Hond heeft ineens bult in haar nek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hond heeft ineens bult in haar nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:03

Hallo bokkers,

Ik heb een 1 jarige labrador teef, zij heeft sinds vrijdag avond ineens een grote bult in haar nek, dit ter grote van een pingpong bal. De bult is niet geheel rond, eerder beetje peervormig.
De bult is niet pijnlijk, en kan hem ook wel redelijk bewegen.

Ze is pas geleden niet ingeent, en kan ook geen wondjes ontdekken.
Wel speelt ze veel met onze andere labrador teef, die haar regelmatig hard in haar nek bijt.

De teef heeft 3 weken gelden wel een abortusprik gehad ivm ongewenste dekking, hierna is er niets geks opgetreden, dus ik denk niet dat dit ermee te maken kan hebben maar ik meld het toch.

Wat kan dit zijn? moet ik me zorgen maken?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:04

Is het niet een van haar klieren die opgezet kan zijn?
(Pakt schoolboek erbij!)

EDIT: het enige wat ik in mijn boek lees over een verdikking in de hals is hyperthyroïdie, dit zorgt bij de hond voor een verdikking in de hals. Dit houdt in dat er meer schildklierhormoon wordt geproduceerd. Met medicijnen is dit goed te behandelen.

Ik kan hier natuurlijk geen zekerheid over geven, dat kan alleen de DA.
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 18-10-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Re: Hond heeft ineens bult in haar nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:05

welke klier zou dit zijn dan? de bult zit meer richt schouderbladen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:05

Mijn hond heeft zoiets ook een keer gehad, het was naar anderhalve week weer weg. Ik dacht toen aan een bloeduitstorting oid omdat ze ook altijd onbenullig speelde met mijn andere hond.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:06

zit daar zelf ook aan te deken, ze beukt ook regelmatig hard onder de tafel waarbij ze zich snel stoot. Maar toch maak ik me wel zorgen, je leest op internet zoveel over tumoren etc.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:07

Als ze er geen last van heeft, zou ik het persoonlijk gewoon even aankijken..
Een tumor is wel heel vervelend maar de kans dat ze het heeft is niet heel groot.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:08

Omdat je de bult kan bewegen, en omdat het niet pijnlijk is, denk ik eerder aan een vetbult ipv een abces-bult.
Niet ernstig maar omdat ik geen dierenarts ben en de bult zelf niet gevoeld/gezien heb zou ik het toch even vragen aan de dierenarts. Zeker omdat de hond nog zo jong is om een vetbult te hebben
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 18-10-15 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:09

Wat het precies is durf ik niet te zeggen, ik vind het een bezoekje dierenarts waard morgen.. Heb je er een foto van? Ben benieuwd! Hopelijk niets geks..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:09

NZ92 schreef:
welke klier zou dit zijn dan? de bult zit meer richt schouderbladen.

Ik weet niet waar de bult kan zitten, maar ik denk dat het ook onwaarschijnlijk is en dat het ook iets wilds is geweest in haar gedrag!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:10

Meet de bult op en kijk volgende week eens weer. In feite moet een bloeduitstorting dan ofwel weg zijn, of in ieder geval een stuk kleiner. Een tumor komt over het algemeen, voor zo ver ik weet, niet in 1 keer, patsboem opzetten. Of hij moet al wel heel erg kwaadaardig zijn, maar kan het me echt niet voorstellen. Is hij volgende week toch niet kleiner geworden kan een bezoekje bij de DA voor bijv. een biopt niet kwaad. Een vetbult kan ook nog, maar ook die zijn niet in 1 keer zo groot, correct me if i'm wrong.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:11

Ik zou het toch laten bekijken door een da. Mijn honden spelen ook vaak ruw maar een plotselinge bobbel hebben ze daardoor nog nooit gehad.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:12

Kunnen 1 jarige honden (in super conditie) al last krijgen van vetbulten?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:13

Zou het niets met de chip kunnen zijn? Die zit toch ook op die plek?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:15

Ja, absoluut :j Een vetbult zou kunnen.
Hoe weet ik dat zo zeker? Omdat ik zelf een lab reu in super conditie heb die daar ook last van heeft. Ze kunnen vrij snel op komen zetten, maar zijn verder onschadelijk. Echter laten we ze wel voor de zekerheid controleren eens in de x aantal tijd.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:20

NZ92 schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb een 1 jarige labrador teef, zij heeft sinds vrijdag avond ineens een grote bult in haar nek, dit ter grote van een pingpong bal. De bult is niet geheel rond, eerder beetje peervormig.
De bult is niet pijnlijk, en kan hem ook wel redelijk bewegen.

