hoe oud worden jullie konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

hoe oud worden jullie konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 16:43

-O- Net in een dierenwinkel met veel konijnen stond ik even te kijken wat ze hadden zitten. Ik koop principieel geen konijnen in de dierenwinkel, maar vind kijken wel leuk. Hadden een paar leuke hollandertjes zitten en keek op het info plaatje wat erbij hing. Stond erop: worden ongeveer 5 jaar oud. %)

Had toevallig pas ook al een gesprek met iemand die helemaal trots was dat haar konijn nu al 4 jaar oud was. ik schrok er echt van. Konijnen worden toch echt veel ouder. Vind het triest te horen dat mensen dit normaal vinden.

Ben benieuwd hoe oud jullie konijnen worden. Om maar met die van mij te beginnen:
mijn oudste kruising nijntje is 11 en nog helemaal geen klachten gelukkig. Vorig jaar die ziekte gehad dat ze een scheef koppie kreeg en erg ziek werd, maar is weer helemaal beter.
Haar vriendjes is nu 9.

De andere twee zitten samen in het andere hok en zijn nu 7 en 6 jaar oud. Ze ogen ook helemaal niet oud maar gewoon vrolijke dieren. Ze krijgen ook normaal eten en genoeg ruimte en een vriendje, zou dat echt zoveel verschil maken? Heb ook allemaal verschillende rassen, dus dat maakt denk ook geen verschil.

oomens

Re: hoe oud worden jullie konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:47

Ik kan er helaas geen antwoord op geven. Ons laatste konijn (ongecastreerde rammelaar angorahangoor) is ooit door iemand als volwassen konijn op straat gevonden en heeft daar twee jaar gewoond voordat hij bijna vijf jaar tot zijn dood bij ons woonde. Hij is dus minimaal zeveneneenhalf-plus geworden, maar dat zegt niet zoveel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:48

Ik heb een Lotharinger gehad die 8 jaar is geworden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:51

Ik heb van mijn 4e tot mijn 16e een hangoor gehad := Deze hebben we gekocht toen hij ongeveer 1 a 2 jaar was :=

Mijn andere konijnen zijn een stuk minder oud geworden :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:52

Onze oudste was 8 en had hartproblemen en elke keer haken op de kiezen en bij de laatste keer behandelen niet meer uit de narcose gekomen.
Dan 2 van 6 en 7 jaar oud. hebben altijd buiten geleefd.
En heb nu het konijn van mijn moeder opgevangen die is 8 jaar oud.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:53

Mijn eerste konijn was 11 geworden, mijn twee nijntjes nu zijn nog maar 3.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:53

Ik had twee nederlandse hangoor konijnen die dood gingen op 6 en 7 jaren
Dit jaar zijn mijn (kruizing vlaamse reus met dwerg konijn) twee dames overleden op 3-jarige leeftijd door myxomatose.

Maar 5 jaar is wel erg jong!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:55

Ik denk gemiddeld rond een jaar of 8, uitzonderingen daargelaten, de meeste zijn nu 1.5 en hun moeder weet ik niet.
Ik heb dus nog even te gaan :')
Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar 5 vind ik erg jong

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:57

Wisselt per konijn denk ik. Ik heb er nu twee uit 2012, kruising wild. Dan één die een jaar is, ook kruising wild. Nog twee van nu ongeveer een halfjaar, lotharinger x wild. En 3 waarvan ik de leeftijd niet weet, zijn dumpers/opvangers.

Dan heb ik er één gehad die op 4 jarige leeftijd écht op was. Hij was 4 maar zag eruit als een bejaard konijn. Had altijd wel wat en is ingeslapen wegens nierfalen. Was een Nederlandse hangoor.
Nog een konijn, ook kruising wild, is overleden op 1,5 jarige leeftijd. Nog een ander, kruising wild x Franse hangoor, overleden toen hij een jaar was, maar dit was een ongeluk.
Een gevonden teddy widder, leeftijd onbekend, was ook plots dood. Nog een kruising wild, overleden op 10 weken oud. Zij was een fleskonijn en is waarschijnlijk overleden doordat ze ineens haar "moeder" kwijt was. Surrogaatmoeder, degene die haar fleste dus.

Het is van zoveel dingen afhankelijk... Ras, achtergrond, manier van houden, voeding, pech, etc. Hier komen ze werkelijk waar niets tekort en toch zijn er dit jaar 5 stuks overleden. Terwijl je soms ook hoort dat konijnen in kleine hokjes 10 jaar worden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:59

Hmm mijn eerste konijn ging dood toen ze 8 weken was, had haar net drie dagen. Tweede konijn werd 5, derde konijn is 8 jaar geworden en was juist het kneusje dat altijd wel iets had en het vierde konijn is nu 5 en leeft nog vrolijk. Hoop die ook nog wel heel wat jaartjes te kunnen hebben, maar dat is een kruising met wild dus die kan nog wel even mee.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:00

8 en 6 zijn ze hier. De oudste slaapt wel wat meer, maar ze lijken niet van plan binnenkort het hoekje om te gaan :D

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:01

.
Laatst bijgewerkt door Kanto op 03-04-25 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:03

Als je 5 jong vindt om te sterven, mijne werd 4..

