Hond 'pijnlijke' klit bij oor.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond 'pijnlijke' klit bij oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 15:48

Mijn enorm harige hond heeft, ondanks frequent borstelen, regelmatig last van klitten. Deze vormen vooral rond zijn oren en broek.

Nu is mijn hond een grote scheiterd en zodra je met een tekentang of schaar aan komt zetten klapt hij tegen de grond met zijn poten in de lucht. Op zich handig, hij is 'verstijfd' van angst op dat moment (de tekentang is na vele weken trainen geen probleem meer).
Klitten weg knippen bij zijn broek is ook geen probleem. Zijn oren gaan moeizamer.
Echter heeft hij één klit die er al een tijdje zit. Deze is ondertussen een soort dreadlock geworden en voelt ook vettig aan. Als ik deze probeer weg te knippen reageert mijn hond heel heftig door te grommen, schrikken en piepen alsof ik hem pijn doen. Maar ik weet toch zeker dat ik in zijn vacht knip en niet in zijn oor. Aangezien zo'n klit er natuurlijk beter uit kan dan blijven zitten heb ik, verspreid over enkele weken, al meerdere pogingen gedaan, maar elke keer, en alleen bij deze klit, reageert hij dus alsof ik hem pijn doe.

Zou het kunnen dat ik hem daadwerkelijk pijn doe terwijl ik alleen in zijn vacht knip? Hij heeft recentelijk zijn entingen gehad dus naar de DA hoeft hij voorlopig niet, en naar de DA voor alleen een klit vind ik ook wat overbodig...

Wie weet een oplossing?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:52

Hier ook regelmatig klitten achter de oren.
Ze heeft het ook niet graag dat ik ze weg knip.
Enige wat ik kan bedenken is dat je natuurlijk wel met het haar trekt en dat ze daarop reageren..
Ik probeer de klit altijd in stukjes te knippen en dan wat uit elkaar te trekken. Dan zie ik beter dat ik ver genoeg van huid weg blijf.

Succes..

kleinvosje

Re: Hond 'pijnlijke' klit bij oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:59

Doe het dan vooral niet alleen, maar laat iemand de hond rustig maar stevig vasthouden. Goed belonen als het klaar is en dan hopen dat het een goed leermoment is voor de volgende keer!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:02

Die van ons doet het ook, je trekt tijdens het knippen dan ook heel erg aan de huid erachter. Goed scherpe schaar bij de hand die er makkelijk door heen komt, goed belonen en even met z'n tweeën werken, dan komt het meestal wel goed.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:03

Kan iemand je assisteren? Die er goed oplet dat je echt niet in de huid knipt en ook voorkomt dat je aan de klit trekt tijdens het knippen(alleen al het vasthouden van een klit kan soms pijnlijk zijn). Ik zou gewoon met hulp die op die punten let even doorzetten en het weg knippen, klit moet toch gewoon weg en bij de dierenarts doen ze het ook zo(eventueel met een muilkorfje om bijten te voorkomen). Wil je niet dat de hond jou associeert met de vervelende ingreep kan je ook twee mensen vragen om het te doen en zelf even buiten de kamer wachten, maar misschien vertrouwd de hond jou wel veel beter en zal het juist makkelijker gaan als je zelf knipt.
Succes

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:07

Als het maar 1 klit is,zou ik hem af knippen waar je er bij kan komen ,dat stuk is al weg.Ik weet niet of je paarden hebt?Maar wat cowboy magic in de rest van het klit gedeelte masseren en dan kan je hem met wat prul werk met je vingers er wel uit krijgen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:09

Wat doe jij op het moment dat jouw hond gromt?

En ik zou proberen de schaar wat meer te laten 'inburgeren' in het dagelijks leven, zodat hij daar niet zo bang meer voor is. Ik weet niet hoe je het met de tekentang hebt aan/afgeleerd?

