Kat plast in huis als ik weg ben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Kat plast in huis als ik weg ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:47

Ik heb een probleem met mijn kat. Ze is er ondertussen al ruim een jaar. Wanneer ik een nachtje van huis ben raakt ze onzindelijk. Ze plast dan op diverse plekken zoals de bank, de tafel, de stoelen, in de speelgoedbakken van mijn zoontje of op de laptoptas. :r

Ik ben het ondertussen echt helemaal zat. Alles stinkt naar pis en ik krijg de geur al bijna niet meer uit mn huis en het is steeds weer een verrassing waar ze heeft geplast.

Nu wil ik een Feliway-verdamper gaan proberen. Mijn vraag is: kun je dat een week van te voren aanzetten, weer uitzetten als je er weer bent en dan zo proberen of het werkt? Zou ik nog andere middelen kunnen gebruiken?

Blaasproblemen zijn uitgesloten. Ben het afgelopen jaar 3 keer van huis geweest en dat zijn de enige keren dat ze binnen geplast heeft. Het speelgoed van mn zoontje kan ik deels gewoon weggooien. Ik ben echt heel erg chagrijnig van deze situatie.

Amaris

Re: Kat plast in huis als ik weg ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:48

Kan ze niet apart als je weg gaat?

Feliway moet je eigenlijk fulltime aan houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:51

Afbeelding

In de badkamer doen met haar spulletjes?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:51

Helaas heb ik geen bijkeuken. De oude eigenaar hield haar ook in de hal volgens mij als hij weg was want de hal stonk vreselijk naar kattenpis. Hij heeft helaas mij voorgelogen over deze problemen. Mijn hal is echter heel klein (70x140 ofzo) en dat vind ik niet echt heel erg geschikt om een kat in te houden.

Fulltime aanhouden is eigenlijk ook geen probleem hoor, ik wist niet zo goed hoe het werkte. Ik wist wel dat het een aantal dagen moest 'inwerken'. Pff, hoop dat dat werkt. -O- Laptoptas (van 90 euro) kan ook de prullenbak in want zowel Vanish als Biotex werken niet genoeg. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:52

Plassen op plekken waar het niet hoort is voor katten vaak een uiting van protest. De kattenbak kan vies zijn, maar het kan ook zijn dat katten ongemakken hebben. Wij hebben er ook eentje waar blaasproblemen ondertussen uitgesloten zijn, maar die toch te pas en te onpas in huis pist als hij iets wilt laten weten. Wij zijn er uiteindelijk achter gekomen dat het bij hem een groot deel stress is.

Wij wonen in een studentenhuis en er is dus altijd wel iemand thuis, maar als ik weg ben (kat hecht zich erg aan mij) plast hij voornamelijk in bad, en als ik lang weg blijf plast hij op mijn bed. Hij schiet dan gewoon in de stress en dat kan hij niet goed kwijt.

Wij zijn speciaal anti-stress voer gaan voeren en hem extra bezig gaan houden (drinkfonteintje ipv waterbakjes, extra veel speeltjes door het hele huis verspreid, altijd even aanhalen als hij langsloopt) en sindsdien doet hij het niet meer.

Het kan heel wat anders zijn hoor, katten kunnen ook gewoon krengen zijn die willen laten weten dat ze niet alleen thuis willen zijn, maar het zou zomaar kunnen dat het beestje gewoon strest als je er niet bent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:55

@Shirley: In de badkamer. Die is 2 bij 3. Dat lijkt me misschien wel een plan als Feliway niet werkt.
Moest stiekem wel lachen met het plaatje.

@Emma: Gadver in je bed? Of het nu stress is of dat ze gewoon van mening is dat haar personeel haar nu niet op haar wenken kan voorzien, dat is inderdaad lastig om achter te komen. Het is wel een Hare Majesteit natuurlijk. Ik heb heel erg goed voer (graanvrij enz) dus ik weet niet wat voor voer jullie hebben dat stressverlagend is? Is dat ook van die hoge kwaliteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:58

Wij halen het bij de dierenarts, van Hills. Is flink duur voer en het staat erom bekend dat het echt werkt:
http://www.medpets.nl/hills+feline+cd+urinary+stress/

Nou scheelt het bij ons dat onze kat het echt ongelofelijk lekker vindt, en dat hij ook duidelijk minder stress heeft sinds hij het eet. Hij speelt meer buiten, is aanhankelijker, vindt het leuker om met zijn broertje te spelen (die vond hij eerst maar niks en hij werd een beetje gepest).

