zwanger. waakse hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

zwanger. waakse hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:43

Bokkers.

Graag jullie tips/trics/ervaring.

Sinds enkele maanden hebben wij een 'nood' hond opgevangen van toen 1.5 jaar. Deze hond is mishandeld. En van 8/6in een te kleine bench opgesloten en even een plas en meteen weer naar binnen. En afstoten. Geen sociale interacties met de baasjes.
Het gaat om een nu inmiddels 2jr witte herder X ? Die niet hanteerbaar zou zijn.

Eenmaal thuis is het een wereld hond. Staat inmiddels goed onder appel. Sociaal naar mens en dier noem maar op. Ook buiten naar voorbij komende mensen is er niks aan de hand. Kan buiten ook goed los.

Nu ben ik 14w zwanger en sinds een week of 6 is onze hond socialer en 'knuffeliger' naar mij dan normaal. Zo stalkd ie mij tijdens mijn overgeven, neus tegen mijn baarmoeder en heel hard in snuiven, kop op mijn buik en mijn buik likken.
. Hij gaat braaf naast mij zitten tot vriendlief er is. Kruipt stiekem op schoot of in bed als ik op de slaap.

Vanmiddag liet ik de hond alleen uit zoals wel vaker. In een losloop gebied waar eigenlijk weinig mensen komen.
Ik ben iemand die er niet van houd om kilometers voor of achter een loslopende hond aan te banjeren. Dus houd ik mijn hond nou lettend in de gaten.

De hond deed even een plasje en ik keek achter mij of er niemand aan kwam lopen en toen dit niet zo was deed ik mijn jas dicht.
Opeens hoor ik de hond verdedigend blaffen, kraag omhoog, lip opgetrokken. Maar eerder dominant dan agressief.
(Dan nog is dit geen gewenst gedrag en is dit direct gecorrigeerd). Ik riep de hond bij me en hij luisterde direct. Er kwam namelijk een joggende vrouw aan achter mij. Gelukkig bleef de hond op een meter of 2 van haar vandaan toen dit gebeurden en reageerde de vrouw rustig. Zo heb ik het haar even uitgelegd en mijn excus geboden.

Mevrouw vertelde dat het zou kunnen komen omdat ik in verwachting ben. Als ik namelijk met mijn vriend ben doet de hond dit niet. En hij luisterd over het algemeen beter naar mij dan hem.

Iemand hier ervaring mee?

Edit: even vergeten te melden. Het gaat om een gecastreerde reu.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 29-09-15 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Re: zwanger. waakse hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:48

Ja, wel beetje. Ze merken dat er iets in en met je verandert als je zwanger ent. En zo worden ze dus ook beschermender. Dat zal dan ook de extra knuffeligheid en waakzaamheid verklaren.

Succes ermee :-)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:56

Ja hadden onze honden ook heel herkenbaar.. ook in huis veel waakser als er "vreemden "komen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:57

Gefeliciteerd!
Ja een dier merkt dat!
Onze kat was heel waakzaam en lag steeds op mijn zwangere buik. Nu is ze lang niet meer zo 'plakkering' haha!

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:12

Mijn kat was zelfs tijdens de bevalling niet weg te slaan, dus je hond zal idd reageren op je hormonen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:13

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:14

hypos schreef:
Mijn kat was zelfs tijdens de bevalling niet weg te slaan, dus je hond zal idd reageren op je hormonen.

Ja ik dacht misschien kunnen we zo ervaringen horen hihi.

Heel erg bedankt iedereen.

