Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:17

Ik heb een herplaatser van 1,5 jaar ze is nu een maand bij ons, echt een lieverd, maar kan nog niet los mee lopen, dus ik fiets elke dag en laat haar verder gewoon aan de riem uit, ik heb nog een klein hondje, en deze luisterd perfect. Ik wil elke dag naar het losloop gebied, maar ik stuit op een probleem...

En dat is, dat ze iedereen en alles zoooo leuk vind, dat ze achter alles aan gaat, fietsers, hardlopers, kindjes op skeelers, de voetbal vereniging, en ze duikt gerust de sloot in om daar heen te gaan, ik kan roepen, fluiten, springen, op mn kop staan, alle rare stemmetjes opzetten die ik kan verzinnen maar ze komt niet terug. Veel mensen vinden het eng zo n hond die op ze af komt rennen, wat natuurlijk logisch is, want ze springt dan ook op. Iets wat ze thuis overigens niet meer doet.

We kunnen pas in maart gaan trainen, dan beginnen de nieuwe cursussen, ik baal hier enorm van, het zou zo lekker zijn als ze elke dag in dat losloop gebied gewoon even kan uit razen.
Ik heb altijd lekkers bij me, elke keer als ze bij me komt, krijgt ze iets en beloon ik haar uitbundig met die rare stemmetjes en een dikke knuf.

Ik vind dit vervelend voor andere mensen, maar het loopt ook gewoon niet lekker, je bent niet ontspannen, en ik heb gewoon niet overal zicht op,

Wie kan me helpen?

har166

Re: Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:19

Ik heb er ook zo eentje. Die mag dus alleen in de hondenspeeltuin los.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:21

Gaan oefenen op een heel rustig (omheind) terrein en het zo langzaam opbouwen naar steeds drukker? Het is ook iets wat moet wennen, hond moet jij leren kennen en jij de hond.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:23

Is er geen andere hondenschool waar je wel gelijk terecht kan?

Als je nou zolang ze niet luisterd, 2 (speur)lijnen van 10 meter aan elkaar maakt? Dan kan ze toch een stukje lekker rennen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:23

Oefenen... Eerst aan een lijn van een paar meter lang. Wanneer dat vlekkeloos gaat dan op een omheind veld / terrein. Daar kun je ook oefeningen doen met afleiding ( neem vrijwilligers mee) wanneer het terug goed gaat zonder afleiding.

Tot die tijd aan de lijn houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:25

Ik heb er ook zo'n 1, en ja die gaat dus niet los op open terrein.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:28

Even een kanttekening: als je oefent met vrijwilligers, zorg er dan ook voor dat die haar compleet negeren zodat het niet / minder leuk voor de hond is om jou te negeren. Jij zorgt immers voor de snoepjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:29

Heeft ze een speeltje waar ze gek op is? Dat werkt bij mijn honden vaak beter dan werken voor een voertje.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:32

Klinkt precies als onze hond! Ik doe die van mij meestal gewoon aan zo'n uitrolriem, dan heeft ze 5 meter. Op rustige stukken doe ik haar wel los. Bij onze hond is het wel een stuk beter geworden sinds we met haar naar een hondenshow zijn geweest. We hebben dit een keer gedaan, gewoon voor de leuk en om te kijken of het iets voor ons was. We moesten al heel lang van tevoren aanwezig zijn. In het begin wilde ze toen ook iedereen begroeten enzo, maar op een gegevens moment werd ze wat moe en is ze gewoon gaan liggen terwijl er allerlei mensen en honden langs liepen. De wandelingen daarna negeerde ze andere honden volledig (behalve als ze helena enthousiast net uit de auto kwam). Inmiddels is die show al weer een paar jaar geleden. Ze negeert andere mensen nu wel tijdens het wandelen en bij honden hangt het er van af wat de andere hond doet. Als de andere hond haar negeert loopt ze er zo langs, maar als die andere hond ook uit alle macht contact zoekt loopt ze er wel op af.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:39

het probleem is, dat ik haar nu alleen in losloop gebieden los heb gelaten, maar zelfs daar krijg ik comentaar van mensen, ik vind het zo belangrijk dat ze haar ei ook kwijt kan, jonge hond dus dat snap ik. Ik fiets nu elke dag alles bij elkaar denk ik een uur, in de ochtend een kwartier, in de middag half uur 45 min, en soms in de avond nog. Maar ik vind loslopen en snuffelen, en spelen zo belangrijk. Het is een Rottweiler, als ik haar aan een lange lijn doe en ze een sprint trekt, dan lig ik om :+

