Hamsters en andere knaagdieren, spullen verzameltopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Hamsters en andere knaagdieren, spullen verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:42

Hoi bokkers,
Wist echt geen betere naam, excuses :')

Ik hou al zo'n zes jaar hamsters en mijn kennis is nu toch wel erg hoog. Op het moment heb ik een Syr, langhaar albino, en ik ben dol op zijn klimtoestellen en speeltjes.
Binnenkort komt er een jonge gup bij welke in het hok van mijn Syr nu komt, omdat de Syr in deze kooi gataat verhuizen naar de grote, toekomstige, kooi die ik ga bouwen!

Afbeelding

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar de spulletjes en speeltjes van mensen, dus wilde graag dit topic openen.

Zelf ga ik binnenkort een flying saucer bestellen met de juiste maat, die ik nu heb is te klein, en wil met de nieuwe kooi een silent spinner, want dat hok is hoger.

Wat raden jullie aan, en wat absoluut niet?
Foto's mogen natuurlijk, juist leuk!

Brand los!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:32

Jeejj, leuk topic. Ik koop heel graag spulletjes voor mijn russische dwerghamster Mort. Heb al teveel spullen :j

Wat ik absoluut afraad is hamsterwol/watten of hoe het dan ook tegenwoordig heet. Zelfs als er op de verpakking staat dat het eetbaar is zou ik het nog niet kopen.
Wat ik ook afraad is een hamsterbal, daar zijn de meningen over verdeeld maar ik raad het gewoon af.
En een te kleine kooi is natuurlijk ook geen aanrader.

De leukste aanwinsten vind ik vaak bij de spullen die niet specifiek voor hamsters zijn. Op de rommelmarkt een heel leuk huisje gevonden waar eigenlijk een kaarsje in hoort en vandaag in de intratuin ook een leuk potje gezien voor een waxinelichtje.
Wat heb ik verder nog voor spulletjes? Bungalowachtig huisje, kokosnoot, tunnels, flying saucer, bakje chinchilla zand, hangtentje, hangmatjes. En een simpel theedoosje, haha. Mort vind alles leuk. Hij zit overal in en gebruikt alles. Droomhammie, haha.

AlwaysH

Re: Hamsters en andere knaagdieren, spullen verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:33

@xxShet, leuk!
Mijne denkt er zo ongeveer hetzelfde over:)

wat voor hangmatjes heb je dan?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:35

Gewoon zelf een lapje leuke stof van 20cm bij 20cm uitknippen. De kooi is namelijk iets van 60 cm hoog en nu Mort richting de 2 jaar gaat wil ik graag de kooi wat beter tegen vallen beveiligen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:14

Ik raad de grote Silent Spinner af ( maat large dus). Ik heb hem ook gekocht voor mijn syr maar hij loopt te zwaar. Het kleindier rad van Zooplus vind ik fijner en is ook niet zo log en breed als de Silent Spinner.
Ik heb ook een Silent Spinner medium gehad voor mijn rusje, die vond ik wel fijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 05:40

Mijn kooi is niet hoog genoeg voor een rad:P
Door de dikke laag past er geen radje meer in, de toekomstige kooi wordt 50 cm hoog:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:33

Naar aanleiding van mijn topic [BB] 'Rusje' blijkt campbelli te zijn ben ik blij met dit topic!

Ik wil voor mijn ham een grotere kooi kopen, heb een hele mooie hoge kooi gezien met meerdere plateautjes.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:40

Aah ik volg! Jammer genoeg is mijn hamster vorige week net overleden, het was een zwartbonte syr. Maar binnenkort komt er weer een rus. Ik heb nu 3 hamsters gehad waarvan 2 russen en een syr, en ik merk toch dat ik de russen leuker vind. :)
Ik heb voor mijn hamsters 2 kooien die in verbinding staan met buizen. Ik maak binnenkort wel even een foto.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:28

Maar een hamster heeft echt wel een rad of een flying saucer nodig!
Heb je dan ook geen flying saucer?
En anders moet je een gedeelte van je bodembedekking weghalen of een dun laagje en daar het rad zetten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:36

Wat een leuk idee voor een topic!

