Konijn met kat of 2 konijnen met kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_animals

Konijn met kat of 2 konijnen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:43

Hallo
Ik heb hier een rammelaar van 2 jaar en ik vind het best een beetje zielig dat hij alleen zit maar nu heb ik er een katje bij en zou dit genoeg gezelschap zijn voor mijn nijn of is het beter als ik hem laat casteren en dan een ander konijn erbij zet wat denken jullie?

Leffroi

Re: Konijn met kat of 2 konijnen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:44

Een roofdier en een prooidier samen..

Nee, ik zou je rammetje lekker laten castreren en een leuke vriendin zoeken! ;)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:47

Een kat als vriendje voor een konijn is niet zo'n goed idee.

Een konijn heeft een soortgenootje nodig. Ik zou er een voedster bijzetten :) In een konijnenopvang zit vast wel een geschikt vriendinnetje.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:49

Leffroi schreef:
Een roofdier en een prooidier samen..

Nee, ik zou je rammetje lekker laten castreren en een leuke vriendin zoeken! ;)

Op internet sta wel dat katten en konijnen goed met elkaar kunnen opschieten soms is het zelfs beter dan een konijnen vriend staat er
Maar vind dat casteren wel akelig hoor :( en als er dan iets met mijn nijn gebeurt kan ik het mezelf denk ik nooit vergeven want dan heb ik ervoor gekozen ;( ik heb al wel een heel leuk konijntje gezien in de dierenwinkel wat een schatje was dat maar eerst moet dan mijn konijn worden geholpen anders heb het ook geen zin
Heb jij ervaring met casteren ?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:53

Love_animals: In het 'gezellig praten over je konijn' topic hebben we je al heel veel tips gegeven, ook over het castreren.

En een kat als vriendje beter dan een konijn als vriendje? Die website zou ik wel willen zien...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:55

Maar niet castreren betekend dat je konijn alleen blijft dat is toch veel zieliger? Misschien eens kijken naar een volwassen konijn dat een nieuw plekje nodig heeft misschien vind je dan wel een gesteriliseerde voedster

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:56

nienke555 schreef:
Love_animals: In het 'gezellig praten over je konijn' topic hebben we je al heel veel tips gegeven, ook over het castreren.

En een kat als vriendje beter dan een konijn als vriendje? Die website zou ik wel willen zien...

Ja ze zeggen dat het niet zoon hele grote ingreep is maar toch ben ik nog niet gerust ik denk dat ik eens een dierenarts ga bellen mischien kan die me helpen
Dit is de link van de site http://www.hetkonijn.nl/index.php?optio ... &Itemid=22

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:57

Lekker laten castreren en een leuke voedster uitkiezen in een opvang. :)
Castreren is maar een kleine operatie. Het is voor de ram fijner om gecastreerd te zijn, kan hij samen met een soortgenoot wonen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:01

love_animals schreef:
nienke555 schreef:

Ja ze zeggen dat het niet zoon hele grote ingreep is maar toch ben ik nog niet gerust ik denk dat ik eens een dierenarts ga bellen mischien kan die me helpen
Dit is de link van de site http://www.hetkonijn.nl/index.php?optio ... &Itemid=22

Ik heb het even gelezen. Er staat 'In sommige gevallen kan of wil een dier niet samenleven met een soortgenootje en zal er altijd stress en rivaliteit optreden.' Maar dat weet je nog helemaal niet over jouw konijn. Hij heeft nog nooit een vriendin gehad... Dus probeer maar gewoon een geschikt konijnenvriendinnetje te vinden!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:06

Zou ik er ook een gecastereerde ram bij zetten want die voedsters zijn altijd zo agresief tegenover mensen en een voedster laten stereliseren is best wel een groote ingreep

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:10

Nee, 2 rammen gaat vrijwel altijd mis.
En voedsters agressief? Mijn voedsters hebben mij nog nooit aangevallen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:12

Voedsters agressief tegen mensen? Hooguit wat meer last van hormonen als ze niet gestereliseerd zijn. Mijn voedsters zijn absoluut niet agressief... Net als mijn gecastreerde ram komen ze gewoon bij je en en pakken ze eten uit je hand.

Waarom je beter een voedster dan een gecastreerde ram erbij kunt zetten hebben we je al uitgelegd in het 'gezellig praten over je konijn' topic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:15

love_animals schreef:
Zou ik er ook een gecastereerde ram bij zetten want die voedsters zijn altijd zo agresief tegenover mensen en een voedster laten stereliseren is best wel een groote ingreep

De mijne niet hoor.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:26

Nou ik heb 3 voedsters in mijn leven gehad en deze waren allemaal niet zo lief als mijn rammelaars die ik heb gehad en ze hadden geen last van een te klein hok want ze hadden een grote ruimte in de tuin

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:30

Mijn katten hebben een spuughekel aan mijn konijnen... niet dat ze ze wat doen ze zijn juist bang van ze als ze los door de tuin lopen.

