Eindelijk een kat... ik kan niet wachten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Eindelijk een kat... ik kan niet wachten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:37

Hallo,

Mijn moeder en ik hebben er maanden over gedaan, maar eindelijk geeft mijn vader toe: er komt een kat!

We willen graag een volwassen (4-9) jaar oude kat uit het asiel. Een rustige, aanhankelijke kat. Geen sloper en moet ook met de konijnen kunnen die in de tuin kunnen (of ze iig niet aanvallen).

Het duurt nog even, maar over een kleine maand zal onze nieuwe huisgenoot komen. Ik ben nu al aan het rondkijken en vroeg me een paar dingen af:

Hoe kan je konijnen en katten het best introduceren?
Wat is goed (budget)voer?
Hoe lang moeten ze binnen blijven voor ze naar buiten kunnen?

Mijn moeder heeft altijd katten gehad vroeger, de laatste kan ik me niet meer herinneren (is ingeslapen toen ik 2 was).
Ik wil in dit topic ook updates gaan plaatsen over de aanloop en ons nieuwe avontuur :D

AnnemiekvM

Re: Eindelijk een kat... ik kan niet wachten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:47

Wat leuk voor je.
Ik heb een herplaatser. Nu pas twee jaar, maar ben de 3e 'eigenaar'.
Heb er veel plezier van. Ben benieuwd naar je updates.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:51

Wat leuk dat je een kat mag! Ik denk dat het lastig is om een kat te vinden die aan al je eisen voldoet. Veel katten komen binnen als zwerver en hebben dus een onbekende achtergrond, blijft toch een beetje geluk hebben. Succes!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:56

Gefeliciteerd.

Qua voer.
Wij voeren Smilla van zooplus.nl
Naar mijn mening een goede kwaliteit en goed betaalbaar. Net weer 12 kilo besteld voor 29, 95. Dus 2, 50 per kilo.
Bestel altijr actie pakketten.

Verder weinig advies wij kregen onze kat toen hij 13 weken was.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:57

Kijk eens naar een Ragdoll. Zijn zat cartery's waar ze oudere katten hebben zitten. De Ragdoll voldoet perfect aan je wensenlijst.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:00

Ik persoonlijk zou je konijnen en kat gescheiden houden. Het blijven prooidieren en roofdieren en dieren zijn nu eenmaal onvoorspelbaar.

Leuk dat er een kat bij komt!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:02

Inderdaad kijken voor een ragdoll! Gaat perfect samen met konijnen.
Qua voeding sanabelle is zeer goed en betaalbaar voer.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:04

Eoweyn_x schreef:
Ik persoonlijk zou je konijnen en kat gescheiden houden. Het blijven prooidieren en roofdieren en dieren zijn nu eenmaal onvoorspelbaar.

Niet helemaal mee eens. Ik heb katten en konijnen. Nooit een probleem geweest. Vriendin van mij ook en heeft er ook geen problemen mee. Katten en konijnen gaan prima met elkaar om.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:04

Onze htk kat slaapt met de konijnen.
Ligt veel in hun nachthok te tukken

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:05

Wat leuk zeg !

Ik heb nu thuis ook een kat en zodra ik op mezelf woon, wil ik ook een kat uit het asiel :)

Heb je al een katje op het oog ? :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:07

PaysBas schreef:
Kijk eens naar een Ragdoll. Zijn zat cartery's waar ze oudere katten hebben zitten. De Ragdoll voldoet perfect aan je wensenlijst.

vind een asielkat toch iets anders dan een raskat die weggedaan wordt omdat ze haar werk gedaan heeft en 'afgedankt' wordt (snap dat ook eerlijk gezegd niet helemaal waarom ze dan ineens weg moeten, vooral niet waar mensen vaak zeggen we doen het voor ons plezier verdienen is een bijkomstigheid).

TS, fijn om te horen dat hij er nu dan eindelijk gaat komen..
mag ik vragen hoe jullie aan de minimum leeftijd zijn gekomen..
dat je volwassen wilt, tot een bepaalde leeftijd, dat snap ik.. maar waarom moet hij specifiek 4 jaar zijn geweest?

qua konijnen.. mits je geen overstresst konijn hebt, leert een konijn een jong katje meestal wel vlot mores door m flink te laten schrikken een (paar) keer.. meestal leert een kat dan al wel snel respect te hebben.. Voor een volwassen kat weet ik het niet.. Ik zou dan geen kat nemen met een boerderij of verwilderde of zwerfachtergrond.. de meeste van die katten hebben een deel van hun kostje zelf bij elkaar moeten/mogen/kunnen scharrelen en daar valt een konijntje ook heus onder.

ook al is de kat volwassen, hij komt in een vreemd huis, bij een konijn dat daar al langer zit.. ik denk dus dat dezelfde tactiek van een beetje assertief konijn dezelfde uitwerking zal hebben.

konijn en kat kunnen best bij elkaar, zolang het konijn voorlopig maar veilig in zijn hok blijft.. als die mag rondhuppen dan kat even in een andere ruimte.. als ze elkaar goed kunnen velen, kun je ze onder begeleiding zelfs wel samen los laten. ik zou ze nooit zomaar zonder toezicht loslaten, een kat is een blijft een roofdier dat een konijntje kan verschalken in een oopsie moment.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:08

WinSel schreef:
Wat leuk zeg !

