Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 13:23

Hallo,

wij hebben een oudere hond, een sint-bernard van nu bijna 8 jaar.
Altijd al hebben we gezegd dat als zij er niet meer is, er sowieso een andere hond komt.

Nu de laatste tijd ben ik aan het twijfelen om toch al niet een pup erbij te nemen. Dit vooral omdat ik nu nog voltijds thuis ben en dus meer tijd heb voor de opvoeding, iets wat in de toekomst waarschijnlijk niet meer zo zal zijn.
Verder is onze hond nu echt een voorbeeld op alle gebied, is rustig in huis, kan goed alleen blijven, trekt niet aan de riem, steelt geen eten, bijt niks kapot,... Ze is ook heel goed in de omgang met andere honden, geeft duidelijk grenzen aan maar op een rustige en duidelijke manier.
Ik heb het idee dat dat kan helpen in de opvoeding.

Langs de andere kant twijfel ik ook, zo'n pup heeft natuurlijk veel meer energie dan een oudere hond.
De oudere hond kan ook niet altijd mee voor lange wandelingen (heeft artrose en kan ze niet meer aan), geeft dat dan geen problemen als de ene mee mag en de andere niet?
Verder teefje of reutje erbij nemen? Zelf heb ik mss een lichte voorkeur voor een teefje, maar 2 teefjes zouden vaker problemen geven?

Heeft iemand ervaringen, tips die hij wil delen?

eva1969

Re: Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:29

Ik heb een jaar geleden een pup genomen bij mijn bejaarde hond (11 op dat moment). In korte tijd had ik 2 andere honden moeten laten inslapen en ik vond het zo stil. Was bang dat de hond van 11 ook binnen korte tijd het leven zou laten en wilde niet zonder hond komen te zitten. Nu een jaar verder en terugkijkend op afgelopen jaar had ik destijds liever een andere keuze gemaakt. Mijn oude hond zat echt niet te wachten op de pup hoewel hij er erg lief voor is en op tijd ook wel zijn grenzen aangeeft. De nieuwe pup is behoorlijk actief (meer dan ik gewend was van vorige honden) en dat is voor ons oudje echt teveel. Als ik er wat langer over na had kunnen denken en met wat ik nu weet, had ik er voor gekozen om te wachten tot ons oudje er niet meer was, dat was waarschijnlijker eerlijker geweest tegenover hem. Nu moet ik hem af en toe in bescherming nemen om de jonge hond even bij hem weg te halen en bijv. naar buiten te doen zodat het oudje rust heeft. Ik heb trouwens 2 reuen en het zijn boxers.
2 teefjes zou niet mijn keus zijn. Hoewel je ook zat verhalen hoort dat het goed gaat is het als ze eenmaal mot krijgen bij teven vaak tot de dood er op volgt. Wie zit daar op te wachten... Ik zou dan eerder gaan voor een reu erbij al moet je dan wel ze goed in de gaten houden als je teefje niet gesteriliseerd/gecastreerd is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:29

Ik zou nu al een pup erbij nemen, deze kan nog zoveel leren van de oudere hond, daarbij altijd een maatje voor de momenten dat de honden thuis moeten blijven.

Ik kan je niet adviseren of je zou moeten kiezen voor een reu of een teef. Ik heb meerdere honden en niet naar het geslacht gekeken toen zij bij mij kwamen. Nu twee teefjes (cane corso en sint bernard) en een reu (franse bull) en dat gaat goed. Als laatste in de sint bernard erbij gekomen als pup (van 10 maand) en dat is probleemloos gegaan.

