Kat erbij nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Kat erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:32

Hi allemaal,

Ik heb een kitten van ongeveer 15 weken hier rondlopen, een katertje.
Het is een enorme knuffel, maar ook een enorm monster. :+

Hij krabt, bijt en krijst enorm veel. Het krabben en bijten begint speels maar wordt op den duur erg hard en hij bijt hierbij door.
Het krijsen is vooral als ik in de keuken sta, dan gaat hij bij me staan krijsen.

's Nachts slaapt hij in de woonkamer, dan is hij wel stil. In de ochtend begint hij met krijsen, als hij mij hoort opstaan.

Hij heeft 2 krabpalen en een krabplank, maakt hier goed gebruik van, meer dan voldoende klim en klauter mogelijkheden en een berg speelgoed. :')

Maar zou zijn gedrag kunnen voortkomen uit eenzaamheid of is het "gewoon" kittengedrag? Zou dit gedrag opgelost kunnen worden bij het nemen van een tweede kat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:36

Dat kan wel helpen,dan kan hij zijn energie bij die kat kwijt in plaats van bij jou.
Gevolg is wel dat je vaak 2 racende monsters door je huis hebt rennen :+

Krabben en bijten is een kwestie van opvoeden vind ik.
Vooral,op youtube vind je daar veel informatieve filmpjes over,maar mijn ervaring is wel dat als hij een speelmaatje heeft ze naar mensen toe veel netter worden :j
Ik heb 2 poezen, 2 zusjes van 2 en ze houden elkaar super leuk bezig en komen bij mij knuffelen :D

mijntje92

Re: Kat erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:39

Hoe groot is je huis? Komen ze ook buiten? Katten zijn in eerste instantie solitaire dieren, dus je moet er rekening mee houden dat ze hun eigen ruimte nodig hebben.
Het kan wel goed gaan hoor, maar het kan lang duren voordat je kat een nieuwe kat in zijn territorium toelaat.. Kan er heftig aan toe gaan. Uiteindelijk keert de rust wel weer terug en hebben ze inderdaad juist veel aan elkaar als speelmaatje.

Nogmaals, dit is natuurlijk niet in alle gevallen zo.. Zou ook best kunnen dat ze meteen gaan stoeien :')

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:41

Ik ben bang dat ze elkaars gedrag misschien gaan versterken en ik dan inderdaad 2 monsters in huis heb ipv 1. :D

Maar ik weet niet goed hoe ik de kat moet corrigeren als hij gedrag vertoont wat ik niet leuk vind. Waterspuitje heb ik geprobeerd maar geeft hij oprecht niets om, hij komt gewoon gezellig bij me in de douche cabine zitten tijdens het douchen en een andere manier van corrigeren weet ik eigenlijk niet zo goed.
Ik roep nu hard "EH!" in de hoop dat hij schrikt, maar dan rent hij weg en komt gewoon weer terug om te bléren of krabben/bijten.

Het is een vrij ruim appartement mijntje, hij heeft toegang tot de woonkamer (met open keuken), hal, slaapkamer en badkamer. Het hele huis dus :') Vooralsnog komt hij niet buiten, dat mag hij in het voorjaar als hij geholpen is. Dan gaat hij eerst in de tuin en daarna mag hij verder naar buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:47

Typ op youtube in: kat op voeden, echt veel filmpjs met duidelijke uitleg,daar heb je vast wel wat aan :j

En kat in de douche, deur dicht doen en negeren?
Spuitjes , geen ervaring mee
heb vroeger een kat gehad die het presteerde om bij de slaapkamer deur te bleren, die heb ik zo hard laten schrikken dat ze zowat de trap,af viel, en die heeft dat dus nooit meer gedaan }> liever een keer zo dan "foei dat mag niet "waarna ik een vervelende kat heb
Ik heb ook maar een appartement hoor, mijn poezen komen niet buiten, ze hebben ladingen speelgoed.
Ze hebben elkaar en ze vechten ook wel es.
Maar vernielen niks, bijten niet en ook al mogen ze op dr slaapkamer...ze laten me met rust :j

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:50

PureSG schreef:
Waterspuitje heb ik geprobeerd maar geeft hij oprecht niets om, hij komt gewoon gezellig bij me in de douche cabine zitten tijdens het douchen en een andere manier van corrigeren weet ik eigenlijk niet zo goed.

:') Heerlijk, ik zie hem zo zitten.

Ik zou inderdaad wat ellepel zegt, even op youtube filmpjes opzoeken hoe je op een andere manier katten kunt corrigeren. Ik ben zelf helaas geen kattenfluisteraar haha. Zeker omdat hij wel genoeg afleiding lijkt te hebben met speeltjes en krabmateriaal.. Misschien kijken wat voor voer hij krijgt? Al denk ik dat het gewoon een enorm speels kitten is als ik het zo hoor ;)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:51

Hij laat me absoluut niet met rust als hij 's nachts in de slaapkamer mag. Dan kan hij héél lief bij me liggen en tegen me aan kruipen onder de denken en dan opeens denken "Hey! Een neus!" en dan hangt ie in mijn neus met 4 poten en z'n bek. :=

Ik ga eens kijken op youtube, bedankt voor de tip!

Verder speel ik zo veel mogelijk met hem en train ook met hem (clicker training), dit pakt hij super goed op en is na een paar minuten helemaal uitgeteld. Dan heb ik weer 2 minuten rust voordat hij weer als een race monster door het huis vliegt. :')

Hij krijgt Royal Canin Kitten voer en soms een kuipje natvoer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:53

Gewoon een lekker jonge kat :D
Heel leuk hoor als je er dan twee hebt _O-

Het hoort er ook bij hoor, ze moeten nog zoveel leren wat wel en niet kan, en daar gaat tijd in zitten
Als je een half jaar verder bent is hij al heel anders

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:57

Dus hij vertoont geen abnormaal gedrag? :')

Wat misschien ook geen overbodige informatie is, hij was plusminus 10 weken toen hij bij mij kwam wonen, maar hij was nog érg klein. Zat vol met wormen, vlooien, had enorm ontstoken ogen en was niet geënt. Na een bezoek van de dierenarts is dit allemaal verholpen, maar misschien heeft dat te maken met z'n gedrag? Een slechte start?

Ik heb de kitten gekregen, dus ik wist niet van te voren in welke staat hij zou zijn, maar ik had zeker geen ongezonde kitten verwacht. :+

Edit;

Dit is de druktemaker:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PureSG op 13-11-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:58

Mijn vriend stuurde vandaag toevallig een filmpje van mijn twee katten als kitten, 3 jaar terug. Ik heb twee zusjes genomen en ik heb geen seconde spijt ervan gehad dat ik er twee genomen heb. Soms zijn ze elkaar even zat en halen ze wat naar elkaar uit en zoeken dan hun eigen plekje op, maar de rest van de tijd spelen ze vaak samen en liggen ze samen te slapen. Wij hebben er twee genomen zodat ze elkaar hebben op de momenten dat we er niet zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:01

Twee katten slopen minder dan 1, is wat je mensen wel hoort zeggen. En ook zeker waar.
Of het nou een andere kitten is of een volwassenere kat, ze voeden elkaar op, leren te communiceren met elkaar zonder ruzie (en met, als dat nodig is). Jij zou je ook niet thuis voelen in een wereld met alleen maar schapen bv, die je niet kan begrijpen en die jou niet begrijpen. Een maatje is dan fijn.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:03

Dus jullie adviseren er toch een tweede bij te nemen?

Als er een maatje bij komt dan zal dit vermoedelijk een volwassen kat gaan worden, misschien kan deze de kitten opvoeden in kattentaal. :+ Maar voor zover ik weet zijn katten wel solitaire dieren, dus ik ben bang er geen goed aan te doen hem van een maatje te voorzien.

Mocht ik er toch voor kiezen dit te doen, kan ik er dan beter een kater of een poes bij zetten?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:04

Ik heb m'n jonge katje na 12 weken de tuin in gestuurd, lekker spelen en rennen! Ze blijft net zo'n monster, maar nu kan ze tenminste haar energie buiten kwijt in plaats van binnen. 's Avonds mag ze wel weer binnen en dan is ze lekker gekalmeerd :D
Ik heb haar wel aan 12 weken al laten helpen, kwestie van geen risico te nemen :) Kon prima volgens mijn DA.

Een krab of beet, zelfs per ongeluk, tolereer ik echt niet. Soms betekent dat dat ik haar een (zachte) tik op de neus moet geven, maar als ik haar later moet wegdoen omdat ze krabt of bijt naar de kinderen is daar ook niemand mee geholpen :)

Volgens mij is je kitten prima gezond hoor, maar mist hij gewoon wat opvoeding van z'n moeder ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:04

Ik vind het niet abnormaal hoor. :D
Is wel kat eigen hoor om je snachts te plagen, zijn ook eigenlijk nachtdieren he.

Ken je de filmpjes van simons cat?..

Vooral deze is bij heel veel eigenaren wel herkenbaar :P

https://youtu.be/w0ffwDYo00Q

Wel kijken of volwassen kat en kitten met elkaar kunnen.
Ik heb dat ooit gedaan en dat was zo een drama dat het kitten toen weg moest,
want mijn oude kat kon daar echt niet mer overweg en weigerde van zolder te komen -O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:05

Citaat:
Als je een half jaar verder bent is hij al heel anders

Of Niet :') .

Ik heb hier 2 kittens van 9 maanden rondlopen. Ik moet nog steeds m'n kop koffie stevig vasthouden om te vermijden dat die in een kittenwervelwind omver waait.
Maar idd, ze klimmen niet meer in de gordijnen *nadat ze met scha en schande ondervonden hebben dat je daar op een gegeven moment gewoon te zwaar voor bent*.

Ze houden mekaar idd leuk bezig en komen dan gezellig op de zetel of bij de oude kat slapen. 1 kitten bomvol energie hadden ik en m'n oude kat niet aangekund. 2 moeten we gewoon niet in hun weg zitten en dan is het veilig :+ .

Wat idd ook een groot verschil heeft gemaakt is ze naar buiten laten gaan. Dan zijn ze 's avonds (iets) kalmer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:05

Ik vind hem wat klein voor 10 weken op die foto, maar mijn Oscar heb ik met 6 weken gekregen en dat is een voorbeeldig engeltje. Maar ik heb zodra mijn oudere kat was overleden ook een kitten erbij genomen (Olijf) en dat scheelt toch wel echt heel veel. Spelen en ravotten doen ze met elkaar en knuffelen doen ze met mij.

Nu ben ik gaan samenwonen met mijn vriend en hebben we er samen 4. Het plafond komt af en toe in stukjes naar beneden maar het is zo leuk om te zien hoe gek ze op elkaar zijn.

Ik zou nooit een kitten alleen laten. Jij kunt nooit een soortgenootje vervangen. En ik zou geen oudere kat nemen want dan krijg je territoriaal gezeur. Jouw kitten heeft namelijk de oudste rechten maar een oudere kat is sterker. Gewoon een leuk diertje erbij, geslacht maakt volgens mij niet uit. Hier zit ook een vrouwtje met 3 mannen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:06

Misschien ben ik ook wel te overbezorgd, omdat ie zo'n nare start heeft gehad. :')

We wonen hier nu een maandje (hij is hier gekomen de dag dat ik hierheen verhuisde), dus ik durf het echt nog niet aan om hem naar buiten te doen. Hij is ook nog zo klein! Maar ik kan niet wachten tot hij gewoon lekker naar buiten kan om te spelen, heb ik rust in huis. _O-

Edit: dat filpmje! Geweldig!! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door PureSG op 13-11-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:07

