Ben ik dan echt een naar mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:53

Ik moet even de frustratie van mij afschrijven en waar kan dat beter dan hier... ;)
Ik heb dit 'probleem' zo vaak dat me inmiddels afvraag hoe anderen hier mee om gaan.

Vanmorgen loop ik met mijn 2 honden het standaard rondje door de wijk, ik loop met flink wat kilo's aan de riem, een duitse herder en een saarlooswolfhond, de saarloos is nog jong en een beetje onstuimig.

Ze hebben heerlijk gespeeld op een veldje en daarna loop ik weer de wijk in ( aangelijnd). Kort daarop begint de herder te grommen en de saarloos als een dolle achteruit te trekken, dus ik kijk om en zie een labrador achter mij aan komen rennen. Dus ik zucht, kijk om me heen en zie de eigenaresse verderop staan, te praten met iemand. Ik praat in mezelf en zeg ' bedankt hè' want ik wordt inmiddels uit elkaar getrokken door 2 honden en ik weet dat mijn herder niet vriendelijk reageert als ze aan de lijn zit.

De eigenaresse is in beweging gekomen (erg langzaam, en kwaad over mijn opmerking denk ik) en ik besluit te proberen verder te lopen in de hoop dat de labradof afdruipt. Waarop er meteen al niet zo vriendelijk gezegd wordt dat ik dan natuurlijk wel moet blijven staan!

Dus ik blijf staan en pak de labrador bij zijn tuig zodat hij niet nog een keer te dichtbij mijn herder kan komen, en toen werd de eigenaresse pas echt kwaad. Ik probeer nog uit te leggen dat ik liever niet heb dat die van haar straks gepierced is maar ze was kwaad, moest de hond onmiddellijk loslaten ( wat ik pas gedaan heb toen ze er was) en ik was gewoon een 'naar mens' -O-

Ze zei nog iets over dat de honden elkaar al kennen en dat er heus niets gebeurt ( fijn dat zij dat beter weet dan ik) en thuis begreep ik van mijn man dat de honden idd van de week leuk gespeeld hebben samen en dat ze verteld had dat haar hond al een paar keer 'gegrepen' was door verschillende herders, ik begrijp wel waarom....

Dit hele voorval duurde maar iets van 5 minuten maar het was genoeg om ruzie te krijgen.

Wat ik mij dus afvraag is waarom is het ten eerste zo moeilijk om je hond direct terug te halen als zoiets gebeurt, zeg sorry, haal je hond weg en niets aan de hand, en waarom moeten mensen toch altijd zo in discussie?

Heb ik nou zo verkeerd gehandeld? Mijn gezicht stond vast niet op standje vriendelijk maar dat is toch ook niet zo raar?

Ik ben overigens Kynologisch instructeur en ik geef dagelijks les over dit soort situaties, de honden zijn dan ook het probleem niet. Ik vertel mijn cursisten altijd dat je aangelijnde honden met rust moet laten en als je zelf niet wilt dat een hond op die van jou afkomt je aan de baas vraagt/roept of hij zijn hond even terug wil roepen.
In de praktijk werkt het helaas heel anders en stuit ik bijna dagelijks op chagrijnige mensen....

Wie heeft hier ervaring mee en hoe los je dit op?

eilleen333

Re: Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:02

Mensen zijn hopeloos ;) .

Ergens snap ik wel dat de eigenaar van de labrador ook een beetje een sik had, jouw eerste opmerking is begrijpelijk, maar niet erg vriendelijk. Maar dan nog steeds geen reden om meteen zo te doen.
Maar mensen zullen altijd zeuren/klagen, ookal zitten ze zelf fout. Ik haal dan gewoon mijn schouders op, en ik slaap er niet minder om. Er zijn gewoon een hoop mensen die denken dat de wereld van hen is en dat iedereen zich daarnaar moet schikken. Ze maken een hele moeilijke situatie terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.

