Eindelijk een konijn er bij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Eindelijk een konijn er bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 15:56

A.s. zaterdag is het zover, na 3 jaar krijgt mijn meisje eindelijk haar lang verdiende maatje.. hoop ik haha.

Al een paar jaar roep ik haar te gaan koppelen, maar helaas kwam het er niet van. Ze woonde eerst in een hok van nog 1 meter lang, 50cm breed en 70 hoog.. veel te klein voor 2 konijnen. Nu ben ik in mei verhuisd, en is Bun van de zomer bij mij komen wonen. Veel rondgevraagd en rondgekeken wat ik nou het beste kon doen. Jong konijn, ouder konijn, groot konijn of een klein konijn.. Na veel wikken en wegen de knoop door gehakt. Tuin helemaal konijn proef gemaakt zodat ze er echt niet uit konden en ik heb van een goede vriend een veel groter hok gehad. Hier kan ze heerlijk languit in liggen, rechtop staan en hupsen en ze heeft de hele tuin (25m2) voor haar alleen..
Regelmatig zie ik Bun zo zitten:
Afbeelding

Zo zit ze de hele dag op 1 plek.. hartverscheurend eigenlijk en erg konijn onvriendelijk.

Ik ben alleen heel zenuwachtig, zal het koppelen goed gaan? Wat als ze de door mij uitgekozen vent niet leuk vind? Wat als ze niet samen kan met andere konijnen?
Ik voel me net een bezorgde moeder :o

Dit is trouwens mijn Bun:
Afbeelding

En deze vent heb ik uitgezocht in het asiel/opvang, Bobby:
Afbeelding

P.s. Welke kleuren zijn Bun en Bobby? Ik weet de namen niet :+

Evelijn

Re: Eindelijk een konijn er bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:00

Kan je niet je konijn zelf haar maatje laten kiezen bij de opvang?

Zo heb ik het gedaan... mijn voedster mee naar de opvang en daar op neutraal terrein een kereltje erbij natuurlijk degene die mij het leukst leek en dat ging meteen goed... maar als ze een andere mening had gehad dan hadden we ook een ander konijntje kunnen proberen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 16:02

De opvang heeft nog 4 andere kereltjes zitten, dus mocht het echt niet klikken tussen Bobby en Bun zijn er nog andere opties.. Maar ik hoop op Bobby omdat ze hetzelfde ras zijn, even groot, even oud.. Natuurlijk als ze gaan vechten heb ik pech en word het een maatje die Bun wil. Die zijn alleen van dit jaar en Bun is al 3 jaar.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:46

Allereerst, wat een leuke dame heb je daar :D
Fijn dat ze een vriendje krijgt :j Laat je weten hoe het ging?

Ik ken je bezorgde gevoelens, ik had ze zelf ook! Heb jaren geleden mijn dwergkonijntje laten koppelen en toen was ik ook enorm bezorgd :Y)

Hoop dat dit klikt. Qua leeftijd is dit natuurlijk ideaal :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:59

Vechten gaan ze zeer waarschijnlijk sowieso wel doen, is ook niet erg. Je hebt je nog niet ingelezen over het koppelen dus? Veel doen! De kans is vrij groot dat het lukt hoor als je het goed doet. Fijn dat je konijntje eindelijk een maatje krijgt. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:10

Geryon schreef:
Vechten gaan ze zeer waarschijnlijk sowieso wel doen, is ook niet erg. Je hebt je nog niet ingelezen over het koppelen dus? Veel doen! De kans is vrij groot dat het lukt hoor als je het goed doet. Fijn dat je konijntje eindelijk een maatje krijgt. :)

Hier ga ik in mee! Even goed inlezen over koppelen :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:15

Ik laat haar koppelen door het asiel, juist omdat ik er geen ervaring mee heb. :)
Maar ik heb al wel dingen gelezen over de koppeling, zodra de nijnen thuis komen moet het hok goed schoon zijn zodat het neutraal is en verder kan ik niet meer doen behalve het in de gaten houden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:18

Geryon schreef:

Euhm. Vechten horen ze niet te doen, dat is einde koppeling. Vlinderen, jagen, rijden, plukken vacht wél. Als ze vechten, uit elkaar halen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:21

Wat een leuk konijn heb je! Sneu dat ze zo lang alleen heeft gezeten, gelukkig krijgt ze nu een vent :D

Hier een succes verhaal, tijdens het koppelen gingen ze snuffelen, tegen elkaar aanliggen en sindsdien waren het de beste vriendjes. Sliepen altijd tegen elkaar aan, wasten elkaar. Echt een heel klef stel :) Bij een opvang heb je super begeleiding dus het komt vast helemaal goed!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:32

Eoweyn_x schreef:
Geryon schreef:

Euhm. Vechten horen ze niet te doen, dat is einde koppeling. Vlinderen, jagen, rijden, plukken vacht wél. Als ze vechten, uit elkaar halen.

