halsband of tuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:32

Wat heeft jullie voorkeur voor de pup? En voor de volwassen hond?
En waarom?

maralyn

Re: halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:36

Halsband.
Als je het op de juiste manier leert, hoeft een halsband helemaal niet vervelend te zijn.
Leer wel om je pup niet te laten trekken. Zorg dus voor een correcte trainer die hier de juiste methode bij toepast.
Dan heb je er zijn hele leven profijt van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:37

Absoluut halsband, tuigje geef je veel te veel macht mee.

Mijn volwassen en bevestigde teef loopt nu wel met een tuigje en zelfs die is moeilijk te corrigeren met tuig als ze bijvoorbeeld enthousiast word.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:39

Altijd een halsband gehad. Het is een Berner en die zijn nogal groot en sterk, met een tuigje kunnen ze alleen maar harder trekken en mijn zusje was pas 9 toen wij de hond kregen dus die had er met halsband ook niet zoveel over te zeggen haha! Je kunt er naar mijn idee ook beter mee corrigeren (ze loopt wel netjes mee hoor, op wat net-iets-te-interessant-maar-net-te-ver-weg-momentjes :') ) Ook zijn tuigjes in die maat best wel duur. Verder heeft ze de halsband alleen om met wandelen omdat haar vacht anders gaat klitten aan de voorkant. + Ik vind een halsband mooier :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:40

Tuig, maar dat is icm flexlijn

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:42

Mijn frans bulldogje is 3 jaar geleden aan een nekhernia geopereerd en mag sinds geen halsband meer om. Nu loopt hij wel braaf mee dus ik hoef hem niet te corrigeren of zo.
Mijn windhond draagt zo'n typische windhondenhalsband: vooraan breder en naar de sluiting toe smaller lopend.
Beide dragen ze altijd een tuigje wanneer ze met de koets meegaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:43

Hangt af van het type hond. Er zijn namelijk rassen waarbij de luchtpijp soms te zwak is, zoals bijvoorbeeld bij Yorkshire terriërs. Het kleinste beetje druk op de halsband kan dan al een flinke hoestbui geven door irritatie van de luchtpijp, daarom raadt men af om zulke kleintjes een halsband om te doen.

Maar een normale hond zou ik een halsband geven, om hem niet te leren trekken. Maar halsband of tuigje, opvoeden (niet leren trekken) blijft natuurlijk belangrijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:46

De ervaring bij een sterke lab leert dat hij alleen maar sterker wordt van zijn tuigje. Valt ook totaal niet meer te corrigeren. Geen succes dus. Met halsband gaat dat veel beter.
Bij kleinere hondjes of bij hondjes zoals Zoolgangster ze noemt, kan ik me voorstellen dat een tuigje wel prima werkt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:48

Sowieso tuigje. Je moet een hond sowieso leren om niet aan de lijn te trekken, als dat bevestigd is is een tuigje over het algemeen fijner voor de hond. Het ontlast de nekwervels en verdeeld de druk. Verder kan je er leuke labels op laten maken.

Als je een halsband pakt omdat je anders minder controle hebt over je hond doe je aan symptoombestrijding. Je moet je hond allereerst goed trainen. Hier een grote witte herder gehad die netjes met een tuigje liep ;) Kwestie van opvoeden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:03

Tillie20 schreef:
Sowieso tuigje. Je moet een hond sowieso leren om niet aan de lijn te trekken, als dat bevestigd is is een tuigje over het algemeen fijner voor de hond. Het ontlast de nekwervels en verdeeld de druk. Verder kan je er leuke labels op laten maken.

Als je een halsband pakt omdat je anders minder controle hebt over je hond doe je aan symptoombestrijding. Je moet je hond allereerst goed trainen. Hier een grote witte herder gehad die netjes met een tuigje liep ;) Kwestie van opvoeden.

Tsja, onze lab loopt dus netjes aan een halsband, zie de jachthonden die braaf aan een sliplijn meelopen. Echt niet dat er dan zoveel druk op de nek komt ofzo.
Maar als hij een kat ziet (gevoelig puntje) kan ik met een kort rukje zijn aandacht weer op mij krijgen. Waar ik met een tuigje dat signaal niet door zou krijgen, en dus eerst 5 meter meegesleept wordt achter de kat aan.