En dat je dan een naar mens genoemd wordt, nou ja, ik zou er zelf niet wakker van liggen. Het zegt meer over haar dan over jou ;) .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:08

Ik heb dit zo vaak meegemaakt. Ik kan nogal snel en hard uit de hoek komen... ben niet altijd even eeehhh hoe zeg je dat.... sociaal wenselijk in mijn taalgebruik als ik er de pe in heb.
Tegenwoordig roep ik gewoon "wilt u uw hond bij u houden? Die van mij zitten met een reden aan de riem, ze mogen niet in contact komen met loslopende honden".
Mijn honden lopen eigenlijk altijd los, mogen dus absoluut niet naar honden toe die aan de riem zitten. Maar nu heb ik er een kreupel, die moet 6 weken aan de riem en daar wordt ie best wel af en toe chagrijnige van.

Is het een optie om je honden los te laten als er zo'n hond op je af komt? Mijn ervaring is dat het dan 9 van de 10 keer goed gaat. Of kan je Saarloos helemaal niet los?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:10

Ik vind haar eerste opmerking nog best subtiel in dit geval. Je hebt je hond bij je te houden en op te letten.
Wat mij betreft ben je heel netjes geweest in tegenstelling tot de tegenpartij..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:11

Zeker. Maar netjes of niet netjes, niet iedereen (bijna niemand is mijn ervaring grrr) houd zich eraan. Frustrerend he?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:11

Volgens mij hoef jij je niks aan te trekken van de opmerking dat je een naar mens zal zijn. Je beschermde toch eigenlijk haar hond? Die zij los liet lopen en er niet goed om dacht? Jij hebt zo te lezen je honden prima onder controle. Dat de eerste opmerking misschien niet heeeel tactisch was, misschien niet nee. Maar van die vrouw was het niet slim om niet om haar hond te denken. Schouders ophalen en verder gaan.
Ons hondje blaft ook wel eens tegen bepaalde grote honden, of iemand die de hond aan de riem heel dicht bij mij laat komen, dat pikt ze gewoon niet. Ja, vervelend, maar daar hoeft diegene niet boos om te worden, en ik ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:12

Nee je bent geen naar mens maar verstandig. Als de keuze is labrador vasthouden of een hond met gaatjes. Ik heb dezelfde keus. Alleen dan is vasthouden lastig omdat ik er twee heb die hap zeggen anders.

Had van de week hetzelfde. Zit met poot in gips en kan op scootmobiel geen kant op. Op de enige losloop dijk hier liep een hond los. Op fietspad, op de weg en weer het fietspad op de dijk op. Komt opdringerig op me af terwijl ik die van mij aan de looplijn (inmiddels ingekort en geblokkeerd). Kon ze door de drukte niet verantwoord loslaten vanwege gipspoot. Dus die twee van mij flippen proberen te bijten en de hond gaat niet weg.

Heb een hele peut gas gegeven en die van mij meegsleept gewoon, nog niet niet erover heen gereden. Ik had wel gezien dat er een tuinpoort openstond van een huis. Bel ik daar voor aan. Jaa ik weet dat de poort los is, dan kan hij zelf leuk rondlopen en spelen met honden. -:(- wat de ..... Ja mevrouw hij was bijna door die van mij gegrepen en ik kan geen kant op. Ze kijkt me boos aan met de melding voedt ze dan maar op en kwak de deur dicht. Hond liep daarna nog los op de dijk trouwens. :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:17

Je hebt helemaal juist gehandeld. Helaas snappen veel mensen niet hoe een hond reageren kan enz. Hier moet ook geen vreemde hond tussen onze honden die aangelijnd zijn duiken.... Als meer mensen hun honden eens aangelijnd zouden houden zou dat veel ellende, gezeur en frustratie schelen....

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:20

Ik vind ook dat je nog best netjes gehandeld hebt voor de situatie waar je in zat. Dit soort voorgevallen hebben wij hier ook dagelijks.
Alleen in ons geval hadden wij een kooiker hondje, een ongecastreerde reu die met niks en niemand overweg kon. Niet met onbekende mensen, niet met andere reuen en zelfs niet met teefjes, met 9 van de 10 honden ging het niet goed.

Hier had ik vaak mensen die de opmerking gaven; ik kan zien dat jouw hond niet betrouwbaar is. Hierop gaf ik het antwoord dat dat klopt.
Vervolgens lopen deze mensen wel op mij en mijn hond af om hun hond te laten snuffelen .. uuhh?? NIET handig!!

Zo gebeurd het ook vaak dat mensen hun hond los laten net als in jouw verhaal en zelf ergens staan te praten.
Als ik er dan wat van zeg ben ik de boeman en wordt er gezegd; oh laat maar gaan, mijn hond doet niks.. NEE maar mijn hond wel daarom zit hij altijd aan de lijn.

