Huisdier hoeveel voer tot beschikking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

Huisdier hoeveel voer tot beschikking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:57

Ik was nieuwsgierig naar jullie mening.
Laatste had ik een discussie met een vriendin van me. Waarom mensen er voor kiezen om hun huisdier bijvoorbeeld een x keer per dag xgr aan voer te geven.

We gaan even uit van de gunstige situatie. Dus een GEZOND huisdier dat geen ziekte/gezondheids reden of afwijkend gedrag heeft en om die reden aangepast voer moet hebben

Ik ben van mening dat een dier eigenlijk water en voer tot beschikking moet hebben ten alle tijden zodat ze kunnen eten naar behoefte.

Ik vind zelf sneu voor sommige dieren als ze paar een x keer per dag voer krijgen omdat de baas dit wil. Wij zelf steken ons ook eten onder de neus zoals we honger hebben. Waarom mag ons huisdier dat dan niet? Zij kunnen het niet zeggen als ze honger hebben.

Mijn kat heeft altijd onbeperkt brokken en water tot hun beschikking en ze eet naar behoefte en ze in absoluut niet te dik, ze krijg als aanvulling vers vlees 2 keer per dag.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 15-10-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Maartje1990

Re: [discussie topic]huisdier hoeveel voer tot beschikking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:01

Voor een hond is het beter om 1 maal per dag eten te krijgen. Dus onze hond kreeg altijd 1 maal per dag eten. Denk ook dat als je dit onbeperkt aanbied veel honden gewoon meer zullen eten dan gezond voor ze is.

Wbt katten, ik zal een buitenkat nemen als ik een kat neem. Beestje zal (1 of 2 keer per dag) eten krijgen, de rest zal ze zelf moeten jagen. Dat is immers natuurlijk. Verder zal de kat vrijwel niet binnen zitten en buiten trekt onbeperkt eten alleen maar ongedierte aan

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:04

De vergelijking met een mens vind ik niet kloppend, als je mij onbeperkt eten voor m'n neus zet eet ik mezelf ook tonnetje rond. Gelukkig heb ik geleerd me te beheersen, maar dat geldt niet voor dieren.
Sommigen zullen inderdaad naar behoefte eten, anderen eten door tot ze erbij omvallen.

Bovendien zijn niet alle dieren gelijk, hoe veel en hoe vaak ze eten nodig hebben hangt sterk af van hun verteringsstelsel. Konijnen kun je bijvoorbeeld niet zonder voedsel laten. Ook paarden hebben bijna de hele dag eten nodig om gezond te blijven. Dat geldt echter niet voor elk dier!

Toen ik twee kittens kreeg, kregen ze van mij onbeperkt brokjes omdat ik dacht dat het zo hoorde. Na 10 maanden had ik een poes van 2,8 kilo en een kater van 6 kilo. Poesje keurig op gewicht, speels en gezond. Kater moddervet en kon niet eens op de vensterbank springen. Helaas gaat de theorie dus niet op voor elk dier.

Intussen is de kater 4 jaar oud, 5 kilo zwaar en hartstikke gezond, maar wel een beperkte hoeveelheid aan voedsel.

Dus ik zou zeggen kijk eerst naar de diersoort (wat is nodig) en daarna naar de behoeften van het individu.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:06

Ligt aan het soort dier. Onze hond kreeg altijd 2x per dag voer, dat past beter in zijn natuutlijke manier. En anders had hij zich helemaal vet gegeten.

Mijn konijnen hebben onbeperkt hooi, omdat de darmen niet stil mogen liggen, maar brok krijgen ze maar 50 gram per dag en groente wisselend. Anders eten ze zich helemaal vet. De gerbils hebben ook onbeperkt voer, omdat ze het vrij goed zelf lijken te kunnen regulieren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:08

Onze hond krijgt 2x per dag eten, ze kent geen grenzen helaas. Zo heeft ze ooit eens een halve kookpan frituurvet opgedronken. :')

Mijn konijnen hebben onbeperkt hooi en echt veel biks en een handje zonnebloempitten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:09

