Pup jankt overdag veel, alles al geprobeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Pup jankt overdag veel, alles al geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:28

Hallo bokkers,
Ik hoop dat jullie de tip hebben om dit probleem op de lossen.
We hebben sinds 5 weken een pup. Schat van een beest. Ik ben de eerst 3 weken vrij geweest toen we haar kregen.
Ik zit alleen met het volgende probleem. Ze jankt de boel bij elkaar in de bench.
We hebben van de voren bench training gedaan, ze gaat ook regelmatig als we thuis zijn zelf in de bench om een kluifje te eten, of even te liggen. Ook als de bench dan dicht gaat en we zijn thuis gaat dit prima.
Maar wanneer we (een uurtje bijvoorbeeld) weg gaan zet ze de boel op zijn kop. Jankt de boel bij elkaar. Wanneer we vertrekken is ze stil en gaat ze slapen maar als ze wakker word begint het.
Wat hebben wij al geprobeerd/doen we al:
- Kong gevuld met lekkers
- Voerballetje met lekkers
- Speeltje in de bench
- Vest in de bench wat naar ons ruikt
- Nestspeeltje in de bench
-Bench donker gemaakt dmv dekens
- Radio aan

De bench is niet te groot voor haar maat. Ook al overlegd met de hondenschool en die geeft aan dat ze er doorheen moet.
Wie heeft tips of aanvullingen?

Groetjes Ash

dancertje

Re: Pup jankt overdag veel, alles al geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:36

Heb je het alleen zijn opgebouwd?
dus eerst 5 min en dan ook echt het huis uit en niet bijvoorbeeld naar boven dat weten ze

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:37

Hebben jullie het wel opgebouwd? Of hebben jullie de pup zomaar een uur alleen gelaten in een dichte bench?

3 weken thuis gebleven is hartstikke goed, maar als je daarna de pup opeens alleen laat heeft het geen toegevoegde waarde gehad natuurlijk.

Opbouwen doe je met minuten in het begin, niet met uren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:41

Waarom moet een hond in een bench als je weg gaat? Zou jij opgesloten willen zijn voor langere tijd?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:43

Ben het met de rest eens. Voor nu gewoon weer opnieuw beginnen. Dus pup in de bench paar min weg pup weer uit de bench en dan langzaam op bouwen.

het is inderdaad voor een hond niet fijn om op gesloten te zitten. Ze slapen graag op verschillende plekken. Klein slaapje even rond hobbelen weer ergens anders slaapje enzo

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:47

ik denk dat zoiets ergens ook een stukje normaal is.

pup komt uit een nest,altijd vriendjes,daarna ben jij thuis geweest,dus ook altijd gezelschap en nu komt hij plots uren alleen te zitten....

zelf ben ik ook geen fan van een bench,maar das persoonlijk.

hier ook een pup sinds 5 weken,maar we hebben nog 2 andere honden,dus beestje zit nooit alleen,dus ook geen probleem,maar ik merk wel dat hij ook jankt als hij het even moeilijk heeft,en dan vraagt hij gewoon wat ondersteuning en is het terug ok.

je pup zal echt janken uit angst,onzekerheid,eenzaamheid,....aan jij om daar iets mee te gaan doen.....

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:17

Maak je 'm ook een beetje moe voor hij de bench in gaat? Niet extreem uitputten maar wat hersenwerken en een lekker wandelingetje.

Josien: een bench geeft niet het gevoel dat ze overal heen kunnen en dus niet weten wat ze met alle ruimte aan moeten en dan in paniek kunnen raken.

Ik vond het voor mijn hond ook niet leuk, de bench. Maar hoe meer
ik gaf hoe meer ze ging huilen. Nu moest ze laatst in de bench op het werk en toen vond ik het zielig voor der omdat ze geen bench meer gewend is, wat doet mevrouw: Ik had de bench neergezet en een extra stuk afgezet zodat ze ook uit de bench kon. En ze is de bench dus niet uitgekomen en keeuurrig gedragen. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:24

Ik zou het inderdaad opbouwen.

