Euthaniseren konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Euthaniseren konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:29

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn konijntje in moeten laten slapen. Verschrikkelijk maar wilde haar niet laten lijden. Trof haar in het hol al liggend aan en was aan haar laatste reis begonnen. Zo snel mogelijk naar de dierenarts en daar is ze ingeslapen.

Alleen nu zit je op de bank langzaam over alles na te denken en dan ga je twijfelen over de manier waarop.

Mijn konijn heeft maar 1 injectie gehad. Ik hoorde hoe de dierenarts de injectie erin zette. Ik heb mijn konijn nog een paar keer zien adem happen. Echt verschrikkelijk gewoon.

Alleen nu mijn vraag: een dierenarts doet toch altijd 2 injecties bij euthanaseren?
Laatst bijgewerkt door Cryssie op 25-09-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Eutaniseren konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:29

Ja in om hem te laten slapen en 1 om hem om het leven te "brengen".

Cryssie

Re: Eutaniseren konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:30

Ook al is de konijn al ver heen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:32

Nee hoor. Bij paarden doen sommige dierenartsen het ook met 2 of 3, en anderen geven het liefst direct de ''dodelijke spuit''. Dat verschilt per dierenarts en iedere dierenarts heeft zijn eigen beweegredenen om het op zijn manier te doen. Daar is geen ''goed'' of ''fout'' in. Net als dat het niet goed of fout is om je paard te laten slachten of in te laten slapen.

Het heeft er misschien vervelend uit gezien TS. Het zou ook helemaal niet zo raar zijn, vind ik, om maandag nog even naar je DA te bellen en nog even na te vragen wat zijn beweegredenen zijn om direct die dodelijke spuit te geven. Dan kan hij het uitleggen en voel jij je misschien wat beter.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 25-09-15 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Euthaniseren konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:33

Mijn konijn was echt ver heen, ze liep bijna niet meer en wilde alleen maar tegen mij aan zitten wat haar bijna niet lukte qua kracht.

Mijn DA heeft het zo uitgelegd als ik in mijn eerste post vertelde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:36

Ik vraag altijd van te voren hoe ze het gaan doen en wil dus twee spuiten. Bij mijn paard zelfs 3.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:38

Ik eis altijd 2 spuiten bij mijn ratjes, dit omdat de eerste keer dat ik een ratje liet inslapen elijk de dodelijke werd gezet en die ging mis waardoor mijn ratje extreem veel pijn heeft gehad. nu wil ik eerst verdoving en daarna pas de euthanasol

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:20

Er zijn 2 opties, 1 injectie waardoor ze gaan slapen en daarna het definitieve spuitje, maar er zijn ook ouderwetse dierenartsen die maar 1 spuitje direct in het hart geven waardoor het veel sneller afgelopen.

Zelf heb ik nooit toegestaan dat ze de hartprik gebruiken, ik vind hem niet diervriendelijk.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:29

Heb een keer een cavia in laten slapen en die dierenarts gaf de hartprik nog nooit zo hard een beestje horen gillen verschrikkelijk. Dus als het ooit een keer moet dan maar 2 prikken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:56

Hier zijn beide cavia's ingeslapen met 1 prik in de buikholte, van daaruit is het middel opgenomen. Bij beide cavia's was het ook zo voorbij, maar ze waren er allebei ook behoorlijk slecht aan toe (beide nierfalen, broertjes).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:57

Hier krijgen ze er ook maar 1. Euthasol in de buik. Gaat meestal redelijk snel en ze slapen rustig in.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:14

Mijn dierenarts geef altijd 2 spuitjes: 1 om te slapen en daarna dodelijk spul in het hart.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:21

Meteen in het hart zonder verdoving lijkt mij erg pijnlijk. Dat zou ik ook niet laten doen.
Mijn konijn heeft destijds ook maar één spuit gehad. Dit was geen spuit voor het hart maar een overdosis slaap middel, kan dat?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:24

Martine_R schreef:
Nee hoor. Bij paarden doen sommige dierenartsen het ook met 2 of 3, en anderen geven het liefst direct de ''dodelijke spuit''. Dat verschilt per dierenarts en iedere dierenarts heeft zijn eigen beweegredenen om het op zijn manier te doen. Daar is geen ''goed'' of ''fout'' in. Net als dat het niet goed of fout is om je paard te laten slachten of in te laten slapen.

Het heeft er misschien vervelend uit gezien TS. Het zou ook helemaal niet zo raar zijn, vind ik, om maandag nog even naar je DA te bellen en nog even na te vragen wat zijn beweegredenen zijn om direct die dodelijke spuit te geven. Dan kan hij het uitleggen en voel jij je misschien wat beter.

Is geen goed of fout om euthasol te spuiten zonder narcose??? Is gewoon dierenmishandeling! Euthasol zorgt ervoor dat de bloedvaten dicht schroeien en dat lijkt me nou niet echt een fijn gevoel :n

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:25

Deoiridh schreef:
Meteen in het hart zonder verdoving lijkt mij erg pijnlijk. Dat zou ik ook niet laten doen.
Mijn konijn heeft destijds ook maar één spuit gehad. Dit was geen spuit voor het hart maar een overdosis slaap middel, kan dat?

Euthanasol is officieel ook een narcosemiddel dacht ik. Hier wordt het nog wel eens gebruikt bij een hond met ernstige epilepsie? Weet het zo even niet meer. Maar bij overdosering overlijdt het dier inderdaad.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:32

Leffroi schreef:
Deoiridh schreef:

Euthanasol is officieel ook een narcosemiddel dacht ik. Hier wordt het nog wel eens gebruikt bij een hond met ernstige epilepsie? Weet het zo even niet meer. Maar bij overdosering overlijdt het dier inderdaad.

