Help, mijn puppy is een dwingeland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Help, mijn puppy is een dwingeland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:25

Ik heb sinds een maand of 2 een superleuke pup genaamd Zelda. Zelda is een kruising Keeshond/Bordercollie. En Zelda weet (helaas) heeeeeel goed wat ze wil.

Toen ik pupjes ging kijken, ging ik eigenlijk voor een ander hondje, maar die was zo bleu dat de keus op Zelda viel. De fokster zei nog, weet je zeker dat je die wilt? Daar krijg je de handen vol aan... Nou, ze had dus gelijk. Meestal gaat het heel goed, maar soms even niet.

Wat is nu het probleem? Zelda blaft, keft en piept net zolang tot je toe geeft. Ze wil bijvoorbeeld in de tuin, en blaft blaft blaft tot je haar er uit laat. Of met je spelen, ook zoiets. Ze gaat je gericht aanstaren en naar je blaffen. Als je het negeert gaat ze een minuut of 10 door, houdt dan op en probeert later weer opnieuw. En negeren is lastig, want ze heeft echt een supersonische schelle rotblaf, haha. Of ze gaat aan je broekspijpen hangen om je aandacht te trekken.

Nu mag ze best in de tuin hoor, probleem is alleen een beetje dat ze continu binnen-buiten wil. Je blijft dus opstaan, als je haar de zin geeft. We proberen het zo veel mogelijk te negeren, maar als ze s'avonds laat of s'ochtends vroeg zo tekeer gaat schaam ik me gewoon voor de buren, want ik vind niet dat ze overlast van mijn hond hoeven te hebben. Vanochtend bvb was het om half 7 raak, zeker een uur is ze aan het keffen, piepen en blaffen geweest. Daarna is ze gaan slapen. We waren net uit geweest, dus het was niet zo dat ze haar behoefte moest doen. We zijn ca 15 minuten weg geweest. Denk niet dat mijn bovenbuuf daar blij van wordt, zo vroeg.

Ik wil haar best naar buiten laten, met haar spelen of wat dan ook, maar wel als IK besluit wanneer. Nu probeert ze mij te dwingen om "me aan haar planning te houden". Ik vraag me dus af of er, naast negeren, nog iets anders te doen is? Of is het een kwestie van doorzetten en de langste adem hebben, en hebben de buren dus even pech?

Even op een rijtje:

Keeshond x Border Collie teefje, bijna 5 maand.
Staart je aan en blaft/keft/piept omdat ze "iets wil" (spelen, buiten etc).
We gaan gewoon naar puppycursus, advies van de trainster is negeren als ze zo aandacht trekt.
Ik oefen/train met haar en andere dingen qua gehoorzaamheid.
Ze is zindelijk, en ik ga vaak genoeg met haar uit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:28

negeren is toelaten en dat ga je niet winnen een border collie heeft 500 x meer geduld en vastberadenheid dan jij en dan is het nog maar een halve..

duidelijk zijn wat en wanneer jij iets wil of niet wil, hondje moet aan het werk heeft dat nodig om geestelijk een lekker gevoel te krijgen en als jij dat niet geeft gaat ze er om drammen.. en is er geen rust, wordt het net een jengelend kind van vermoeidheid die niet kan slapen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help, mijn puppy is een dwingeland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:33

Hoe vaak en hoe lang is 'vaak genoeg uit'?
Zo te lezen krijgt ze toch niet voldoende uitdaging om haar energie kwijt te raken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:37

Eén keer toegeven en je bent aan de beurt. Cursus volgen en duidelijk zijn, oordoppen kopen, eventueel ook voor de buren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:39

Tjaa.. een bordercollie staat toch wel bekend om zulke dingen.

Ze krijgt duidelijk genoeg mentaal en/of fysiek niet genoeg uitdaging.
Even uitlaten en haar alleen in de tuin laten is dus echt niet voldoende.

Daarnaast heeft ze ondertussen al geleerd dat jij uiteindelijk wel toegeeft.
Is er ondertussen niet klaar voor iets meer dan een puppycursus? Zitten er geen andere hondenscholen in je buurt? Die ervaring hebben met border collies of bijvoorbeeld mechelaars om juist te reageren op zulke situaties.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:42

S'ochtends rond 8 uur lopen we 15/20 minuten, daarna gaat ze slapen en/of spelen we een poos. Soms gaan we s'ochtends nog naar de winkel, dan gaat ze mee en wacht ze buiten. Meestal zijn we met 20 minuutjes er wel weer. Ze slaapt vaak tot de middag.