Die van mij krijgt redelijk onbeperkt maar dan moet hij er wel wat voor doen. Als hij honger heeft moet hij de brokjes uit een bal rollen.
Hij eet eigenlijk nooit alles helmaal op.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:09

Die van mij krijgt redelijk onbeperkt maar dan moet hij er wel wat voor doen. Als hij honger heeft moet hij de brokjes uit een bal rollen.
Hij eet eigenlijk nooit alles helmaal op.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:10

De hond van me pa krijgt al vanaf pup uit onbeperkt en hij eet niet mer dan behoefte na is.

denk dat ook stuk aangeleerd gedrag is. als je een x aantal keer per dag eten krijg dan eet je dat graag op want is alles wat je krijgt.

terwijl als je onbeperkt toegang heb denk dat bij een dier niet perse hoeft te zijn dat ze meer eten dan nodig

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:11

Maak dat een 50% labrador eens wijs. :P

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:11

Mijn honden hebben ieder onbeperkt brokken. Vul ze ook aan als ze op zijn.

Nog nooit een te zware hond gehad, die wat we nu hebben mag zelfs nog een paar kilo aankomen.

Ze eten allebei heel rustig en beheerst. Stoppen wanneer ze genoeg hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:12

De kippen hebben permanent legkorrel tot hun beschikking en krijgen een of twee keer oer dag een mini beetje graan of wat extras.

De honden nu krijgen in principe twee keer per dag eten, alleen soms slaan ze zelf een maaltijd over. Dit blijft gewoon staan en dan eten ze op wanneer ze trek hebben. Is dit pas rond de tijd van de maaltijd erop krijgen ze die niet meer. Ik voer op het oog, maar zou ik onbeperkt voeren zullen ze niet meer op eten dan ze nu krijgen. Onze oude man kreeg in principe echt onbeperkt te eten. Maar die moest zoveel wegknagen om op gewicht te blijven dat er niet tegen aan te voeren viel. Alleen dit eten mochten de andere twee niet hebben. Dus hij kreeg wanneer hij er om vroeg

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:13

Mijn kat is van 1x per dag supermarkt voer bij de oude eigenaar naar onbeperkt Porta 21 gegaan bij mij. Gevolg: het werd een rollade. :o

Staat nu op twee keer per dag een half bakje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:13

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:17

MarlindeRooz schreef:
Maak dat een 50% labrador eens wijs. :P

dat zijn aparte gevallen die van schoonbroer als die brokken krijgt vreet die alsof die noooit wat krijgt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:17

Wij hebben heel lang een anti schrok bak gehad omdat ze zo snel at dat ze het direct weer uit kotste. :roll: Dat gaat nu gelukkig wel goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:18

Hier hebben onze gecastreerde binnenkatten onbeperkt graanvrije indoor/light brokjes ter beschikking. Deze moeten ze uit hun voertoren vissen:

Afbeelding

Aangezien ik hem iedere dag bijvul weet ik dat ze met z'n tweeën +-80 gram in 24u weg vissen.

Tevens krijgen ze voor de lekker nog zo'n 40 gram graanvrij natvoer. Op deze manier heb ik ze al twee jaar op stabiel en volgens de dierenarts perfect gewicht. Ik weeg ze regelmatig omdat zeker de rode tendens heeft te dik te worden, zoals we gemerkt hebben toen we nog normale brokken gaven.

Persoonlijk ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar het dier moet er geschikt voor zijn. Mijn ouders hebben een poes die zich obees vreet bij onbeperkt, (terwijl hun andere 2 er prima mee om gaan, allemaal buitenkatten) dus dan gaat het voor de gezondheid van het dier niet.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:19

Mijn hond en 2 katten krijgen 2x per dag voer. Waarom omdat mijn kater niet weet wanneer die moet stoppen en op een geven moment echt moddervet werd en omdat de katten en hond van elkaars eten willen eten en zo kan ik het in de gaten houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:21

Mijn honden krijgen 1x per dag een echte maaltijd (200 gram blikvoer door rijst met droogvoer erdoor). De volgende dag eten ze daar resten van en als hun bak leegraakt en ze erg om hun bak hangen krijgen ze nog wat brokken. Ik moet erbij zeggen dat het jonge en heel actieve buitenhonden zijn. Ze zijn gespierd maar in de ogen van mensen met huishonden die niet veel bewegen, "dun".

