Zieke(???) hamster, wat nu..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zieke(???) hamster, wat nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:05

Paar dagen geleden opende ik dit topic: [BB] 'Rusje' blijkt campbelli te zijn

Phoebe
Sinds vanochtend is mijn lieve Phoebe, Phoebe niet meer..
Hoe ze elke ochtend mij super enthousiast en actief gedag kwam zeggen door op haar etage te gaan zitten en doen, deed ze sinds vanochtend bijna niks meer.

Lieve pop is zo onwijs lusteloos, niet actief, heeel kalm.. Wat dus niks voor haar is. Heb dr niet meer zien eten en drinken maar ik was dan ook de gehele dag (12 - 19) op school. Fiebsje houdt continu haar oogjes samen geknepen, daarbij reageert ze nergens meer op, althans ze reageert heel lichtjes op een 'kus'geluidje. Ze heft haar hoofdje dan met veel moeite op, de oogjes blijven dicht.

Af en toe ligt ze ineens midden in haar kooi op het zaagsel in een bolletje, ze lijkt te slapen, maar wederom, ook dit doet ze nooit zomaar in het midden van haar hok.

Als ze stapjes zet is ze onwijs wankelig. Ik kon haar zonder moeite oppakken en madame bleef ontzettend stil zitten op mijn hand of schoot. Als ze al een stapje zette dan wankelde ze onwijs. Ze zat helemaal ineen gekropen op mijn hand en echt de tranen sprongen volledig in mijn ogen.

Ze voelt ook nog iets lichter dan normaal en naast dat ze wankelig loopt, loopt ze ook gewoon echt heel erg vreemd, ik kan het niet uitleggen.

Mila
Mila is in principe de ham van mijn vriend maar logeert hier voor onbepaalde tijd. Zij heeft plots een heel vreemd kaal plekje achter haar oortjes. De huid voelt bobbelig aan en erg ruw (?). Ze lijkt er geen last van te hebben en is in tegendeel tot Phoebe echt heel erg actief, eet en drinkt goed etc. Daarom baart dit mij enigszins minder zorgen.

Lieve bokkers, ik heb alles over voor mijn beestjes. Ik maak me momenteel het allermeeste zorgen om Phoebe. Vandaag had ik even een nieuwe zak voer gehaald (Harry Hamster, had hiervoor een andere zak, weet niet meer van welk merk en daarvoor ook gewoon Harry Hamster gehad (misschien dat dat onbekende voer de boosdoener voor mijn beide popjes zou kunnen zijn???)) ik heb het verhaal van Phoebe aan de verkoopster uitgelegd en die zei mij dat wanneer hamsters laten zien dat ze ziek zijn, je eigenlijk al te laat bent omdat ze dan al veel langer onder de leed zitten maar dit niet aantonen (iets met de zwakste schakel in het wild etc.) daarbij dacht mevrouw zelf dat een DA niks zou kunnen doen voor Phoebe..

Ik weet niet wat ik moet doen.. Heb dr extra veel hooi gegeven maar ze ligt in haar buis als een kleine bol.. Morgen wil ik de DA bellen voor advies.

Wat zou ze toch kunnen hebben, zou ze nog kunnen herstellen? Wat kan ik nu deze nacht voor haar doen?

Eske_B

Re: Zieke hamster, wat nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:07

Avonddierenarts bellen. Al is het alleen voor advies, ik denk dat je Phoebe in moet laten slapen :(:)

Anoniem

Re: Zieke(???) hamster, wat nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:09

Je kunt gewoon naar de dierenarts (wel het liefste eentje met verstand van kleine knaagdieren). Zelfs als er niets meer te redden valt, kan die in elk geval je diertje uit haar lijden verlossen, hoe naar dan ook. Sterkte!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:13

Persoonlijk zou ik niet te veel afgaan op wat dierenwinkelmedewerkers zeggen, tenzij je zeker weet dat ze echt verstand hebben van hamsters.

Hoe oud is Phoebe? Ik zou ook nog even de avond DA bellen voor de zekerheid.

En nog over die kale plekjes achter het oortje van Mila: Zie je dat ze er vaak aan krabt? Het zou namelijk een parasiet kunnen zijn. Voor de zekerheid kun je Stronghold kitten bij de DA kunnen halen en haar daarmee behandelen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:16

Klinkt als een virus wat eerder ook bij gerbils en hamsters richting de koudere maanden uitbrak. Een warmte kruikje om ze op temperatuur te houden helpt als het dit is. Je kan ook gewoon een drinkflesje met warm water vullen en in de bak leggen. Leg haar er dan ook even op. Let om dat het niet te heet is en niet lekt.

Kale plekjes dan denk ik aan een parasietje bij de ander.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:17

Ah wat erg :n Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je moet doen. Als er een dierenarts in de buurt is, zou ik zeker bellen! Sterkte..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:20

Niet gaan aanrommelen, maar DA bellen.
Eventueel alleen voor advies, en morgenochtend erheen mocht het nog niet beter zijn.

Sterkte..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:21

Hoe kan zo'n parasietje ineens op komen zetten bij Mila? Ze is niet in contact geweest met andere hamsters oid.

Desteny: Phoebe voelt enigszins wat kouder aan dan normaal.. Ik denk dat ik dat even ga proberen ja, een warmtekruikje.

Shetlover: Nee ze krabt er nauwelijks aan!

Phoebe is van mei 2015.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:23

Uit het hooi kan mijt en zelfs luis komen bijvoorbeeld, als je het niet van te voren 24 uur hebt ingevroren om dat te voorkomen.
Waarom bel je geen dierenarts btw, of ga je dat doen / heb je dat gedaan :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:25

_Dominique schreef:
Hoe kan zo'n parasietje ineens op komen zetten bij Mila? Ze is niet in contact geweest met andere hamsters oid.

Desteny: Phoebe voelt enigszins wat kouder aan dan normaal.. Ik denk dat ik dat even ga proberen ja, een warmtekruikje.

Shetlover: Nee ze krabt er nauwelijks aan!

Phoebe is van mei 2015.

In ieder geval voor de nacht een kruik als ze morgen ochtend helemaal niet is opgeknapt dan wel even de dierenarts bellen hoor.

De symptomen van dat virus zijn, koud, waggelen, oogjes dicht en het lijkt een beetje alsof ze in winterslaap gaan.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:25

Parasieten komen soms gewoon opzetten. Geen idee hoe of wat, daarvoor hoeven ze niet per se in aanraking te zijn gekomen met andere hamsters/dieren.

Heeft ze al weer gegeten/gedronken? Je kunt dan iets wat ze heel lekker vind aanbieden. Of als ze verzwakt is wat brinta met koffie- of kittenmelk aanmaken (lactosevrij iig) en dat aanbieden.
Oh dan is het nog geen ouderdom. Heb je de DA al gebeld voor advies?

Edit:
@ Desteny
Rusjes gaan niet in winterslaap, alleen in torpor en dan moet het behoorlijk koud zijn geloof ik.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:26

Ik zou bang zijn dat het iets groters is, zeker icm haar gedragsverandering.. Misschien voelde ze zich de afgelopen tijd al niet lekker of heeft ze pijn waardoor ze agressief werd.. Ik zou echt even de DA bellen maar ik ben bang dat het aflopende zaak is :'( Sneu! Ik vind wel dat je heel liefdevol over haar praat! Sterkte!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:27

Shetlover daarom zeg ik ook lijkt. :) Gerbils gaan ook niet in winterslaap.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:28

Oh oke op die manier. Klinkt alsnog wat vreemd, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:29

Ja wil ik wel, heel graag. Alleen ik ben bang dat ze zegt 'kom maar naar de praktijk'. Ik heb nu geen mogelijkheid om daarheen te komen namelijk.. Ik ben alleen thuis en heb geen vervoer tot mijn beschikking.

Shetlover: Heb ik niet vernomen, heb wel stukjes appel neergelegd voor dr.

Desteny: lijkt er idd op dat ze dat heeft dan, idd alsof ze in winterslaap gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:30

Je kunt altijd bellen en dan dat uitleggen, maar ook overleggen wat je kan doen als je echt niet daarheen kan komen! Ze kunnen je tenslotte niet dwingen te gaan als je echt niet kan, maar wie weet kunnen ze je helpen met wat je thuis kan doen!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:31

Bellen voor advies en je situatie uitleggen kan denk ik nooit kwaad. Ze moeten dat dan toch wel snappen als je zonder vervoer zit.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:35

gewoon bellen voor advies

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:35

Hopelijk is ze morgen wat opgeknapt! Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:59

Buurvrouw en tevens goede vriendin was dierenarts en haar gebeld wat te doen, zij adviseerde idd een kruikje aan en om morgen langs de DA te gaan.

Vannacht nog mijn wekkertje gezet om een nieuw warm kruikje te brengen voor haar. Om 7:15 op gestaan om te gaan douchen, toen leefde ze ook nog maar lag ze met een deel van dr lichaam in de buis. Ik kom terug boven en ze zit volledig in de buis, maar helaas het mocht niet baten en mijn lieve meisje is overleden..

Ik ben er echt helemaal kapot van en voel me schuldig dat ik niet eerder dingen heb ondernomen..

;(

Bedankt voor al jullie adviezen en steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:16

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:24

Oh jeetje.... Kun je haar hartje ook niet meer voelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:27

Ik weet het niet, misschien is die wel heeel erg laag..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:28

Ik zou naar de dierenarts gaan als ik jou was, om echt vast te stellen dat ze is overleden..... Heb je geen buren die je kunnen brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:29

DA is momenteel dicht, gaat om 9u open en ouders zijn inmiddels wel thuis.

edit; dus ik ga om 9u bellen