Dan rond de middag lopen we naar mijn ouders. Dat is 25 minuten lopen, waarbij we een stukje door een bosje lopen, ze mag daar los. In de middag speelt mijn broertje vaak met haar of mag ze met mijn vader mee naar de moestuin. In de middag vermaakt ze zich prima en hebben we 0,0 last van haar.

Tijdens het avondeten is ze bij ons in de keuken, en dan wil ze vaak in en uit. Erg vervelend want ze blaft zo hard dat je elkaar niet kan verstaan. Als ik toegeef en haar in de tuin laat, sta ik zeker 2/3 keer op tijdens het eten omdat ze weer naar binnen of buiten wil. Na het avondeten maken we een grote wandeling, van ongeveer een half uur. Ik zou graag wat langer willen, maar ze is van 25 mei, dus nog geen 5 maand. De richtlijn is 5 minuten per maand, dus 4x5 minuten lopen = 20 minuten maximaal, daar gaan we dus al overheen.

Rond 8 uur heeft ze een vast speelritueel met mijn vader (haha), maar dan begint vaak om 10 uur het geblaf weer. En het in-en-uit lopen. Rond half 11 lopen we weer naar huis (25 minuten). Bij mij thuis gaat ze dan vaak weer tekeer. Ik woon alleen, dus ze wil mijn aandacht, NU.

Rond 12 uur lopen we een klein rondje van 10/15 minuten, daarna gaat ze "naar bed", in de bench in de woonkamer, en ga ik naar de slaapkamer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:44

Het is halve bordercollie en die barsten gemiddeld van de energie. Ze is nog wel jong, maar zo te lezen voldoe je niet aan haar behoefte om energie kwijt te raken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:45

Qua uitdaging en hersenwerk: ik maak wel eens "pakjes" om open te scheuren, of verstop koekjes, of mezelf, maar dan is ze 10 minuten stil en begint ze dus weer. En als ik ga oefenen met zit/blijf/hoog/laag is ze wel even stil, maar zo gauw ik besluit dat we klaar zijn, vindt madam dat we niet klaar zijn, en dan gaat ze me dus "aanblaffen".

Edit: Het bezig houden vind ik het probleem dus ook niet, ik heb er meer problemen mee dat zij bepaalt dat we iets gaan doen. Moet ik haar dan in plaats van wachten tot ze begint gaan wakker maken om te spelen/werken?
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 13-10-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:46

Die heeft jullie al goed afgericht.
Lees eens het boek de vrouw die naar honden luistert, gaat ook over het negeren.
Waarom ga je er op in onder het eten? Wees het voor en stop haar bv in de gang .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:48

Met gewoon wandelen is mijn BC ook niet gelukkig hoor.

Meer mentale dingen doen. Kunstjes, oefeningen, zoeken, een zandbak inrichten,...
Heeft ze speelgoed? Mijn BC is een krak in zichzelf amuseren met een plastieke flesje.
Krijgt ze botjes om op te kauwen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:51

Onder het eten zou je haar ergens anders kunnen laten. Misschien dat je buiten brokjes over het gras kunt strooien? Qua hersenwerk zou je ook een snuffelmat kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 13-10-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:51

Streng zijn, negeer eventueel afzonderen. Ze heeft zich aan jou planning te houden wat er ook gebeurd. Een keer toegeven en het is gebeurd. Dit gedrag komt vrij veel voor met Border Collies het is een beetje drijven van zijn mensen.
Het is respectloos, zet hem op zijn plaats hoe klein hij ook mag zijn. Zijn eigen moeder zou hiermee ook kortemetten maken.

