Problemen met een kat, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Problemen met een kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 13:42

Hallo bokkers,

Wij hebben sinds ruim een half jaar 2 katten.
Een poes en een kater, beide uit hetzelfde nest.

Nu hebben we een probleem met de kater... En we weten ons geen raad meer.

Ten eerste zijn ze allebei geholpen, kindjes maken is geen optie meer voor beide.

De kater is echt heel erg vervelend en we weren niet meer wat wij moeten doen..
Een overzichtje wat hij zo al uitvreet:
- Meteen het ergste... Hij gaat bij andere mensen naar binnen als de deur open staat.
- Hij poept in de tuin, op het gras. Terwijl er buiten ook een kattenbak staat.
- We hebben een stroomdraadje gespannen op de schutting, zodat hij niet naar de buren zou gaan.. Echter heeft hij hier geen boodschap aan en gaat gewoon op het draadje staan. Hij doet het wel, dat hebben wij zelf ervaren :+
- Hij laat voortdurend scheten, dit doet de poes ook.. We hebben al regelmatig ander voer geprobeerd, tot op heden nog geen gewenst resultaat.. Bij Royal Canin stinken ze nog het minst, maar dat vinden we echt veel te duur...
- Hij plast af en toe binnen op de mat in de zithoek. Mat van net een half jaar oud, hoogpolig. Moeten we dus een keer volledig laten reinigen, hij stinkt nu.. Dit doet hij slechtst af en toe, hij gaat ook gewoon op de kattenbak.. Maar de afgelopen week was het ineens 2x raak..

De kater is erg actief en gaat snachts naar buiten, dit vind hij erg prettig, dan kan hij gaan jagen en doen en laten wat hij wil. De poes blijft binnen, dat is een echte binnenkat en vind dit ook niet erg.

Eerst waren ze beide overdag ook buiten, Maar omdat meneer overal naar binnen gaat, waar hij de kans krijgt, hebben we besloten ze overdag binnen te houden zodat de buren er niet zo veel last meer van hebben. Overdag hebben ze de gang, de overloop op de 1e verdieping, logeerkamer, studeerkamer en de zolder.. Plek genoeg dus om te spelen of wat dan ook. De woonkamer, badkamer en slaapkamer zijn verboden toegang als wij niet thuis zijn.

We weten niet meer wat we kunnen doen om dit vervelende gedrag/stank te stoppen.
We hebben zelfs geïnformeerd of we de kater eventueel terug kunnen brengen, hij komt van een boerderij van de vriend van mijn schoonzusje, zodat we een uitweg hebben..
Hier hebben we het beide heel erg moeilijk mee.. Dit was niet de bedoeling, we hebben m zelf uitgekozen en hij kan ook echt heel lief zijn..

Ze gaan bijvoorbeeld niet op de meubels zitten, muv de bank, want dat mag niet.. Ze hebben nog nooit in de gordijnen gehangen, ze hebben nog nooit in een plantenbak oid gezeten of omgegooid..

Ik probeer nog als laatste strohalm tips te vragen aan andere katteneigenaren.. Wie heeft er een gouden tip voor ons.. Wat kunnen we nog meer doen..

We zijn beide even streng. We hebben een plantenspuit die we ook regelmatig gebruiken.

Groetjes Nancy

Goof

Re: Problemen met een kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:46

Het plassen zou kunnen komen vanwege blaasproblemen. Even een plasje opvangen en laten checken door de dierenarts, dit is vrij makkelijk op te lossen.
Het stinken ligt echt aan het voer. Door blijven zoeken tot je iets hebt waar het beter op gaat.
Als een stroomdraad niet voldoende is, moet je de kat overdag binnenhouden en alleen 's nachts buiten laten. Heeft niemand er last van. En anders moet je omheining nog beter.
Poepen in de tuin? Tja, veel katten vinden het fijner om dat buiten te doen. Wellicht maakt ander grit het al fijner om het wel op de bak te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:46

Is dit serieus of een grapje?

Als het serieus is; welkom in de wereld van de kat. _O-
Dit is heel normaal kattengedrag.