Hiervoor had ik drie reuen en een teef zelf (en tijdelijk een aantal maanden twee teefjes te logeren ivm omstandigheden) en ik heb nooit trammelant onderling gehad, ook op de voermomenten niet.
Mijn honden hebben één etensbak, is deze leeg dan wordt de bak weer gevuld.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:31

Persoonlijk zou ik wachten. Want als de pup nou eens heel erg aan de oudere hond hangt straks, dan kan het ook zijn dat als de oudere wegvalt het jonge ding dus zijn maatje vreselijk kan gaan missen. Daarnaast denk ik dat de oudere hond zoals je hem beschrijft, niet zit te wachten op een jong en onvermoeibaar ding

Ik heb 4 teven en 4 reuen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:35

Wij hebben 2 jaar geleden gekozen voor een iets oudere hond. Onze hond was toen ook 8 (Friese stabij) en wij dachten dat een pup te druk zou zijn.
We merken dat de hond die we nu hebben al af en toe te druk is (zij was toen ze kwam 1,5). En ook kwa aandacht geven merken we dat de jonge hond meer begeleiding nodig heeft. (Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze een gedragsprobleem heeft). Maar vaak gaat het ook heel goed en spelen ze zelfs met elkaar.
Heb wel het idee dat nu we 2 jaar verder zijn ze echt naar elkaar toe zijn gegroeid. Ze doen nog steeds beide hun eigen ding maar zijn wel blij elkaar te zien.

Wat betreft het apart uitlaten, dit hebben wij regelmatig gedaan vanaf het begin, dit kan bij ons prima (al heeft de hond met het gedragsprobleem hier wel moeite me es maar dit heeft een andere oorzaak).

Ik zelf zou dus of voor een iets oudere hond gaan of nog even wachten met de pup.
Maar ken ook mensen waar het heel goed gaat een oudere hond en een pup

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:35

Mijn ervaring is dat een pup bij een oudere hond prima kan. Heb dat vaker gedaan en de oudere hond gaf altijd goed de grenzen aan en die werken gerespecteerd door de pup.
Qua opvoeding van de pup is het inderdaad ook heel positief, tenminste, als de oudere hond goed opgevoed is :+

Wij hebben drie jaar geleden een 8 maanden oude hond bij twee kleine honden van 11 en 15 erbij genomen en dat ging super. Die van 15 is 17 geworden en dus vorig jaar overleden.
Vorig jaar was de andere 13 (teefje) en is er weer een pup bijgekomen. Pup is nu ruim een jaar en laat de oude dame met rust. Pup is trouwens ook een teef.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:37

Ik ga mee met friesiszwart.
Zoals je in je OP beschrijft is je huidige hond stabiel qua karakter en gedrag.
Als je er nu een pup bij neemt zal deze waarschijnlijk nog heel veel van je huidige hond kunnen leren qua opvoeding/gedrag.

Bij vrienden van ons zie ik dat nu ook heel mooi.
Hebben al een oudere boxer teef van nu 11 en bijna een jaar geleden een boxerpup erbij genomen (ook een teefje).

Zoals het boxer betaamd is de pup een gigantisch energiek ongeleid projectiel :=
Maar ze leert wel heel veel van de oudere hond, die kan heel leuk met haar spelen maar geeft ook echt duidelijk aan als het klaar is.

Qua wandelingen wisselen ze het gewoon af.
Ochtend, middag en laatste avondronde sowieso samen, en met de pup gaan ze dan in de middag nog een aantal uur naar het bos/water, de oude blijft dan gewoon thuis en die vind dat prima.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:41

Ik zou ook nu gaan voor een pup, vooral omdat je zelf aan aangeeft dat je nu echt ruim de tijd hebt. Dat is wat wij ook hebben gedaan ik zit nu thuis en onze karma is bij ons sinds 2 maanden al weer. Nu spendeer ik veel tijd in training en het werpt toch echt zijn vruchten af!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:48

Gaat best hoor! Oudere honden zijn prima in staat een pup duidelijk te maken dat ze nu niet willen spelen maar slapen. En de pup zal dan afdruipen of erbij gaan liggen om ook maar te slapen.
Dus als het oudje rust wil zal ze dat zelf wel aangeven. :)

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 13:53

Onze hond nu is inderdaad echt stabiel en goed opgevoed. Ik kan me niet voorstellen wat we nog aan haar zouden kunnen verbeteren. Het zou heel fijn zijn mocht een nieuwe hond daar wat van meekrijgen, maar niet ten koste van onze hond nu natuurlijk.

