Terugkerende vlooien hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Terugkerende vlooien hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:51

Hoi Bokkers,

Ik zit even met mijn handen in het haar. Mijn 5 jarige maltezer (Lady) heeft al een tijdje last van steeds terugkerende vlooien. Elke keer behandel ik haar, maar een paar weken later duiken er steeds weer vlooien op. Wij hebben al diverse dingen geprobeerd:

- Vlooien pipetjes van de dierenarts (merk Advantage), die wij elke 4 weken gebruiken.
- Shampoo van het merk Bolfo (dit gebruik ik zodra ik weer vlooien spot)
- Uiteraard alle kleedjes, dekentjes, kussentjes wassen en insprayen met anti-vlooien spray.

Even dacht ik dat ze nu eindelijk verdwenen waren, maar helaas zag ik vanmorgen alwéér een vlo rondlopen op de buik van mijn hond. Het gaat niet om grote aantallen (althans, nog niet), maar ik kom er steeds toch een aantal tegen.

Zijn er bokkers die mij advies kunnen geven in wat te doen? Is er een ander middel wat ik beter kan gebruiken? Een vlooienband? Ik weet het allemaal even niet meer. Er zijn zoveel diverse producten op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:51

Wij geven onze honden bravecto, geen vlo meer te bekennen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:52

De meeste vlooien zitten in je huis. :) Er is een nieuw merk, Bravecto, dit is een tabletje dat je aan je hond geeft en 3 maanden werkt tegen vlooien. Op het moment dat je hond gebeten wordt door de vlo is deze binnen 3u dood. Dit zorgt ervoor dat de cyclus van vlo > eitjes leggen > larve > vlo doorbroken wordt.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:55

Ik gebruik een Serestoband. Deze is prijzig maar je ziet geen ene vlo of teek.
Zij heeft hem nu dikke 7 maanden om.
En hij werkt nog altijd.

Jullie moeten echt alles insprayen ook de gordijnen want hier zitten de vlooien ook in..
Ik denk dat jullie toch iets over het hoofd zien met insprayen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:57

Idd gebruik eens bravecto en een indoor spray en dan echt alles sprayen niet alleen de kleedjes enzo maar ook alle kiertjes en hoekjes in de kamer en vervolgens een stuk vlooienband in de stofzuiger zak en de vlooienspray een uur laten werken en daarna goed stofzuigen.
persoonlijk vind ik deze spray echt goed
http://www.vlooienbestrijden.net/Omgevi ... ooien.html

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:59

Heel erg veel stofzuigen en een heleboel omgevingsspray gebruiken.
Tot aan in de auto aan toe. Alles. Niet alleen de mand en de kleedjes, maar alles van boven naar beneden. Vergeet ook vooral niet tussen/achter de plinten te sprayen.

Edit: bij mn moeder zaten ze zelfs op zolder. Nou daar kwam de hond niet eens. Hond kwam zelfs nooit op de eerste verdieping.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 24-11-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:59

Sinds pilletjes die de vlooien steriel maken zijn we er klaar mee *\%/*

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:01

Mijn hondje heeft nog nooit vlooien gehad.
Hij krijgt in de zomer elke maand Advantix en in de winter om de twee maanden Advantage.

Neej

Re: Terugkerende vlooien hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:42

Nou, wij hadden vorig jaar een oneindige stroom vlooien in huis, ondanks pipetten met advantix. Heb er toen een keer (letterlijk één keer) een pil comfortis ingegooid. Vlak voor oudjaar, we zouden toen een paar dagen weg gaan dus voor vertrek pil d'r in én hele huis volgespoten met whatever we toen hadden staan, Exil geloof ik. En ik klop het niet graag af want dan weet ik zeker dat we morgen stapels vlooien vinden, maar we waren er wél van af daarna!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:50

Heb je je al eens verdiept in de cycles van de vlo? Als je één keer een erge besmetting hebt kun je hier soms wel 12 maanden last van hebben (afhankelijk van de ernst van de besmetting).
Eitjes, larven en de vlo zelf zijn allemaal te bestrijden. Helaas blijft de pop over, deze kun je thuis doden door stomen maar zal op de hond blijven zitten (logisch want je kunt je hond slechts gaan stomen). Deze komen weer uit, dit is waarschijnlijk wat jij steeds waarneemt.. het restant van een besmetting.
Naast de hond dien je inderdaad ook de omgeving te behandelen. Het beste is dan even de hond in een klein kamertje te zetten, huis behandelen van boven tot beneden en vervolgens de hond behandelen.
Realiseer je ook dat vlooien meegedragen worden op mensen. Het kan dus ook zo zijn dat jij steeds vlooien mee naar huis neemt doordat iemand anders veel vlooien in huis heeft.
Als je laminaat hebt (of een houte vloer) vergeet dan niet de naden in de sprayen, hier nestelen vlooien zich graag in, zeker wanneer er veel gedweild wordt.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:58