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:16

Ik weet niet of het lukt om een kammetje tussen de huid en de klit te zetten. Dan kan je zeker niet in de huid knippen. Je kunt dan de klit een paar keer inknippen. Wel handig als je met zijn tweeën bent.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:24

Ik doe dit altijd met een kleine tondeuse voor paarden, daarna krijg ze altijd een hondensnoepje.
Ze vind het nog steeds een beetje eng maar blijft netjes zitten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:36

Desnoods doet een ander wat smeerkaas of leverworst op zn vinger terwijl de hond in de "houtgreep" ligt en probeer je het zo. Ik heb hier een kat met lange haren die het heerlijk vind om in de schuur te liggen (hooi, stro) Ook door t natte gras en dan lekker in t zand liggen is favoriet. Als die nat op de bank komt liggen ligt er een halve kruiwagen zand en steekt t stro en hooi alle kanten uit. Ik pluis veel uit maar knip ook dikke klitten weg. Kop, hals en bovenkant is geen probleem.. maar de onderkant en oksels in het algemeen is een ware hel. Dan doe ik knippen, mijn man houd haar vast en mn dochter geeft haar dr lekkers. Telkens kleine stukjes, maar we komen er.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:42

Of even een afspraak bij een hondentrimmer maken. Daarna anti klit er in en bij houd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:45

Aan tekentang laten wennen heb ik heel langzaam gedaan door hem eerst te aaien terwijl ik het ding in m'n andere hand had. Toen geaaid met tang in die hand. Toen tang voor z'n kop gehouden en elke keer als hij 'm aanraakte met de clicker geklikt en beloond (doen heel veel met clicker training). Nu weet hij dat als hij de tang aanraakt hij een beloning krijgt.
Teken bij mijn kop verwijderen lukt echter nog steeds niet en de klitten bij zijn kop ook niet.

Als hij gromt zeg ik 'eeh' en wacht ik tot hij zijn kop weer neer legt. Meestal ga ik dan niet te lang door omdat ik wel een risico zie dat hij mij in zijn angst bijt.

Bij de dierenarts doen ze hem vaak een muilkorf om en daar blijft hij wel rustiger van. Is het een idee om dit te kopen voor zulke momenten?
Aan de ene kant heb ik zoiets van, stel je niet aan, even knippen en klaar. Maar aan de andere kant wil ik het met alle rust proberen er in te trainen.

Klitten lijken direct uit zijn vacht te ontstaan, zitten dus echt dichtbij de huid vast. Vandaar dat ze er elke keer ook opnieuw komen, ik kan alleen het uitgroeisel knippen, niet de oorzaak zelf.

Anti-klittenspray heb ik er al hele liters van in gedaan :Y) maar aangezien het echt een plakje is en niet een warrige boel werkt dat niet.

Assistentie ga ik even aan de buurvrouw vragen, die helpt ook vaak met teken.

Associëren met vervelende ingrepen vind ik niet zo erg. Even samen een dansje doen en hij is het weer vergeten :Y)

Hondentrimmer durf ik niet aan aangezien er al vier man nodig is om neusdruppels bij de DA er in te krijgen. Dan vind ik één trimmer vs. hond wat gevaarlijk.

Lekker voedsel hebben we ook geprobeerd maar op die angst momenten geeft hij er niks om helaas...
Laatst bijgewerkt door Kaus op 16-10-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:47

Ik heb een kammetje waar scherpe rantjes aan zitten. In feite kam ik door de klit heen maar door de mesjes snijdt de kam de klit los.

Beetje vreemd uitgelegd, snap je het?
Kan eventueel wel een foto maken.

Gebruik dat kammetje ook alleen bij klitten...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:48

Ah die heb ik ook, heb alleen nog nooit bedacht die daar voor te gebruiken! Dat ga ik straks een uitproberen :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:54

Anders voor de zekerheid even een snuitje omdoen dat hij niet kan bijten? Gelukkig hier 2 zeer brave langharige honden, kan me niet voorstellen dat zij ooit ook maar hun lip tegen mij optrekken, hoe naar de klit ook is. Anders zou ik hem even naar een handige trimster brengen?!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:02