Een oudere hond erbij nemen doen we niet, we hebben nog kleine kinderen en daarom neem ik liever geen herplaatster in huis, na slechte ervaringen in het verleden.

We hebben nu ook regelmatig een logee van familie (een veel te energieke 4 jarige galgo) en dat gaat heel goed samen. Ook het apart uitlaten eigenlijk. Maar dat is natuurlijk altijd maar tijdelijk.
Anderhalf jaar geleden moest onze hond een paar maanden bij mijn broer logeren wegens tijdelijk verhuis naar een appartement waar ze niet mee mocht. In die periode hebben zij ook een pup in huis genomen en dat is heel goed gegaan. Ze was dan wel nog wat jonger

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:54

Soms leeft een oudere hond ook weer op met een pup erbij :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:01

Ik zou er ook rustig een pup bij durven nemen.
De oudere hond helpt in de opvoeding en misschien leeft ze er nog van op ook.

Ik heb twee teefjes (altijd gehad ook) en dat gaat prima, niets mis mee.

Dat je straks meer met de pup wandelt vind ik juist goed, zo leert die ook op eigen benen te staan.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:02

Volg je gevoel. Als je huidige hond pups leuk vind en sociaal is dan kan het prima!
Wij hebben 4 teefjes tegelijk gehad, één daarvan is nu 2 jaar dood, maar ze hebben nooit gevochten, konden het allen goed met elkaar vinden. De rassen en leeftijden waren wel verschillend, misschien dat dat het verschil is? De oudste was 10 toen er 2 jonge (7 mnd en pup) teefjes bij kwamen maar nog jong van geest en heel sociaal/speels, 3 jaar later is er nog een pup bij gekomen. Goede rangorde en sociaal gedrag.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:10

In jullie geval zou ik zeggen: Doen! Ideale situatie voor een pup. Hou er alleen wel rekening mee, dat als de oude hond ooit wegvalt, dat de pup dan niet gewend is om als enige hond in huis te leven. En wat wil je dan?

Zelf zit ik ook in de situatie wel of geen hond erbij. Voor mezelf zou ik graag weer een jonge hond in huis hebben. Maar mijn oude hond begint aardig blind en doof te worden. En hij is niet echt dol op andere honden. In mijn situatie is het dus beter om te wachten tot de oude gaat hemelen, al duurt dat hopelijk nog heel lang.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:17

Freggle_Edge: Daar hadden we ook al aan gedacht. We hebben eigenlijk altijd al 2 honden gehad, alleen de laatste jaren niet meer. Onze huidige hond had er eigenlijk niet echt problemen mee om alleen te zijn. Mocht dat wel een probleem zijn in de toekomst is het te overwegen om weer een tweede hond erbij te nemen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:20

Wij hebben twee pups erbij genomen toen onze herder 10 was. Ging prima! Ondanks dat de herder totaal niet met andere honden kon, ging het super met de pups. Hij leefde helemaal op, speelde met de pups en corrigeerde ze ook waar nodig. Ondanks dat het om 3 reuen ging nooit problemen gehad met vechten oid.

Trouwens, met pups kun je in het begin ook nog geen lange wandelingen maken, dus dat zou juist goed uitkomen met je oudere hond. ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:22

MiVita schreef:
Freggle_Edge: Daar hadden we ook al aan gedacht. We hebben eigenlijk altijd al 2 honden gehad, alleen de laatste jaren niet meer. Onze huidige hond had er eigenlijk niet echt problemen mee om alleen te zijn. Mocht dat wel een probleem zijn in de toekomst is het te overwegen om weer een tweede hond erbij te nemen.