De twee konijnen... een gecastreerd mannetje en een vrouwtje hebben het super gezellig met elkaar...
een konijntje alleen laten zitten is pas echt zielig. Dus gewoon DA bellen en de konijnenopvang.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:22

Alle konijnen zijn lief hoor :P

Zoals gezegd: Konijn en kat is geen goede combi. Gewoon castreren je ram en bij de opvang een geschikt maatje vinden. Succes!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:27

Mijn konijnen zien de kat als speelobject en gaan achter de kat aan... De kat is dus bang van de konijnen... Ik denk echt dat je konijn veel beter af is met een vriendinnetje dan met een kat.
Castreren valt best wel mee, natuurlijk zijn er risico's. Mijn ram was zo tam dat hij onder lokale verdoving kon gecastreerd. Dus geen gedoe met narcose, daar was ik heel blij mee.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:28

Konijn met konijn ;)

Laten castreren en laten koppelen bij de opvang.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:32

love_animals schreef:

Mijn voedster is de grootste knuffelkont die er is. Heeft mij nog nooit aangevallen of gebeten. Altijd juist enorm lief en enthousiast.
Hier had ik juist een knorrige ram die aanviel.

Ik zou hem laten castreren en dan op zoek naar ene leuke vriendin.
Als je zo min mogelijk risico wil lopen op een voedster die last kan hebben van hormonale buien, dan raad ik je aan om bij een konijnenopvang te gaan kijken.
Die hebben regelmatig voedsters zitten die gecastreerd zijn.
Ook kunnen ze daar je konijn voor je koppelen en kun je gelijk kijken of het klikt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:34

Mijn voedsters zijn ook vrijwel allemaal licht agressief.
Ze vallen niet aan maar meppen wel eens.
Zit in het karakter plus ze zijn wat wild Gefokt.
Hoort erbij, vind konijnen per definitie sowieso niet echt knuffel dieren.
Mijn gecastreerde ram is rustiger van karakter maar verder ook leuk om naar te kijken :')

Ik zou je ram castreren en gaan daten bij een opvang.
Zo'n aanschaf is wellicht wat duurder maar dan weet je zeker dat je een goede match krijgt en als je er lukraak eentje koopt en het gaat mis heb je nog niets en 2 vriendje loze konijnen.
Ik had maar ram over en toen nog heel veel voedsters (heb herplaatst) dus ik had keuze genoeg om te daten.
Hij woont nu met zijn zusje uit 1 nest later maar een ander zusje en zijn moeder dat ging echt niet.
Ze lopen nu af en toe met zijn 4 in de ren en dat gaat al gespannen :')
denk echt goed na over je keuzes, met de konijnen vond ik het koppelen echt lastig, mijn cavia's zijn makkelijker :')
En nee ook geen tweede ram ook al is ie gecastreerd.
Dat gaat 100 procent fout

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:39

Voedsters zijn overigens inderdaad pittiger is mijn ervaring maar agressief is een groot woord. Bovendien gaat het om het welzijn van jouw konijn en niet persé om de jouwe.

Twee of meerdere rammen gaat, als je er maar een of meerdere voedsters bij hebt. En ze moeten ruime tijd gecastreerd zijn. Twee van mijn rammen hebben een poos samen gezeten, maar zij waren beide al langer dan een jaar geholpen.

Afbeelding

Twee rammen en een voedster:
Afbeelding

Twee rammen en twee voedsters:

Afbeelding

De karakters moeten klikken. Maar feit is wel, twee ongeholpen rammen koppelen of twee net gecastreerde rammen zou ik niet doen. Ik was met mijn twee rammen al huiverig maar ik kende ze door en door.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:47

In elk geval nooit een roofdier,zoals kat of hond erbij zetten want dat kan echt mis gaan.En het konijn zal ook voortdurende stress ervan hebben. Ik zie wel vaak konijnen en cavia.s samen.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:59

Mijn konijn is alleen maar trekt heel veel met onze kat op. Op dit moment liggen ze weer samen bij elkaar.
Bij ons gaat dat goed, maar het kan natuurlijk ook heel anders gaan...
Heb wel eens geprobeerd een andere nijn bij haar te doen maar die vermoordde ze zowat! Konijn en kat gaat hier super, zijn echt maatjes, al vind ik het soms zelf ook nog wel gek om te zien haha.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:01

Konijn en cavia is ook niet ideaal.
Ik heb het uit pure noodzaak even ook gehad maar zou dan toch voor een soortgenoot gaan.
Plus dat lang niet ieder konijn het accepteert

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:06

En konijnen en cavia's kunnen elkaar onderling ziek maken. Hebben andere voeding nodig, verstaan elkaar niet qua lichaamstaal, etc.

@_Sabrinaa, het is ook geen kwestie van 2 konijnen bij elkaar zetten en klaar. Beste is een gecastreerde ram en voedster, koppelen op neutraal terrein, dus waar beide nog nooit geweest zijn. En matchende karakters :)