Ik wil dus mede om medische reden maar ook om deze reden mbt de hond niet thuis bevallen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:16

Mijn moeder en vader hadden een hond en toen mijn zus werd geboren werd hij agressief van de verdediging.
Het is vaak zo dat honden het doen, maar ik denk dat je het op afstand moet houden omdat de hond ook zelfs het kind kan beschermen door je als moeder te bijten, dat is waarom de hond van paps en mams weg is gegaan. :?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:16

benangelique schreef:

Dankjewel, toen ik op Verzenden drukte viel mijn telefoon uit. Ik ging er dus van uit dat hij er niet op stond. Hij is verwijderd. Dankjewel

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:18

xniieeenke schreef:
Mijn moeder en vader hadden een hond en toen mijn zus werd geboren werd hij agressief van de verdediging.
Het is vaak zo dat honden het doen, maar ik denk dat je het op afstand moet houden omdat de hond ook zelfs het kind kan beschermen door je als moeder te bijten, dat is waarom de hond van paps en mams weg is gegaan. :?

Als het eenmaal geboren is ben ik bekend met 'honden laten wennen aan baby en de verzorgers ervan' maar nu ik voor t eerst zelf zwanger ben is dit proces nieuw.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:18

1 van onze katten zit ook aan mij vast geplakt vanaf het moment dat ik zwanger was. Wilde vooral op mijn buik of borst liggen, wat nou net niet lekker is voor mij. Na een tijdje neemt hij genoegen met een plekje naast me, maar wel tegen mij aan. Sta ik op? Vaak laat hij dan luidkeels horen dat ik snel terug moet komen.

Hoe het met de waakzaamheid zit en hoe dat evt op te lossen kan ik je helaas geen tips geven. Behalve houd haar extra in de gaten met evt loslopen. Maar dat lijkt me dat je dat zelf ook wel bedacht had haha

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:19

Musiess schreef:
xniieeenke schreef:

Als het eenmaal geboren is ben ik bekend met 'honden laten wennen aan baby en de verzorgers ervan' maar nu ik voor t eerst zelf zwanger ben is dit proces nieuw.

Oh fijn :D
Heb geen ervaring (gelukkig maar ik ben 13 :') ) maar succes met je vastplakkende hond haha :o

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:26

Dit is normaal gedrag in eigenlijk heel de dierenwereld. Het is normaal in een roedel/kudde etc om de zwangere te beschermen, je bent immers kwetsbaar en zorgt voor het voort bestaan. En geloof het of niet, jij bent onderdeel van de roedel :+
Dat in de buik duwen is heel bekend, ze ruiken verandering. Zo zijn er ook verhalen van honden die kanker hebben 'opgespoord' door veelvoudig op eenzelfde vreemde plek te drukken. Ze ruiken dat er iets anders aan je is.
Paarden hadden het ook met een kennis, (op 1 na) deden alle paarden extreem voorzichtig met de buik en bleven ze op veilige afstand. Nu ook met de kids, ze verroeren geen vin als ze te dicht bij staan.
Bij mijn geboorte hadden we een kat en die werd ondergedompeld tot waak kat, dit was dan wel na de bevalling, maar (vooral mannen) als er iemand langs liep die hij niet vertrouwde, dan hing hij erin.
Vaak is het zo dat als je bevalling er aan komt dat de dieren heel rusteloos zijn en eigenlijk niet weten wat ze er mee aanmoeten.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:32

Haha en het is nu al soms zo'n ijsbeer.. op en neer lopend omdat er iets anders is dan anders. Haha.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:53

Haha die kat van ons wat ook niet weg te slaan bij mij toen ik zwanger was. :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:58

Haha ja natuurlijk heeft je hond door dat je zwanger bent.
Je hond 'leest' je gedrag en ruikt hoe je je voelt, die wist ws eerder dat je zwanger was dan dat jij dat zelf wist.
Maar is dit een hond die moet blijven of een die tijdelijk is?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:31

Kat van een dinnetje van me sliep "ineens" bij haar 's nachts, naast/onder haar bed. Deed ie anders nooit. Ze bleek zwanger :) Dieren hebben meer door dan je zelf weet :) Hoe je het op kunt lossen? Geen idee. Maar in ieder geval van harte gefeliciteerd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:48

Wil ts het oplossen? Ik lees vooral de vraag of het door de zwangerschap kan komen, niet zozeer dat ze er een probleem mee heeft. Hoe je ermee omgaat ligt dan weer aan of de hond blijft of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:53

mijn honden wisten het ook, lief hé :)

vestig er wel niet te veel je aandacht op, hij moet nu al leren 'normaal' blijven

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:02

Honden wisten het hier eerder dan ikzelf. Zaten ook letterlijk aan me vast geplakt.

