Kent iemand de Vizsla?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Kent iemand de Vizsla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 07:13

Hoi,

Mijn ouders willen graag weer een hond. We zijn al lang aan het zoeken en hebben al veel honden gehad. We zijn al op bezoek geweest bij fokkers en informatie gevraagd enzo.
Kennen jullie iemand die een Vizsla heeft? En weten jullie hoe hij zich gedraagt in het bos met konijnen? Aangezien ik zelf 4 heb buitenwonen en we graag willen weten wat jullie ervan zeggen. De fokkers zeggen namelijk steeds wat anders ;)

Billy

Re: Kent iemand de Vizsla?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:18

Het is een jachthond dus als hij niet goed onder appel staat gaat hij achter de konijnen aan...
Verder wel fijne honden, maar je moet er wel mee aan het werk

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:18

Tja het is nu eenmaal wel een jachthond, en dat instinct zit er altijd in.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:19

Ik heb zelf geen ervaring met Vizsla's, maar wel ervaring met jachthonden. Een Viszla is een jachthond en vaak is het jachtinstinct bij jachthonden zo groot dat dit er niet uit te trainen is. Wij hebben een aantal jachthonden gehad die heel erg reageerden op 'tamme' konijnen, maar sommige die daar ook niks op uit deden. Moet er wel bij zeggen dat de konijnen rustig bleven zitten. Buiten daar in tegen, als een wild konijn of ander dier wegsprong kunnen ze behoorlijk sterk worden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:27

Ik heb al enkele jaren 2 Visla's in mijn uitlaatservice. Ze hebben inderdaad erg sterk jachtinstinct, zijn behoorlijk gevoelig van karakter ook, op het 'teutige'af. wel zeer vriendelijke honden! Eén van deze honden was bedoeld om hobbymatig mee te jagen, maar is al 2x gestopt met de cursus omdat hij té lastig te trainen was. Waaruit dus bij deze hond wel blijkt dat het jachtinstinct zelfs met de juiste training toch moeilijk in goede banen te leiden is soms.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:45

Wij hebben een vizla pup sinds 8 weken!
Ik kan niet anders zeggen, een heerlijk beest!
Ze willen wel super graag bij je zijn, dus het koste in het begin even moeite om hem van de bank te houden maar verder gaat alles prima!

Wel is hij nog niet helemaal zindelijk maar dat komt nog wel, hij is nog maar 15 weken dus dat besef komt nu pas en dat beginnen we al wel te merken!

Verder zeeeer actief! Dat betekend veel spelen en wandelen, en als hij te moe word gaat hij snel over z'n slaap heen en dan moet je hem echt even rustig maken voor hij in slaap valt!

Wij zijn er heel blij mee, we hebben geen plannen om te jagen met hem, maar gewoon puur voor de familie, en dan lekker veel wandelen en naar het strand

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:00

In mijn familiekring viszla, zijn geweldige honden, en met het goede jachtinstinct, is zon viszla heel gemakkelijk, die doet t goede werk allemaal zelf. Dat doet die bij mij in omgeving dus.

Een viszla met een klote jachtinstinct is niet te trainen, en zal t altijd slecht gaan, hoe meer druk je er op zet, hoe minder de viszla zn best doet, en het is een instinct wat er in zit en dat kan je niet veranderen.

De viszla die ik dus ken, gaat gewoon mee in de bossen en loopt veel los. En ja vliegt wel es achter wat wild aan, maar luistert goed, dus komt vlot weer terug als je roept.

Als je ouders goed met honden om kunnen gaan en het dier laten ontwikkelen hoe deze is, en consequent en stabiel opvoeden heb je met geen enkele hond problemen.

En goede viszla aankoop, is vaak met wachtlijst, bij goede fokkeR. Deze kan je niet binnen paar weken aankopen en indien wel zegt dat wel wat over de instelling van fokken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:09

Hier eigenaar van een 10 maanden oude Viszla :D

Afbeelding

Afbeelding

En wat een heerlijk hond!
Ik ben al fan van de Weimaraner maar de Vizsla is wat dat betreft toch wat makkelijker..
En ik heb een dame uit een echte jachtlijn, merk dus ook dat het jachtinstinct er inzit. Maar luistert heel fijn in het bos, ook als ze haar neus even achterna gehad.
Ik stem voor Viszla :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:13

Ik ken een paar mensen in mijn omgeving met en Viszla, die niet de ervaring van bovenstaande hebben. Zijn allemaal super fijne honden.
En tot nu is mijn dame ook echt super! Volgend jaar gaan we ook beginnen met de jachttraining.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:30

Ik heb een Vizsla als opvanghond gehad en ik hou wel van dat ras :j Ontzettend lief en aanhankelijk, maar inderdaad wel lastig soms met de jachtdrift. Nu was de opvanghond al wel 8 maanden, dus het duurde even voordat dat onder controle was. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als je een Vizsla vanaf pup af aan hebt, dat de jachtdrift wat makkelijker in te dimmen is.

Hoe dan ook is een Vizsla en fijn ras (die volgens onderzoek geen hondenlucht om zich heen heeft hangen! :)) ) die goed te trainen is, mits je weet waar je mee bezig bent en consequent blijft :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:13

Okee dankjulliewel. We krijgen er morgen 2 over de vloer en als het klikt en goedgaat gaan we na wekenlang keihard zoeken en bezoeken op de wachtlijst!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Ik ken er ook een paar. De ene luistert heel goed, de ander gaat achter de kippen en konijnen en alles wat beweegt aan.. Je moet net geluk hebben met een goed karakter. Kijk ook goed naar de ouders. Als die lekker relaxed en makkelijk zijn dan zijn de pups dat vaak ook.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:22

Dat gaan we ook zeker doen :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:27

Een hond is een afspiegeling van de baas...voor 95%.

Dus consequente stabiele opvoeding, das t belangrijkste!

dus leider zijn, en niet geleid worden als baas!

Afbeelding
Dit is de viszla in mijn familiekring. Top hond!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:04

Prachtige hond!! :))

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:08

Mijn tante heeft 1 en dat is zn grote schat <3 denk dat hij een schoot hondje is en wil graag lekker knuffelen en bij je liggen. Verder doet hij niks met de konijnen en kippen die in de tuin staan. T is gewoon een grote sul

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:12

Afbeelding

Dit ben ik met Lewis <3

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:20

Ik heb zeker ervaring, we hebben er namelijk 2 :) Hele fijne, zeer goed te trainen honden. Erg gevoelig en daar moet je wel rekening mee houden. Boos worden heeft geen enkele zin, je moet echt zachtaardig en vriendelijk met ze omgaan, maar dat krijg je dan ook 100% terug. Ze zijn super lief en gezellig, erg actief, heel voorzichtig en kunnen leren als de beste. Zijn soms wel wat angstig en verlegen, maar geen keffers of happers voor zover ik ze ken.

De jongste heb ik zelf getraind, reteslim! Je kan ze echt alles leren en nog snel ook. Je moet wel consequent blijven want ze snappen meteen als ze teveel ruimte krijgen. Maar het allerbelangrijkst, blijf aardig!

De jachtdrift valt wel mee, zolang goed getraind. Ga hiervoor naar een (puppy)jachtcursus via de jachtvereniging (zoek er even een op in jouw omgeving). Deze trainers hebben ervaring met jachthonden en het gaat er echt anders aan toe dan op normale puppytraining. Veel meer gericht op het onder controle krijgen van het jachtinstinct. Maar zit/af/blijf wordt zeker niet vergeten, maar gewoon geoefend in het bos met een dood konijn ernaast.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:29

je kan selecteren op fokker kwa jachtinstinct.

Sommige fokken daarop en sommige niet.

bij rasvereniging is t volgens mij verplicht om te fokken met hond die jachtproef heeft afgelegd.

Ik ken fokker waar je 2 jaar op wachtlijst staat voor viszla pup.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 08:30

ja wachtlijsten zijn lang ja. nu hebben we mazzel dat er een nest 23 oktober uitgerekend is en als de honden zich vanmiddag goed gedragen naar onze konijnen gaan we ervoor en komen we op de wachtlijst voor dit nest (hopelijk zijn er ook genoeg gezonde pups dan :-) )

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:43

Succes!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:51

Wij hebben ook een hele leuke lieve ADHD Vizsla teef ! :D
Ze is heel slim ,en geef je haar een vinger ,dan neemt ze een hele hand !

Zoals al eerder werd gezegd als je een bij de rasvereniging ggk nest wil fokken ,moet tenminste een van de ouderdieren bejaagd zijn. Eigenlijk vanzelfsprekend dus dat er jachtinstinct inzit . Ze zullen altijd ''speuren '' naar wild(geur)
Wij hebben ook besloten onze 2.5 jarige teef Alexia bij de volgende loopsheid te laten dekken .Nu nog een geschikte reu zoeken.
Echt spannend !

Afbeelding

Afbeelding

succes met je besluit !

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:13

Voordeel va rasvereniging is ook, hd en ed uitslagen en oogonderzoeken, jachttest en tentoonstellinguitslag.

Dan weet je wat ouders hebben, dan krijg je gen te.eurstellingen achteraf. Bij ongeteste honden, kan je verrassingen krijgen die niet hoeven.

En amaze, als je weetwat je wilt fokken is er wel keuze in reu materiaal.en dan heb ik t niet alleen over nederland. :-)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:33

Idd. we zijn nu een reu in België aan het overwegen.

ED en oogtest zijn bij de Vizsla trouwens niet verplicht.

Onze Alexia heeft op een tentoonstelling 2x U behaald en HD A. Geen belemmering om ermee te fokken dus! *D

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:30

veel plezier en succes gewenst dan :)