Vreemd plekje bij hamstertje (foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vreemd plekje bij hamstertje (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:43

Al een tijdje heeft mn lieve ham een heeel vreemd plekje. Ben er niet mee naar de DA geweest want het leek uit zich zelf al te genezen. Daarbij deed Mila niets vreemds, ze eet, drinkt en is actief. Ze oogt dus totaal niet ongezond. Ze bijt nooit en is echt een topbeestje.

Nu is t plekje ineens teruggekomen?! Er zat gister een flinke korst op en die is er nu af.

Dit is van net, ze zit moeilijk stil haha vandaar de wazigheid.
Afbeelding

Deze is van een 1,5 week terug.
Afbeelding

Overigens heeft ze ook erg lange nagels op haar voorpootjes, misschien dat die dus het wondje ook open hebben gemaakt. Is er overigens een manier om de nageltjes weer kort te krijgen? Knippen is onmogelijk. Ze heeft wel met vlagen erg veel kriebel maar komt er lastig bij.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:46

Kan het geen allergie zijn? Wat voor bodembedekking gebruik je? Heb je een bakje chinchilla zand in de kooi staan?
Het kunnen ook nog parasieten zijn. Je kunt in dat geval voor de zekerheid behandelen met Stronghold Kitten.

eclair98

Re: Vreemd plekje bij hamstertje (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:47

Het doet mij heel erg denken aan schurft of mijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:49

Ik heb gewoon zaagsel. Ik heb haar inmiddels een jaar en datging tot een tijdje terug dan denk ik prima? Ik heb wel eens gelezen over dat back to nature spul? Ik ga zo in ieder geval naar de winkels voor haar bBakje chinchilla zand heb ik niet? En nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, kan je me hier wat meer over vertellen? :)

Oei schurft of mijt ik hoop het niet, dan moet ik zsm de DA contacteren. Ik wacht nog even andere reacties af.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:58

Misschien zaagselallergie? Dus allergisch voor het stof? Geen idee of dat plotseling kan ontstaan.

Chinchilla zand is voor de vachtverzorging of om behoeften in te doen. Sommige hamsters zijn allergisch voor dat zand, dus vandaar dat ik het vroeg.

Volgens mij kun je tegen parasieten behandelen met Stronghold Kitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:01

Zitten wel gele (pus-?)korstjes bij he? Ik zou denk ik toch even de dierenarts een monstertje laten nemen zodat je weet wat het is. Zomaar in het wilde weg behandelen vind ik altijd een beetje eng bij zulke gevoelige en kwetsbare beestjes...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:04

Zou eerst behandelen met Mesitran.
Ja gewoon jeuk gehad hebben en te fanatiek gekrabt eenmaal wondje hou je irritaties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:07

Zelf aanpoten met middeltjes vind ik wel eng idd.

Sta nu in de dierenwinkel. Is back 2 nature goede bodem?

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:09

Wat ik doe mij mijn caafjes als ze een vaag jeuk-plekje hebben, is er een vette zalf op smeren zoals vetramil honingzalf. Gaat de jeuk over en herstelt het plekje weer.
Dit plekje ziet er niet rustig uit, is dit het enige plekje?

Te lange nageltjes kan je laten slijten, leg bijvoorbeeld een steen in het hok en daar een voerbakje bovenop oid, dan moet ze er wel overheen lopen en slijten de nagels. Misschien werkt het ook wel met een wilgenbruggetje.

Back 2 nature is wel een goede bodem, heb er zelf geen ervaring mee maar wel veel goede verhalen over gehoord.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:15

Onze hamster had ook dit soort plekjes. Dir had schurft dus zou toch maar even langs de da gaan als ik jou was

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:19

Over een andere boeg gooiend, hoe groot is haar hok? Dit soort plekken kunnen ook komen doordat ze zichzelf krabt en krabt en krabt... uit verveling bijvoorbeeld. Dus naast de medische dingen (swab etc) kijk ook even kritisch naar haar hok en indeling en locatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:45

Is inderdaad het enige plekje die ze heeft Lyssii! (Gelukkig)

Claudia; dan ga ik zsm met dr naar de DA dankjewel!