Het in bed plassen is inderdaad heel vervelend. Nou scheelt het dat het bij hem niet stinkt en dat het altijd maar hele kleine plasjes zijn, dus dekbed in de was en dan is het in principe weer opgelost. Hij heeft het ondertussen ook al zo vaak gedaan dat we het gewend zijn. We zijn er zo vaak mee naar de dierenarts geweest.. De eerste keer was het wel degelijk blaasgruis, maar de laatste maanden is er echt niks meer te zien, voelen of op de kweek te vinden. We hadden niet verwacht dat zijn plasproblemen met voer opgelost zouden worden, maar dat heeft het dus wel gedaan..
Het was bij hem trouwens wel degelijk een schreeuw om aandacht, hij plaste vooral veel in bad en ging dan luid miauwend naar de badkamer zodat we zouden kijken wat er aan de hand was.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:58

Ik heb ook jaren een plaskat gehad, en deed hem overdag als ik er niet was naar buiten ( weer en wind, maar had droge schuilplek), en in de nacht hele grote bench met kattenbak en kussen.
Kon niet anders want piste alles onder, was alleen zo lief, kon hem niet weg doen :+
Heb je al eens ecodor of urine-off geprobeerd?
Zijn middeltjes met enzymen die de stank weghalen uit de pies.
Feliway, anti- depressieva , niets hielp hier ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:22

Waar kun je Ecodor bestellen? Een bench vind ik ook weer zo zielig als ze daar van de ene middag tot de andere middag in zitten? Of is dat wel te doen als het een hele grote is?
Herinner me de asielkatten die eigenlijk altijd in hun kooitje zaten.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:16

Bol.com heeft het tegenwoordig ook, en nee dat is wel erg lang in een bench...een paar uurtjes kan net....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:01

Iris82 schreef:
Waar kun je Ecodor bestellen? Een bench vind ik ook weer zo zielig als ze daar van de ene middag tot de andere middag in zitten? Of is dat wel te doen als het een hele grote is?
Herinner me de asielkatten die eigenlijk altijd in hun kooitje zaten.

Ik heb beiden besteld toen mijn kat een ongelukje had gehad op de bank -O- en kan je Urine-off aanraden. Ecodor deed het een stuk minder goed.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:56

Feliway moet je eigenlijk minimaal 4 weken gebruiken voor je kan concluderen of t werkt of niet. Dus als je nu weet dat je over een tijd niet thuis zal zijn, zou ik m er nu vast inpluggen. Hills c/d stress is misschien ook wel een goede optie inderdaad, al is dat meer bedoelt voor katten die echt blaasontsteking ontwikkelen. Je kan ook nog calm van RC proberen of zylkene poeder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:19

Heeft de kat ook een vriendje?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:23

Hoe vaak ben je van huis en hoe lang blijf je dan weg?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:27

Mijn kat zit 's nachts eigenlijk altijd in een bench en ook als ik overdag moet werken.. Mijne plast ook in huis, echter heeft de mijne dan wel blaasgruis, maar hij is ook wel een protest plasser. Als ie het ergens niet mee eens is pist ie gewoon voor je neus op een kussen/kleed wat dan ook..
Dierenarts vond de bench in ieder geval geen slecht idee, ik heb een bench van sowieso 107cm lang.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:32

Zeeuwsemeid schreef:
Mijn kat zit 's nachts eigenlijk altijd in een bench en ook als ik overdag moet werken.. Mijne plast ook in huis, echter heeft de mijne dan wel blaasgruis, maar hij is ook wel een protest plasser. Als ie het ergens niet mee eens is pist ie gewoon voor je neus op een kussen/kleed wat dan ook..
Dierenarts vond de bench in ieder geval geen slecht idee, ik heb een bench van sowieso 107cm lang.

Dus met een beetje pech is de kat alleen 's avonds uit de bench? Want 's nachts en overdag zit hij erin.
Wat voor leven heeft zo'n dier dan nog?
Kies dan voor het dier en zoek een ander huisje. Ik begrijp dit echt niet!

Ik heb ook een kat die voorheen regelmatig op mijn spullen plaste uit protest, liefst recht voor mijn neus. Op het moment dat ik een nieuw huisje voor haar wilde zoeken en een advertentie wilde plaatsen stopte het ineens. Inmiddels ben ik verhuisd en heeft ze het nooit meer gedaan, maar het welzijn en geluk van je dier gaat toch voor of niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:34

Even in het kort:

Nee, kat is door oude eigenaar getracht te koppelen en is niet gelukt. Heeft een gruwelijke hekel aan alle buurtkatten.

Ben nu afgelopen weekend van 14u tm 17u de volgende dag weggeweest.

Ga nu proberen of m'n moeder misschien savonds even langs kan komen als ik een nachtje weg ben inclusief adapter.