Met die mentaliteit zou ik niet twijfelen en lekker op zoek gaan naar een huisgenoot. :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:39

Wij hebben een paar weken terug een pupje genomen bij onze oude oud.
De oude hond is een Franse briard en de pup een dwerkteckel.
Deze keus hebben we gemaakt omdat wij geen grote pup wilden bij ons oudje...dit zou problemen op gaan leveren als de pup te wild zou gaan spelen.
Deze kleine 'mug' gaat prima.
De oude hond geeft heel duidelijk de grenzen aan, zowel bij haarzelf als waarvan zij weet wat onze grenzen zijn.
Een prima opvoedster dus. Tevens is zij nu een stuk levendiger en vrolijker als een paar weken geleden.
Als onze oude hond er niet meer is zullen we overwegen om bij de dwergteckel een andere hond te nemen.
De keus viel trouwens op een teckel omdat dit een kleine hond is met een groot karakter.
Wij zijn meer van de grote honden.
Bij ons heeft het heel goed uitgepakt om toch een pup te nemen bij de oude hond en ik zou je, vanuit mijn ervaring, aanraden om het te doen.
Jouw omstandigheden zijn nu 'perfect'.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:43

Wij hebben onze pup er ook bij genomen toe onze oma bijna 9 werd.
Ze heeft zoveel van haar geleerd en wij zijn blij dat we toen deze keus gemaakt hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:03

Het kan heel goed en een pup kan idd veel leren van een stabiele oudere hond.
Alleen moet je er wel goed voor oppassen dat de pup niet teveel aan de oudere hond hangt en problemen gaat geven als de oude hond wegvalt.
En kijk goed naar je hond, je spreekt over artrose, kan hij een spelende pup nog wel aan? Zal het niet teveel worden voor hem/haar? Of is hij zelf ook nog speels en geeft zijn grenzen goed aan?

En bedenk ook wat je doet als je hond nog jaren leeft, dan zit je jaren met 2 honden? Wil je dat en hoe doe je dat met vakantie ed?

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:30

Onze hond heeft inderdaad artrose in beide heupen, lange wandelingen kan ze niet meer aan, een kort blokje om kan wel nog. Ik heb niet het idee dat ze het mist, ze heeft nooit echt graag gewandeld dus in hoeverre dat meespeelt is de vraag.
Ze heeft wel nog dagelijks haar speelse momenten, al is dat geen uren aan een stuk. Als ze samen is met andere honden die nog een stuk jonger zijn speelt ze eerst even mee en gaat dan rustig liggen kijken.
Daar was ik ook wat bang voor, dat ze zich achtergesteld zal voelen omdat er met de jonge hond uiteraard meer gedaan zal worden.

We hebben eigenlijk altijd al 2 honden gehad, alleen de laatste jaren niet meer.
Met vakantie gaan we volgend jaar sowieso niet wegens grote renovatiewerken aan de woning, onze huidige hond kon tijdens vakantie altijd wel bij familie terecht omdat de dierenarts het afraad haar mee te nemen naar de warmte, anders zou ze gewoon meegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:31

Hier een enorm goede ervaring ermee. Nu wisten we op voorhand al wel dat onze oudere hond een moedertype was. Ze moederde altijd erg lief over onze katten.

Na het overlijden van onze andere oudere hond, hebben we er een pup bijgenomen, Emma (golden retriever) was toen 11 jaar. Ze was zo'n fantastische mammie, nanny en opvoeder in één. Echt, we hebben geen werk gehad aan de opvoeding van onze pup, dat heeft zij voor haar rekening genomen.

Toen ze 13 jaar oud was, had ze niet meer zoveel puf voor de wilde spelletjes van onze jonge hond. Om de overgang te verzachten, dachten we er al een jonge hond bij te nemen, dan konden de twee jonkies samen spelen en kreeg zij rust. Het werd een pup van 7 maanden oud uit het asiel. Opnieuw was Emma de "mammie" van de nieuweling, zeker in het begin hing het jonge hondje erg aan haar.