Enige wat ik zelf vervelend zou vinden is het op de mat plassen.
Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de kattenbak.
Deze vaker schoonmaken of een extra kattenbak neerzetten, wil vaak helpen.
En anders eens ander grit proberen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:50

Laat hem es controleren door de da wat betreft de scheten en het plassen.

En de rest? Nouja. Het is is een kat. Die kun je echt niet vertellen dat hij niet naar binnen mag bij andere mensen. Het is een kat. :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 13:57

Koudbloedkim, dit is bloedserieus. Ik heb altijd katten gehad en heb dit nog nooit zo meegemaakt.

Kattenbak wordt uiteraard dagelijks geleegd en minstens 1x per week helemaal uitgedaan.
Er staan 2 kattenbakken binnen en eentje buiten, als dat niet genoeg is..... :+

Ander grit zou nog kunnen.

Dat er in de tuin gepoept word kan ik me inderdaad nog wel ergens in vinden, maar meestal vinden katten t fijn om dat te doen waar ze kunnen graven.. In het gras valt er niks te graven..

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:58

Ik vroeg me ook af of dit serieus bedoelt is. Eerst medisch uitsluiten. Kat die naast een bak plast kán een medisch onderlegd probleem hebben. Indien uitgesloten dan kan het ook territoriaal gedrag zijn mocht er in de buurt meerdere katten rondlopen. Daarbij hoogpolige mat zei je? Wat dacht je ervan dat hij dit spul wel erruggg aangenaam vind. Hier ook katten zodra die een fleecedeken voelen gaan die kneden, ook plasgedrag is al ns voor gekomen.

De rest wat je beschrijft is echt typisch kattengedrag. Vooralsnog laat kat eerst testen op blaasontsteking/struviet of oxalaatsteentjes.

Tip voor de kattenbak, spoel deze wat vaker om en maak m schoon met dikbleek, goed uitspoelen, katten zijn dol op deze geur en het lokt hem misschien wat meer naar de bak.
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 21-11-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:00

Als je blaasgruis uitgesloten hebt zou beginnen met een tweede kattenbak te plaatsen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 14:02

Typisch kattengedrag, nou ik heb dit nog nooit zo meegemaakt en de poes gedraagt zich voorbeeldig.

Op andere kleedjes die ook heerlijk zacht zijn wordt nooit geplast, alleen op de mat in de zithoek.

Er lopen hier vrijwel geen andere katten buiten, andere katten zitten hier in de omgeving vooral binnen.
Maar het kan natuurlijk evengoed territoriaal gedrag zijn, dat weet ik.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 14:03

stefje schreef:
Als je blaasgruis uitgesloten hebt zou beginnen met een tweede kattenbak te plaatsen.

Tweede?? Vierde bedoel je? :+

Het is echt niet zo dat we niks proberen of geprobeerd hebben..
We zijn door onze ideeën heen en hebben nu wat tips nodig wat we eventueel nog kunnen doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:03

Ik zou ook een draadje naar binnen toe spannen of zelfs twee. Het beste effect krijg je als een kat een aardedraad (dus een draad waar geen stroom op staat maar met een metalen pin in de aarde zit) en een schrikdraad aanraakt tegelijkertijd. Dus met 3 draden de middelste draad als aardedraad en als je maar 2 draden wilt degene die naar binnen toe staat als aardedraad, anders werkt schrikdraad niet.

Daar zou ik dus mee beginnen. En ik ga mee met de voorgangers voor de urine laten testen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:06

In huis plassen, als het geen medische reden heeft, heeft meestal met stress te maken. Ik vind jullie vrij streng voor een kat. Denk dat het al een stuk helpt als je de plantenspuit voor de planten ipv de kat gebruikt :D En de katten gewoon toegang tot het huis geven ipv alleen de gang en zolder. Niet op de meubels mogen zitten, lijkt mij voor een kat die graag hoger zit ook niet fijn. Hebben jullie wel een kattenluik zodat hij naar buiten kan als hij dat wil?

Edit: als hij eenmaal op de mat heeft geplast dan zal hij dat blijven doen, omdat de geur er in zit..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:08

KoudbloedKim schreef:
Is dit serieus of een grapje?

Als het serieus is; welkom in de wereld van de kat. _O-
Dit is heel normaal kattengedrag.