Eenmaal weer thuis zonder kind was dit ook meteen over.
Kind kwam een aantal weken later. Ze mochten even snuffelen maar zorg nu dat ze niet in de buurt van de baby komen enkel als ik de rust heb om ze even te laten snuffelen.
Zijn sinds de komst van de baby wel waakser geworden als het gaat om visite die binnen komt.
Maar heb ze beide nog nooit agressief gezien..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:02

anneliesdj schreef:
Haha ja natuurlijk heeft je hond door dat je zwanger bent.
Je hond 'leest' je gedrag en ruikt hoe je je voelt, die wist ws eerder dat je zwanger was dan dat jij dat zelf wist.
Maar is dit een hond die moet blijven of een die tijdelijk is?

Deze mag blijven. Ben helemaal in love. De bordeaux teef die we ook weg gehaald hebben is inmiddels herplaatst naar iemand met paarden. Lekker op t eef scharrelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:29

Dan zou het voor mij toch minder een probleem zijn, je wilt toch juist dat je hond wat alerter is en beschermend. Zolang hij goed luistert en stopt als jij dat zegt én het blijft bij blaffen en gaat niet verder, zou ik er niet zo'n probleem van maken.
Alleen zou ik dan wel opletten dat hij niet teveel gaat claimen, dus niet erg dichtbij blijft lopen, continu tegen je aan gaat staan enz, want dat leid tot erger. En laat hem regelmatig 'ervaren' dat als jij zegt dat het goed is hij naar achter moet gaan en de ander ruimte moet geven. Dus ga zo af en toe eens een gesprekje aan met iemand en laat ze dichterbij komen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 10:51

anneliesdj schreef:
Dan zou het voor mij toch minder een probleem zijn, je wilt toch juist dat je hond wat alerter is en beschermend. Zolang hij goed luistert en stopt als jij dat zegt én het blijft bij blaffen en gaat niet verder, zou ik er niet zo'n probleem van maken.
Alleen zou ik dan wel opletten dat hij niet teveel gaat claimen, dus niet erg dichtbij blijft lopen, continu tegen je aan gaat staan enz, want dat leid tot erger. En laat hem regelmatig 'ervaren' dat als jij zegt dat het goed is hij naar achter moet gaan en de ander ruimte moet geven. Dus ga zo af en toe eens een gesprekje aan met iemand en laat ze dichterbij komen.

Vanmorgen ruim 1.5u met hem in het park gelopen. Hij deed het prima. Ging spelen waar mocht. En als ik tijdens het spelen met iemand stond te kletsen kwam hij even kijken en ging weer verder. Bezitterig is hij gelukkig 'nog' niet.

Ps, wel kwam er een groepje honden aanrennen (schijnbaar een roedel van 1 eigenaar) die direct mijn kant op kwam. Fie hield hij wel even op afstand en ging daarna lekker met zn bal het water in.. wat je lekker vind brr.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:00

Toen mijn moeder zwanger was van mij, hadden ze ook een hond die heel beschermend was. Toen ik eenmaal geboren was, was die hond ontzettend beschermend naar mij toe voor onbekende mensen. Ook als ik lag te huilen ging de hond blaffen. Dus ze voelen het wel degelijk aan.

Ik merk het hier ook aan mijn katten, zijn veel liever en aanhaleriger dan voorheen. Vind t ook geen probleem eigenlijk, lekker kroelen nu haha! Nu 31 weken..

Edit; typo

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:05

Yep kan je de hand schudde hier ook waakzaam maar wel luisteren en ben nu 13,5 week