Ze is, tot aan haar dood op 14 jarige leeftijd altijd de baas van haar mini troepje geweest, ze had de jongelingen compleet onder de duim. Ze heeft hen opgevoed tot stabiele leuke honden. Ze is er zelf jong door gebleven, door altijd mee te doen met hun spelletjes. Ze heeft ze leren luisteren, geleerd dat zwemmen fantastisch is, dat je katten (en andere huisdieren) zacht moet behandelen...

Ja hier echt een enorm goeie ervaring. Zowel voor haar als voor de jonge honden was de combinatie gewoon goed.

edit: onze eerste pup erbij was een reu, de tweede pup erbij een teefje. Beiden ging prima, maar je hoort wel vaker dat twee teven niet klikken. Emma was teveel 'leiderstype' dus bij ons zijn er nooit problemen geweest, zelfs niet toen ze echt al oud was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:34

Drie jaar terug (bijna) een pup bij een oud schreuffie van 15.... Prima gegaan, het mocht alleen maar 3 mnd duren

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:34

Mijn ervaring met een pup bij een oudere hond is juist heel positief. Wij hadden een hond van 11 jaar een kruising tussen een Duitse herder en een Berner sennen en nadat wij onze andere hond hadden moeten laten in slapen, werd het voor ons idee ook stil in huis. Wij hebben toen een pup genomen en onze oude hond leefde helemaal op met de pup erbij. De twee werden dikke maatjes. Onze oude hond wist aan te geven wie de baas was en als hij iets niet wilde dan maakte hij dat ook goed duidelijk. Hoewel onze pup drukker was dan onze oude hond, zorgde zij ervoor dat de hond ook weer wat actiever werd en wat meer wilde spelen ondanks zijn door ouderdom lichamelijke gebreken.

Maar dit is 1 ervaring en ik denk dat je het beste de verschillende ervaringen kan bekijken, dan de hond moet observeren en daaruit beslissen wat verstandig is. Succes met de keuze! :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:40

Ik had dit jaar ook besloten om een pup bij onze 7 jarige hond te nemen.
Wij wonen in een klein dorp waar amper honden lopen. En als we dan eindelijk een hond tegenkwamen mocht onze hond er niet mee spelen van de baasjes van de andere hond. Onze hond miste het contact met andere honden echt, en daarom dachten we dat het leuk was om er een pup bij te nemen.
Helaas is dat allemaal anders gelopen. Onze hond kreeg de diagnose hele ernstige HD, spondylose aan 3 rugwervels en lichte ED.
Vlak na dat nieuws werden de puppy's geboren waar ik voor op de wachtlijst stond. En ja, er zat een pup voor mij bij.
We hebben alle voor- en nadelen opgeschreven en hadden besloten om toch nog steeds voor de pup te gaan. Misschien juist fijner voor de oudere hond dat hij het rustiger aan kon doen en we hadden de hoop dat hij ervan zou opbloeien.
Tot een paar weekjes geleden. De oudere hond kreeg er ook nog teenartrose bij en hij verslechterde ineens enorm. We hebben 2 weken voordat de pup kwam onze oudere hond in moeten laten slapen.
Sinds afgelopen vrijdag is de pup in huis. En nu merk ik hoeveel energie er eigenlijk in een pup gaat zitten. Dus wat dat betreft vraag ik mij wel af of onze oudere hond het niet erg had gevonden dat hij vooral de eerste weken minder aandacht had gekregen.
Al bij al wel een lastige keuze. Toch had een pup erbij meer voordelen. En het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn situatie omdat mijn oudere hond er slecht aan toe was.

Onze oudere hond was een gecastreerde reu, en daarom hebben wij voor een teefje gekozen. Bang dat een reutje dominant zou worden als hij door had dat onze oudere hond pijn had.