Ik ben al een aantal maanden de trotse eigenaresse van stoere Vince. We hebben hem uit het dierenasiel gehaald. Hij zat daar bij een leuk gastgezin. Sinds hij bij ons is krijgt de verwende meneer kitten-brokjes van Royal Canin.
Hij stond bij het asiel geregistreerd als een Europese korthaar, maar het werd al snel duidelijk dat hij dat in ieder geval níét is!
We denken dat hij een mix is van een Noorse Boskat en een Maine Coon. Of dat precies zo is weten we natuurlijk niet. Hij is wel bovengemiddeld groot voor een 6 maanden oude kitten.Aanschouw..

Inmiddels is hij 6 maanden en een week geleden gecastreerd. Nu wil ik eigenlijk zijn voer aanpassen om te zorgen dat hij niet te dik word. Nu twijfel ik over twee soorten (van Royal Canin). Het ene is speciaal voer voor gecastreerde/gesteriliseerde katten, waarin het vetgehalte laag gehouden is om te voorkomen dat ze te dik worden:

Of de maine coon kitten versie... Deze houd alleen geen rekening met of de kitten wel of niet gecastreerd is.

Ik weet dus niet zeker of het een Maine Coon is, maar hij is beduidend groter dan een 'normale' HTK kater van zijn leeftijd. Die zitten met 6 maanden rond de 3,5 kg en hij is 4,2 kg. Op een site van een Maine Coon cattery vond ik dat een kater van rond de 6 maanden 4 - 5 kg weegt.

Dussss... ik weet nu niet wat verstandig is. In het 'normale' kittenvoer zit dus de helft minder vet als in de maine coon versie. Maar als hij daadwerkelijk die vetten wel nodig heeft om te groeien als grote je-weet-wel kater...
..Ik hoop dat iemand kan helpen!
Groetjes
Voor de castratie kon ik hem ook onbeperkt voeren, dan at hij naar behoefte en liet telkens gewoon voer over. Nu eet hij alles wat hij krijgt bijna in een keer op. Dus ik ben bang dat als ik hem onbeperkt geef, hij alles op gaat eten.. Aan de andere kant kan hij dan misschien wel zijn behoefte beter verdelen.
Mijn 6 maanden oude MC zit inmiddels op 6 kg
en krijgt de RC MC en Orijen. Wanneer deze zak RC op is stap ik volledig over op Orijen. Toch een stuk gezonder
Maar mijn beesten (ook de hond) zien er fantastisch uit