Onze pup van 9 maand zit ook in de bench als ik weg ga of als wij gaan slapen. Vind hij echt niet erg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:27

Kan ze niet in de gang oid dat je daar alles weg haalt waar ze op kan kauwen? Ik vind een bench niet een heel fijn iets.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:43

Ik heb nooit een bench gebruikt en geen problemen mee gehad, een hond opgesloten in een kooi daar hou ik niet van.
Maar ik snap best dat andere mensen wel een bench willen gebruiken, hoor. :)
Het is alleen heel belangrijk om het goed aan te leren, een huilende hond in een dichte bench dat is niet goed.
Jouw hondenschool zegt: ze moet er even doorheen.
Waar moet ze doorheen en waarom?
Door haar angst/paniek/verlatenheid totdat ze zich uiteindelijk maar overgeeft en zich erbij neerlegt dat ze in een kooi moet verblijven?
Dat is niet de goede manier, als je de bench wilt blijven gebruiken moet ze zich er wel prettig in voelen.

Jouw pup is nog erg jong, die kan nog helemaal niet zo makkelijk alleen zijn.
Nooit zomaar een uur in de bench doen en dan weggaan, wat je ermee bereikt is dat je een hond maakt met verlatingsangst.

Ik weet niet of je hond een groot of klein ras is?
Als het geen al te grote hond is, kun je een misschien een puppyren proberen.
Iets meer ruimte en wat vrijer voor je hond.
Wij hebben een bijkeuken waar de grote hond blijft als hij even alleen moet zijn, de kleine hond blijft in de woonkamer.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:51

Wij hebben misschien makkelijke honden gehad (Labrador en Jack russel) maar ik heb het altijd op dezelfde manier aangeleerd.

Pup komt voor het eerst thuis dan zet ik haar direct in de bench (met het deurtje nog open) en krijgt ze een koekje. Vervolgens als wij gaan eten gaat de pup in haar bench met een koekje en knuffel en gaat de deur dicht voor misschien (20-30 min) en negeer ik iedere vorm van gepiep of gejammer. Als ik boven ben, pup in de bench met voertje en knuffel en ik blijf +/- 10 min boven.
Na de laatste wandeling in de avond nog even wat drinken en dan weer met een koekje en knuffel in de bench. De eerste nacht misschien af en toe een piepje maar eigenlijk verder geen probleem.
Nu de Jack 1 jaar is blijft ze overdag gewoon los lopen in huis en s avonds na de laatste wandeling sprint ze zelf al naar haar bench.

Ik zou het gewoon langzaam aan opbouwen. Een hond is nooit te oud of jong om iets te leren. Geduld en regelmatig zijn erg belangrijk.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:35

dancertje schreef:
Heb je het alleen zijn opgebouwd?
dus eerst 5 min en dan ook echt het huis uit en niet bijvoorbeeld naar boven dat weten ze

Ja opgebouwd met 5 minuten, 7 minuten, 10 minuten enzovoort. Dan bleef ze ook braaf. Een week lang is het alleen blijven ook goed gegaan, echter daarna is het begonnen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:38

josien_m_ schreef:
Waarom moet een hond in een bench als je weg gaat? Zou jij opgesloten willen zijn voor langere tijd?

Ivm zindelijkheid en slopen, aangezien ze jong is. Ieder heeft daar zo zijn ideeen bij. En wij doen het op deze manier.

Seni schreef:
Maak je 'm ook een beetje moe voor hij de bench in gaat? Niet extreem uitputten maar wat hersenwerken en een lekker wandelingetje.

Josien: een bench geeft niet het gevoel dat ze overal heen kunnen en dus niet weten wat ze met alle ruimte aan moeten en dan in paniek kunnen raken.

Ik vond het voor mijn hond ook niet leuk, de bench. Maar hoe meer
ik gaf hoe meer ze ging huilen. Nu moest ze laatst in de bench op het werk en toen vond ik het zielig voor der omdat ze geen bench meer gewend is, wat doet mevrouw: Ik had de bench neergezet en een extra stuk afgezet zodat ze ook uit de bench kon. En ze is de bench dus niet uitgekomen en keeuurrig gedragen. :)

Ja ze gaan extra met haar wandelen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:42

Kwestie van negeren en blijven volhouden....

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:47

_Alarm_wlkp schreef:

Negeer jij je kinderen ook als ze om aandacht vragen, bang zijn, onzeker zijn enzo?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:51

te veel aandacht aan geven. Op een gegeven moment krijgen de geen respons op het gejank en kappen ze er mee. Als he thuis komt en ze is stil gewoon mega blij de pup er uit halen en belonen!
En ja, waarom in een bench is ieder zijn keuze natuurlijk. Of het zielig is, dat ligt er aan hoe je er mee omgaat.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:52

maj0 schreef:
_Alarm_wlkp schreef:

Negeer jij je kinderen ook als ze om aandacht vragen, bang zijn, onzeker zijn enzo?