De kippen krijgen een paar keer op een dag een beetje mais, maar die kunnen de hele dag op het landgoed van alles oppikken en vangen en doen dat ook.

De kat heeft de hele dag door beschikking over brokjes (waar hij weinig van eet) en krijgt 2 x daags ongeveer een eetlepel blikvoer. Daarnaast vangt hij de nodige muizen, vogels, hagedissen etc.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-10-15 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:23

Omdat mijn hond zich dan tonnetje rond zou eten, hij heeft binnen 2 tellen z'n bak leeg. Als ik hem weer zou vullen dan zou die net zo snel weer leeg zijn :')

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:24

Hangt zeer sterk af van het dier en de soort voeding dat hij krijgt. Sommige dieren worden al dik van het kijken naar eten, anderen zijn best te vertrouwen met onbeperkt voer. Ik kan me ook nog voorstellen dat onbeperkt supermarkt brokjes nog goed gaat, maar dit veranderd als er brok wordt gevoerd met een hoger vleesgehalte.

Denk trouwens niet dat het beest het erg vind of het nou de hele dag kan eten of gevoerd wordt op gezette tijden. Dat vind ik vermenselijken van behoefte.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:25

Yep, hier ook..zowel de honden als de katten hebben onbeperkt brokjes staan. Twee van de honden blijven eraf en wachten tot ze brok met wat vlees krijgen..de andere hond eet graag zodra de dag is geweest, in stilte van de bak brokken. Hij eet dus maar 1 keer per dag.
De katten krijgen 2 maal daags wat vlees, maar onbeperkt brokjes en water ;)

Ene hond is al 15, nooit problemen mee gehad. Onze dieren bewegen wel heel erg veel, zijn hele dagen buiten en geneigd erg af te vallen.
Dus 3 van de 4 honden eten 2 maal daags..

De discussie over wel of niet goed gaat voor mij niet op. Dit is hoe wij het doen en het al 15 jaar naar volle tevredenheid gaat, zonder zieke dieren *Klopt het even af* en een dierenarts die zelden zulke mooi op gewicht dieren ziet, vooral onze boxer, die al snel geneigd zijn na sterilisatie te dik te worden.

Ik denk dat je naar gevoel en op het oog moet voeren. Wij voeren overigens Cavom.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:26

De katten hebben brokken en water staan, 's avonds gooien we daar brokjes bij. Meet het eigenlijk nooit, ze zijn met hun vieren en eten zo'n bak leeg op 24 uur, 's morgens krijgen ze vlees.

De honden hebben vaker brokken staan maar met een zak à 15 KG doen we makkelijk 3 tot 4 maanden. Ze krijgen ook vers vlees, als dat niet gegeten wordt gaan de brokken ook weg. Dit vlees krijgt hij dagelijks één keer aangeboden tot hij het eet, dan komen de brokken ook terug. Onze andere hond eet wel altijd haar vlees, ongeacht hoeveel en wat het is. :')

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:28

Die van ons krijgen of vers vlees/vis met aardappelen of droge brokken met een hoog vlees/vis gehalte.

Al de honden die we hebben gehad stopte zo snel met eten dat ze echt de hele dag over een portie doen. Ken veel mensen die het voer dan weg zouden pakken, maar dat is iets waar ik absoluut geen voorstander van ben. Dan straf je een hond af en leer je hem het schrokken aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:30

Als ik onbeperkt voer zou neer zetten. Dan kan ik mijn labrador over een week wegrollen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:33

Nadeel van voermomenten is dat de katten gaan schooien. De katten van m'n ouders krijgen dan om half 5 's middags eten en om half 3 lopen ze al te zeuren, gek word ik er van. (Er ligt dan overigens gewoon brok, ze hebben onbeperkt brok en 2x per dag natvoer. Veel te veel maar zijn niet mijn katten dus mag er niks over zeggen) 2 zijn op gezond gewicht en 2 te dik maar 1 kat krijgt speciaal voer en dat eten zij ook omdat die ene kat steeds wegloopt zodat ze ervan kunnen eten.