Kat in schuur houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Kat in schuur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 08:39

Ik zou graag even jullie mening hierover willen horen,

Wij zijn er zojuist achtergekomen dat onze buren een kat hebben, maar deze huisvesten in de schuur. De moeder is allergisch en de kat komt soms naar binnen. we waren langs de buren gegaan omdat we dachten dat ze misschien per ongeluk een kat hebben opgesloten maar dat was dus niet...

Mijn moeder is het er niet mee eens, kijkt het even aan omdat ze anders de dierenambulance wilt bellen. Nu zei ik, als hij drinken en eten heeft en een mandje, vraag ik me af of ze daar wel iets mee doen.

Ik weet niet of dit van belang is voor jullie, ze hebben al vaker dieren gehad maar die hebben het eigenlijk nooit langs volgehouden (parkieten en kippen). Het is overigens een familie van Marokkaanse afkomst en ook nog streng gelovig, ik weet niet of ze nou echt verstand hebben van dieren houden.

Heeft het zin om de dierenambulance hiervoor te bellen?

kohtje

Re: Kat in schuur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:40

Ik denk niet dat ze wat doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:40

Ik zou bellen, het is ronduit zielig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 08:41

Splash_ schreef:
Ik zou bellen, het is ronduit zielig.

Ja dat vinden wij dus ook. Het is daar altijd donker, koud en geen ramen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:41

De dierenambulance bellen heeft sowieso geen zin, je zou wel kunnen overleggen met 144 of dit een reden is voor melden, maar ik vrees dat je gelijk hebt en dat ze niets kunnen doen omdat hij wel verzorgd wordt.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:43

Je kunt hier niets mee. Als hij eten en drinken heeft en een plek om te slapen.
Dat ze het niet lang volhouden...daar zijn er meer van.
Ik hou mijn dieren tot de dood bij me, maar niet iedereen kan dat.
Toen mijn pa overleed ging zijn hond naar mijn broer en schoonzus en anders had ze naar mij gegaan. Niet praktisch als je 5 dagen werkt dus dat ze bij mijn broer is is super.
Qua geloof? Wat bedoel je daarmee?

Edit maar hoe erg is het eigenlijk?
Kat op stal is ook vaker in een schuur, stal dan binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:46

Als die kat enkel in de schuur opgesloten zit tot ie zich thuis voelt op het nieuwe adres en daarna gewoon mag ronddolen, zie ik het probleem niet echt. Mijn kat mag ook niet binnen en zijn lievelingsplek is de voorraadplaats naast de stal waar ook geen ramen zijn. Het grootste deel van de dag ligt hij daar op mijn paardenspullen te slapen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 08:47

deze kat heeft een dan een kleine schuur, van 2 m bij 4 m en dat is het

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 08:48

SandraVerl schreef:
Als die kat enkel in de schuur opgesloten zit tot ie zich thuis voelt op het nieuwe adres en daarna gewoon mag ronddolen, zie ik het probleem niet echt. Mijn kat mag ook niet binnen en zijn lievelingsplek is de voorraadplaats naast de stal waar ook geen ramen zijn. Het grootste deel van de dag ligt hij daar op mijn paardenspullen te slapen.

We zitten hier in een woonwijk met rijtjes huizen, zoveel ruimte heeft die kat dus niet. Ze waren niet van plan die kat buiten te laten, hadden we ook gevraagd.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:50

Maar in hoeverre is het een verschil met een boerderij kat? Die komen toch ook (bijna)nooit binnen?
Hoe groot is de schuur en kan hij zelf naar binnen/buiten door een kattenluikje of iets dergelijks?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:58

Een boerderij kat kan rondstruinen en ziet daglicht. Een kat opgesloten in de schuur kan geen kant op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 09:05

Nee hij zit gewoon opgesloten, kan niet naar buiten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:20

Ik denk niet dat deze een Katwaardig leven heeft zo,en dat de Dieren politie echt wel zal ingrijpen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:24

Ik ken genoeg mensen waarbij de katten niet binnen mogen komen omdat de eigenaren ze puur zien als muizenvangers. De katten leven op stal of in de schuur. Ze krijgen drinken, brokjes en hebben een mandje. Ik zie het probleem niet.

Als de kat niet buiten kan rondlopen en in een isolement leeft, zou ik wel ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 07-12-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:25

Ik heb op mijn wei kittens in het voerhok zitten hok is 3 bij 3 met krabpalen slaapplekjes... die komen nu ook niet buiten.. alleen even als ik er ben en het is nog licht anders ook niet. (Verschil is misschien wel dat ik van het voorjaar een luikje in de deur maak dat ze naar buiten kunnen het natuurgebied in...) kittens zijn t daar niet helemaal mee eens nu maar beter dit nu dan dat ze kapot gereden worden.

Misschien een idee om eens te vragen waarom die kat daar zit en niet naar buiten mag. Een gesprek kan nooit geen kwaad. Je weet nooit wat de rede is

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:25

BKonline schreef:
Ik ken genoeg mensen waarbij de katten niet binnen mogen komen omdat de eigenaren ze puur zien als muizenvangers. De katten leven op stal of in de schuur. Ze krijgen drinken, brokjes en hebben een mandje. Ik zie het probleem niet.