Als ze elkaar echt goed grijpen en niet snel weer loslaten, dán pas moeten ze uit elkaar voor de veiligheid. Eerder (ookal hebben ze beide een klein wondje) is onnodig en onhandig, koppeling kan nog prima slagen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:36

Dat is vechten. Eerder is het geen vechten

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:41

na 3 jaar laten koppelen? :oo
ik ben benieuwd hoe ze zal reageren na 3 jaar alleen te hebben gezeten..
succes, hoop dat het een goede match word !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:14

Eoweyn_x schreef:
Dat is vechten. Eerder is het geen vechten

Dat vinden jij en ik maar mensen die niet veel ervaring hebben met konijnen niet. :) probleem nummer 1 in mijn ervaring.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:17

Mag toch hopen dat de opvang er verstand van heeft.
En straks is het een kluwen vechtend konijn en denkt TS "oh is niet erg, dat hoort"
Ook niet de bedoeling. Vechten is niet oke. Een hapje of een wondje is geen vechten.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:36

Komt helemaal goed TS! (denk ik ;) )

Mijn Flappie had geen beste start (wij waren die 2 mensen die tot sluitingstijd in de opvang stonden, toen iedereen allang groen licht had met hun nieuwe koppel maar wij nog niet).
En hij misdroeg zich nogal met de dames (er is wat gegrom en gevecht doorheen gegaan)
Toen kwam de opvang met Molly, een nogal *uhm, aan de maat* dame die zich zou moeten kunnen weren tegen ons over-enthousiaste bolletje konijn.
Absoluut niet een konijn dat ik wilde, en ook Flappie negeerde haar de eerste dagen vooral.

Maar nu zijn we ruim een jaar later en Flap wil nooit meer zonder zijn vriendinnetje.
Ze doen alles samen en als ik bij de DA Molly uit het mandje haal, gaat Flap door het lint omdat hij zijn vriendinnetje moet missen.
De DA lacht zich kapot om dit stel en ook wij zouden niet meer zonder Molly kunnen, al is het maar omdat ze de plintjes in huis zo lekker vindt :+

Succes dus en hopen dat jouw Bun ook zo'n super maatje vindt! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:36

Eoweyn_x schreef:
Mag toch hopen dat de opvang er verstand van heeft.
En straks is het een kluwen vechtend konijn en denkt TS "oh is niet erg, dat hoort"
Ook niet de bedoeling. Vechten is niet oke. Een hapje of een wondje is geen vechten.

Dat wist ik toen niet. En je moet niet zo mierenneuken. Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand. Maar hee, voortaan zal ik nuanceren voor het geval dat. ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:48

Dat wist je toen niet maar je zegt nu wel dat vechten niet erg is? Euhhh... :?

Als je het niet weet, roep dan niet lukraak iets. Is geen mierenneuken wat ik doe, maar ongelukken voorkomen. Voor TS straks met twee zwaargewonde konijnen zit omdat er gezegd wordt dat vechten niet erg is.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 23:54

Ach ik zie t net als met paarden, zolang ze elkaar niet vermoorden moet je ze laten doen.. En bovendien, als ik echt problemen zie of bezorgd ben mag ik het asiel altijd bellen zeiden ze al bij de kennismaking.