Uitdaging en beweging is wel de sleutel.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:52

Toen mijn hond nog pup was had hij er een handje van om alles in huis te gaan slopen als hij geen aandacht kreeg. Ik heb een dalmaat, niet vergelijkbaar met BC's, maar wel allebei een hoog energieniveau en vooral héél erg slim! Wat bij mijn hond daarom goed werkte, naast wandelen, maar dat mag natuurlijk nog niet te lang, was hem dingen leren. Mijn hond kon zo met 3 maanden al pootjes geven, was ik daar 5 minuten mee bezig geweest, was hij helemaal moe omdat hij zo hard had moeten nadenken. Hoe intensiever de training/lastiger de kunstjes hoe meer uitputting dat mentaal betekent voor de pup, aan lichaamsbeweging zal het niet liggen, die krijgt ze genoeg als ik het zo lees, dus probeer haar mentaal te triggeren. Dit kan dmv kunstjes leren, maar je kan ook "puzzels" aanschaffen, een snuffelmat kopen/maken, snoepjes door het hele huis verstoppen, iets waardoor ze mentaal uitgedaagd wordt!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:04

Ik had een heeeeel verhaal getypt, maar ik las hem na en het was wat moeilijk te begrijpen. Ik heb nu dus maar een filmpje voor je waar eigenlijk uitgelegd wordt hoe ik het aan zou pakken;

Let op ik ben niet echt fan van de man in het filmpje. Hij haalt de pup ook aan als ze gaat blaffen, dit zou ik zeer zeker niet doen! :') Het gaat om het belonen van goed gedrag en negeren van fout gedrag. Maar de manier waarop hij haar goede gedrag later in het filmpje beloond dat zou dus een manier zijn waar je hondje baat bij zou kunnen hebben.

Voor de rest zou ik zelf veeeel meer bewegen met haar. Dat hoeft niet 1,5 uur per keer te zijn, maar liever 6-8x korte stukken van 20-30 minuten. Later als ze volgroeid is kan je dat op gaan bouwen. Ik zou met haar ook de sport in gaan. Dit type hond heeft namelijk veel geestelijke uitdaging nodig! :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:07

Of kijk eens naar cesar millan die heeft ook een goede manier van trainen, ook een aantal boeken over het opvoeden van puppy's en dergelijke.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:26

Neem eens contact op met nanja@dogtrainers.nl
Zij weet veel van honden uitdagen, mentaal bezighouden en border collies.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:45

Hmmm... aub niet alles op de BC schuiven, ook n Kees heeft Charakter :-)

Probleem zit er gewoon erin ,dat jullie kleutertje erg intelligent is (en of dat nu komt van de BC of de Kees ,zal mij worst wezen ) en geleerd heeft dat ie nu zijn zin krijgt.

Het beroemde "negeren " is nr 1 achterhaald en nr 2 win je zoiets nooit als je niet toevallig 1000 km van de bewoonde wereld leeft en dus toch ergens buren zijn...

Ik persoonlijk vind Cesar M. niets anders als n reclamemannetje MAAR : een ding doet hij heel goed :hij gebruikt (meestal dan ) zijn stem niet,maar handeld en dat is dus ook wat mamahond zou doen : ongewenst gedrag = je wordt gepakt en op je plaats gezet... Zonder discussie.

Ik ben van BC's over Husky over Jagdhonden naar een hysterische herder gegaan... maar welk ras ook ever ,overal het zelfde : ongewenst gedrag wordt "afgestraft" zoals moeder het zou doen... zonder waarschuwing, zonder geweld maar kort en krachtig. ... .
En goed gedrag mag je uiteraard wel juichen, kwispelen enz :-)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

Ik snap wel waarom ze blaft om naar buiten gelaten te worden ;-) . Als je haar 3x negeert en haar de 4e keer toch maar naar buiten laat/gaat spelen heeft zij succes met haar gedrag. En omdat je er niet iedere keer op in gaat wordt haar gedrag alleen maar versterkt. Ze weet immers, als ik volhoudt dan mag ik naar buiten/spelen uiteindelijk, wanneer weet ze niet, maar dat het gebeurt is een feit. Ja is altijd ja en nee is altijd nee, bij af en toe nee blijft de ja dus een optie ;-)
Keer het eens om, beloon haar voor rustig gedrag en ga dan een spelletje met haar doen. Beloon het rustig liggen, zitten etc. Roep haar op gezette tijden voor een spelletje en geef haar wat te doen op de momenten waarvan je weet dat ze je uitdaagt (bijv in de vorm van een gevulde Kong, een extra lekker kauwstaafje etc). Kijk eens naar hersenwerk voor honden, bedenk wat je haar aan wilt leren en ga daar mee aan de gang. Dus niet de uitdaging in meer lopen, maar in het werken met haar koppie. Alleen lopen is voor de meeste BC's veel te weinig, mentaal willen ze aan het werk. Ben wel benieuwd naar de je x-ing eigenlijk. Als je de werklust van de border en de vasthoudendheid van de kees hebt........dan heb je wel een uitdaging in handen denk ik :')
Succes met je hondje

