Inteelt bij honden.. Hoe gevaarlijk is dat..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Inteelt bij honden.. Hoe gevaarlijk is dat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:51

Een vriendin van mij, had haar oog op een pup laten vallen en vroeg mij om eens mee te kijken.. Het eerste dat me opviel was dat beide ouderdieren, dezelfde vader hebben. Dat zou betekenen dat ze halfbroer en zus zijn..

Nu weet ik dat er wel vaker sprake is van inteelt, en veel mensen zien dat niet als probleem, maar ik eigenlijk wel.
Ik heb haar dan ook afgeraden om deze pup te nemen, omdat het betreffende ras al bol staat van aandoeningen en ziektes..

Wat vinden jullie..hoever zou er gegaan mogen worden? Persoonlijk, zou ik een dergelijke combinatie nooit willen...

Anoniem

Re: Inteelt bij honden.. Hoe gevaarlijk is dat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:54

Inteelt veroorzaakt erfelijke aandoeningen en veel rassen zijn daardoor gewoon stuk. Ik zou zo'n pup nooit kopen.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:55

Welk ras is het?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:55

niet aan beginnen.. vind het er veelte dicht op zitten. met alle risico's van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:57

Ik was op zoek naar een reportage over de Cavalier king charles-spaniël die ik ooit zag, maar vind hem niet terug. Die reportage toonde hoe vernietigend inteelt voor een ras kan zijn.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:02

Het betreft een sharpei

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:07

Ik zou het niet willen, ook niet in de 3e, 4e of 5e generatie.
Juist vanwege inteelt zijn de hedendaagse rashonden zo verrot en halfbroer/zus is recept voor narigheid, zeker als het al geen topgezonde dieren zijn.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:11

Zou zo een pup niet doen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:12

Sharpei...niet aan beginnen, helemaal niet met inteelt. Sharpei is heel gevoelig voor de ziekte Sharpei-fever' ofwel FSF en daar moet heel zorgvuldig op gefokt worden. Ook zijn het zijn geen makkelijke honden.
Citaat:
De ziekte FSF is langzamerhand algemeen voorkomend aan het worden binnen het Shar-Pei-ras. Om verspreiding van de ziekte een halt toe te roepen zullen er vrij drastische maatregelen genomen moeten worden in termen van uitsluiting van de fokkerij van ouderdieren van lijders. Het gebrek is autosomaal recessief hetgeen ten eerste betekent dat er onzichtbare dragers zijn en tweede dat beide ouders van een lijder zulke dragers zijn (dus niet alleen maar 1 van de twee).
http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_394-familial-sharpei-fever-(fsf).php

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:16

SandraVerl schreef:
Ik was op zoek naar een reportage over de Cavalier king charles-spaniël die ik ooit zag, maar vind hem niet terug. Die reportage toonde hoe vernietigend inteelt voor een ras kan zijn.

Syringomyelia heet de ziekte die heel veel Cavaliers ondragelijke pijn geeft. De schedel is zo klein en plat gefokt dat de hersens er niet meer goed inpassen en druk geven op het ruggemerg.
http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... myelia.php

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:19

SandraVerl schreef:

http://www.npo.nl/zembla/11-12-2010/VARA_101240203
Hier komt ook het verhaal van de Cavalier King Charles in terug. Bedoel je deze?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:21

Inteelt kán goed zijn. Hoe denk je dat rassen zijn ontstaan? Dmv inteelt veranker je eigenschappen in een ras. Zowel de goede als de slechte.
Persoonlijk vind ik inteelt alléén acceptabel wanneer je het volledige genenpakket van beide ouderdieren weet, beide dieren géén slechte genetisch gebonden eigenschappen (lichamelijk/karakter) hebben en je precies weet wat je fokdoel is en waarom je juist deze combinatie wilt maken.
Nu zijn er verrekte weinig mensen die het volledige genenpakket van beide ouderdieren volledig kennen en precies kunnen overzien wat bepaalde combinaties teweeg kunnen brengen.
Dusse... over het algemeen ben ik niet voor inteelt. En zeker niet halfbroer en zus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:31

assie schreef:
beide dieren géén slechte genetisch gebonden eigenschappen (lichamelijk/karakter) hebben

Dat is praktisch onmogelijk, zeker bij een halfbroer en zus.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:25

Dat je niet aan een sharpei moet beginnen vind ik onzin. Ik heb ze al ruim tien jaar zonder ziektes. Maar fsf zit zeker in de engelse en amerikaanse lijnen erg veel. Nu komt deze lijn uit het Oostblok, minder fsf, meer hd, ed enz... Wat dat betreft ben ik zelf een voorstander van een eventuele pup uit een wat ouder paar, wat al meerdere nesten heeft gehad en die gezond zijn gebleken. Helaas is het nog steeds een ras dat aan mode onderhevig is. De cavaliertjes vind ik helemaal triest met die kleine koppies..wat een pijn moeten die hebben. In elk geval is me nu duidelijk dat mijn vriendin deze pup moet laten schieten!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:35

anneliesdj schreef:
assie schreef:
beide dieren géén slechte genetisch gebonden eigenschappen (lichamelijk/karakter) hebben

Dat is praktisch onmogelijk, zeker bij een halfbroer en zus.

