Buiten/stalkat verhuizen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Buiten/stalkat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 23:06

Mijn vriendin (bokker Jinte) en ik gaan vanaf 1 dec. Samenwonen in een leuke huurwoning op het platteland. Wij zullen dan 1 van de stalkattten meenemen van haar huidige stal, daar lopen zoveel katten en zij zijn alleen maar blij als er eentje minder is. Mijn vriendin is gek op het beest en ik ondertussen ook. Deze kat is alleen gewent om buiten te leven en de stal is haar slaapplek. Wij kunnen gelukkig hetzelfde bieden (anders zouden we haar niet meenemen!). Wij verhuizen dus naar het platteland en er zijn paardenstallen waar ze kan/mag slapen (van onze verhuurders) maar we willen ook een slaapplek maken in het schuurtje waar een kattenluikje in zal komen, hier zal ze ook eten en drinken krijgen. De bedoeling is dat ze in principe altijd buiten is (en wel altijd het schuurtje in kan) behalve als wij thuis en wakker zijn, dan mag ze naar binnen. Ze vind het ook altijd fijn om mee de kantine in te kunnen op de huidige stal.

Goed beidde hebben wij geen ervaring met katten. Maar ik heb het nodige op internet opgezocht. Wat ik las is dat je in het begin de kat het beste een eigen rustige ruimte kan geven, mijn idee was dat schuurtje omdat ze daar 1 dus haar plekje zal worden waar ze naar terug "moet" keren plus dat ik haar niet teveel binnen wil houden omdat ik niet wil dat ze teveel aan binnen temperaturen gaat wennen, uiteraard kan ze wel naar binnen als wij er zijn. In het schuurtje wil ik een open kattenbak zetten voor de tijd dat ze nog niet naar buiten kan. Ik las dat dit ongeveer een week of 6 moet zijn om te voorkomen dat de kat wegloopt. Wij wonen overigens niet in de buurt van de oude plek.

Mijn vragen zijn, klopt dat van de zes weken? En na hoelang kan ik haa binnen halen? Want moeten we haar eerst even een paar daagjes aan het schuurtje laten wennen bijv?

Verder, ze is natuurlijk gestersliseerd en ze zal nog gechipt worden en ook een (veiligheids)halsbandje omkrijgen met een adreskokertje. Ze is verder nooit ingeënt geweest, is dit raadzaam om te doen?

En verder vergeet ik nog iets? Tips zijn van harte welkom

Edit: is het fijn voor de kat om aan een tuigje te kunnen wandelen of zal dat juist stressvol zijn?

__Elizabeth

Re: Buiten/stalkat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:29

Het is een stal kat dus persoonlijk zou ik niet aan halsbandjes of tuigjes beginnen. Wij laten onze stalkatten 2 weken opgesloten zitten en daarna is er nog nooit een weg gelopen. Deze kat kent julie al dus zal zich snel op z'n gemak voelen. Wij kregen vaak half wilde katten die nooit in handen kwamen. Na 2 weken kon ik ze oppakken en nu 4 jaar later zijn ze er nog steeds.

Open kattenbak werkt en ze gaan er vaak wel in maar het kan ook gebeuren dat ze het lekker op de grond doen want ze zijn niet gewend om op een kattenbak te gaan.

Wij hebben onze katten nooit geent oid. Niet te moeilijk doen zou ik zeggen geef hem een plek waar je voert en waar ze droog kan zijn en voor de eerste paar weken niet uit kan (kijk uit opgesloten katten worden erg slim!) en daarna de deur open en op dezelfde plek voeren :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 00:36

Tuigje is niet permanent. Dat zou alleen zijn om te lopen. Halsbandje wil ik toch wel graag, uiteraard met veiligheidssluiting. Zodat mocht ze kwijtraken de kans om haar terug te krijgen groter is. Het belletje ga ik er wel afslopen. Ze mag van mij wel jagen. En wat de kattenbak betreft. Ze Zit in het schuurtje dus als ze het niet snapt en op de grond doet is dat niet zo erg. Verser bedankt voor je tips :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:53