Ik weet het, na 3 jaar is een beetje laat.. Maar beter laat dan nooit toch? Daarom wil ik een leeftijdsgenootje, ik hoop dat die qua ''mind'' en energie op hetzelfde niveau zitten zodat ze goed bij elkaar gaan passen. Uiteindelijk is dat afwachten, maar mochten ze echt niet passen dan heeft het asiel gelukkig nog een paar andere mannen zitten. Alleen zijn deze dus van 2015 en wel veel jonger..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:58

Ik hoop voor je dat het goed gaat. En na 3 jaar kan een konijn nog prima gekoppeld worden hoor :)
Het gaat om de karakters, leeftijd maakt niet zoveel uit. Ik heb hier een groep met een uit 2012, een van een jaar en 2 van een halfjaar. De andere 2 koppels schelen ook in leeftijd.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 00:04

Mijn Bun is naar mij toe een enorm lief en makkelijk konijn, zoekt me graag op en volgt me overal. Laat zich zonder spanning optillen en ik mag haar overal aanraken (wat ik belangrijk vind voor de dierenarts), alleen naar mijn kat toe wil ze heel graag spelen.. wat mijn kat niet snapt. Hoewel ze vreemde katten in de tuin durft aan te vallen, dus ik denk dat ze nog best dominant kan zijn.
Van wat ik van Bobby heb gezien in een klein half uurtje is dat hij ook een makkelijk konijn naar mensen is, maar wel actief.. Dus ik ben erg benieuwd of ze zullen matchen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:35

Eoweyn_x schreef:
Dat wist je toen niet maar je zegt nu wel dat vechten niet erg is? Euhhh... :?

Als je het niet weet, roep dan niet lukraak iets. Is geen mierenneuken wat ik doe, maar ongelukken voorkomen. Voor TS straks met twee zwaargewonde konijnen zit omdat er gezegd wordt dat vechten niet erg is.

Wat heeft toen niet weten dat ts zelf niet koppelt, en zeggen dat vechten niet erg is met elkaar te maken?

Ieder mens met gezond verstand weet dat elkaar proberen te vermoorden niet de bedoeling is. De meeste mensen zien typisch gedrag in een koppeling, al als vechten. Vandaar mijn 'vechten is niet erg'. En een beetje vechten IS ook niet erg. Zolang er geen konijn echt gewond raakt is er niets aan de hand. Als jij daar anders over denkt, prima, maar ga niet zeggen dat ik het dan niet weet en al helemaal niet op zo'n denigrerende manier.

Zoals ik al zei zal ik het voortaan nuanceren voor het geval dat een zwakbegaafde twee konijnen gaat koppelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:13

Ik vind jouw manier eerder denigrerend, met je mierenneuken en zwakbegaafde. Doe even normaal joh.

Ipv "vechten gaan ze sowieso wel doen, is niet erg" kun je ook de verschillen uitleggen tussen erg vechten (en dus scheiden, einde koppeling) of een beetje aftasten etc. Zit een héél groot verschil tussen namelijk.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:51

Ik denk als ik nu nog een ander konijn bij mijn konijn ga doen dat word ie gelijk verkracht of dood gebeten :+

Als ze echt gaan vechten dan is het echt de bedoeling om elkaar dood te maken hoor..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:03

Onzin, ieder konijn valt te koppelen. Zeker als ze geholpen zijn
En wauw, dankje hoor! Wist ik natuurlijk nog niet met 8 konijnen en ondertussen zo'n 15 koppelingen verder. :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:24

Zeeuwsemeid: Wat ik heb gedaan bij de allereerste koppeling was dat ik regelmatig mailcontact had met het asiel. Ik weet nog dat ik ze steeds uit elkaar wilde halen, maar het asiel heeft me toen kennis ingepraat ;) Het lijkt snel zielig voor mensen, zoals konijnen zich kunnen gedragen tijdens de koppeling, maar onthoud dat koppelen een intensief geestelijk proces is en gepaard kan gaan met gedragingen die er voor mensen 'zielig' uitzien. Pas als er echt bloed gaat vloeien, kun je ze beter uit elkaar halen en op zoek gaan naar een andere match. Dus niet tussendoor uit elkaar halen en dan telkens weer een uurtje bij elkaar in zetten bijvoorbeeld, dat is de fout die veel mensen (goedbedoeld) maken ;)

Mijn konijn heeft wegens gezondheidsproblemen ook zo'n tijd alleen gezeten. Ik durfde hem nog niet te laten castreren, simpelweg omdat hij zo'n operatie niet zou overleven toentertijd. Toen het stukken beter ging toch de stap gewaagd en hem laten castreren en dat is zeer goede keus geweest. Hij was toen een jaar of 3. Hij is toen gekoppeld met een, volgens het asiel, 5 jarige dame, ging prima :j
Hierbij moet ik wel vermelden dat hij altijd bij zijn broertjes en zusjes (en vader/moeder) heeft gezeten en verder geen andere konijnen kende.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 27-11-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt