dit een lastige situatie kan worden, maar ik zoek heel graag een mogelijkheid om het te laten werken. Mocht het echt moeilijk worden, zorg ik dat de dieren dan in het weekend relatief apart van elkaar kunnen leven en/of zal ik vaker naar mijn moeder toe gaan om voor de hond te zorgen ipv dat de hond hier komt (wordt dan even kijken wat de handigste situatie is). Liefst zoek ik echter natuurlijk een permanente goede oplossing.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:54

Je ziet hier in dit topic ook al, dat dominantie juist een zeer onbegrepen principe is, ook onder katteneigenaren. Ik ken er genoeg met veeeeel ervaring die weigeren te accepteren dat het simpelweg niet bestaat bij katten. Dus daarom heb ik het hier even extra benadrukt.

Met jouw houding maak je best kans dat het kan lukken, dat ze iig elkaar kunnen tolereren. Je verdiept je erin, wil ze het beste geven en verwacht geen wonderen.
Het is van tevoren gewoon nooit precies in te schatten maar je hebt hier dus wel met dingen te maken die het moeilijk maken. Maar ik heb dus zelf ook 4 onmogelijke karakters bij elkaar lopen en dat gaat dus goed, terwijl ik niemand zou adviseren deze katten bij elkaar te zetten (ik ben gedragstherapeut namelijk). Het belangrijkste is dat je de kat wil begrijpen en het huis wil aanpassen, ze kunnen best flexibel zijn.

Wat betreft dat plassen, dat kan van alles zijn. Dat hij het thuis niet doet maar wel bij de buren, kan betekenen dat het territoriaal gedrag is. Maar 80% van de onzindelijke katten doet dit met medische oorzaak. Ook degenen bij wie het heeeeel typisch gedrag lijkt, zoals deze kat. Mocht hij bij jullie onzindelijk zijn, is mijn advies dus ook om als eerst de urine na te laten kijken. Is daar niks mee aan de hand, houd je de oorzaken territorium, kattenbakmanagement, angst en stress over. Maar eerst afwachten hoe het gaat, hopelijk doet hij het bij jullie keurig op zn bak.

Qua krabgelegendheden hoef je niet meteen te denken aan hele palen en constructies, er zijn ook simpele oplossingen zoals een kokosmat. Elke kat heeft zn eigen voorkeur, zowel qua materiaal als lokatie als positie (horizontaal of verticaal). Het kan dus goed zijn dat die stoel voor hem wel voldoet, maar de andere dingen die ze hebben aangeboden hem gewoon niet bevielen. Qua materiaal heb je het bekende sisaltouw, maar in mijn ervaring hebben veel katten liever ander materiaal zoals karton of dus een kokosmat.
Voorkomen dat ze aan de meubels beginnen is het beste. Want als er eenmaal beschadigingen zichtbaar zijn, prikkelt dit de kat nog sterker om daar te krabben. Ze hebben graag zichtbaar dat het hun plekje is namelijk.
Ik ben zelf ook fan van de muurplankjes, dat zijn gewoon plankjes met touw, vaak nog met kattenkruid. Werkt vaak goed voor territoriale dieren. Ik heb ze hier naast elke deurpost hangen want mijn territoriale poes wil graag elke deurpost markeren. Ze gebruikt ze niet allemaal, soms haal ik iets weg wat ze toch niet gebruiken en plaats het elders. Dat is ook iets wat vaak fout gaat: lokatie is echt alles voor ze. De kat bepaalt waar ze willen krabben en dat kunnen we gelukkig best wat bijsturen, maar nooit totaal anders doen. Wat bij een hond dus juist veel makkelijker kan. Die kan je dingen afleren en die luisteren om het luisteren. Dat zal een kat dus nooit doen. Hou je rekening met zn wensen en behoeftes, dan kan je wel heel veel de richting op sturen wat je wil en zijn ze best trainbaar.

Verder is het belangrijk om te bedenken dat een kat veel baat heeft bij twee dingen: voorspelbaarheid en beinvloedbaarheid. Hoe meer voorspelbaar en hoe meer invloed ze zelf hebben, hoe minder stress de kat ervaart. Ze houden van rituelen en dingen op een vaste manier doen.
In jouw situatie kan je het meeste winst behalen met de beinvloedbaarheid. Zorg ervoor dat de kat altijd weg kan komen van de hond, dat hij zn eigen veiligheid kan opzoeken. Kattenbak ook ergens waar de hond niet komt als dat mogelijk is en voer op een verhoging is ook heel slim. Laat hem zelf de controle houden over de situatie, dat scheelt altijd al heel veel. Ook als dat betekent dat hij de hele dag onder de bank ligt of juist de hond op zn snuit timmert als die te dichtbij komt. Uiteindelijk vinden ze dan altijd hun eigen manier wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:29

Je hebt bij winkels als Karwei wel eens restanten van vloerbedekkingen. Je hoeft maar een paar stukken van een metertje of zo te hebben en die ergens ophangen, en daar kunnen katten ook heel fijn hun nagels aan krabben. Die restanten kunnen nooit veel kosten.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:35

Excuses voor mijn latere bericht, en wederom ontzettend bedankt voor je uitvoerige bericht en de tips Zwerte. We gaan inderdaad kijken of het lukt, ik weet dat er een kans is dat het niet gaat en dan zal ik daar ook mijn verantwoordelijkheid in nemen, maar ik wil er alles aan gedaan hebben om het te laten werken. :) Ben zo gek op beide dieren dat ik er echt moeite voor wil doen (zoiets zul je vast herkennen als je er zelf ook 4 hebt die kunnen botsen :D ). Plan was eigenlijk om later pas een kat te nemen, maarja, toen deze op ons pad kwam, waarom ook niet nu meteen.

Krabgelegenheden gaan we naar op zoek, kokosmatten en muurplankjes dan wel de restanten van vloerbedekkingen (dank Desiree!) klinken ook erg leuk.

Merk wel dat ik nog erg veel over katten moet leren. Erbij in huis wonen en netjes eten geven en in de gaten houden is toch anders dan het hele introduceren, en dan begin ik nog niet eens over het plassen en de mogelijke oorzaken ervan. Wat dat betreft ben ik - ook qua verdieping - nog steeds heel veel verder met honden. Maargoed, nog twee maanden om me in te lezen en we kunnen altijd bijleren. ;) Voor mogelijk goede literatuur of sites houd ik me aanbevolen! Anders ga ik lekker langs de bieb als ik weer thuis ben.