Lijkt me sterk

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:33

Ik heb het op 2 manieren meegemaakt bij mijn vlaamse reuzen.
Maar wel steeds met 2 spuitjes.

1) spuitje voor roesje daarna via infuus (infuus zat er in wegens opname kliniek) de laatste spuit toegediend gekregen.
Moet zeggen dat ik dat zelf wel prettig vond ging erg snel omdat het rechtstreeks in de bloedbaan was.

2) spuitje voor roesje daarna 2e spuit in het hart.
Vond dit zelf iets minder prettig en voor mijn gevoel langer duren dan via het infuus.

Maar ik kan me voorstellen als een dier echt al heel erg ver heen is maar 1 spuitje wordt gegeven om hem uit zijn lijdens weg te verlossen.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:39

Mijn ratje is gisteren heel fijn ingeslapen.

Eerst in een doosje met gasnarcose, daarna heeft ze aan de gasnarcose haar prikje gehad.
Heel fijn en vredig.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:49

Om even uit te gaan van euthasol. Het is Pentobarbitalnatrium, een barbituraat. Dit is een sterk narcoticum. Vaak wordt eerst een dier onder anesthesie gebracht voordat de euthasol gegeven wordt. In sommige gevallen (kleine dieren, dieren die om bepaalde redenen de athesesiemiddelen niet goed opnemen enz.) wordt de euthasol direct gebruik en dan wordt de spuit in de buikholte gezet. Er mag nooit euthasol direct in het hart gezet bij een dier dat nog bij bewustzijn is. Dit mag enkel wanneer dieren onder zware sedatie of anesthesie.

Een ander barbituraat, phenobarbital/fenobarbital, wordt gebruikt bij epilepsie.

Sterkte TS, met het verwerken van je verlies.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:00

Amiigo schreef:
Martine_R schreef:

Is geen goed of fout om euthasol te spuiten zonder narcose??? Is gewoon dierenmishandeling! Euthasol zorgt ervoor dat de bloedvaten dicht schroeien en dat lijkt me nou niet echt een fijn gevoel :n

Ik heb er geen ervaring mee met kleine dieren, ik heb ook nog nooit van een hartprik gehoord, maar met 2 paarden heb ik wel meegemaakt dat ze het dodelijke middel direct in de ader gespoten krijgen. En die dierenartsen konden heel goed onderbouwen waarom ze dat zo deden.

Ik geloof niet dat een dierenarts een dier moedwillig pijn doet in de laatste momenten van zijn leven. En ik denk dat iedere DA onderbouwing heeft voor waarom hij het op die manier doet...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:44

Amiigo schreef:
Leffroi schreef:

Lijkt me sterk

Want.. kan je dat ook onderbouwen?

Ik weet van in ieder geval 1 geval bij ons, dat een hond met epilepsie in slaap werd gehouden met euthanasol. Welliswaar sterk verdund, maar euthanasol is géén vergif zoals veel mensen wél denken. Het is simpelweg een sterk narcosemiddel (als ik dat goed heb).

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:01

Ik werk bij een dierenarts en wij gebruiken T61, bij knagers of konijnen geven we dat wel vaker in de buikholte. Prik in de buikholte is minder pijnlijk dan een narcose prik die in de spier word gegeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:16

Jaren geleden moest ik mijn konijn laten inslapen ,bij een vreemde dierenarts omdat de mijne toen geen dienst had. Dat ging met 1 injectie en ik vond het vrij grof en onprettig om te zien. Toen ik een van mijn ponies moest laten inslapen heb ik dat vantevoren goed doorgesproken met mijn eigen veearts, die kreeg toen 3 injecties en dat ging heel rustig en netjes.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 12:14

Ik hoop dit nooit meer mee te maken, hoe hij dit deed. Het staat op mijn netvlies ingeprent. Eerst zat hij terwijl hij wist dat ik met een stervende konijn kwam, 10 minuten achter zijn computer. Afscheid nemen van haar had ik al gedaan, ik wilde alleen maar dat het snel maar diervriendelijk ging gebeuren. Daarna die vreselijke injectie die ik hoorde en zag dat mijn konijn aan het lucht happen ging. Ik had niet de tijd om met hem te bespreken hoe ik het wilde. Ik ging er van uit dat hij eerst haar liet slapen en dan die dodelijke injectie. Zo ging het altijd met mijn vorige dieren. Dit had dit lieve diertje niet verdiend. Helaas ik kan het niet meer terugdraaien. Voor mij nooit meer deze dierenarts.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:30

Eloya schreef:
Ik eis altijd 2 spuiten bij mijn ratjes, dit omdat de eerste keer dat ik een ratje liet inslapen elijk de dodelijke werd gezet en die ging mis waardoor mijn ratje extreem veel pijn heeft gehad. nu wil ik eerst verdoving en daarna pas de euthanasol

Je weet denk ik niet dat euthanasol een verdoving is? Ketamine of domitor de meest gebruikte anasthesica kunnen ook een verkeerde werking hebben

Trvrns TS het niet kiezen voor een verdovende middel word gedaan om het lijden zo kort mogelijk te hiuden. Als je eerst een verdoving geeft duurt het ten eerste langer tot sterf moment en ten tweede dat het dier slaapt betekend niet dat het geen pijn heeft
Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 26-09-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt