Welk roofdier doet dit ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Welk roofdier doet dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:17

Toen ze de ijzeren mestcontainer op kwamen halen trof ik daar een dood konijn onder aan. Vreemde was dat het bovenlijf compleet was opgegeten incl ribben en ingewanden behalve de maag, die lag er "netjes" bij. De ribben waren ook verdwenen, het leek alsof de ruggengraat als een sparerib was afgekluifd.
Er lag verder geen bloed en het was heel vers, geen vlieg te bekennen.

Ik heb een foto maar het lukt niet om deze in een link te zetten (misschien wil iemand dat doen ?)

Zou graag weten wat dit is geweest, heb namelijk ook kippen lopen!

Anoniem

Re: Welk roofdier doet dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:19

Ik zou denken vos, marterachtige...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:20

Foto uploaden op bijvoorbeeld tinypic.com en vervolgens niet tussen zetten. Ik heb geen flauw idee wat je tegen gekomen bent. Kippen zou ik in ieder geval de nachten even opsluiten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:37

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:46

Ziet er inderdaad heel vreemd uit! Toch ga ik voor vos, ze hebben zulke rare eetgewoontes. Wij hebben namelijk eens een lam aangetroffen waarvan de nek was opgegeten en via de billen was de gehele inhoud opgegeten. De huid van het lam zat er nog volledig omheen behalve een gat in de nek en de billen dus. Was ook érg vreemd..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:51

Dat ziet er inderdaad erg vreemd uit, zuigen marters niet het bloed van hun prooi eruit?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:53

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, maar ben je je niet rot geschrokken toen je m zo zag liggen? :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:54

Zo kwam ik ze ook met enige regelmaat in het bos tegen in mijn vorige woonplaats. Ik zou gokken op een vos.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:55

Alleen uitzuigen doen de kleine marters zoals wezel of hermelijn.
Grotere, zoals steenmarter of bunzing eten selectief.
Vos eet alles op, of begraaft de resten voor later, tenzij hij verstoord is.
Kies maar wat het beste past.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:57

Ik weet dat katten dit doen, twee zo een konijn uit de wei gehaald..was zelfs nog verder opgegeten...katten eten alles, komen ook nog voor de huid..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:00

Andere optie dat het dier al dood was en de opportunisten hun goddelijke gang zijn gegaan.

Zo komt het namelijk op mij over, dat het dier gewoon is gestorven en daarna is aangevreten.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:02

Ik denk dat het altijd verstandig is om de kippen 's nachts veilig op te bergen. Wij hebben zelfs een "chicken Guard". Die doet het luik van het kippenhok automatisch open en dicht. ( is af te stellen op licht/donker of timer).

Het wemelt hier van de marters, vossen en uit de kluiten gewassen katten. Het is toch niet leuk als je op een ochtend wakker wordt en de hele boel is uitgemoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:26

Onder een mestcontainer? Ik weet niet hoeveel ruimte daar is, maar dan lijkt me een kat of een vos minder waarschijnlijk. Wellicht een rat? Het zou een konijn kunnen zijn dat is overleden door een andere oorzaak en daarna is aangevreten door een rat.

Hier helaas ook ervaring met moordlustige katten. Die bijten eigenlijk vrijwel altijd als eerste het hoofd eraf en beginnen dan te eten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:07

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:56

Rex_Rolfo schreef:
Mist schreef:
volgens mij lukt het zo wel.

http://www.bokt.nl/img/6fuACz.jpg

Cool. Lijkt wel zo'n trofee uit Predator 2 8-)

zolang ze onder de mestcontainer zitten en niet onder mijn bed is het prima :D

Ik heb zelf 9 katten (allemaal opvangers) deze komen echter niet buiten behalve in de omheinde tuin. Ik heb heel mijn leven al meerdere katten, ook tegelijkertijd met konijnen (zelfs een keer 40 jongen vanwege een DA die niet up to date was met zijn biologie-lessen :') ) nog nooit meegemaakt dat een kat een konijn pakte, zullen wel uitzonderingen zijn.
Wel hadden we er een toen ik nog thuis woonde die roadkill van de weg af haalde.

Ik woon aan de rand van het bos dus een vos zou heel goed kunnen, maar zouden die niet eerst voor de kippen gaan ? konijn lijkt me moeilijker te vangen.