Ga alle tips in het topic inventariseren om te kijken wat ik eventueel nog toe kan voegen als dit nog niet werkt.

Misschien dan toch de badkamer. Lijkt me ook niet ideaal, maar ik kan nu even niets hebben van de kat. Nood breekt wet.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:41

Goof schreef:
Zeeuwsemeid schreef:

Dus met een beetje pech is de kat alleen 's avonds uit de bench? Want 's nachts en overdag zit hij erin.
Wat voor leven heeft zo'n dier dan nog?
Kies dan voor het dier en zoek een ander huisje. Ik begrijp dit echt niet!

Ik heb ook een kat die voorheen regelmatig op mijn spullen plaste uit protest, liefst recht voor mijn neus. Op het moment dat ik een nieuw huisje voor haar wilde zoeken en een advertentie wilde plaatsen stopte het ineens. Inmiddels ben ik verhuisd en heeft ze het nooit meer gedaan, maar het welzijn en geluk van je dier gaat toch voor of niet?

Ik ben max 4u van huis als ik moet werken, en maar 2x per week. Dus hij is heel vaak uit de bench :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:10

Hoe vaak schep je der kattenbak leeg?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:04

Iris82 schreef:
Even in het kort:

Nee, kat is door oude eigenaar getracht te koppelen en is niet gelukt. Heeft een gruwelijke hekel aan alle buurtkatten.

Ben nu afgelopen weekend van 14u tm 17u de volgende dag weggeweest.

Ga nu proberen of m'n moeder misschien savonds even langs kan komen als ik een nachtje weg ben inclusief adapter.

Ga alle tips in het topic inventariseren om te kijken wat ik eventueel nog toe kan voegen als dit nog niet werkt.

Misschien dan toch de badkamer. Lijkt me ook niet ideaal, maar ik kan nu even niets hebben van de kat. Nood breekt wet.

Badkamer maakt voor de kat niet uit en kan voor jou alle verschil maken.

Ik heb eens een tijdje een camera in de huiskamer gehad zodat ik op mijn werk kon zien wat de twee poezen de hele dag deden. Nou laat jezelf maar niks wijs maken, die spelen echt niet uren. Het enige wat ze doen is slapen. Van 9.00 uur tot 16.30 kwamen ze niet uit hun mandje.
Dus als je zorgt dat er een fijn slaapplekje is, maakt de ruimte daar omheen nauwelijks uit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:22

Vervelend is dat, zo'n plaskat. Hier hebben we er ook zo eentje. -O- Zelfde verhaal als bij proudmama: hier gaat ze intussen ook naar buiten. Er is een groot overdekt terras waar ze droog kan zitten en ze kan in één kelderruimte waar ze een mandje heeft.
Grote bench hebben we ook geprobeerd, maar ook daar plaste ze alles onder. Zelfs nadat we er nog een tweede kattenbak in gezet hadden was elke morgen haar kussen doorweekt van de kattenpis. :r Kat stonk, bench stonk, huis stonk.
Helaas is ook dit exemplaar te lief om weg te doen. :))

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:34

Heb je een tuin?

Komt de kat buiten?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:34

Blijkbaar raakt ze in paniek als je weg bent. een vriendje zou misschien kunnen helpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:43

Ze komt buiten. Ze heeft alleen geen luikje. Dit omdat de buurkat ook regelmatig pogingen doet om binnen te komen. Waardoor mijn kat hem weer in elkaar trimt. Ligt regelmatig plukken haar in m'n tuin.

Kat is 8. Koppelen is vorige eigenaar niet gelukt. Ik weet niet of een andere kat erbij de oplossing zou zijn.

Sowieso heb ik een open keuken en geen bijkeuken en dus ook geen mogelijkheid om twee katten tijdelijk gescheiden te houden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:45

Iris82 schreef:
Ze komt buiten. Ze heeft alleen geen luikje. Dit omdat de buurkat ook regelmatig pogingen doet om binnen te komen. Waardoor mijn kat hem weer in elkaar trimt. Ligt regelmatig plukken haar in m'n tuin.

Kat is 8. Koppelen is vorige eigenaar niet gelukt. Ik weet niet of een andere kat erbij de oplossing zou zijn.

Sowieso heb ik een open keuken en geen bijkeuken en dus ook geen mogelijkheid om twee katten tijdelijk gescheiden te houden.

Oh, dan houd het 'vriendjes'worden ook op ! :P

Misschien een hok maken met stro en warmtelampen in de tuin als je weg bent, dan kan ze lekker warm en droog liggen, maar niet je huis onder pissen! :) en heel veel aandacht geven als je thuis bent, lekker spelen en haar uitputten.