Ik heb geen hamsters maar wel een stuk of 20 kleurmuizen, nu met 3 nesten. Ik fok ze als hobby en ben altijd op zoek naar leuke huisjes of klimmogelijkheden. Favoriete bezigheid is dan ook te zoeken bij kringloopwinkels of op rommelmarkten naar leuke spulletjes voor in de kooi die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
-Hangmanden van ijzerdraad waar je planten in kunt hangen, die maken op de kop een geweldige klimkoepel!
-CD-rekjes bestaande uit alleen ijzerdraad, ook een prachtig klimtoestel en ik kan er zelfs mijn houten trappetjes aan verbinden
-Ouderwetse stenen lampekap met meerdere openingen er in, is een prachtig holletje van waaruit ze alles in de gaten kunnen houden :-)

En als nestmateriaal gebruik ik wc-papier en niet van die troep uit de dierenwinkel. Is me te duur en kan gevaarlijk zijn.
Kan verder even geen voorbeelden bedenken maar heb al hel veel spullies voor een prikkie weten te scoren op die manier!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:55

cynthiar schreef:
Maar een hamster heeft echt wel een rad of een flying saucer nodig!
Heb je dan ook geen flying saucer?
En anders moet je een gedeelte van je bodembedekking weghalen of een dun laagje en daar het rad zetten.

Hij heeft een flying saucer, waar hij prima op past, hij gebruikt hem alleen niet zo veel.
Hij vindt een dikke laag duidelijk leuker, dus deze laat ik zitten hoor.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:57

Maeve schreef:
Wat een leuk idee voor een topic!

Ik heb geen hamsters maar wel een stuk of 20 kleurmuizen, nu met 3 nesten. Ik fok ze als hobby en ben altijd op zoek naar leuke huisjes of klimmogelijkheden. Favoriete bezigheid is dan ook te zoeken bij kringloopwinkels of op rommelmarkten naar leuke spulletjes voor in de kooi die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
-Hangmanden van ijzerdraad waar je planten in kunt hangen, die maken op de kop een geweldige klimkoepel!
-CD-rekjes bestaande uit alleen ijzerdraad, ook een prachtig klimtoestel en ik kan er zelfs mijn houten trappetjes aan verbinden
-Ouderwetse stenen lampekap met meerdere openingen er in, is een prachtig holletje van waaruit ze alles in de gaten kunnen houden :-)

En als nestmateriaal gebruik ik wc-papier en niet van die troep uit de dierenwinkel. Is me te duur en kan gevaarlijk zijn.
Kan verder even geen voorbeelden bedenken maar heb al hel veel spullies voor een prikkie weten te scoren op die manier!

Klopt, dat wol etc is niet echt betrouwbaar.
Mijn hamster slaapt gewoon in zijn bodembedekking en slaapt altijd buiten de huisjes...
Maar de huisjes gebruikt hij wle als hij wakker is :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:59

_Dominique schreef:
Naar aanleiding van mijn topic [BB] 'Rusje' blijkt campbelli te zijn ben ik blij met dit topic!

Ik wil voor mijn ham een grotere kooi kopen, heb een hele mooie hoge kooi gezien met meerdere plateautjes.

Leuk!
Maar bedenk wle dat oppervlakte op de grond altijd beter is dan de hoogte in gaan! Hamsters zijn geen professionele klimdieren, ze kunnen het tot zekere hoogte, maar hun evenwicht is niet erg goed.

Maar als de plateautjes veilig met elkaar verbonden zijn is het natuurlijk prima ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:28

Iets wat ik echt aanraad voor hamsters zijn houten bruggetjes, die van mij klimt er altijd nog wel een keer extra overheen en het is natuurlijk beter als plastic!

Afbeelding
Afbeelding

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:30

Fair schreef:
Aah ik volg! Jammer genoeg is mijn hamster vorige week net overleden, het was een zwartbonte syr. Maar binnenkort komt er weer een rus. Ik heb nu 3 hamsters gehad waarvan 2 russen en een syr, en ik merk toch dat ik de russen leuker vind. :)
Ik heb voor mijn hamsters 2 kooien die in verbinding staan met buizen. Ik maak binnenkort wel even een foto.

Heb je 2 russen samen of begrijp ik dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door AnnickT op 02-10-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:32

Ze zegt dat ze binnenkort weer eentje krijgt @Shet

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:34

Heeft iemand ene site waar je goedkoop de silent spinner kan halen?
Ze zijn niet duur maar wil de goedkoopste natuurlijk:)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:41

Oh op die manier. Ik schrok al, haha.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:43

Jep. Russen kunnen zo ver ik weet niet samen. Ik bedoelde in 'mijn hamsters' als de hamsters die ik heb gehad en mijn aankomende vriendje. :p

Ik vind 1 kooi altijd te klein voor een hamster, dus vandaar dat ik een 2e kooi heb waar hij/zij heen kan door buisjes. Ik merkte met 1 kooi dat ze zich al snel vervelen en dan gaan traliebijten etc. Met een 2e kooi gebeurd dat niet meer en zijn ze constant bezig met snuffelen en nestjes maken. :)

Foto van mijn kooien:
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:44

xxShetLover schreef:
Oh op die manier. Ik schrok al, haha.