Hier hebben we ook erg lang last gehad van steeds terugkerende vlooien. Echt van alles geprobeerd. Vlooienmiddel van verschillende merken, van die tabletjes om te zorgen dat de vlooien zich niet voortplanten, verschillende soorten omgevingssprays (wat nog een risico was, omdat ik op dat moment zwanger was en het ook niet heel goed is voor mensen). Ten einde raad heb ik toen een vlooienband van seresto gekocht. En sinds ze allebei zo'n band om hebben, zijn we hier vlo vrij al een paar jaar. Ik vind het eigenlijk erg lelijk zo'n band, maar ja, als het werk, dan moet je toch de afweging maken tussen lelijk en functioneel. Ook heb ik erg getwijfeld toen ik de prijs van die banden zag. Maar inmiddels hebben de banden hun nut flink bewezen. En ik was ook al een bak geld kwijt aan al die andere middeltjes die ik daarvoor heb geprobeerd. En onder aan de streep ben ik nu minder geld kwijt met ontvlooien.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:05

Jeetje wat een hoop tips al, bedankt! Dat de vlooien zich ook in de gordijnen konden begeven, was ik mij helemaal nog niet van bewust! Dat wordt dus als de sodemieter alle gordijnen insprayen en andere dingen. Die bravecto pil klinkt goed, kan ik dat in een dierenwinkel/tuincentrum halen, of moet dit bij de dierenarts zelf?

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ga er maar eens hard mee aan de slag. Want behalve dat het voor ons vervelend is, is het voor de hond ook ontzettend vervelend. Het arme ding zit continu te krabben. :(

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:09

Hier ook een Seresto band sinds september. Wat een verademing, ze reageren nog wel iets op de band, maar ze hebben er niet zo'n last van als van de druppels. Een seresto band zou 8 maanden lang werkzaam moeten zijn. voor activiteiten en als ze in bad gaan doe ik hem af. Voor deze oplossing ook 3 jaar bezig geweest met sprays, verschillende druppels... Maar niks werkte er zo goed als deze band!

Bravecto ook naar gekeken, maar was in verhouding duurder dan de band.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:11

Bravecto is alleen te halen bij de dierenarts. :j

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:31

Bedankt! Die Seresto band ziet er ook niet slecht uit, maar is het sterk genoeg vraag ik mij dan af.. en hoe giftig is het? Er loopt hier regelmatig een jong kind in huis die de hond graag aait, zou dit niet schadelijk zijn voor zijn gezondheid?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:34

De maltezer van mijn moeder zat altijd onder de vlooien, nu met de Seresto 30 euro per jaar nergens geen last meer van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:49

Seresto geeft alleen af aan de hond, er zit een heel systeem achter met plusjes en minnetjes die in verband staat met de vacht van de hond. Heel natuurkundig allemaal..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:59

GrumpyCat schreef:
Bedankt! Die Seresto band ziet er ook niet slecht uit, maar is het sterk genoeg vraag ik mij dan af.. en hoe giftig is het? Er loopt hier regelmatig een jong kind in huis die de hond graag aait, zou dit niet schadelijk zijn voor zijn gezondheid?

Ja dat is het wel. Daarom hier niet aan de Serestoband.

Is dat zo Captain, ik lees overal dat het wel buiten bereik van kinderen gehouden moet worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:15

Nee is niet schadelijk voor mensen. Die band geeft niet constant af, enkel als die 'merkt' dat er weer afgifte nodig is.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

Zou voor de zekerheid ook een keertje een wormenkuur doen bij de hond.

Heb vaker gehoord dat vlooien en wormen een verband met elkaar hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:25

Citaat:
De halsband met een werkingsduur tot 8 maanden geeft continu een lage dosering van de werkzame stoffen imidacloprid en flumethrine

Citaat:
Wanneer mag ik de Seresto halsband niet gebruiken?
Het gebruik van de Seresto wordt afgeraden bij pups jonger dan 7 weken en kittens jonger dan 10 weken. Ook het gebruik bij drachtige of lacterende dieren is wordt niet aanbevolen. Bij gebruik in een omgeving met kinderen is het belangrijk erop te letten dat de halsband niet aangeraakt wordt; dit kan huidklachten veroorzaken.

Zo kan ik nog wel veel meer vinden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:33

Bronnen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:42

Valerie93 schreef:
Zou voor de zekerheid ook een keertje een wormenkuur doen bij de hond.

Heb vaker gehoord dat vlooien en wormen een verband met elkaar hebben.

Vlooien kunnen de lintworm overbrengen. Vaak wordt dan ook geadviseerd, 2 weken na het ontvlooien, ook even te ontwormen.

Je zou inderdaad de Bravecto pillen kunnen gaan gebruiken om de cyclus te doorbreken en nogmaals de omgeving te behandelen (dat is vaak nog belangrijker dan de hond zelf te behandelen)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:46

Die saresto band ga ik nog even mee wachten.. eerst even in verdiepen. Ik stap nu in de auto om van die bravecto pillen te halen. Heb zojuist al even uitgebreid gestofzuigd en het huis ingesprayd. Wat een ellende zeg die vlooien.

Kan de ene hond er ook vatbaarder voor zijn als de ander? Mijn vorige hond had werkelijk waar nooit vlooien, maar Lady zit elke keer onder.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:46

Misschien heeft hij lekkerder bloed? :P Misschien een allergie, waardoor je het eerder merkt? Kan vanalles zijn denk ik.