Exact ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:58

interessant...er is tien dagen geleden een pup aan komen lopen,van 7 weken(onbegrijpelijk als je weet hoe ik woon,erg afgelegen op een berg)
Twee dagen later kwam de eigenaar de berg oplopen,pup was zijn moeder gevolgd en kwijt geraakt.Zodoende op het geluid van mijn andere 7 honden afgekomen.
Pup is een brouwsel van moeder die gedekt is door haar zoon.Geen idee of dit kwaad kan.
Pup is mega schattig husky kruising,absoluut geen ras.Nu 8 weken oud en blijft...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:37

Kruising tussen halfbroer en halfzus krijgen iig geen stamboom van de RvB, dat is nl niet toegestaan

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:47

geerke schreef:
interessant...er is tien dagen geleden een pup aan komen lopen,van 7 weken(onbegrijpelijk als je weet hoe ik woon,erg afgelegen op een berg)
Twee dagen later kwam de eigenaar de berg oplopen,pup was zijn moeder gevolgd en kwijt geraakt.Zodoende op het geluid van mijn andere 7 honden afgekomen.
Pup is een brouwsel van moeder die gedekt is door haar zoon.Geen idee of dit kwaad kan.
Pup is mega schattig husky kruising,absoluut geen ras.Nu 8 weken oud en blijft...

Off topic: ik ben wel benieuwd naar foto (grote husky fan :p)

On topic, ik mij ook niet voorstellen dat het goed kan gaan zonder problemen :(

in ieder geval fijn dat je vriendin de pup laat schieten :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:00

SandraVerl schreef:
Inteelt veroorzaakt erfelijke aandoeningen en veel rassen zijn daardoor gewoon stuk. Ik zou zo'n pup nooit kopen.

Eén ding: inteelt veroorzaakt geen erfelijke aandoeningen. Dat is een wijdverbreid misverstand. Het is niet zo dat door inteelt fouten het DNA binnensluipen. Wel kunnen recessieve afwijkingen die in de familie voorkomen ineens aan de oppervlakte treden, omdat inteelt homozygoten (gelijke genenparen) creëert.

Veel rassen zijn al eindeloos doorgefokt om bepaalde kenmerken te versterken, dus die zijn al erfelijk belast. Als je dan ook nog halfbroer en -zus met elkaar kruist, is de kans inderdaad groot dat er iets fout gaat.

Sorry, dit is even een betweetmomentje.... B-)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 08:21

Nee, maar inteelt versterkt wel de genetische eigenschappen, dus ook de erfelijke aandoeningen. En aangezien beide ouderdieren nog geen twee zijn.. Moet je dat risico niet willen nemen. Volgens mijn vriendin zou dit nest echter wel een stamboom krijgen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:19

Inteelt verzwakt ook het immuunsysteem. Dat heeft namelijk zo veel mogelijk heterozygote paren nodig. Bij een rashond zou ik inteelt zo veel mogelijk willen vermijden.

Bij een hond zoals geerke vind ik dat een Veel kleiner risico omdat daar de kans van verdere gemeenschappelijke voorouders (en daardoor homozygote allelen) veel kleiner is. 1x inteelt is het probleem namelijk niet, maar bij een rashond is het nooit 1x inteelt maar nog eens extra inteelt.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:28

Donja schreef:
Kruising tussen halfbroer en halfzus krijgen iig geen stamboom van de RvB, dat is nl niet toegestaan

Volgens mij is dit wel toegestaan bij de RvB. Echter zijn er veel rasverenigingen die het niet toestaan in hun fokreglement.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:49

Het mag net wel:
Volgens artikel VIII.2 uit het Kynologisch Reglement mag je een teef niet laten dekken door haar grootvader, haar vader, haar broer, haar zoon of haar kleinzoon. Doe je dat wel, dan geven we voor de honden die geboren worden uit deze combinatie geen stambomen af.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:00

Je hebt ook nog een verschil tussen inteelt en lijnteelt. Maar halfbroer op halfzus vind ik wel erg dichtbij.

Plus dat het me bij de Sharpei ook niet echt nodig lijkt om zo dichtbij te fokken?
Ik zou zoiets in ieder geval niet willen steunen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:11

eponine schreef:
Nee, maar inteelt versterkt wel de genetische eigenschappen, dus ook de erfelijke aandoeningen. En aangezien beide ouderdieren nog geen twee zijn.. Moet je dat risico niet willen nemen. Volgens mijn vriendin zou dit nest echter wel een stamboom krijgen?

https://www.raadvanbeheer.nl/uploads/me ... 1-2010.pdf