Ze is pas geleden niet ingeent, en kan ook geen wondjes ontdekken.
Wel speelt ze veel met onze andere labrador teef, die haar regelmatig hard in haar nek bijt.

De teef heeft 3 weken gelden wel een abortusprik gehad ivm ongewenste dekking, hierna is er niets geks opgetreden, dus ik denk niet dat dit ermee te maken kan hebben maar ik meld het toch.

Wat kan dit zijn? moet ik me zorgen maken?

Waar is die prik 3 wkn geleden gezet?
Heb je dat gezien, anders navragen.
Als het dan niet is/kan zijn omdat die elders is gegeven, laten checken door da.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:22

NZ92 schreef:
Kunnen 1 jarige honden (in super conditie) al last krijgen van vetbulten?

Helaas wel. Die van mij (ook labrador) is geen grammetje te zwaar, maar daar heb ik laatst ook een kleine vetbult bij ontdekt op zijn borst. Kon wel janken, hahaha.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:23

Vetbulten hebben niet iets te doen met overgewicht, slanke netjes op gewicht zijnde dieren kunnen ze net zo goed krijgen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:37

hmm, hoop het toch niet. Als deze bult zo snel groeit zullen ze hem denk ik toch weg moeten halen :( en ziet eruit als een grote knobbel.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:15

ik ben maandag toch bij de dierenarts geweest, hij heeft gevoeld. En zag er geen kanker of vetbult in. Eerder een bloeduitstorting, spier verdamping met bindweefsel eromheen. Hij stelde voor om het een maand af te wachten om te kijken of het groeit. En dan weer te handelen of niet. Zelf zit het mij eigenlijk nog niet echt lekker, en maak me toch veel zorgen.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:23

De dierenarts kan er verder ook niet veel aan doen. Als hij constateert dat het geen tumor is oid, zit er een bult die er gewoon zit, en als je er dan in gaat snijden, kun je eigenlijk alleen maar meer problemen krijgen dat dat het nu is.
De hond heeft er geen last van, dus maak je dan ook niet zo veel zorgen.

Wel goed dat je even langs DA geweest bent!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:54

Tinkermiep, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Bij ons in de buurt loopt een labrador met een enorme bult , die kun je nu haast niet meer weghalen zo groot is het. Hadden ze dat nu maar eerder gedaan, beest loopt ook heel moeilijk.

Als je er geen goed gevoel over hebt, dan zou ik meer onderzoek laten doen TS :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:01

m1992 schreef:
Tinkermiep, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Bij ons in de buurt loopt een labrador met een enorme bult , die kun je nu haast niet meer weghalen zo groot is het. Hadden ze dat nu maar eerder gedaan, beest loopt ook heel moeilijk.

Als je er geen goed gevoel over hebt, dan zou ik meer onderzoek laten doen TS :)

hier mee eens idd.
Of een second opinion

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:08

Ik zeg ook niet dat je moet wachten dat de bult enorm is. Maar het goed in de gaten houden (groeit/verandert het) is geen dom idee. Er is namelijk een redelijk grote kans dat het weer weg gaat.

"maand af te wachten om te kijken of het groeit. En dan weer te handelen of niet." heeft hij gezegd. Niet "we doen niets"

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:48

Ik vind het, hoe zeg ik dit.. "verstandig" klinken van een dierenarts. Het is natuurlijk heel makkelijk om klanten meteen op kosten te jagen. Je kan een biopsie doen, bloed testen of zelfs meteen gaan snijden en weg halen. Noem maar op. Maar in dit geval denk ik dat de dierenarts een verstandig besluit neemt, in het belang van de hond ( en niet zijn portemonnee)

Er zijn heel veel onwaarschijnlijke scenario's denkbaar, maar eigenlijk zijn in al die scenario's "even kijken wat het doet" niet meteen dodelijk.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat bij verandering je meteen naar dierenarts gaat, en niet een maand wacht.. Indien nodig wordt er eerder ingegrepen, en als het na een maand nog hetzelfde is, meer onderzoek.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:00

inmiddels is de bult iets kleiner geworden, zit nog wel een harde soort schievel in.
Ik wacht inderdaad nog even af. Verder is de hond niet ziek, of heeft pijn