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:50

Haarbal schreef:
Qua uitdaging en hersenwerk: ik maak wel eens "pakjes" om open te scheuren, of verstop koekjes, of mezelf, maar dan is ze 10 minuten stil en begint ze dus weer. En als ik ga oefenen met zit/blijf/hoog/laag is ze wel even stil, maar zo gauw ik besluit dat we klaar zijn, vindt madam dat we niet klaar zijn, en dan gaat ze me dus "aanblaffen".

Edit: Het bezig houden vind ik het probleem dus ook niet, ik heb er meer problemen mee dat zij bepaalt dat we iets gaan doen. Moet ik haar dan in plaats van wachten tot ze begint gaan wakker maken om te spelen/werken?

Het bezig houden lijkt me juist WEL het probleem. Zinvol bezig houden bedoel ik dan. Hersenwerkjes aanbieden die ze moeilijk vindt, met opbouw in moeilijkheid. Zo kun je dan drie keer per dag een kwartiertje doen. Je zult merken dat dit veel inspannender is dan vaak wandelen of pakjes verscheuren. Op FB en google zijn verschillende websites te vinden met Hersenwerk voor honden. Hier staan ook veel tips e.d. op. De website van Monique Bladder is sowieso een goede om eens door te lezen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:48

Qua speelgoed, madame heeft een voorraad waar de gemiddelde mensenpeuter jaloers op zal zijn, haha, maar niet allemaal tegelijk. Ik wissel de speeltjes dus ook regelmatig om met speeltjes uit de voorraad, zodat ze "nieuw" blijven.

Ze is inderdaad reteslim, met 8 weken kon ze al 'zit', met 9 weken 'af' en met 11 weken zat 'blijf' er al behoorlijk goed in. Ik heb een voertjesballetje en een kong, maar beiden vindt ze niet zo veel aan. Als het lekkers er uit is, is de pret voorbij. Speeltjes kent ze bij naam, als ik zeg "haal de haai eens op!" haalt ze de haai, idem met de aap, kip en flos.

Papa en mama lopen beiden behendigheid, dat wil ik later ook met haar gaan doen. Op de cursus kan ze de tunnel en de wave al, en hoog/laag op een krukje. De trainster vindt haar ook een slimmerdje, en een behendigheidstalentje. Probleem is alleen dat ik zelf nog nooit behendigheid gedaan heb, en dus ook niet weet wat voor "voorbereidende oefeningen" we kunnen gaan doen.

Ik denk dat het inderdaad wel eens de vasthoudendheid van de Kees kan zijn, met de slimheid van de Border. Ze is in elk geval een pittige tante. Ik zal eens wat meer oefeningen gaan bedenken om haar geestelijk bezig te houden, en dan op momenten gaan oefenen dat ze rustig is, ipv oefenen om haar stil te krijgen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:00

Wat je ook kunt doen ( af en toe ) is haar met andere honden laten spelen. Ik ga zo'n 3 keer in de week naar een hondenspeeltuin en af en toe hebben we een doggydate via de doggydate app. Lijkt je dat leuk? Dan wordt ze ook mentaal uitgedaagd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet 100% aan die voorgeschreven wandeltijden hou, want ik ga regelmatig langer. Toen mijn buitenlandertje er net was ( ze was 19 weken toen ze kwam ) heb ik ook langer gewandeld want als ik maar vier keer 20 minuten ging dan was ze in huis altijd bezig om haar eigen entertainment te zoeken. Ze was ook veel in de tuin maar ik heb een hondenluik dus dat scheelt enorm.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:07

Ze is inderdaad bezig jullie af te richten en dat moet andersom zijn..... Haar gedrag lijkt op mijn ADHD-labrador. Toch heb ik het negeren vol gehouden en onder het eten moet ze in de mand. Dat is geen straf voor haar want we in de mand zitten wordt beloond met brokjes. Heeft wel even geduurd maar de aanhouder wint. Maar onuitputtelijke energie komt me erg bekend voor. Ik ging wel 5x een kwartier per dag met haar spelen/wandelen. Wat was ik blij toen ze na een jaar aan de fiets meekon. Maar nog steeds wordt onderweg met een bal gegooid....