Ik wil je niet betweten maar russen kunnen samen worden gehouden :o
Syrische en Chinese niet

Maarja, lang niet allemala natuurlijk, maar russen kunnen zeker wel samen

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:46

Oh serieus? Ik lees al jaren dat je ze alleen in man-vrouw koppels kunt houden, anders gaat het fout. Heb je dan een geval waar dat goed ging? Ik ken alleen gevallen die fout zijn gegaan.

@ Fair
Die kooien zijn wel ietsje aan de kleine kant geloof ik. Wel een leuk idee om ze te combineren via die buizen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:49

De onderste is 78 x 47,5 x 33cm, de bovenste 43 x 28 x 38,5cm :j

Zover ik weet kan je russen niet bijelkaar doen? Alleen als het een vouw vrouw combi is die uit hetzelfde nest komen, en dan zelfs gaat het niet altijd goed volgensmij. Dit is wat ik heb gelezen, ik ga het zelf niet uitproberen haha.

edit: Mijn informatie bron: 'In theorie kan de Russische dwerghamster samen gehouden worden met soortgenoten, maar dat gaat zeer zelden goed. Het is ook niet zielig om een Russische dwerghamster solitair te houden. Als je toch meerdere Russische dwerghamsters bij elkaar wilt houden kan dit alleen met broertjes/zusjes uit hetzelfde nest die hun hele leven bij elkaar gezeten hebben. Je moet dan wel een reservekooi achter de hand te houden voor het geval het fout gaat.'
http://dehamster.nl/soorten.html

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:52

xxShetLover schreef:
Oh serieus? Ik lees al jaren dat je ze alleen in man-vrouw koppels kunt houden, anders gaat het fout. Heb je dan een geval waar dat goed ging? Ik ken alleen gevallen die fout zijn gegaan.

@ Fair
Die kooien zijn wel ietsje aan de kleine kant geloof ik. Wel een leuk idee om ze te combineren via die buizen.

Haar twee russen leven samen in een kooi (Dumpling en Pudding, Gingersnap leeft alleen), zijn inmiddels twee en een half jaar oud.
In mijn boeken staat ook dat alleen Syrische niet samen kunnen, maar volgens mij gaat het met Chinese ook vaak fout...
Dumpling en Pudding zijn overigens zusjes, dus zou sowieso geen wildvreemde hamsters bij elkaar zetten.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:53

Fair schreef:
De onderste is 78 x 47,5 x 33cm, de bovenste 43 x 28 x 38,5cm :j

Zover ik weet kan je russen niet bijelkaar doen? Alleen als het een vouw vrouw combi is die uit hetzelfde nest komen, en dan zelfs gaat het niet altijd goed volgensmij. Dit is wat ik heb gelezen, ik ga het zelf niet uitproberen haha.

edit: Mijn informatie bron: 'In theorie kan de Russische dwerghamster samen gehouden worden met soortgenoten, maar dat gaat zeer zelden goed. Het is ook niet zielig om een Russische dwerghamster solitair te houden. Als je toch meerdere Russische dwerghamsters bij elkaar wilt houden kan dit alleen met broertjes/zusjes uit hetzelfde nest die hun hele leven bij elkaar gezeten hebben. Je moet dan wel een reservekooi achter de hand te houden voor het geval het fout gaat.'
http://dehamster.nl/soorten.html

Ow oke die onderste oogt heel klein, haha.

Nee, ik zou russen ook absoluut niet samenhouden. Geen broer-broer of zus-zus, alleen als je een bewust nestje wilt fokken kun je man-vrouw doen maar verder echt niet. En zelfs man-vrouw gaat niet altijd goed. Ik ga het zelf ook niet uitproberen.

Edit:
@ chantalnadia
Oke geluk gehad denk ik dan.
In principe kun je alleen roborovski's en campbelli's samen houden, russen alleen in man-vrouw koppels. En dan kan het altijd nog fout gaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:56

@xxShetLover, je wilde bewijs, heb je bewijs, en blijf je bij je standpunt :+ , het is dat ik zelf absoluut geen dwergjes wil maar anders had ik best twee zusjes willen hebben, mits ze elkaar verdragen.

Maarja, ik heb lekker een Syr en er komt binnenkort eentje bij :D