Het negeren is iets wat we thuis ook doen, dat gaat nu redelijk goed, maar ik vier volgende week mijn verjaardag, en mijn zwaar gehandicapte schoonvader komt ook, en mijn angstige schoonmoeder, ik weet gewoon niet hoe ik dat moet regelen, ik wil ook niet dat ze de hele dag en avond in de bench moet, ik had bedacht haar flink moe maken, en dan een flinke kluif geven, maar daar zal ze ook niet de hele dag en avond mee doen.

Ik wil graag curusus volgen bij de Rottweiler acadamy, die hebben we aangeboden gekregen omdat we een herplaatser hebben, deze mensen hebben veel ervaring met herplaatsers, zijn helemaal toegewijd aan het ras, en het zit ook nog eens redelijk in de buurt, verder is er zowieso weinig in dit gat waar ik woon en omgeving.

Omheinde veldjes zijn hier ook niet, ja die zijn 3kwart omheind, en de rest is open, en ze is een stuk sneller dan ik! De losloop gebieden zijn afgezet met vieze baggersloten, waar ze dus ook elke keer in duikt, om bij de voetbal vereniging te komen, ik ben zo blij dat ze daar afgelopen week de kant niet op kon, ik zag het al gebeuren daar, door alle teams heen rennen, en de bal en de jongens achterna :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:44

Doormiddel van hersenwerk kunnen ze ook veel energie kwijt.

En door veel te fietsen, bouwen ze alleen maar meer conditie op. Gevolg dat je telkens meer moet fietsen om hun energie kwijt te laten raken.

Zelf heb ik ook een ras die veel uitdaging nodig heeft. Elke dag word er appèl mee getraind. Voldoende mee gewandeld. Thuis geef ik ze vaak allerlei opdrachten. Want enige wat ze willen is werken voor mij. En veel hersenwerk.

Daarnaast leer ik ze ook de meeste idiote kunstjes aan. Want dan moeten ze hun koppie gebruiken en dat kost energie. En ik beloon ze altijd met speeltjes. Willen ze veel harder voor werken dan voer.

En met eentje word er 3 x 20 km gefietst. Willen volgend jaar uv examen doen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:50

love_western: Met mijn ander hond doe ik ook veel denk spelletjes, heb zowieso een stuk of 8 hondenspelletjes, verder kan ze ook heel veel kunstjes, ze is echt heel slim, heb ook 3 behendigheids cursussen met haar doorlopen.

Maar dan de Rottie, t is een scheet van een beest, maar lijkt niet de slimste, ik heb een snuffel kleed, maar ze krijgt versvlees voer, dus dan moet ik dat ding volstoppen met koekjes, leek me ook niet echt bevordelijk, heb je verder nog leuke tips? Die niet te moeilijk zijn? En dat fietsen, sja daar heb je een goed punt!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:51

Inderdaad veel oefenen! Probeer eens een proefpersoon (met of zonder hond) langs te laten lopen en houd je hond eerst aan de riem. Probeer dan te zorgen dat hij zijn aandacht bij jou houdt. Druk desnoods bijna een koekje in zijn mond, maar blijf belonen en aandacht trekken. Zo kun je dit bijvoorbeeld opbouwen door steeds meer afleidingen erbij te halen. En steeds als het beter gaat de lijn langer houden en uiteindelijk misschien los doen :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:54

Thnx meiden voor de fijne reacties! Ik ga aan de slag met oefeningetjes thuis, en idd maar eens een proef persoon zoeken, het probleem is een beetje dat ik in een gat woon waar ik niemand ken, ja de buren en die poepen 7kleuren voor de Rottie :+

Maar komt goed!

mochten er nog andere tips en tricks zijn ik sta overal voor open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:57

Simpele oefening is al leg eerst 3 of meerdere bakjes neer. En leg daar wat vlees in.

Tot ze het doorheeft. En dan met dekseltje erop. Verwijst ze het goede bakje. Dan deksel eraf en belonen.

En zo uitbreiden.

Zelf train ik dus met een tennisbal wat piept. De oudste is er helemaal gek op.

Hij kon vrij aggresief reageren op kleine hondjes. Dus als er klein hondje aankwam. Dan pakte ik de tennisbal en leidde ik hem daarmee af. En koppelde ik het commando kijken er aan vast. En als we het hondje voorbij waren. Dan kreeg hij de bal.

Nu hoef ik alleen commando kijken maar te zeggen. En hij is alleen maar gefocust op mij. En krijgt hij na afloop steeds minder vaak het balletje. Ene keer wel en andere keer weer niet.

Voertjes gebruik ik alleen om oefeningen aan te leren zoals voet, zit, af enzo.

Voor de rest alleen maar balletjes en balletjes :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:58

Is er echt niet een lekkere optie waar ze gek op is, bv stukje worst, of salami....of stukje kaas....das vaak lekkerder dan een hondekoekje...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:59

Is de hond gek op balletjes?

Als dat zo is.
Bal in je zak. Als je de hond roept geef haar dan bal als ze meteen komt. Speel er mee en weer verder.
Bouw dit steeds verder uit door de bal minder vaak te geven.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:59

Hahaha die van mij die ik aan de uitrollijn doe is ook een newfy van 50 kilo. De truuk is om wanneer ze een sprintje trekken meteen die knop in te drukken waardoor de lijn vast staat, dan kun je de ruk voorspellen en lig je niet om. Maar dat is denk ik ook een beetje gevoel. Ik heb ooit dubbel gelegen toen mijn vriend onze hond aan de riem had. De hond trok ook een sprintje en mijn vriend stond dom toe te kijken hoe de lijn steeds verder uitrolde. Ik riep nog: "Druk op die knop!", maar het was al te laat. Hij zag het moment niet aankomen en kon zandhappen :D. Het voordeel van zo'n riem vind ik dat ze toch lekker kunnen snuffelen enzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:01

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, in je titel: Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug.

Dus..... maak het bij jou komen nog leuker dan al het andere.
Je zult iets moeten vinden wat zo vreselijk triggert het al het andere doet vergeten. Dat kan voer zijn Je roep de naam van je hond, en "Snoepje" en geeft het meest lekkere eten op aarde. Tja, dat meest lekkere op aarde moet je zien uit te vinden. Pensbrokjes? Kaas? Knakworst? Vis (gedroogde visjes voor de kat), Frolic? Ga vooral expirimenteren. Of werkt het beter met speelgoed? Genkoopte handdoek? Bal? Bal aan een touwtje? Flos? Maar dat speelgoed mag ze nooit thuis hebben, nooit zomaar geven. Alleen als je het commando "hier" geeft.
Stel dat je hond Jessie heet, dan krijg je dit:
Houd in in begin de hond aan een lange lijn. Een of twee meter van je af is voldoende. Je roept JESSIE HIER! Snoepje! De hond komt (niet graaien naar zijn hals band, hij MOET voor of naast je komen zitten, al naar gelang wat jij wilt) en als hij er is, snoepje erin.
Dit vaak herhalen, en dat snoepje mag hij verder NOOIT hebben. Het moet de beloning blijven om te komen.
Het snoepje kan je uiteraard vervangen voor het meest favoriete speelgoed op aarde. Iedere dag een paar maal oefenen. Geen 10 keer achter elkaar.
Lijn steeds langer maken. Totdat je op een rustig veld het aandurft om hem los te laten en dan te oefenen.
Succes

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 14:03

BlondCowgirl schreef:
Hahaha die van mij die ik aan de uitrollijn doe is ook een newfy van 50 kilo. De truuk is om wanneer ze een sprintje trekken meteen die knop in te drukken waardoor de lijn vast staat, dan kun je de ruk voorspellen en lig je niet om. Maar dat is denk ik ook een beetje gevoel. Ik heb ooit dubbel gelegen toen mijn vriend onze hond aan de riem had. De hond trok ook een sprintje en mijn vriend stond dom toe te kijken hoe de lijn steeds verder uitrolde. Ik riep nog: "Druk op die knop!", maar het was al te laat. Hij zag het moment niet aankomen en kon zandhappen :D. Het voordeel van zo'n riem vind ik dat ze toch lekker kunnen snuffelen enzo.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- hahahahahahahahahahahahahahaha

Ze krijgen geen gewone honden koekjes, ze krijgen of iets van kaas wat ze heel erg lekker vind, en anders gedroogd vlees, of kipfilet gekookt.

Ik ga vanmiddag gelijk aan de slag. Als ik haar aan de lijn heb kan ik de focus voor iets anders er wel uit halen evt met een correctie aan de riem, maar als ze losloopt dan lijk ik niet meer te bestaan

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 14:05

rien10 schreef:
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, in je titel: Hond vind alles/iedereen net even té leuk, komt niet terug.

Dus..... maak het bij jou komen nog leuker dan al het andere.
Je zult iets moeten vinden wat zo vreselijk triggert het al het andere doet vergeten. Dat kan voer zijn Je roep de naam van je hond, en "Snoepje" en geeft het meest lekkere eten op aarde. Tja, dat meest lekkere op aarde moet je zien uit te vinden. Pensbrokjes? Kaas? Knakworst? Vis (gedroogde visjes voor de kat), Frolic? Ga vooral expirimenteren. Of werkt het beter met speelgoed? Genkoopte handdoek? Bal? Bal aan een touwtje? Flos? Maar dat speelgoed mag ze nooit thuis hebben, nooit zomaar geven. Alleen als je het commando "hier" geeft.
Stel dat je hond Jessie heet, dan krijg je dit:
Houd in in begin de hond aan een lange lijn. Een of twee meter van je af is voldoende. Je roept JESSIE HIER! Snoepje! De hond komt (niet graaien naar zijn hals band, hij MOET voor of naast je komen zitten, al naar gelang wat jij wilt) en als hij er is, snoepje erin.
Dit vaak herhalen, en dat snoepje mag hij verder NOOIT hebben. Het moet de beloning blijven om te komen.
Het snoepje kan je uiteraard vervangen voor het meest favoriete speelgoed op aarde. Iedere dag een paar maal oefenen. Geen 10 keer achter elkaar.
Lijn steeds langer maken. Totdat je op een rustig veld het aandurft om hem los te laten en dan te oefenen.
Succes

Thnx voor de super uitgebreide uitleg, hier ben ik al een hele tijd mee bezig, zodra ze aan de lijn zit weet ze het allemaal wel,

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:06

Inderdaad oefenen aan een lange dunne lijn. Bij een boten winkel kan je dun lijn halen, de gewone uitrol lijn werkt niet, ze moeten het idee hebben niet vast te zitten. Tip trek handschoenen aan :+

Probeer het eerst met een balletje, gooien en terug brengen, eerst korte afstand, als hij niet luistert corrigeer je met de lijn.
Beloon bij terug komen, op een manier die bij je hond past.

Daarna kan je het verder uitbouwen, gooi de bal en roep halverwege je hond terug. Kort en duidelijk commando, die zal wel tijd kosten voordat hij het gaat begrijpen, beloon bij terug komst.

Als die goed gaat bouw je het verder uit, zonder lijn proberen. Gaat het niet goed, lijn er weer aan en opnieuw.

Maar ik vind het belangrijk dat een hond in huis ook gewoon luistert en mijn mening is dat ook al is het een jonge hond, hij hoort gewoon te luisteren. En dat gaat niet steeds door middel van afleiding, dmv een bot geven of de hond moe maken. Als ik zeg dat hij op zijn plaats moet blijven en de visite met rust moet laten. Moet hij dat gewoon doen zonder omkopen.