Dit is errug leuk speelgoed wat je gemakkelijk zelf kunt maken http://waslijn.com/2014/07/16/hondenspeelgoed-2/

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:42

Herkenbaar, 1 van mijn Aussies was als pup hyperactief. Ontzettend druk, drammen, iedereen in de enkels of ellebogen bijten. En wat ik ook probeerde, niks hielp. Veel uitlaten, hersenwerk, negeren, ik heb heel internet afgestruind voor tips. Totdat ik ergens las dat pups 18 tot 20 uur per dag moeten slapen om prikkels en indrukken te kunnen verwerken. Slapen deed ze niet heel veel omdat ze zo druk was. Ik maakte ook de fout door te denken dat ze energie kwijt moest, terwijl ze juist overprikkeld was doordat ze zo energiek was en door te weinig slaap dus strontvervelend werd.
Toen heb ik haar verplicht elke keer na een uur spelen een uur in de bench gedaan om te slapen. In het begin brak ze de bench natuurlijk af (bench training had ze al gehad, dus ze was de bench wel gewend) en krijste alles bij elkaar. Het was een kwestie van volhouden, absoluut niet uit de bench halen als ze zo hysterisch was. Op een gegeven moment viel ze vanzelf in slaap, en na een tijdje was ze eraan gewend en ging meteen slapen als ze in de bench moest. En dat was een wereld van verschil!!
Ze is nu 4 jaar en een hele lieve, actieve maar ook zeer relaxte en superslimme Aussie. Ik doe met haar Treibbal, speuren, frisbeeen en funtraining. Thuis overdag doe ik met beide Aussies ook veel trucs (is iedere keer maar een paar minuten tussendoor), omdat ik dat zelf erg leuk vind.

Als ik het zo lees is jou pup de hele dag bezig en wordt de 2e helft van de dag druk. Ik denk dus dat jou pup ook te weinig slaapt en zo de kans niet krijgt om alles te verwerken, en daardoor vervelend wordt. 18 tot 20 uur slapen is erg veel, maar dit hebben ze dus blijkbaar wel nodig. Juist vooral als ze erg druk zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:50

Mijn andere Aussie (nu 3 jaar oud) was trouwens het tegenovergestelde als pup. Heel relaxt, rustig en makkelijk en die sliep uit zichzelf heel veel. Die hoefde ik dan ook niet in de bench te leggen, die nam zelf voldoende rust.
Maar een overactieve pup moet je dus juist niet meer beweging geven of bezig houden met denkspelletjes, die zal dan alleen nog vervelender worden omdat ze overprikkeld raken. Regelmaat is het sleutelwoord, 1 uur spelen en 1 uur slapen overdag. Het is even erg lastig in het begin (oordoppen kopen voor jezelf en de buren), maar op een gegeven moment merk je dat het echt werkt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Rust, regelmaat en consequent zijn zijn de sleutelwoorden!

Iets wat je vandaag niet toestaat, mag morgen ook niet en iets wat vandaag wel mag, mag morgen ook. Zeker voor een pup, die er gebruik van gaat maken als er geen duidelijkheid is. Dat dit hondje slim is, is duidelijk. Ze is de baas te slim af.

Regelmaat betekend veel dingen op dezelfde tijd van don, zodat de pup weet waar ze aan toe is en wanneer dit gebeurd. Zodat ze, jawel, rust kan nemen.
De meeste pups gaan lekker liggen slapen, en sommigen gaan als compleet losgeslagen peuters schreeuwen, stampen en huilen. Dan is het dus belangrijk dat je haar op zo een moment dwingt om rust te nemen. Bijvoorbeeld in een bench, hond erin, deurtje dicht, even een paar minuten het gezeur negeren en dan lekker een paar uur laten slapen. Je kunt haar bijvoorbeeld ook vastleggen aan een riempje als ze blijft rennen, maar een bench is fijner.

Als je dichterbij woonde, had ik je graag komen helpen! Maar Loosdrecht is wat te ver weg neem ik aan.