Maartje1990 schreef:
Mijn vriendin (bokker Jinte) en ik gaan vanaf 1 dec. Samenwonen in een leuke huurwoning op het platteland. Wij zullen dan 1 van de stalkattten meenemen van haar huidige stal, daar lopen zoveel katten en zij zijn alleen maar blij als er eentje minder is. Mijn vriendin is gek op het beest en ik ondertussen ook. Deze kat is alleen gewent om buiten te leven en de stal is haar slaapplek. Wij kunnen gelukkig hetzelfde bieden (anders zouden we haar niet meenemen!). Wij verhuizen dus naar het platteland en er zijn paardenstallen waar ze kan/mag slapen (van onze verhuurders) maar we willen ook een slaapplek maken in het schuurtje waar een kattenluikje in zal komen, hier zal ze ook eten en drinken krijgen. De bedoeling is dat ze in principe altijd buiten is (en wel altijd het schuurtje in kan) behalve als wij thuis en wakker zijn, dan mag ze naar binnen. Ze vind het ook altijd fijn om mee de kantine in te kunnen op de huidige stal.

Goed beidde hebben wij geen ervaring met katten. Maar ik heb het nodige op internet opgezocht. Wat ik las is dat je in het begin de kat het beste een eigen rustige ruimte kan geven, mijn idee was dat schuurtje omdat ze daar 1 dus haar plekje zal worden waar ze naar terug "moet" keren plus dat ik haar niet teveel binnen wil houden omdat ik niet wil dat ze teveel aan binnen temperaturen gaat wennen, uiteraard kan ze wel naar binnen als wij er zijn. In het schuurtje wil ik een open kattenbak zetten voor de tijd dat ze nog niet naar buiten kan. Ik las dat dit ongeveer een week of 6 moet zijn om te voorkomen dat de kat wegloopt. Wij wonen overigens niet in de buurt van de oude plek.

Mijn vragen zijn, klopt dat van de zes weken? En na hoelang kan ik haa binnen halen? Want moeten we haar eerst even een paar daagjes aan het schuurtje laten wennen bijv?

Verder, ze is natuurlijk gestersliseerd en ze zal nog gechipt worden en ook een (veiligheids)halsbandje omkrijgen met een adreskokertje. Ze is verder nooit ingeënt geweest, is dit raadzaam om te doen?

En verder vergeet ik nog iets? Tips zijn van harte welkom

Edit: is het fijn voor de kat om aan een tuigje te kunnen wandelen of zal dat juist stressvol zijn?

hoi en tuigje zal ze niet zo leuk vinden, en misschien is het handig om een reflecterend bandje om te doen. voor het geval ze hem smeerd. Je kan er een paar weken in huis houden en dan voorzichtig proberen wat ze doet terwijl je er bij bent als ze weer naar buiten gaat. Ze zal waarschijnlijk meteen al naar buiten willen maar ze moet eerst weten dat ze bij jullie hoort. Als het goed klikt zal ze minder snel teruglopen. Dus als poes jullie lief vind is alleen maar goed. inenten als er meerdere katten komen kan geen kwaad en ontwormen kan nooit kwaad evenals ontvlooien voor in je huis. bolvo gold en adventage zijn daarvoor goed (vlooien) als je ontwormt vraag dan aan de dierenwinkel of het ook tegen lintwormen is want niet elke ontwormings pil heeft lintworm erin , die krijgen ze weer van vlooien.
Verkennen van bv dat schuurtje doet ze zelf wel je kan natuurlijk met haar meelopen om te kijken wat ze een fijn plekje vind een paar kartonnen dozen neerzetten vinden katten ook geweldig doosjes waar ze net inpassen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:30

Waarom zou d'r een halsbandje om doen als ze gechipt wordt? Al je gegevens staan op de chip dus mocht ze kwijt raken, komen ze via de chip altijd bij jou terecht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:32

Omdat ze dan meteen kunnen zien van wie de kat is. Ik zie vaak genoeg op facebook dat mensen het daar op plaatsen maar dan niet op een chip laten checken

Edit: zeker met het oog op dat ze de plek niet kent en mogelijk wegloopt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:48

