Voedster steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Voedster steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:28

Hey allemaal,

Ik heb een rex voedster van nu een maand of 7 samen met een gecastreerde ram van ongeveer dezelfde leeftijd. Omdat de ram al gecastreerd is had ik niet het plan om haar te steriliseren, maar ik heb laatst begrepen dat voedsters een behoorlijk grote kans lopen op baarmoederkanker op iets latere leeftijd als ze niet gesteriliseerd worden.
Omdat het toch wel een ingreep is was ik benieuwd naar de ervaringen en adviezen van bokkers. Als het daadwerkelijk zo is dat ze 70% kans heeft om kanker te krijgen dan laat ik haar met liefde helpen. Maar als dit in de praktijk nogal mee blijkt te vallen dan bespaar ik haar liever de stress en de ingreep.

Mizora

Re: Voedster steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:16

Mijn voedster wordt komende zomer ook gecastreerd (ram is al gedaan). Veel voedsters hebben op latere leeftijd last van bmo's, cystes en/of baarmoederkanker.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:17

Ik heb mijn voedster een tijdje terug ook laten steriliseren (of eigenlijk is het officieel castreren). Ook inderdaad voor het risico van kanker maar bij mij was het vooral omdat ze erg last had van haar hormonen en haar gecastreerde vent constant lastig viel. De operatie is bij mij erg goed gegaan en ze was er ook na 1 dagje al weer helemaal bovenop. En daarna geen last meer van dr hormonen dus voor mij echt de moeite waard geweest. Ik had inderdaad ook begrepen dat het risico op kanker erg hoog was maar hoe dat precies zit heb ik verder ook geen ervaring mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:14

Hier ook een voorstander van het castreren van de voedsters. Ik heb dat bij mijn voedster ook gedaan en die was zo ontzettend lekker rustig nadien! Geen last meer van hormonen en dat gaf enorm veel rust, ook naar haar vriendje toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:16

Jaren geleden een voedster gevonden die niet gecastreerd was. Uiteindelijk wel gedaan en het was maar goed ook, beestje had flink last van haar hormonen. bleef plukken en haar geholpen man lastig vallen, Baarmoeder zat al vol tumoren en dat was al naar haar blaas aan het uitzaaien. Waren er net op tijd bij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:18

Mijne heb ik in juli laten castreren. Ze had zoveel last van hormonen en daarmee wij en haar vriendje ook.
Het was zeker even stressen in het begin... onderkoeling, anderhalve dag niet willen eten, dwangvoeren... maar het was het waard. Toen ze eenmaal weer ging eten, kom ze weer naar buiten. En nu heeft ze nergens last meer van, ze is rustig en stabiel. Ze is weer zindelijk, ze sproeit niet meer en ze dekt Billy niet meer constant.

Kortom: ik raad het je aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:31

Ik zou het niet doen, ik heb al 30 jaar konijnen en nog nooit een gehad met kanker.
En ik heb erg veel voedsters gehad (heb gefokt met Blauwe Weners)

Risico is vast wel aanwezig denk ik,maar zou niet bij voorbaat al laten doen.
Dat ze ziek worden en wat anders krijgen is ook aanwezig :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:34

Die van ons is minstens tien jaar oud en niet gesteriliseerd. Zou cijfers moeten zien om te weten wat wijsheid is maar hier gaat het goed. Dat is natuurlijk maar één geval dus niet erg representatief. Zit met een wel gecastreerde ram (zit niet te wachten op baby's).

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:38

Absoluut castreren, helemaal als je niet fokt met voedsters. Konijnen tonen geen pijn en tegen de tijd dat ze het laten zien is de hele boel al uitgezaaid. Volgens de DA sterven er veel voedsters een pijnlijke dood, maar veel mensen herkennen de signalen niet (knarsen, slechter eten) en dan ligt een iets oudere voedster 'ineens' dood in het hok. Ik heb jaren geleden één van onze voedsters (ruim 8 jaar jong) laten inslapen omdat ze een 'knikkerzak' in de buik had zei de DA. ;(

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:56

De cijfers liegen er niet om, voedsters lopen idd een grote kans op baarmoederkanker en andere problemen. 70% is wel erg hoog, maar ik ken zat onderzoeken waar het boven de 50% zit.
Hier loopt alles dus gecastreerd rond. Ik heb nu nog een halfwilde intacte dame, maar zij mag dit voorjaar onder het mes. Die hormonen maken ze ook veel onrustiger, gecastreerd hebben ze daar geen last meer van. Meer stabiliteit, meer rust en geen kans meer op baarmoederkanker, ik weet wel wat ik het beste vind!

Zoek wel een konijnkundige dierenarts die werkt met gasnarcose. Het risico van zo'n operatie is lang niet zo groot als altijd gedacht is, zolang je maar wat kritischer bent over methodes en maatregelen. (Dus gasnarcose, warm houden etc)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:30

Bedankt voor de reacties, van enkelen schrik ik toch wel. Ik ga de DA straks even bellen, denk dat ik het toch maar laat doen. Toevallig heb ik pas gezien dat ze het rammetje aan het dekken was, nooit gekoppeld aan frustraties door hormonen... Hoe ik er nu in sta vind ik opereren toch wel de beste optie, ookal is het even een vervelende ingreep voor haar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:32

Ik heb alles boven de 2 kg laten steriliseren.
Bij een kleine dwerg heb ik het niet gedaan omdat dan de narcose risico's blijkbaar groter zijn maar die is dan ook op 5 jarige leeftijd aan uitgezaaide kanker (naar de longen) gestorven terwijl haar gesteriliseerde grotere zus inmiddels 7 is en nog fit.
De meeste voedsters raken heel gefrustreerd zonder sterilisatie, sommige zelfs agressief.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:12

Ik heb 2x een voedster pas wat later laten helpen. De huidige halwilde en een hangoor. Die hangoor heb ik toen laten opereren omdat ze om de haverklap zichzelf half kaal plukte en alles sloopte om maar steeds weer een nest te bouwen. Op die dagen moest haar vriendje ook uit de buurt blijven.
Ik zie het in mildere vorm bij mn halfwildje. Omdat ze moeilijk te hanteren is heb ik lang getwijfeld, want haar moeten dwangvoeren na een operatie gaat een ramp worden. Daarbij is het maar een ukkie van nauwelijks 2 kilo. Maar toch besloten het te doen, want ook bij haar merk ik de opspelende hormonen wel. Dan eet ze veel minder, is druk in de weer met nestmateriaal maar het meest vervelende is wel de irritatie naar haar vriendje toe. Ze zijn normaal echt dikke maatjes, maar die hormoondagen moet hij gewoon wegwezen. Erg sneu voor hem en steeds weer onrust in de tent.
Dit begon ze pas na een paar maanden samen te doen en het neemt steeds meer toe. Tot die tijd nooit iets gemerkt van hormonaal gedrag (had haar al enkele maanden voor de koppeling met haar huidige partner).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:53

Okee even contact met de DA gehad. Zij gaf ook aan dat t veel voedsters een hoop rust geeft qua hormonen en dat t ook preventief voor tumoren etc iets is wat zij wel aan zou raden.
Aanstaande dinsdag kan ik mevrouw langsbrengen voor de operatie.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Ik heb kortgeleden mijn ram laten castreren (dwerg) en dat vond ik toch best wel heftig. De wond bleef mooi rustig maar hij wilde niet eten en dat was toch wel even stressen. Mijn voedster is nu 4 maanden oud, die ga ik volgend voorjaar laten doen (ze zitten buiten), maar ik vind het toch wel heel spannend, het is toch een grotere operatie dan bij een ram. Ik had inderdaad ook begrepen dat het het best is om een voedster te laten steriliseren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:18

