Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maartje1990 schreef:Mijn vriendin (bokker Jinte) en ik gaan vanaf 1 dec. Samenwonen in een leuke huurwoning op het platteland. Wij zullen dan 1 van de stalkattten meenemen van haar huidige stal, daar lopen zoveel katten en zij zijn alleen maar blij als er eentje minder is. Mijn vriendin is gek op het beest en ik ondertussen ook. Deze kat is alleen gewent om buiten te leven en de stal is haar slaapplek. Wij kunnen gelukkig hetzelfde bieden (anders zouden we haar niet meenemen!). Wij verhuizen dus naar het platteland en er zijn paardenstallen waar ze kan/mag slapen (van onze verhuurders) maar we willen ook een slaapplek maken in het schuurtje waar een kattenluikje in zal komen, hier zal ze ook eten en drinken krijgen. De bedoeling is dat ze in principe altijd buiten is (en wel altijd het schuurtje in kan) behalve als wij thuis en wakker zijn, dan mag ze naar binnen. Ze vind het ook altijd fijn om mee de kantine in te kunnen op de huidige stal.
Goed beidde hebben wij geen ervaring met katten. Maar ik heb het nodige op internet opgezocht. Wat ik las is dat je in het begin de kat het beste een eigen rustige ruimte kan geven, mijn idee was dat schuurtje omdat ze daar 1 dus haar plekje zal worden waar ze naar terug "moet" keren plus dat ik haar niet teveel binnen wil houden omdat ik niet wil dat ze teveel aan binnen temperaturen gaat wennen, uiteraard kan ze wel naar binnen als wij er zijn. In het schuurtje wil ik een open kattenbak zetten voor de tijd dat ze nog niet naar buiten kan. Ik las dat dit ongeveer een week of 6 moet zijn om te voorkomen dat de kat wegloopt. Wij wonen overigens niet in de buurt van de oude plek.
Mijn vragen zijn, klopt dat van de zes weken? En na hoelang kan ik haa binnen halen? Want moeten we haar eerst even een paar daagjes aan het schuurtje laten wennen bijv?
Verder, ze is natuurlijk gestersliseerd en ze zal nog gechipt worden en ook een (veiligheids)halsbandje omkrijgen met een adreskokertje. Ze is verder nooit ingeënt geweest, is dit raadzaam om te doen?
En verder vergeet ik nog iets? Tips zijn van harte welkom
Edit: is het fijn voor de kat om aan een tuigje te kunnen wandelen of zal dat juist stressvol zijn?
Beetje handige buitenkat werkt die dingen vakkundig af
Die we nu hebben, hebben we als kitten gehaald en die gingen pas na 6 maanden naar buiten. Maar ja, die waren ook nog geen buiten gewend.Maartje1990 schreef:De poes is extreem tam en mensgericht, vind het heerlijk om op je schoot te liggen om gekroelt te worden en heeft er geen enkel probleem mee om opgepakt te worden. Er lopen teveel katten op die stal dus hoe meer katten er weggaan hoe beter. Dus 2 vliegen in 1 klap; beestje "moet" weg, wij willen haar graag hebben. En ze kan verder precies hetzelfde buiten leven krijgen dan dat ze nu heeft, alleen op een ander plekje. Dus een andere kat of een kitten zal m niet worden.
En wat de rest betreft, Tuigje zullen we verder dan niet gaan doen. Halsbandje gaan we even aankijken. Zoals ik aangaf als blijkt dat ze het niks vindt gaat die weer af.
Maartje1990 schreef:Ik heb ondertussen ontworm en anti-vlo spullen in huis gehaald. Wil 100% zeker weten dat ze geen vlooien heeft (zover ik weet niet maar toch).