Ik ben al een aantal keer verhuisd met katten en mijn ervaring is dat volwassen katten na een nachtje eigenlijk gewoon los naar buiten kunnen, blijkbaar blijven ze toch bij hun mensen. Ook heb ik de kat van mijn vriend meegenomen toen hij ging verhuizen, deze kende mij niet echt en wilde ik eerst binnen houden, maar mevrouw ontsnapte op dag 1 al en kwam toch na een half uurtje alweer terug. Ik denk als ze door heeft waar ze kan eten dat ze dan daar wel in de buurt blijft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 00:08

Ik heb ondertussen ontworm en anti-vlo spullen in huis gehaald. Wil 100% zeker weten dat ze geen vlooien heeft (zover ik weet niet maar toch).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:39

En een vriendin voor de kat?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:43

Britta31 schreef:
En een vriendin voor de kat?

Ik ben de desbetreffende vriendin van TS.
De poes is erg dominant naar andere dieren, en is altijd erg op zichzelf. Ken haar al sinds haar geboorte maar ze accepteert eigenlijk geen andere katten in haar buurt, die moeten altijd op afstand blijven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:47

Ik zou eerlijk gezegd niet de moeite doen om een bandje om te doen, mijn ervaring met boerderijkatten en 'wilde' katten is dat die bandjes nooit langer dan een uur opblijven voordat ze kwijt raken.

Je zou haar zo lang mogelijk op haar plekje kunnen opsluiten en dan is het maar hopen dat ze na loslaten in de buurt blijft. Vaak wordt tot 6 weken binnen aangeraden maar met zo'n kat zou ik niet de illusie hebben dat dat lukt :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:54

Ik heb 2 wilde katten overgenomen van dierenbescherming en heb ze een maand in een grote honden bench in de stal gezet. Ze zijn zo wild dat je ze niet vast kan pakken en ik heb niks wat ik zo af kan sluiten zodat er geen kat uit kan. Ik had er een kattenbak instaan en dekentje om in te liggen en brokjes en water en nu wonen ze heerlijk onder het afdak tussen het stro en zijn al veel tammer geworden. Gen badjes, wel zijn beiden geholpen en gechipt en omdat ze wild zijn is het puntje van het iir afgeknipt zodat mochten ze zien dat deze katten al geholpen zijn
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-10-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:56

Tuigje is een mooi idee, maar ik denk dat de praktijk vies tegen zal vallen. Omdat de kat zo ontzettend flexibel is, zal die vermoedelijk alleen maar draaien om de eigen as dat tuigje af te krijgen (en doet daarmee half een poging zichzelf op te hangen, want t is echt lastig om een kat in paniek uit een tuigje te helpen). Dat soort dingen moet je eigenlijk vanaf kitten aanleren, bij een vrijere kat is het bijna hopeloos. Bandjes: onze kat kreeg die gewoon af. Je wilt immers wel een bandje die losgaat als ze blijven hangen. Dat had onze kat snel door :') Beetje handige buitenkat werkt die dingen vakkundig af :D

Wij houden meestal wel de 6 week aan, maar zie ook bij anderen dat een kortere tijd ook prima gaat. Kat weet wel wie er voert haha. Dus als ze vertrouwd is met jullie en jullie als verzorgers na een paar dagen, zou je in principe kat wel los kunnen laten :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:59

ik heb 4 stalkatten, allemaal op een stal geboren.
Ik heb er 2 met bandje + adreskokertje (en 1 zelfs een gps) en 2 zonder.
De 2 met bandje zijn notoire weglopers. Ze zijn al vaak teruggekomen dankzij dat bandje.
Overigens zijn 3 van de 4 gechipt, nr. 4 loopt sowieso nooit het terrein af en is formeel niet van mij, maar woont al jaren bij mij op stal.

