Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Karmandi schreef:Er zijn goede en slechte stichtingen die honden uit het buitenland naar Nederland laten komen.
Bij de goede stichtingen is er geen sprake van ziektes die naar Nederland worden meegenomen: alle honden worden voordat ze op transport gaan compleet onderzocht en ingeënt. Zieke dieren gaan niet mee. Met de honden mag niet gefokt worden: ze worden gecastreerd voor ze geadopteerd worden.
Ook honden met ernstige gedragsproblemen worden niet ter adoptie aangeboden: ze krijgen een gedragstest (hoe reageert de hond op andere honden/katten/mensen/kinderen).
Ook verblijven ze eerst in een gastgezin, die het gedrag nogmaals beoordeelt.
De nieuwe eigenaar krijgt een paspoort, de uitslagen van de medische onderzoeken en de uitslag van de gedragstest mee naar huis.
Het geld wat mensen voor de honden betalen, wordt niet alleen gebruikt voor het asiel zelf, maar ook voor castratieprogramma's en andere projecten die moeten voorkomen dat het aantal straathonden toeneemt.
De slechte stichtingen vallen voor mij in dezelfde categorie als broodfokkers: zij willen gewoon geld verdienen en sturen zonder problemen zieke/agressieve honden naar Nederland.
Daarnaast: Je zit als snel tien jaar of langer 'vast' aan de hond die je uitkiest. Als een hond uit het buitenland je meer aanspreekt dan die in Nederland, waarom zou je daar dan niet voor kiezen?
) maar ik sluit me wel aan dat er in Nederlandse èn Belgische asielen weinig te vinden is. Van mij mocht een hond opvoeding nodig hebben in die zin: Zindelijk maken, aan de lijn lopen, basis gehoorzaamheid wil en wilde ik wel op trainen. Maar ik wil niet dat mijn buiten spelend kind voor zijn flikker gebeten wordt of dat ik mijn katten en kippen verscheurd terug vind. Dat bleek dus quasi onmogelijk te vinden. Als ik iets vond: In van die sleazy asielen die gerelateerd worden aan broodfok
haffylover schreef:maar het argument dat de honden in nederlandse asielen vaal gedragsproblemen vind ik een hele slechte reden. Daarbij Die gedragsproblemen zijn 9 van de 10 keer door ons DE MENS gecreeerd. en waarom verdient zo'n hond dan niet de tijd en de aandacht die die hond uit buitenland wel krijgt?
Nederlandse asielen raken steeds maar voller. Elke dier verdien een eerlijke kans. Ik ben zelf vrijwilliger in een asiel bij ons zitten voornamelijk honden die nog prima een 2de kans verdienen maar dit niet krijgen omdat veel mensen toch vallen schijnbaar voor de verhalen van die zielige op straat gevonden puppy uit Spanje.
Tot we examen moesten doen, want toen waren de andere honden ineens weg, dus die steun had hij wel nodig daarginds. AnneJ1995 schreef:Mijn dierenarts postte deze docu van de week op Facebook : http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 16-09-2015
Hier wordt verteld waarom je juist niet hondjes uit het buitenland moet halen.
Ook vertelt zij mij altijd over de vreselijk nare ziektes die veel hondjes uit de warme landen als Spanje veel met zich mee nemen.
Dus nee, ik zou vele malen liever een hond uit ren Nederlands asiel halen (wat wij bij onze hond dus ook hebben gedaan)

Spruitjee schreef:Je ziet het op Marktplaats, of Facebook en ook op sites van sommige asielen worden honden uit het buitenland aangeboden.
Veelal dieren die enkele jaren oud zijn, kruisingen tussen weet-ik-veel hoeveel rassen en allemaal met een sneu verhaal.
Spanje, Portugal, Hongarije, Bulgarije, je noemt het en er zijn honden die deze landen vertegenwoordigen.
Nu vraag ik mij af, wat is er mis met 'sneue' Nederlandse honden? Willen mensen tegenwoordig een hond met een zo speciaal mogelijk verhaal 'redden', zodat er wordt gezien hoe goed ze wel niet zijn voor de honden? Nederland heeft al zat honden, waarom nog meer honden (en daarmee ziekten als Rabiës) de Nederlandse landgrenzen binnen halen? Nederland heeft al een overschot aan deze dieren, waarom het aantal alleen maar opvoeren?
Kunnen mensen mij hier misschien vertellen wat de beweegredenen zijn om een 'zielige' hond uit het buitenland te halen?
(Ik bedoel hiermee dus NIET de mensen die een hond uit het buitenland halen omdat het van een speciaal ras is dat bijna alleen daar te krijgen is of om vers bloed aan te voeren van bepaalde rassen)