Een kitten erbij is vaak beter om gedragsproblemen te voorkomen of te doen afnemen. Aangezien ze elkaar niet kennen is het wel goed om ze geleidelijk aan aan elkaar te introduceren. Als je op fb zit kun je lid worden van deze groep. Daar is veel info over kattengedrag te vinden. Site wordt bijgehouden door een kattengedragsdeskundige. Die heeft tevens 1x per week gratis telefonisch spreekuur.
https://www.facebook.com/groups/KGAkattenwelzijn/

Ik zou er geen volwassen kat bij zetten. Dat is in veel gevallen vragen om problemen omdat die totaal andere behoeften heeft dan een speels kitten van 15 weken.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:09

Bedankt voor de link Emma_s_girl! Ik ga het eens doorkijken. :)

Oké, geen volwassen kat erbij dus, duidelijk. Een kat van 6 maanden bijvoorbeeld wel een optie? Of echt een kitten zoeken van dezelfde leeftijd?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:10

Liefst zoveel mogelijk van dezelfde leeftijd, maar 6 maanden zal vast ook kunnen mits je ze geleidelijk aan introduceert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:12

Thioro, die van mij zijn 2 en die spelen ook dagelijks 3x tikkertje hoor
Dan moet ik er ook om denken haha.

Wat bij mij enorm helpt tegen krabben aan meubels is een simpel blok hout.
Een groot blok haardhout, ligt hier op de grond en de dames komen alleen daar aan en verder nergens :j

Puresg, wat een droppie :D
Die van kij komen van een boerderij, waren pas 3 maand toen ik ze kreeg en zoooo bang!
Vreemde mensne dat blijft een probleem,maar bij mij zijn ze superlief.

Alle filmpjes van simons cat zij leuk..em herkenbaar haha :j

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:12

ellepel schreef:
heb vroeger een kat gehad die het presteerde om bij de slaapkamer deur te bleren, die heb ik zo hard laten schrikken dat ze zowat de trap,af viel, en die heeft dat dus nooit meer gedaan

Hahahahah geweldig! Dankjewel voor de tip :')

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:14

Ik vind dat ze zo na hun eerste verjaardag ineens in oude theemutsen veranderen. Maar ik zou zeker een tweede erbij nemen. Nu ik dat kittenspul zo bij elkaar zie, heb ik echt spijt dat ik dat voor mn toemalige kat niet geregeld had destijds. Ik vind het echt schitterend te zien hoe ze lekaar gek maken. Zou elk jaar wel een nieuw kitten erbij nemen die dan weer achter de bijna 1 jarige aangaat. Te grappig allemaal.
En met een jaar verschil erbij gaat ook prima hoor. Minion was bijna 1, toen kwam Pippa met dr 12 weken erbij omdat (helaas) Gru van de aardbodem verdwenen was. Die 2 waren echt te schattig samen. Nu met allebei wat ouder is het bijelkaar liggen er wel vanaf maar tis altijd gezellig
Ik zou echt nooit met 12 weken zon kleintje al naar buiten doen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:16

Ik kreeg 10 jaar geleden in september een siamees met gelijk de duracell fabriek erbij.
Gek werd ik van dat Hyper ding

In mei kreeg hij een vriendje erbij en toen werd hij wel wat rustiger

Hij is altijd hyper gebleven en zijn vriendje te lui om te bewegen dus ik had hier een mooi stel rond lopen.

Een 2e wil wel helpen omdat ze dan idd elkaar hebben.

Ik heb hier nu 3 kittens van 10 weken (met de fles vanaf 2.5 week groot gebracht)
Kleine ratjes die elkaar wel bezig houden.
Je ziet hoeveel plezier ze samen hebben dat is zo leuk om te zien

Helaas mag ik er geen 1 houden

Onze hyper siamees heb ik helaas 15 okt in laten slapen en we hadden er 3 en nu met de 2 mannen hebben we eindelijk rust in de tent
Laatst bijgewerkt door Mando op 13-11-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:19

Dan ga ik toch eens naar een kitten voor erbij kijken. Raden jullie dan een poes of kater aan?