Ik heb nu thuis ook een kat en zodra ik op mezelf woon, wil ik ook een kat uit het asiel :)

Ja :D
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... laardingen

Had al een andere gezien, maar die heeft al een huisje. We houden deze in de gaten, maar misschien is ze straks al weg.

@Elena. 4 is meer vanwege de leeftijdscatagorie op websites van asiels.
Konijnen zitten overigens in de tuin in een volledig afgesloten ren.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-09-15 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:09

martine0503 schreef:
Eoweyn_x schreef:

Niet helemaal mee eens. Ik heb katten en konijnen. Nooit een probleem geweest. Vriendin van mij ook en heeft er ook geen problemen mee. Katten en konijnen gaan prima met elkaar om.

Tja. Een van mijn konijnen is het gaas ingejaagd door een kat, zijn maatje is flink verwond. En ja, zij waren katten gewend.

Persoonlijke keuze dus. Ik raad het af om ze samen te laten zonder toezicht

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:13

EskeGirl schreef:
WinSel schreef:
Wat leuk zeg !

Ja :D
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... laardingen

Had al een andere gezien, maar die heeft al een huisje. We houden deze in de gaten, maar misschien is ze straks al weg.

@Elena. 4 is meer vanwege de leeftijdscatagorie op websites van asiels.
Konijnen zitten overigens in de tuin in een volledig afgesloten ren.

als ze voldoende ruimte hebben om weg te blijven van het gaas, lijkt het mij niet zo'n probleem..
eerste tijd alleen niet zonder toezicht, zodat het konijn weet wat hij aan de desbetreffende kat heeft, dan zal verwonding door paniek, zoals iemand al aangaf waarschijnlijk een freak accident zijn die verder niet te verwachten valt. in de eerste dagen kan dat wel gebeuren.. met name als kattebeest ineens besluit ook bovenop zo'n ren te gaan kijken en dergelijken. (en nachthok openlaten lol)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:22

"Freak accident"..... Te zien aan de wond destijds is geprobeerd om het konijn mee te nemen. Haar halve hals lag open. Maatje heeft zijn nek gebroken omdat hij opgejaagd werd.
Ja, het was een kat. Waar mevrouw eerst katten aanviel schiet ze nu in volle paniek het hok in als ze een kat ziet.
Ik zou er echt niet zo luchtig over doen.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:28

PaysBas schreef:
Kijk eens naar een Ragdoll. Zijn zat cattery's waar ze oudere katten hebben zitten. De Ragdoll voldoet perfect aan je wensenlijst.

Of je haalt een ontzettend leuke huis-tuin-en-keukenkat uit het asiel.
Niet aanvallend bedoeld, maar ik begrijp niet mensen maar katten blijven fokken, terwijl de asiels vol zitten.

On topic: leuk! Ik heb nu ook sinds anderhalve week een asielkat in huis. Ontzettend lief ding, heel aanhankelijk en begint al echt mijn maatje te worden.
Ik voer Royal Canin, als je dat in bulk op zooplus besteld, valt het qua prijs ook nog wel mee :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:32

Susannah92 schreef:
PaysBas schreef:
Kijk eens naar een Ragdoll. Zijn zat cattery's waar ze oudere katten hebben zitten. De Ragdoll voldoet perfect aan je wensenlijst.

Niet aanvallend bedoeld, maar ik begrijp niet mensen maar katten blijven fokken, terwijl de asiels vol zitten.

On topic: leuk! Ik heb nu ook sinds anderhalve week een asielkat in huis. Ontzettend lief ding, heel aanhankelijk en begint al echt mijn maatje te worden.
Ik voer Royal Canin, als je dat in bulk op zooplus besteld, valt het qua prijs ook nog wel mee :)

En dan moeten wij fokkers maar stoppen met het fokken van raskatten omdat mensen te beroerd zijn om hun huis tuin en keuken kat te steriliseren of castreren? Mja beetje ander onderwerp..

Ik denk dat het lastig wordt TS met een konijn, maar zelf geen ervaring mee!!
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 22-09-15 19:34, in het totaal 4 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:32

Susannah92 schreef:
PaysBas schreef:

Mee eens. Bepaald ras staat niet gelijk aan een bepaald karakter. Een HTK kat uit het asiel kan net zo lief zijn, en je houd er een goed gevoel aan over!

Hier heel veel plezier met mijn HTK asielstumper. En een topkarakter.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:35

KellyDV schreef:
Susannah92 schreef:

En dan moeten wij fokkers maar stoppen met het fokken van raskatten omdat mensen te beroerd zijn om hun huis tuin en keuken kat te sterreliseren of castreren? Mja beetje ander onderwerp..

Ik denk dat het lastig wordt TS met een konijn, maar zelf geen ervaring mee!!