Enige wat ik zelf vervelend zou vinden is het op de mat plassen.
Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de kattenbak.
Deze vaker schoonmaken of een extra kattenbak neerzetten, wil vaak helpen.
En anders eens ander grit proberen.

Als dat zo is, dan zijn katten dus feitelijk asociale k.tbeesten. Maar er zijn genoeg mensen wiens katten al die problemen niet opleveren. Maar ik weet wel dat katten zich moeilijk kunnen aanpassen. Ze zijn niet zo gedomesticeerd, want ze zijn niet gefokt om samen te leven met mensen of in groepen. Toch zijn er veel katten waarbij dat wel lukt.

Blaasgruis is een veel voorkomend probleem. En Royal Canin is inderdaad duur voer maar absoluut niet het beste voer met al die tarwegranen er in. Daar overbelast je het gestel van katten onnodig mee.

Mizora doet een goede suggestie.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 21-11-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwsemeid

Inderdaad urine laten testen, mijn kater plaste ook in huis en bleek blaasgruis te hebben. Nu op dieetvoer en het plassen in huis is over. Voor de rest heb ik geen tips.. katten zijn nou eenmaal rare wezens :+

Overigens voor het stinken zou ik toch eens duur voer of vers vlees proberen. Mijn kater ging op Hills voer en het stinken was meteen over, nu dan op dat dieet voer ook van Hills en hij stinkt niet meer + geen blaasgruis en ongewenste plasjes meer.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 21-11-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Hoe ziet jullie huid eruit voor de katten? Hebben jullie een (hoge) krabpaal? Zijn er genoeg speeltjes? Kortom; genoeg uitdaging voor de katten?

Wat je altijd zou kunnen proberen is een stekkertje Feliway. Zeker als medische problemen uitgesloten zijn vermoed ik ook dat het stress kan zijn.

En waarom mogen ze niet op de meubels als ik vragen mag? :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:11

Ze mogen toch op de bank. Dus een krabpaal (neem aan dat die er is?) en bank is toch genoeg? Op tafel/bed is toch verre van nodig?

Wel vervelend dat hij ondanks het draad ontsnapt. Heb je de draden schuin naar binnen gespannen zodat hij er moeilijker overheen kan?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 14:12

Ik ga in ieder geval de dierenarts raadplegen. Kijken wat zij zegt.

Mizora, daar hebben we nog niet aan gedacht. Wellicht een optie!

Jenny, streng voor de katten?? Wat doen wij dan? :+
Ze mogen niet op de meubels, dit weten ze, dus dit doen ze ook niet meer. Vensterbank mogen ze gerust op en liggen ze ook graag, net als op de bank en de eetkamer stoelen.. Rest van de meubels is een no-go en dit doen ze ook erg goed.
De katten hebben meer dan genoeg ruimte, ons huis is niet klein.

Gezien het feit dat de 2 katten bij mijn zus, die overal mogen komen, de boel afbreken daar.. Gaan wij onze katten geen volledige toegang verschaffen tot alle kamers als wij er niet zijn.

Als wij thuis zijn, zijn alle kamers toegankelijk behalve onze slaapkamer.

Roosch, we hebben een krabpaal die ze graag gebruiken. Er liggen balletjes, muisjes en meer door het hele huis. Ze zitten ook graag achter elkaar aan,, dus speelruimte is er voldoende. Net als een lekker mandje bij de verwarming, kleedjes en dergelijk waar ze op kunnen gaan liggen.

Feliway? Dat zegt me niks, even opzoeken!

Selina, nee ze staan gedeeltelijk op de schutting en gedeeltelijk naast de schutting. Is ivm de planten en bomen zo gedaan.
Schuin ophangen zou ook nog wel kunnen! :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:17

Hmmm mogelijkheden zat om te spelen dus. Zou inderdaad eerst laten checken door da. Eventueel stekkertje Feliway. Op zoek naar het juiste voer en inderdaad alleen in de nacht op pad dan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 14:23

Mensen zeggen ook altijd dat je gewoon aan hem ziet dat t een ondeugende kat is..