Lip optrekken doet hij ook niet uit agressie hoor, puur uit angst.
Zodra ik met de schaar aan kom zetten zakt ie als een pudding in elkaar. Dan kan ik 'm op z'n rug leggen, door de kamer schuiven, optillen, niks boeit hem.
Overigens werk ik daar ook aan maar dit gaat heel langzaam. Alles wat hij niet kent vindt hij eng. Als ik met een aardappel aan kom zetten zakt ie ook in elkaar. Fight, flight, feeze. Hij is absoluut freeze.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:13

Ik trek klitten altijd voorzichtig met mijn handen uit elkaar. Veel antiklit erin, en een trekkammetje.. en dan pak ik de klit zo dicht mogelijk bij de huid vast en trek de haartjes er beetje bij beetje uit. Zo krijg ik met wat geduld zelfs vervilte klitten eruit. Ik heb een hond die wel eens naar een show moet, en het oorhaar blijft doorgroeien, dus als ik daar in ga knippen blijf je dat jarenlang zien :=

Verder gewoon regelmatig wassen, en na het wassen conditioner in de vacht sprayen. Daar wordt het haar heel zacht van en makkelijk te kammen. Dan gaan de klitten er nog beter uit :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:18

Ik zou zeggen, laat iemand anders (zonder angst) het doen zonder dat jij er bij bent.
Bij voorkeur ook niet in eigen omgeving.
Hij weet nu min of meer dat jij stopt als hij moppert.
Het lijkt mij dat hij wat onzeker is en misschien bij een vreemde zich makkelijk laat behandelen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:20

Bij de kruidvat of etos een flesje antiklit spray halen. Dit maakt het haar heel erg zacht en makkelijk te ontwarren.
Dan kom je met je vingers misschien al een heel eind waardoor het uitknippen van het resterende misschien niet zo pijnlijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:23

En in het ergste geval zou ik de hond gewoon even met twee mensen vast houden en met de tondeuse er doorheen :Y) Wel daarna goed bijhouden met de borstel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:23

Mopperen is het niet hoor, ik wil het wel eens filmen om zijn reactie te laten zien.
Anderen dan mijn moeder, mijn zus of kunnen hem niet vasthouden. En aangezien mijn zus aan de andere kant van de wereld is blijven mijn moeder en ik over.
Overigens ben ik niet zo zeer bang dat hij me bijt, maar ik hou er wel rekening mee dus kom niet met mijn gezicht bij zijn hoofd op dat moment.

De klit is er ondertussen deels uit. Met een sjaal voor zijn ogen zodat hij niks ziet en klem tussen de benen van de buurvrouw bleef hij redelijk zitten.
Vanaf nu ga ik dagelijks oefenen met de schaar bij zijn kop te houden.

Die anti-klit ga ik ook kopen. Zal ie leuk vinden, hij laat zich al op de grond vallen als ik met anti-vlooienspray aan kom...

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:19

Ik had voor de geboorte van mijn zoon een nagel setje gekocht bij de Hema om z'n nageltjes bij te houden. Hier bij zat ook een heel klein schaartje waar je nagels mee zou kunnen knippen, wel echt een klein schaartje en geen nagelknipper.
Dat schaartje is zo klein dat je hond hem niet hoeft te zien in je hand, er zit ook een soort kromming in zoals een paarden schaar.
Het is dus n heel klein maar behoorlijk scherp schaartje, door die kromming vind ik hem heel fijn werken om klitten bij m'n hond weg te knippen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:21

Ben je wel eens bij de trimster geweest? Wellicht kan die je helpen, niet alleen met de klit maar over het algemeen met zijn vachtverzorging wat tips betreft.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:55

TS, ik gebruik altijd paarden anti-klit spray en dat werkt super bij mijn hond dus als je die hebt hoef je niks te kopen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:01

Wat wij doen bij onze konijnen (Teddy konijnen, 1 van de twee heeft heel erg last van klitten) is de schaar eerst door de klit heen steken en dan vanaf dat gat weg knippen, onze hond heeft vooral veel sliertjes (gedreadlockte sliertjes zegmaar) en daarbij is dat niet nodig maar bij klitten waar je de huid makkelijk een stukje 'uitrekt' zegmaar is het zeker handig. Verder inderdaad iemand goed stevig vast laten houden en dan knippen en daarna belonen.