Ik wil hier nog even op inhaken dat ik het niet steriliseren van huiskatten echt één van de domste dingen is die je kunt doen. Maar goed, is inderdaad een ander onderwerp :) (Zo heb ik ook een hekel aan mensen die maar blijven vermeerderen met bijv. shetlanders omdat ze een veulentje zo leuk vinden. Staan genoeg leuke op marktplaats)

TS: ik had vroeger ook een konijntje, liep altijd los rond in de huiskamer en de katten lieten 'm prima met rust. Nou was dat ook wel een pittig ding wat van zich af wist te bijten hoor }>
Laatst bijgewerkt door Susannah92 op 22-09-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:37

Eoweyn_x schreef:
"Freak accident"..... Te zien aan de wond destijds is geprobeerd om het konijn mee te nemen. Haar halve hals lag open. Maatje heeft zijn nek gebroken omdat hij opgejaagd werd.
Ja, het was een kat. Waar mevrouw eerst katten aanviel schiet ze nu in volle paniek het hok in als ze een kat ziet.
Ik zou er echt niet zo luchtig over doen.

Was dit je eigen kat, met je eigen konijnen :?
want dat is wel degelijk zeer uitzonderlijk..
als konijn en prooi huisdieren van elkaar zijn, en het prooidier beschermd door zijn verblijf,
dan krijgt de kat het meestal niet voor elkaar om het dier echt in paniek te krijgen.
puur omdat het de kat kent en er niet echt van onder de indruk is.

dan kan de kat wel degelijk nog wel enig jachtinstinct vertonen maar dat het konijn of zelfs meerderen hierbij het loodje leggen zonder dat de kat er ook bij gekomen is.. dat is uitzonderlijk.. dat noem ik idd een freak accident..

ik heb het niet over een kat die over de muur van de buren komt en je dieren de schrik op het lijf jaagt, en ze door hun paniek ernstig verwond raken.. dat komt veel vaker voor.

er staat nergens dat ik er luchtig over doe? een freak accident is een ongeluk, vaak met ernstige gevolgen onder ongebruikelijke en onwaarschijnlijke omstandigheden.. niets 'luchtigs' aan dus

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:05

Katten uit het asiel zijn zeker lief! Raskatten zeker net zo! Ga gewoon op je gevoel af en neem de kat waar jij een goed gevoel bij hebt :j
Wij hadden eerst ook een kat uit het asiel, super tof beestje! (We hadden Al 2 raskatten) maar na een jaar werd Tara (asiel kat) overreden ;( en we wilden toen liever binnenkatten ipv huis tuin keuken katten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 08:07

Ik moet zeggen dat m'n vader nog een beetje moeilijk doet, maar eigenlijk kannie niet meer terug nu O:)

Afbeelding

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:27

UhNee schreef:
PaysBas schreef:

Mee eens. Bepaald ras staat niet gelijk aan een bepaald karakter. Een HTK kat uit het asiel kan net zo lief zijn, en je houd er een goed gevoel aan over!
Hier heel veel plezier met mijn HTK asielstumper. En een topkarakter.

De karakteromschrijving komt behoorlijk overeen met die van een Ragdoll. Vandaar mijn verwijzing naar dit ras.
In dierenasiels zullen ongetwijfeld zeer geschikte katten zitten die met smart op een blijvend adres wachten.
Ragdolls kom je niet vaak tegen in een dierenasiel :o
Ondoordacht een nestje fokken bij je ras- of htk kat vind ik zeer ondoordacht...
Fokkers van Ragdolls hebben vaak wachtlijsten en zij dienen aan allerlei gezondheidscriteria en tests te voldoen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:50

He toch! Super leuk!!

Ik had wel een kitten genomen maar ik wilde wel graag een langharige kitten. Maar goed, uit het asiel kunnen ze net zo lief en mooi zijn!!

Ik voerde mijn kitten Royal canin. Ik ga nu hij bijna geen kitten meer is over op applaws. Hier zit heel veel vleesgehalte in en is graanvrij. In RC zit nog aardig wat graan in, het is prima voer hoor, mijn kat deed het er prima op maar ik was qua prijs net zoveel aan elkaar kwijt dus kies ik voor graanvrij.
Je kunt dit gewoon bestellen op zooplus! Ik koop daar echt alles!! Echt een fijne site.
Mijn spullen heb ik weg van dierenvilla.nl.

Echt leuk!! Altijd leuk een eigen kat :))

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:31

Wat super Ts, dat jullie een katje nemen. En dan ook nog een uit het asiel!

Wij hebben 2 poezen en 1 kater.
Poes komt ook uit en asiel en de kater was ook al zeker een jaar voor hij de konijnen leerde kennen.

We hebben een open ren, poezen springen er regelmatig in, lopen er rond, en slapen in hun hokjes.
Helemaal geen probleem, konijnen kijken niet op of om.
Terwijl de 2 echte jagers zijn, regelmatig met een muis of vogel thuis komen heb ik nog nooit ook maar een klauw richting konijn gezien.

Zou haar minimaal een maand of 2 binnen houden voor je haar naar buiten doet.
Qua voer kan ik je niet helpen. Mijn katten krijgen voer wat (denk ik) buiten jullie (budget) voer valt.

Veel plezier alvast met je nieuwe huisgenootje!