Wat een vergelijking. Denk ook dat het een stukje consequent zijn is. Als je blijft soebatten word het lastiger

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:00

:roll: Altijd dat 'zielig' verhaal als een hond in een bench zit. Die van ons is echt niet zielig. De bench is haar huis en ze gaat er zonder problemen in. Het is pas zielig als de bench veel te klein is of de hond er 23 van de 24 uur in zit. Er zijn natuurlijk altijd de uitzonderingen die er niet tegen kunnen. Verder echt geen probleem hoor een bench.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:00

Vooral niet heel veel gaan praten tegen je hond voordat je weggaat. Zo van, wel lief zijn he, baasje komt straks terug en dan nog vanalles zeggen tot je de deur dicht doet. Daardoor weet je pup heel zeker dat het erg is dat je weggaat.

Pup in de bench, deurtje dicht en gewoon rustig weggaan. Wel opbouwen natuurlijk. Begin met heel even echt weg gaan en dan steeds langer.
ook als je terug komt niet meteen enthousiast of zielig tegen hem gaan praten. Als hij dan jankt en gek doet, dat negeren tot hij rustig(er) is en dat gedrag belonen. Zo leer je hem dat rustig gedrag beloont wordt en ongewenst gedrag genegeerd.

vaak heb je dit gedrag onbewust aangeleerd door de manier waarop je weg gaat en hoe je dan praat of doet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:02

dingogirl schreef:
Vooral niet heel veel gaan praten tegen je hond voordat je weggaat. Zo van, wel lief zijn he, baasje komt straks terug en dan nog vanalles zeggen tot je de deur dicht doet. Daardoor weet je pup heel zeker dat het erg is dat je weggaat.

Pup in de bench, deurtje dicht en gewoon rustig weggaan. Wel opbouwen natuurlijk. Begin met heel even echt weg gaan en dan steeds langer.
ook als je terug komt niet meteen enthousiast of zielig tegen hem gaan praten. Als hij dan jankt en gek doet, dat negeren tot hij rustig(er) is en dat gedrag belonen. Zo leer je hem dat rustig gedrag beloont wordt en ongewenst gedrag genegeerd.

vaak heb je dit gedrag onbewust aangeleerd door de manier waarop je weg gaat en hoe je dan praat of doet.

:j Helemaal mee eens!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:05

Op het begin maak je de bench natuurlijk klein zodat ze haar plekje niet zal bevuilen maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het een veilig plekje zal worden.

Het is ook een stukje veiligheid he. Zou sneu zijn als ze alleen op onderzoek uit gaat en zich bezeerd thuis, of het huis vol plast of poept. Dat zal ze in haar bench niet snel doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:09

dingogirl schreef:

dit dus en dus gewoon van voren af aan opnieuw weer trainen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:15

dingogirl schreef:

Totaal niet mee eens :+

Mijn hond krijgt voordat ik vertrek te horen hoe zijn dag er uit gaat zien. Meneer is dan ook altijd rustig en gaat slapen, spelen etc. Als ik zonder iets te zeggen de deur dicht doe denkt meneer dat ik hem vergeten ben en krijst hij de boel bij elkaar. Zakje vuil weggooien kondig ik dus ook aan en dan is er niks aan de hand maar zomaar vertrekken zonder 1 woord vindt hij vreselijk. Mijn moeders hond is trouwens exact hetzelfde. :)

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:17

Als je terug gaat naar de 'echte' natuur van een hond en de daaruit voortvloeiende natuurlijke behoeften, dan is een bench een oneerlijke oplossing. Jij besluit een hond te nemen, maar wil geen gesloop en plasjes overal: begrijpelijk, maar dan maar de hond opsluiten ten behoeve van je eigen plezier. Net zo sneu als paarden die hele dagen op stal staan. Allemaal voor ons eigen pleziertje.

Maar goed, ontopic, want iedereen doet het uiteraard op zijn eigen manier en heeft eigen gedachten hierover: wellicht logisch dat ze jankt als ze opgesloten zit in een kooitje en nergens heen kan. Om hoeveel uur gaat het? Als je toch per se gebruik wilt maken van een bench, dan zul je meer training moeten doen. Je geeft aan dat het de eerste week goed ging en nu niet meer.... Ik denk dat het allemaal iets te snel gaat en je even back to basic zal moeten gaan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:25

Enige wat ik zie is dingen die je geprobeerd heb tijdens dat je weg bent. Maar wat doe je vóór je weg gaat ?

Wandel je uitgebreid (eventueel een uur) met haar ? Zodat ze moe en tevreden is als je weg gaat ?