Maar goed, ik snap jouw idee ook wel.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:08

Tuigje. Voor een puppy sowieso.
Vind halsbanden nare dingen in de nek. Misschien als je een rustige stabiele hond hebt, dat een halsband dan wel kan, maar wij hebben een bange teckel dus als die bang wordt heeft ie een halsband zo af of hij loopt zichzelf in de knoop.
En als de hond ergens invalt dan kun je hem er makkelijker uithalen (oké niet met een duitse dog, maar jullie vatten 'm hoop ik). Met een tuigje kan de hond zich niet ophangen als hij een keer ergens aan vastgemaakt moet worden.
Laatst bijgewerkt door AnnickT op 15-10-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:08

Onze honden hebben beide alleen onze teckel heb ik meestal met een tuig lopen omdat die vatbaar is voor hernia en de stabiliteit loopt met beide. De ene keer met tuig de andere keer met halsband. Maar met tuig om trekken ze wel meer.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:14

Onze pup loopt aan een halsband en dit doen wij puur om de reden: Halsband is voor wandelen & tuig is voor werk straks (Husky) Ik moet zeggen vanaf het begin trekt zijn bijna nooit aan de halsband :j

echter bij mijn oude hond (jack russel typ) die had vanaf het begin een tuigje vanwege zijn smalle hals.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:16

Halsband. Zie vaak honden die in een tuig hangen en compleet breed lopen van voren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:36

halsband,maar dat is vooral omdat ik tuigen werkelijk afzichtelijk lelijk vind staan bij honden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:39

Halsband.

En in het begin met pakwerk en fietsen een tuig.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:31

Ik gebruik vooral een (windhonden) halsband. Die kan ze de hele dag om houden.
Mijn hond is langharig, en van een tuigje krijgt ze klitten.
Maar voor lange wandelingen gebruik ik ook wel een tuigje of een hondenrugzak. Dan zit de riem niet zo in de weg en gaat ze er minder snel op staan.
Ik heb mijn hond wel geleerd om niet te trekken. Heel vervelend, een hond die trekt. Daar helpt een riem of tuig niet tegen, dat moet je er gewoon uit trainen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:38

Wij hadden een halsbandje bij onze pup, omdat ze zo snel groeide moesten we elke 2 weken weer een nieuw tuigje kopen (behalve als je een verstelbare koopt) dus zijn we over gestapt naar een halsband. Nu loopt ze met tuigje en ik vind dat zelf veel fijner.

Leer je pup idd meteen aan om niet te gaan trekken, dat is zo vervelend namelijk...

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:53

Wij hebben tuigje voor onze hond.
Met een halsband gaat hij trekken/hangen en met een tuigje niet..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:22

Halsband, want met tuig loopt hij niet.
Als pup wou hij al niet met tuig lopen, en nu met 4 jaar is dat nog steeds zo.
Dus hier halsband met flexi, en hij trekt niet.

In de auto moet hij wel tuig om met gordel, dat hoofd van hem dan.
Heb nog nooit een hond gezien of meegemaakt die zo doet met een tuigje zoals deze hond.

Gaat hier om een kleine hond overigens.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:25

Absoluut een tuig , als je een goed tuig hebt merkt een hond er niets van.
i.v.m. de puntbelasting van een halsband.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:33

Onze puppy (golden doodle) van +/- 20 weken loopt veel beter met een tuigje. Hierbij trekt hij veel minder. Corrigeren vind ik bij een tuigje even makkelijk gaan als bij een halsband maar dat ligt er ook aan wat voor riem je eraan doet.
En natuurlijk Is de opvoeding erg belangrijk.

Onze andere hond (shih tzu) loopt ook met een tuigje omdat hij nogal trekt en hij anders zichzelf bijna ophangt.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:37

Een tuig(je) ze hebben ook allemaal wel een halsband, maar pak eigenlijk altijd een tuigje.
Shih tzu.
kruising cavelier king charles Spaniel.
Amerikaanse bulldoggen.
honden trekken niet aan de lijn/riem

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:46

Tuig.
Onze volwassen bouvier kan niet gecorrigeerd worden met halsband (loopt dan enkele passen kreupel), aan het tuig trekt ze niet, komt de lijn strak, gaan wij stilstaan, en wachten tot ze de lijn zelf ontspant. Onze pup loopt aan beiden. Maar ook daar gaat al de voorkeur uit naar het tuig. Ook hij weet trekken=stilstaan.