Magda; l x b x h = 50 x 30 x 30 ongeveer. Er zit dus ook een etage in alleen gebruikt ze die nooit (niet gewend denk ik? ze zat hiervoor in een andere kooi).
Is dit te klein? Vriendinnetje van mij die al jaren lang hamsters heeft, heeft mij deze kooi aangeraden namelijk. Ze heeft in principe genoeg te doen in dr kooi. Ben zelf wel al aan het kijken naar een ruimere ruimte. Een aquarium oid.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:01

Fijn dat het maar 1 plekje is, dan vermoed ik minder dat het een allergie is. Als je 100% zekerheid wilt hebben moet je natuurlijk langs de DA.

50 x 30 is de minimale dwerghamster maat, dus groter is altijd beter!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:42

Welke kooi heb je TS?

Lijkt op schurft, maar via internet weet je het natuurlijk nooit zeker!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:42

Groter is altijd beter inderdaad. Wat zit er verder in? Heb je een foto?

Op zijn Latijns heet het scapula dermatitis dacht ik, ik weet de Nederlandse benaming even niet. Maar wordt vaker bij knaagdieren gezien en valt onder stereotype gedrag. Als parasieten zijn uitgesloten is dat nog een zeer goede mogelijkheid.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:52

Het doet mij ook denken aan mijt, de dierenarts kan je zekerheid geven door een huidschraapsel even te bekijken onder een microscoop. Met het blote oog zijn de krengen niet te zien, maar een geel/bruinige smeersel/plaksel op de huid was bij mijn diertje wel te zien (mijtenpoep ofzo?), en die meen ik in het nekvel van jouw hamster ook te zien.

Bij mij hielp Stronghold kitten, en geen enkel ander merk. Zo ver ik weet krijg je dit alleen mee op recept van de dierenarts, dus mijn tip is toch echt, naar de dierenarts er mee :) Kost even wat geld maar je diertje zal je dankbaar zijn!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:16

Hoe gaat het inmiddels met de kleine ham?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:43

Die van mij zat op papierpulp en heb wel eens een pipetje gegeven voor parasieten.maar denk toch dat dit iets anders is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:27

Kreeg idd ook de tip om te behandelen met anti-parasiet. Nog even hiermee gewacht omdat ik vanavond naar de DA ga met dr die er naar zal gaan kijken.

In principe gaat het hartstikke goed met dr, eet en drinkt goed en is op bepaalde momenten als ze dus niet slaapt lekker actief. :))

Wel heeft ze een vreemd bobbeltje bij dr oogje erbij gekregen maar lijkt ze weinig tot geen last van te hebben. Dit ook meteen laten nakijken.

Ik zal jullie vanavond laten weten wat de DA er over had te zeggen :)
Zelf zit ik ook te denken aan mijt of schurft, heb gelezen dat dit wel goed te behandelen is, ben alleen bang dat de DA me allemaal gekke middeltjes gaat aansmeren die ik online ook (goedkoper) kan kopen.

Niet dat ze zo is, echt totaal niet. Heb een fantastische DA :j . Wat hebben jullie gedaan bij schurft/mijt bij de ham?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:29

Onze hamster is behandeld voor schurft maar was helaas toen als te laat en hebben we hem alsnog moeten laten inslapen
Heel veel succes bij de DA!
Hopelijk is het niks ernstigs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:33

Even gegoogled;

Afbeelding

het is inderdaad dit! Ze heeft het op exact dezelfde plek, heb de foto van het hamsterforum waarin werd gesproken over schurft.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:45

Snel naar de DA dan. Schurft moet worden behandeld. Let er ook goed op als jij zelf niks krijgt! Ik heb helaas ervaring. :) succes met je leuke hamster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:52

Terug van de DA! Ze heeft een schraapseltje genomen en ze constateerde idd een mijtje maar wel een die echt genesteld in de huid van Mila zit. Dus behandelen met stronghold. Vanwege haar gewicht (80 gram) mocht ze een half druppeltje. Gelijk door de DA laten doen en over 4 weken terug gekomen om het te herhalen. :)

Mocht ze vreemd gaan doen/anders gedragen moet ik direct bellen en terugkomen. Nu hopen dat het werkt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:13

Fijn! Jij zelf niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:18

Hmm nee nergens last van eigenlijk haha wist overigens niet dat het zo besmettelijk p mensen zou zijn.