Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Boras schreef:Een recent bericht wat stof tot nadenken geeft.
xjamilla schreef:Alleen vlees uit de supermarkt?
Moet ik me dan voorstellen dat mensen een gewoon kipfiletje aan hun hond voeren?
En het vlees dat puur voor honden bedoeld is? (Lotgering enz.)
Citaat:Recent onderzoek van het VU medisch centrum in Amsterdam naar 15 soorten winter- en zomergroenten heeft aangetoond dat ESBL-bacteriën ook in groenten kunnen voorkomen. Bij 7 monsters, 4 maal taugé, pastinaak, lente-ui en radijs, werden ESBL's gevonden. De resultaten van dit onderzoek bevestigt eerder onderzoek dat in Frankrijk is uitgevoerd. In dit onderzoek bleek 13% van de groenten- en fruitmonsters bacterien met ESBL's te bevatten. In het Nederlandse onderzoek was dat ruim 5%.
Onderzoekers van de universiteiten in Utrecht en Wageningen hebben in de zomer van 2011 vastgesteld dat ESBL-bacteriën zich verspreiden van pluimveebedrijven naar ziekenhuizen, via supermarktkippen en de consument.
De bacteriën worden verder ook in het milieu (zoals het oppervlaktewater van rivieren) gevonden.
Besmetting kan ook van mens tot mens plaats vinden. Maar hoe dat gebeurt is nog niet bekend.
Boras schreef:http://www.pressreader.com/netherlands/ ... 8/TextView
In bovenstaande link het uitgebreidere Telegraaf artikel.
Ik ben zeker geen Telegraaf fan, maar de quote van Dr. Bosje is duidelijk.
Mens en dier kunnen besmet zijn zonder het te weten of te merken.
Men kan er pas achterkomen als er een levensbedreigende situatie is ontstaan.
Als je zwanger, ziek of oud wordt.
Een ieder kan dus al gevaar lopen zonder iets in de gaten te hebben. Ook jij.
Intussen kan de verspreidIng van de besmetting onopgemerkt verder gaan.
Ik snap dat jullie vers vlees fan zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat jullie deze serieuze bezwaren makkelijk aan de kant zetten. We hebben de Telegraaf of wie of wat dan ook toch helemaal niet nodig om te kunnen verzinnen dat aan rauw vlees serieuze nadelen als genoemd kleven? We leren om vlees goed te verhitten. We weten ook dat ondanks een goede hygiene bacterieen zich tijdens je gewoon doen en laten even goed kunnen verspreiden. Nee, dat bericht zegt eigenlijk niets nieuws. Maar wel goed om dit nogmaals onder de aandacht te brengt, dat is nodig.
Resistentie wordt gelukkig aangepakt, het is geen kattepis.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... esistentie