Het is inderdaad een grotere operatie dan bij een ram... mijn voedster heeft er behoorlijk veel last van gehad, maar dat was ook omdat ze een open verbinding tussen de blaas en de baarmoeder had, waardoor ze incontinent was (speling der natuur/inteelt). Een deel van de baarmoeder kon daardoor niet verwijderd worden, omdat dat verweven was met de blaas, maar hopelijk is het genoeg om geen kanker te krijgen in dat gebied.
Houd rekening met onderkoeling, dus zorg vantevoren al voor kruiken of andere verwarming, en haal zéker ook dwangvoer (vaak bij de dierenarts te krijgen) in huis. Zorg ook dat je pijnstillers meekrijgt, want juist vanwege de pijn willen ze zelf niet eten na de operatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 14:46

Dwangvoer heb ik altijd al liggen (critical care) dat van die kruiken is een goeie! Ik vind operaties als deze toch ook wel een dubbel gevoel geven... Je doet t voor haar omdat je oprecht denkt dat t het beste is, aan de andere kant sleur je haar toch door een zware buikoperatie :\
Hoop gewoon dat t goed gaat en mijn dametje goed en snel herstelt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:17

Je moet je vooral niet te druk maken. Mijn voedster heeft die avond na de operatie bij mij op schoot geslapen (absoluut geen schootkonijntje!). 's Nachts in een reismandje geslapen (steriel). De volgende ochtend moest ik een uurtje naar college. Ik had besloten haar nog maar wel in het reismandje te laten, voor de veiligheid. Het was een reismandje met een klepje zowel aan de voor- als aan de bovenkant. De bovenkant had ik wel dicht, maar niet vergrendeld. Ze was toch nog niet fit genoeg om eruit te klimmen. Kwam ik thuis, was konijn eruit geklommen en zat prinsheerlijk rond te huppelen in mijn kamer. Ze was niet zielig meer en weer net zo vrolijk als voorheen.
Dus wat haar betrof had ik alleen op de avond na de operatie wat dwangvoer nodig. Verder niks meer, behalve de pijnstilling die je meekrijgt.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:07

Bij mij viel het ook heel erg mee hoor, alleen de middag/avond na de operatie was ze wat sneu maar at wel zelf. Volgende dag heb ik haar gewoon weer bij haar vriendje buiten gezet en dat vond ze wel erg prettig toen ging ze echt weer normaal eten. Ik had wel pijnstilling voor de eerste dagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:23

Pas vooral op met een tweede konijn.
Die kunnen soms ineens heel onverwacht raar doen tegen een ziek konijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:49

Sizzle schreef:
Pas vooral op met een tweede konijn.
Die kunnen soms ineens heel onverwacht raar doen tegen een ziek konijn.

Klopt! Toch kan de (zichtbare) aanwezigheid van een soortgenoot een konijn net er iets makkelijker doorheen helpen, de tijd na de operatie.
Onze konijnen (net gekoppeld) konden elkaar door de tralies heen besnuffelen, als ze dat wilden.
Dat was leuk om te zien bij thuiskomst: de geholpen voedster kreeg een bezorgd neusje van het andere konijn: "Waar ben jìj nou geweest???" *snuffel* "Oh, laat maar, ik weet het al... zware dag gehad, zie ik..." :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:55

Die van mij vielen gewoon aan :+

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:58

Ik heb mijn Rex voedster deze zomer laten steriliseren, nog geen seconde spijt van gehad!
Terwijl ze bij 2 gecastreerde rammen woont

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:05

Sterkte dinsdag. En vergeet niet om een goede pijnstilling voor de eerste paar dagen te vragen! Dat wordt nog wel eens vergeten... Ze krijgen vaak wel een injectie met tolfedine, maar die is na een dag uitgewerkt. En juist die eerste dagen moeten ze blijven eten. Zodra het konijn wat stilletjes wordt, pijnstiller geven.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:06

Ik moest mijn voedster elke dag voor een week metacam geven, en best veel. Ze zei dat konijnen minder goed tegen pijn kunnen dan bv katten.