Ik vraag het twee keer normaal, maar de derde keer ben ik iets duidelijker.

Wij hebben zelf een rottweiler gehad en ik heb nu een Mechelse herder, maar het zijn wel honden die een duidelijke consequente baas nodig hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:06

Gewoon doorgaan dus, het is echt niet 1, 2, 3 aangeleerd. Je bent goed bezig. Succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:13

Haha heerlijk, ik herken dat precies. Veel van de opvangers die ik in huis heb gehad hebben ook zo'n periode gehad.

Begin met de naam conditioneren door te zorgen dat er ALTIJD iets positiefs volgt als je haar naam noemt, je kunt het evt ook met een clicker doen als je dat fijner vind. Snoepjes of knuffels maakt niet zoveel uit, vind uit wat zij het allergeweldigste vind (rookworst!). Noem de naam, als ze opkijkt beloon je heel enthousiast en ze zal dan uit reactie vanzelf bij je komen. Zorg dat er ALTIJD beloning volgt als ze reageert op haar naam (opkijken = reactie, het bij je komen is eerst niet belangrijk) roep haar dus NIET als je geen beloningen bij je hebt. Begin daarmee in huis, eerst terwijl ze naast je zit, dan als ze in een andere kamer is, dan als er anderen bij, dan in je tuin, dan in de tuin van familie enz. Steeds iets moeilijker maar houd in de gaten dat ze wél moet reageren als je roept. Zodra je twijfelt of ze wel zal reageren moet je niet roepen en roep je en reageert ze niet, dan niet nogmaals roepen maar wachten op een beter moment en dan nog eens proberen.
Met wandelen in eerste instantie een lange lijn gebruiken en het conditioneren van de naam blijven doen, ook in het bos, in het veld, met andere honden in de buurt enz.
Als het goed gaat kun je het vanzelf ook eens los proberen op een heel overzichtelijke plaats zonder prikkels, dan voeg je een kleine prikkel toe enz.
Na verloop van tijd, als dit allemaal super gaat, zal ze er iets meer voor moeten doen. Dus dan roep je haar naam, ze komt bij je en moet dan voor je gaan zitten voor ze haar snoepje krijgt.

Wat je ook kunt doen is oefenen met bekenden en vragen de hond niet aan te halen als ze bij ze komt. Zij zijn dan de afleiding waar je hond opaf gaat, zij blijven doodstil staan met de handen omlaag, negeren de hond volledig. Jij wacht tot de hond wat belangstelling verliest (!!) en dán roep je haar, ze komt bij je jij beloont uitbundig. Als je dat met meerdere mensen en in meerdere situatie's kunt oefenen zal ze leren dat een vreemde niet leuker is, sterker nog, ze negeren haar en jij geeft haar aandacht en lekkers!
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-11-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:16

De oplossing hangt ook van het type hond af.

Heb je een herdershond? Dan zal het probleem makkelijk te verhelpen zijn met een speeltje (apporteren), gehoorzaamheidsoefeningen met beloning, jezelf geregeld verstoppen zodat hij leert dat hij je niet uit het oog mag verliezen,...

Heb je eerder een jachttype, liggen de kaarten wel anders vind ik. Die zijn niet zo makkelijk om te kopen: als ze willen gaan, gaan ze. Niets is onmogelijk natuurlijk en misschien moet je eenmalig een hondentherapeut consulteren om de juiste technieken voor jouw hond te vinden.

Een laatste optie is een e-collar. Mits correct gebruik (moet je echt leren van een ervaringsdeskundige) is het een goed middel om je hond toch los bij jou te houden.

Maar de belangrijkste tip: zorg dat hij respect heeft voor je, altijd! Een hond kan alleen maar los als hij in rustige staat is: dan loopt hij netjes en ontspannen aan de lijn, let goed op wat jij vraagt,... zolang een hond druk is aan de lijn is de kans heel groot dat hij, eens los, alle regels aan zijn laars zal lappen.