Hond niet meer laten enten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Hond niet meer laten enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:53

Mijn hond is nu 15, in Januari wordt ze 16. Ze heeft enorm veel angst voor de dierenarts. Echt veel stress, al vanaf dat ze in de auto gaat. De laatste keer had ik echt het gevoel dat ik met een dode hond terug zou komen, dat ze door de stress zou overlijden.
Ze moet ook telkens een snuitbandje om, want nadat ze is geopereerd kan de dierenarts haar met geen vinger meer aanraken.

In totaal heeft ze al twee gebitsreinigingen gehad en twee operaties om melkkliertumoren weg te halen (haar tepels zijn helemaal weggehaald, behalve één die ze zijn vergeten en daar heeft ze ook weer een bobbel, maar ze is te oud voor operatie).

Nu had ik weer een uitnodiging gekregen voor de jaarlijkse enting. Natuurlijk roept de dierenarts dat ze gewoon kan komen, want ja die enting heeft ze nodig (katsjiiing). Maar ik ben niet gegaan, wil haar dat niet meer aandoen zoveel stress.

Kan dat eigenlijk zomaar? Stoppen met enten?

JesdaJinn

Re: Hond niet meer laten enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:55

Ik heb een Duitse Herder van 8 jaar en die heb ik tot en met 3 jaar geënt en daarna niet weer.
Mijn Border Collie is 2. Die laat ik volgend jaar nog 1 keer enten en dan ook niet weer.

Onze vorige hond is nooit geënt :=

Ze zijn nooit ziek of iets dergelijks..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:55

Wij enten onze honden alleen nog als we naar het buitenland gaan of als ze jong zijn. Mijn moeder had er een heel goede rede voor maar ik kan er zo even niet op komen (nee niet omdat het geld kost ;) )

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:58

Ik heb mijn hond ook al jaren niet meer ingeënt. Ontwormen doe ik eens per jaar of per half jaar en vlooiendruppels sporadisch.. Mijn paard daarentegen krijgt wel op tijd zijn enting en ontwormen wanneer nodig.
Hond is nu 11 en nooit ziek.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:59

Wij laten onze hond ook niet jaarlijks vaccineren, heb er ooit een leuk gesprekje over gehad met onze da. Eerst levensjaar daar krijgen ze alle entigen. Eens in de 3 jaar kiezen wij bij Toots voor alleen rabbies. Voor een andere hond die bijvoorbeeld ook zou zwemmen zouden we ook kiezen voor de cocktail maar ook eens in de 3 jaar. De rabbies doen wij eigenlijk voornamelijk omdat hij overal mee heen gaat. Bij sommige landen is het verplicht maar ook geeft dat een prettiger gevoel.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-10-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:59

Onze hond wordt alleen geënt vanwege het buitenland

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:00

Onze honden worden tot de 1 geënt daarna niet meer.
En tot nu toe geen 1 die daarom ziek is geworden.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:02

Onze beide honden zijn tot een jaar of 3 geënt daarna niet meer. Ze zijn ook nog nooit ziek geweest.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:06

Ik ent mijn honden sowieso om de 3 jaar.Zorg wel altijd dat mijn rabies entingen in orde zijn,maar die van ons reizen europa door.En de ziekte van weil ent ik wel jaarlijks ,maar wij wonen aan water.

Een hond van de leeftijd van die van jou zou ik dus niet meer enten.
Helemaal niet enten ben ik ook niet mee eens of je moet je hond laten titteren.Want alhoewel Parvo praktisch niet meer voor kwam zijn er vd zomer weer uitbraken geweest.Parvo is een dodelijk virus voor niet geënte honden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:15

er is bewezen dat een enting (cocktail) 7 jaar werkt. Dus als je pup de eerste 3 entingen heeft gehad, zou je theoretisch pas op zijn 7de opnieuw moeten enten.
Dus jouw oudje hoeft echt niet meer, die is beschermd genoeg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Ik ent oudere honden ook niet meer, vanaf een jaar of 6/7 niet meer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:27

Mijati schreef:
er is bewezen dat een enting (cocktail) 7 jaar werkt.
.