Deze kat komt niet naar buiten zoals ik het begrijp dus dat Is een heel ander verhaal?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:26

Ja Splash_... heb mijn post al aangepast, zag het later ook staan ;)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:33

Tja....ik denk dat als de kat af en toe buiten komt en / of daglicht krijgt, je er niks tegen kunt doen.
Heel veel katten fokkers die bijvoorbeeld een dekkater hebben, houden deze ook apart en niet in de woonkamer. Die zitten dan ook vaak op zolder, schuur of garage. Meestal wel met daglicht en verwarmd.
Een boerderijkat leeft ook zonder verwarming. Ik vind het wel belangrijk dat het dier daglicht heeft!
Ik betwijfel of je er wel wat tegen kunt doen, maar niet geschoten altijd mis.

Ik denk als er sprake is van allergie een nieuw thuis voor de kat beter op zijn plaats zou zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 09:52

Tamara_089 schreef:
Ik heb op mijn wei kittens in het voerhok zitten hok is 3 bij 3 met krabpalen slaapplekjes... die komen nu ook niet buiten.. alleen even als ik er ben en het is nog licht anders ook niet. (Verschil is misschien wel dat ik van het voorjaar een luikje in de deur maak dat ze naar buiten kunnen het natuurgebied in...) kittens zijn t daar niet helemaal mee eens nu maar beter dit nu dan dat ze kapot gereden worden.

Misschien een idee om eens te vragen waarom die kat daar zit en niet naar buiten mag. Een gesprek kan nooit geen kwaad. Je weet nooit wat de rede is

De kat zit daar omdat de moeder allergisch is, dat is verteld. Hebben het vanochtend gevraagd, omdat we een kat hoorde mauwen en we dachten dat die per ongeluk zat opgesloten. Kat is van de dochter, 8 jaar? Ik hoop ook dat er goed met de kat wordt omgegaan. We hebben niet gevraagd waarom de kat niet naar buiten mag...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:21

Met de winter in aantocht zou ik wel even een gesprek aangaan met de buren... Ik neem aan dat het geen verwarmde schuur is en dan kan het in de nachten behoorlijk koud worden... Daar zal de dierenbescherming wellicht wel iets mee kunnen tegen die tijd, want dat is gewoon sneu.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:33

lifaya schreef:
Met de winter in aantocht zou ik wel even een gesprek aangaan met de buren... Ik neem aan dat het geen verwarmde schuur is en dan kan het in de nachten behoorlijk koud worden... Daar zal de dierenbescherming wellicht wel iets mee kunnen tegen die tijd, want dat is gewoon sneu.

De kat zit droog en uit de wind, dus die temperatuur is helemaal geen probleem.
Het feit dat de kat alleen zit en niet buiten komt (dus geen beweging krijgt, energie kwijt kan, aandacht krijgt etc) vind ik wel heel erg.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:38

Zoals ik lees komt de kat dus niet buiten? Dan zal ik er ook nog eens over nadenken om de dierenpolitie in te schakelen. Dit is ronduit zielig.
Over de kou, de kat zit uit de wind en droog, dus dat kan verder geen kwaad.
De kat van mijn opa zat (tot vorige week) 's nachts ook in de schuur omdat ze anders alles sloopte in huis. Ze is nu op een leeftijd dat opa wil proberen of het nu wel gaat, in huis 's nachts. Deze kat komt wel buiten dus kan ze haar energie overdag mooi kwijt (en soms 's nachts als ze niet optijd thuis is)

Ik zou proberen een gesprek aan te gaan met de buurman.. Als hij dan niet luistert of hier niks mee doet toch overwegen de dierenpolitie in te schakelen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:38

Goof schreef:
lifaya schreef:

Het feit dat de kat alleen zit en niet buiten komt (dus geen beweging krijgt, energie kwijt kan, aandacht krijgt etc) vind ik wel heel erg.

als het zon schuur is als ik heb is het vreselijk koud in de winter en vreselijk warm in de zomer. niet een gezonde leefsituatie voor een dier dat nietnaar buiten kan :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:40

Die kat zit dus gewoon eenzaam opgesloten in een donker hok.

Dat is niet okee. En niet te vergelijken met boerderijkatten 'die niet naar binnen mogen'.

Je zou 144 kunnen bellen, de dierenambulance heeft de bevoegdheid niet om zomaar bij mensen aan te kloppen en een situatie te checken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:41

lifaya schreef:
Goof schreef:

als het zon schuur is als ik heb is het vreselijk koud in de winter en vreselijk warm in de zomer. niet een gezonde leefsituatie voor een dier dat nietnaar buiten kan :)

Maar wat wij koud vinden vindt een kat niet perse koud, niet vermenselijken ;)
Dier heeft een dikke vacht, dat wij ze warm bij de verwarming houden wil niet zeggen dat ze niet gewoon buiten in de kou kunnen (mits met een beschermd plekje).