Mensen die je kat vinden, schroeven het adreskokertje open en bellen je, is mijn ervaring. Ze gaan niet zo snel naar een dierenarts om de chip uit te laten lezen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:05

Wat leuk dat jullie de kat mee gaan nemen. Is er niet een kat van het erf waar ze wel een beetje mee kan? Samen verhuizen betekent minder stress.
Ik zou haar/ze proberen een week of twee/drie opgesloten te houden in het schuurtje. Na de eerste week kun je proberen te wandelen aan een tuigje. Zo hebben wij die twee van ons ook de directe omgeving laten verkennen. De eerste dagen alleen maar een rondje om het huis, meer niet. Die van ons lopen sinds ze los buiten komen nooit meer aan het tuigje, dat ligt nu ergens te verstoffen. Ook kun je na de eerste week de kat af en toe gezellig binnenhalen, een uurtje of zo.
Hoe lang het niet loslaten moet duren, durf ik geen harde tijd voor te stellen. Onze vorige kat ging na 6 dagen al los naar buiten, is toen 24 uur weggebleven en daarna nooit meer langer dan een uur :+ Die we nu hebben, hebben we als kitten gehaald en die gingen pas na 6 maanden naar buiten. Maar ja, die waren ook nog geen buiten gewend.
Ik zou het halsbandje niet doen. Wel enten, en zeker tegen tetanus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:20

Er zijn opzich wel katten in de omgeving. En gezien ze altijd buiten is kan ze daar altijd mee in contact komen.

@morrie: dat mensen vaak niet op de chip checken is ook de reden dat we graag een bandje met kokertje willen. Zie vaak op Facebook katten voorbij komen, maar dan hebben ze niet op chip laten checken. Mcht de kat het overduidelijk niet fijn vinden, gaat het bandje natuurlijk af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:29

Wat is er zo erg aan weglopen? Als het een stalkat is, kan ze prima voor zichzelf zorgen en vindt ze wel weer een onderkomen. Dit in verband met de halsband die ik een buitenkat echt niet om zou doen.
Als je persee een kat wilt die er voor jou is, kun je gewoon een kitten nemen en die op laten groeien bij jullie. Als je het voor de kat doet, moet je ook de kat vrij laten in keuzes, lijkt mij.
Mijn ervaring is dat ze meestal wel om de plek waar ze voer krijgen blijven hangen.
Ik heb katten nooit langer dan een dag opgesloten gehad.

Een kat hoeft niet aan een tuigje de boel te verkennen. Ze gaan zelf eerst direct om het huis en dan steeds verder weg om de boel te verkennen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:37

Tuigje: niet doen. Gewoon niet doen. Niet aan beginnen.

Halsbandje kun je proberen. Wel een veiligheidsbandje en hang er verder niets aan. Schrijf er met pen je telefoonnr op. Geen kokertjes, belletjes oid. En doe het niet te los, ze zal proberen eraan te likken en kans dat haar onderkaak erachter blijft hangen.

En wat het binnenhouden in het schuurtje betreft: prima plan. Geef haar daar een tijdje extra lekker voer (natvoer oid) en dan komt dat helemaal goed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:44

dat met die kitten gaat niet altijd op, de kitten die bij mij op stal geboren en opgegroeid is, is 1 van de notoire weglopers. De moeder is trouwer, die gaat het terrein niet af

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:46

Tenzij het een minimaal handtamme of mensgerichte kat is, zou ik om heel eerlijk te zijn, het dier lekker laten waar hij is.

Waarom al die moeite doen om een kat aan een nieuw huis te binden, als hij vooral gericht is op zijn eigen plekje buiten en in de stal..

dat zou je dan toch alleen doen omdat je zelf het zo'n leuk beestje vind om rond te hebben lopen.. maar of het de meest geschikte soort kat is om te verplanten?

Wellicht gewoon twee jongvolwassen katten uit het asiel die verplicht buiten geplaatst moeten worden, of in een huis waar ze naar buiten kunnen.. die katten zijn hun plekje al kwijtgeraakt, of zijn weggegeven om een nieuw plekje te geven toch..