Dit klopt niet.Een enting KAN 7jaar werken.Het ligt aan de immuniteit van je hond op het moment vd enting.Honden die net ziek geweest zijn,bevallen zijn of van zichzelf geen goed immuunsysteem hebben zijn zeker niet beschermd voor 7 jaar .Daarom nemen de meeste da's 3 jaar ,zolang werkt hij bij de meeste honden wel.Als je zeker wilt zijn moet je gewoon een titter bepaling laten doen.

Je kan natuurlijk best het risico nemen honden niet te laten enten maar je moet zelf altijd even kijken wat je met de hond doet en hoeveel risico je loopt op evt ,besmettingen.Mijn honden komen op wedstrijden evenementen en druk bezochte losloop gebieden.Bij zulke honden ent je het beste wel.

Een hond die veel voor de openhaard ligt en af en toe een blokje om doet loopt natuurlijk veel minder risico.

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:38

Ik zou het ook niet meer doen, arm ding.
Dierenarts heeft bij onze kat gezegd het ook niet te doen aangezien hij helemaal in de stress schiet en het een mission impossible is. Helaas gaan sommige dierenartsen voor het geld en kijken niet naar het individuele dier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:40

Lekker laten gaan. Is het overigens niet vooral belangrijk als je hond naar pension gaat oid?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:41

Hier worden ze alleen geënt als ze in pension moeten.. Verders niet..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:44

Mijn hond is ook niet makkelijk bij de da en wordt daarom aan huis gevaccineerd. Is dat geen optie voor je?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:47

Ik zou het gewoon zo laten hoor, als je daarmee je hond een hoop problemen en stress kan besparen.

Als het nou een jonge hond was die heel vaak samen met andere honden speelt of naar een pension gaat, maar voor deze hond lijkt het mij dat de voordelen niet (meer) opwegen tegen de nadelen :)

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:58

Wij enten onze honden ook al jaren niet meer en merken totaal geen verschil. Ik zou het ritje naar de da je hondje besparen :)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:02

Ik zag laatst een afbeelding voorbij komen met daarin de werkelijke werkzame duur van een enting. Ik weet niet zo goed meer waar die stond. Het kwam er op neer dat de meeste entingen wel 5 jaar werkzaam waren. Daarnaast, mocht het dier zo bang zijn voor de kliniek dan kun je toch vragen of de arts een keer aan huis langs komt??

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:03

Waarom hoor ik hier niemand over titteren??

Ik heb Diva vorige maand laten titteren. Tijdens een titterbepaling wordt er een druppeltje bloed afgenomen en in het lab gekeken of er nog voldoende antilichamen aanwezig zijn. Zo ja, dan krijg je netjes een vermelding in het paspoort dat je hond nog voldoende beschermd is. Zo niet, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Als de hond nog voldoende antistioffen in zn lijf heeft zal een inenting ook totaal geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, in veel gevallen zijn de negatieve effecten van bijwerkingen nog vele malen slechter op de langere termijn.

Ik zeg dus: Laat je hond titteren. (Voor meer info hierover kun je best even googlen op Tannetje Koning bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door Aartje op 21-10-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:04

de meeste entingen zijn 7 jaar werkzaam
alleen de enting voor weil moet jaarlijks gegeven worden
en rabiës elke 3 jaar

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:06

Onze hond heeft ook de eerste entingen gehad en nu enten we hem ook niet meer. Onze kat van 16 enten we ook al jaren niet meer.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:07

Ik heb Ollie tot 4 jaar laten enten, dit jaar heb ik het niet gedaan. Over een kleine maand ga ik 'm bij Tannetje laten titeren, kijken wat er uit komt :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:14

Wat bijzonder om te lezen dat er toch veel mensen kiezen voor niet enten. Ik namelijk ook. Ondanks dat mijn hond bijna dagelijks zwemt is hij nooit ziek. Mijn paard ent ik omdat het moet mijn shet daarin tegen niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:21

Aartje, het bepalen van een titer heet titreren.
Ondanks dat veel mensen (inkl sommige DA blijkbaar) het inmiddels fout zeggen blijft het gewoon fout.