Nu ik die foto nog eens bekijk...is het geen haas ipv konijn ? die oren lijken me wel groot t.o.v. het kopje.

Onder de mestcontainer is overigens ongeveer 25-30cm ruimte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:45

Ik denk niet dat een vos in zo'n kleine ruimte gaat kruipen om daar een konijn op te eten. Daarbij: Wat de vossen pakken, nemen ze doorgaans allemaal altijd keurig mee. Vind je niks meer van terug.

Katten zijn niet van die nette, systematische eters. Die maken er meer een rommel van. Ik vind dit meer lijken op vraat van een rat of marterachtige.

Zie je keutels liggen op die plek? Kan ook een aanwijzing zijn....

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:19

De lammetjes nam de vos ook niet altijd mee. We hebben destijds de vos zelf ook gezien dus wij wisten zeker dat het een vos was. Andere kant van het erf liepen ook nog kippen maar daar waren geen slachtoffers gevallen :')
Nou moet ik wel zeggen, ene moment was een lammetje *Poef* verdwenen, andere keer lag er een half opgevreten ding. Dus het is maar net waar de vos zin in had...

Kan natuurlijk ook zijn dat de vos er aan begonnen is en daarna ratten/marters/ietsanderskleins aan zijn gaan vreten en die hem onder de container getrokken hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:21

ik zal morgen eens goed rond de container kijken voor uitwerpselen. Ik heb 1 kat die volgens mij alle ratten/muizen hier aardig weggevangen heeft. Legt ze altijd netje op de mat :D

Hoe meer ik er over nadenk is het toch een haas geweest, er was dan niet veel van over maar ik had moeite om hem op de schep te krijgen omdat hij zo lang was. Konijn past daar wel goed op

In de schuren die ik heb (waar ook de katten komen) heb ik natuurlijk plenty voer staan, kippenvoer, paarden en natuurlijk kattenvoer. Vind nooit keutels van ratten of muizen. Maar dit was buiten natuurlijk.

Ik heb nog nooit irl een vos gezien, ken er ook niets van maar de kippen gaan achter slot en grendel voortaan snachts ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:49

Zwerfkatten doen dit, ik heb er 3 lopen, schone opruiming hoor...zie ik hem weer tonnetje rond, die heeft een paar dagen geen honger meer :D

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:55

Tcm62 schreef:
Ik weet dat katten dit doen, twee zo een konijn uit de wei gehaald..was zelfs nog verder opgegeten...katten eten alles, komen ook nog voor de huid..

katten eten eerst de ingewanden op, omdat de ingewanden het rottingsproces versnellen.
dan had de maag er dus niet meer bij gelegen. hij is wel erg netjes afgekloven.
houd ook rekening met aas eters het kan dus zijn dat er meerdere dieren van dit konijntje hebben gesnoept

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:04

Nou weet ik niet, heb hem ook zien liggen met de darmen er uit...toen kwam mijn hond likkebaardend thuis en begon te kotsen...bleh kwam dus die stinkende zooi eruit...ik ga buiten zoeken en daar ligt dus een half opgegeten konijn waar dus wel de ingewanden los liggen....en halve ruggegaad helemaal kaalgegeten..

Nu weet ik dat de werfkatten bij mij jagen en wij een konijnenplaag hebben...

Heb dat vieze beest laten liggen en de volgende dag mij man gevraagd weg te halen, toen lag er alleen nog maar een kale ruggegraad....bleh...en dat schijnen de katten dus ook nog op te gaan eten....dus met huid en haar alles... :r

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:12

Kat van een vriendin van me eet ook zeker de magen niet op van alle dieren die ie vangt. Die liggen dan in de huiskamer en daar is ze al zo vaak over uitgegleden. :')

Ik ben al eerder zo'n konijn tegengekomen. Foto heb ik nog wel ergens. Was bij ons in de wijk en wij hebben zeker geen vossen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:15

O bah wat smerig.. :))

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:22

Onze katten eten ook hele konijnen op, nemen ze gezellig mee in de schuur waar ze ze netjes helemaal opeten. Er blijft echt helemaal NIETS van over, geen tanden, geen botten, geen vel, geen druppeltje bloed, helemaal niets.

Daarna liggen ze een paar dagen in het stro uit te buiken met een dikke uitpuilende pens :Y)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:24

Ja precies :Y) :D