Afbeelding

Maar het kan ook zo..
Afbeelding

Als ie zo is, kun je m toch niet wegdoen... <3

Het ergste is dat hij bij anderen naar binnengaat, de tuin volpoept en op de mat gaat plassen..
De rest is nog wel mee te leven, maar anderen krijgen ook een beetje last van onze kat zo.
Dus vandaar dat hij nu alleen nog maar snachts naar buiten mag en overdag binnen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:34

Haha, katten zijn inderdaad vaak gewoon rotzakken. :D

Ik heb mijn hele leven al katten en kan me werkelijk geen leven zonder ze voorstellen.
Onze oudste is nu 22, gekregen toen ik 7 was.
Er zit gewoon heel veel verschil in per kat; sommige laten zich door vreemden aaien en kriebelen, anderen zijn enorm op hun hoede.
Sommige lopen bij vreemde mensen zo hun huis binnen en anderen gaan niet meer dan 2 meter bij hun eigen huisje vandaan.

Mijn katten mogen eigenlijk overal in huis komen, behalve op het aanrecht en als we aan het eten zijn ook niet op de eettafel.
Heb ook een tijdje een buiten-de-bak-plasser gehad; dit kwam omdat het klepje van de kattenbak elke keer op haar staart kwam en dat vond ze niet fijn.
Klepje eraf gehaald en geen probleem meer.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:55

Een tip voor een goede (niet al te dure) voeding: cat lovers gold! Mijn katten doen het er super op.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:12

fenk schreef:
Een tip voor een goede (niet al te dure) voeding: cat lovers gold! Mijn katten doen het er super op.

Ik geef dog lovers gold aan mijn honden! En dat is echt een heel goed voer!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:27

Als hij is begonnen met plassen op de mat in de periode dat jij hem overdag binnen houdt heb je al 1 ding. Laat hem overdag gewoon naar lekker naar buiten. Zowiezo even bij de DA langs om hem te checken.

Scheten laten ligt echt aan het voer, Royal Canin is ook slecht voer met granen. Kijk eens naar graanvrij voer, lijkt misschien duur maar je doet er veel langer mee en voert er dus minder van.

Katten poepen nu eenmaal graag buiten, en ja dat is vervelend als hij dat in het gras doet maar compleet natuurlijk. Een kattenbak is niet natuurlijk. En als de buren het vervelend vinden dan jagen ze hem toch weg met bv. een plantenspuit? Mijn kat loopt al 3 jaar rond te struinen hier, maar niemand vindt hem vervelend.

Andere optie is; je tuin compleet afzetten zodat je katten er niet meer uit kunnen. Kattenluikje erin, en gras eruit. Maarja, of je daar je katten gelukkig mee maakt? Misschien met genoeg klim en klauter mogelijkheden wel.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:32

Ik wilde vragen is het een rooie maar dat is het niet dus :))
Onze kat vertoonde dit gedrag toen hij nog niet gecastreerd was. Hoelang is hij al gecastreerd? De hormonen blijven nog even werken natuurlijk. En wat het plassen betreft, probeer het eens zonder klepje of deksel? Wellicht dat dat verschil maakt voor hem. En verder, tja, katten zijn eigenzinnige dieren en dat is ook wat ze zo leuk maakt vind ik. :D

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:35

ik zie hier niks anders dan dood normaal gedrag

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:56

Bij mij ( 6 stuks :o ) eten ze Sanabelle urniary ik bestel die bij zooplus,mijn katten stinken niet.Nu is de urinairy vooral voor katten met urineweg problemen ik heb er daar één van.De dierenarts vond het goed voer om ook aan de andere katten te geven ze hebben ook een graanvrije versie bij de zooplus is hij goed betaalbaar.
je kan ook vers voer Kvk voeren.Mijn katten lusten het niet maar veel katten vinden het heerlijk.Dat is versgemalen vlees ,je hebt het van diverse merken.

Voor je katten bak kan ik alleen zeggen maak hem schoon met chloor en probeer eens iets anders als vulling je hebt zoveel tegenwoordig.Ik had ooit eens van die houtkorreltjes gebruikt,toen vonden mijn katten ook dat ze recht hadden om naast de bak te pissen.
Verder de pisvlekken schhonmaken met zijn en Urigo er op dat breekt de enzymen in kattenpis en dan gaat de geur weg.Azijn vinden katten erg vies ze hebben minder de nijging om er te gaan pissen.

Het is wel een schatje om te zien.