Ik zou hooguit een poging wagen, weekje in de stal insluiten tot ze aangeeft er helemaal klaar mee te zijn en haar dan te laten gaan.. wil ze bij jullie blijven, dan heeft ze binding met de stal/schuur gekregen.. zo niet, dan voelt ze zich in een andere stal toch prettiger en zal ze wel een plekje vinden weer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:51

De poes is extreem tam en mensgericht, vind het heerlijk om op je schoot te liggen om gekroelt te worden en heeft er geen enkel probleem mee om opgepakt te worden. Er lopen teveel katten op die stal dus hoe meer katten er weggaan hoe beter. Dus 2 vliegen in 1 klap; beestje "moet" weg, wij willen haar graag hebben. En ze kan verder precies hetzelfde buiten leven krijgen dan dat ze nu heeft, alleen op een ander plekje. Dus een andere kat of een kitten zal m niet worden.

En wat de rest betreft, Tuigje zullen we verder dan niet gaan doen. Halsbandje gaan we even aankijken. Zoals ik aangaf als blijkt dat ze het niks vindt gaat die weer af.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 25-10-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:52

Morrie schreef:
dat met die kitten gaat niet altijd op, de kitten die bij mij op stal geboren en opgegroeid is, is 1 van de notoire weglopers. De moeder is trouwer, die gaat het terrein niet af

Ik bedoelde dan ook daar dan een huiskat van maken, maar ik was niet volledig, sorry.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:57

Maartje1990 schreef:
De poes is extreem tam en mensgericht, vind het heerlijk om op je schoot te liggen om gekroelt te worden en heeft er geen enkel probleem mee om opgepakt te worden. Er lopen teveel katten op die stal dus hoe meer katten er weggaan hoe beter. Dus 2 vliegen in 1 klap; beestje "moet" weg, wij willen haar graag hebben. En ze kan verder precies hetzelfde buiten leven krijgen dan dat ze nu heeft, alleen op een ander plekje. Dus een andere kat of een kitten zal m niet worden.

En wat de rest betreft, Tuigje zullen we verder dan niet gaan doen. Halsbandje gaan we even aankijken. Zoals ik aangaf als blijkt dat ze het niks vindt gaat die weer af.

Dan komt het helemaal goed denk ik.. gewoon in die schuur insluiten.. als het even kan na 2 dagen het luikje open met een konijnenren bijvoorbeeld erachter tijdelijk.. Dan kan ze rustig even buiten in de frisse lucht zitten, zonder dat ze veel meter heeft daar om rond te gaan rennen of in paniek te raken..

het is lastig te orienteren in een dichte schuur..

in principe is zo'n wenperiode.. zodat ze eerst een woonkamer, dan het huis kunnen bekijken om dan rustig in de vensterbank te gaan liggen en de wereld buiten vast te verkennen..

De wenperiode voor een schuurtje is veel korter, veel kleiner, dus veel sneller eigen.. Vensterbankje geeft maar 1 richting op uitkijk als er al een raampje in zit.. dus vandaar, kattenluikje vast vooraf maken en er een kleine ren achterplaatsen (vast wel een oude te vinden ergens op marktplaats)

misschien wat te klein, maar zo te zien maakt hij op maat:

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Afbeelding

misschien iets beter, je kunt altijd het hoge deel eraf slopen als je het te groot vind
.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-10-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:03

Ik heb wel nog een konijnenren... Maar die is open van boven.... Moet dan even denken hoe ik dat kan oplossen. Er zit verder ook een raam in het schuurtje dus naar buiten kijken kan. En ze mag (zodra alles op zn plek staat) ook naar binnen.

Kat krijgt nu meestal maar 1 maal daags eten (en verder zoekt ze het zelf) wij willen dan gaan naar tweemaal daags en in het begin natvoer omdat ze dat over het algemeen genomen lekkerder vinden dis hopelijk trekt haar dat meer aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:04

Maartje1990 schreef:
Ik heb ondertussen ontworm en anti-vlo spullen in huis gehaald. Wil 100% zeker weten dat ze geen vlooien heeft (zover ik weet niet maar toch).

Als ze niet eerder intvlooid is en de andere dieren nu op stal ook niet, grote kans dat Ze al vlooien heeft en die gewoon meeneemt naar jullie!
Verder zitten de vlooien niet alleen op de kat, maar nemen jullie ze ook makkelijk mee het huis in. Meeste vlooien en vlooieneirjes bevinden zich in de omgeving van de kat!
Ik zou hieriver ook even goed leze op internet. ;)