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:04

Yasmijntje schreef:
Als je 5 jong vindt om te sterven, mijne werd 4..

was hij/zij ziek dan? welk ras?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:04

Mijn konijn is nog maar 3j, en het konijn dat ik er vandaag bij heb gehaald 2,5j dus ik hoop dat ze beide nog wel een jaartje of 5 mee gaan eigenlijk :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:06

Eentje werd 1, de ander 2. Ander konijn kochten we toen hij vijf was, jaar later ook overleden. Ik weet niet wat het is, maar hier gaan ze heel snel dood :=

Nog even uitleg:
Een kreeg ineens iets met z'n darmen. Hadden hem net laten enten bij de dierenarts, paar uur later was ie ineens dood. Bleek dus iets met z'n darmen te zijn. Een ander raakte verlamd omdat de kat erop viel ( :o ) en toen hebben maden hem van binnenuit opgegeten en de derde lag ineens dood in het hok, oorzaak onbekend.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:09

Ons konijn is onlangs geopereerd en dat was een kostbare grap. We hebben hem via mp en kunnen dus niet vertellen hoe oud hij precies is, maar we schatten een jaar of vier. Door die operatie van hem wil ik toch wel dat ie minstens nog tien jaar meegaat hoor! :D
Zijn moeder is iets ouder, zij zal nu vijf jaar zijn. Ook van haar hopen we natuurlijk dat ze nog een flinke tijd mee gaat!
Vorige konijnen zijn meestal een jaar of 6-7 geworden. Hopelijk gaan deze twee daar overheen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:16

Niet zo oud helaas. 5 jaar is niet extreem jong als je even na gaat dat de gemiddelde leeftijd van het konijn in Nederland 3 is. Nu is het zo dat er nog veel aan het welzijn verbeterd kan worden, maar dan alsnog zijn het gevoelige dieren en een verstopping of gasaanval kan ze zo hun leven kosten. Maar ook andere ziektes komen veel voor.

Ik heb nu twee konijntjes van ruim 6,5 jaar, hoop dat ze natuurlijk nog wel een paar jaar mee gaan maar ik heb genoeg mee gemaakt dat ik weet dat het zo afgelopen kan zijn..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:16

Anoli schreef:
Hmm mijn eerste konijn ging dood toen ze 8 weken was, had haar net drie dagen. Tweede konijn werd 5, derde konijn is 8 jaar geworden en was juist het kneusje dat altijd wel iets had en het vierde konijn is nu 5 en leeft nog vrolijk. Hoop die ook nog wel heel wat jaartjes te kunnen hebben, maar dat is een kruising met wild dus die kan nog wel even mee.

Hoop je.. Hier zijn er al 3 kruising wild overleden. Ik dacht dat ook altijd, ze zijn erg sterk, maar ook ontzettend hard voor zichzelf. Ze laten nog minder zien dan dat tamme konijnen al doen is mijn ervaring.

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:19

Iris is nu 8 en wordt in januari 9. Ze gedraagt zich nog gewoon als een 2-jarige. Wel is ze dit jaar geopereerd en is haar baarmoeder verwijderd maar ook daarna is ze gewoon weer even enthousiast als voor de operatie. Hoop nog lang van haar te kunnen genieten! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:27

Ik heb een franse hangoor die bijna niet ouder geworden is dan 5 maanden. Ze werd ineens erg ziek ondanks het grote hok, ruime ren waar ze altijd in kan, een vriendje, vers water, onbeperkt hooi, science selective, wat groenvoer en beperkt gedroogde kruiden.
Ze bleek buikvliesontsteking te hebben. Na een flinke operatie, waarbij ze ook preventief gecastreerd is, knapte ze weer op. Nu is het een flinke dame van 5.5 kg.

Naar wat ik hoor wordt dit ras gemiddeld maar zo'n 5 jaar. Ik hoop natuurlijk op heel veel meer jaartjes.....
Haar maatje is een vlaamse reus. En ook dat ras lijkt niet zo oud te worden.

Ik denk dat je veel zelf kunt doen als konijneneigenaar zoals een soortgenootje (gecastreerde ram + voedster). Een voedster ook preventief laten castreren. Goed voer (met onbeperkt hooi), ruime huisvesting, jaarlijks laten inenten en bij twijfel naar een konijnkundige dierenarts en het konijn geen medische zorg ontzeggen.
Maar het is natuurlijk ook geluk hebben.

http://myalbum.com/photo/5Lre1qa8uXdE/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/BaU7HbCnrc2Y/1k0.jpg
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-11-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:29

Mijn konijn is 14!
Helaas heeft hij al 3 maatjes overleefd en is hij echt een uitzondering :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:29

Mijn hangoor gisteren ingeslapen op 6 jarige leeftijd

Heb nog een heer zitten van 8 jaar , een 4 jarige voedster en een ram van 5 . Ze worden makkelijk 10 a 15 , mits ze de ruimte hebben en niet alleen zitten. Zitten ze alleen en in formaat martelhok dan na 4 jaar sterven ze wel

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:30

Vorig jaar is ons konijn na 14 jaar gelukkig zijn overleden. Hij overleed precies nadat we terugkwamen van vakantie. Mijn vader gaf hem voer en toen leefde hij nog, later die middag is ie naar de eeuwige groene weides gegaan. Erg bijzonder. Verder hebben wij 3 konijnen gehad die uiteindelijk zijn overleden na 13 jaar. Bijna allemaal tegelijk.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:31

Onze konijnen zijn gemiddeld 8 jaar geworden, eentje gehad die 12 is geworden, maar die was wel bijna doof en volgens mij ook bijna blind op het einde...

Onze konijnen zaten in de tuin in een omheind stuk (ook in de grond), ik heb het gevoel dat die het beter doen dan konijnen in een klein kooitje?