De hond een keer bij zijn oren pakken omdat hij van plan was de loslopende en tegemoetkomende hond te grijpen, dan wordt je uitgemaakt voor dierenbeul.
Prima, dan laat ik hem de volgende keer los en zijn gang gaan, maar dan moeten ze dan ook niet klagen.

Mensen zijn soms moeilijk te begrijpen, ik heb geen tips sorry.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:24

De herder kan prima los, loopt eigenlijk overal los, maar het gaat mij meer om het principe, ik wil ook gewoon aangelijnd langs andere honden kunnen, als ik haar elke keer losklik bij een andere hond dan begrijp je denk ik wel hoe ik dan voortaan over straat ga

Ze zal ook niet echt bijten ( maar dat weten de andere mensen niet) maar ik wil het ook niet zo ver laten komen dat het wel een keer gebeurt.

Mijn man is het gezeik zat ik klikt haar tegenwoordig los als ze 'gestalkt' wordt. Dan krijgt de loslopende hond een enorme snauw en een hoop getetter in z'n oren ( door de daarvoor al opgebouwde spanning) en dan ze de baasjes ook boos

De saarloos laat ik alleen los op plekken waar geen verkeer is, die gaat nog wel eens zijn eigen gang en ik kan er niet van op aan dat hij a la minute komt als ik hem roep. Dit was echter gewoon in de wijk, waar dus ook auto's, fietsers en scooters rijden. Dan ga ik de honden niet losklikken om ze de hele wijk door te zien rennen achter een dolle labrador aan...

Ik kom ook wel eens een andere vrouw tegen, toevallig ook met een labrador. Zij reageert gewoon totaal niet als ik aan haar vraag of ze de hond even terug wil roepen. Zo erg dat ik er uiteindelijk ( na heel veel van dit soort situaties) een keer bijna briesend op afgestapt ben om te vragen waarom ze in hemels naam geen antwoord geeft. Ze vindt me nu niet aardig meer maar roept tegenwoordig wel keurig netjes haar hondje terug.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:25

Ik vind het ook wel mee vallen hoor!
Het is toch nooit goed bij veel mensen :o
Ik heb 2 naakies die lopen altijd los,zodra ik een aangelijnde hond zie aankomen lijn ik die van mij aan.....en je wilt niet weten hoe vaak ik een uitbrander/snauw krijg van "hallo mn hond doet niets hoor!hij is niet vals ofzo". 8)7
Waarop ik dan maar altijd antwoord dat ik opgevoed ben :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:29

Elk verhaal heeft 3 kanten; jouw kant, haar kant en de waarheid. Iemand noemt je niet voor niets een 'naar mens', iedereen heeft natuurlijk zijn eigen interpretatie.

Het is nooit goed hoor... of je je hond nou los laat of vast hebt. Of je je kat nou buiten laat of binnen houdt. Of je je paard nou in de wei zet of op stal.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:30

Het zijn vaak niet de honden die opgevoed moeten worden maar de baasjes!! Ongeacht of de honden het wel of niet met elkaar kunnen vinden, iemand met aangelijnde honden moet niet door een ander 'verplicht' worden ze los te klikken omdat ze anders onderste boven getrokken wordt. Mijn honden lopen ook regelmatig los maar zodra ik een aangelijnde hond zie roep ik ze direct terug.
En een 'naar mens'.. ze zal op zichzelf gedoeld hebben! ;-)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:31

Ai hier meld zich zo'n andere baas ;-). Onze Jack Russel loopt vaak los bij ons in de buurt en luistert eigenlijk altijd wel goed. Alleen soms zit er opeens zo'n kroketje in haar oren en rent ze toch naar een andere hond. Nu kennen wij de honden hier in de buurt allemaal wel goed maar toch, ze mag dit niet doen. Ik weet dat de bruine boxer die we vaak tegen komen niet van andere honden houdt (heeft het baasje keurig aangegeven) en hun lopen ook altijd met hun hond aan de riem. Laatst liep ik in de poort en kwam de boxer eraan, dus ik doe uit voorzorg mijn hond ook vast, we passeren elkaar en gaan door. Op het veld liet ik haar weer los en vervolgens richting huis (los) daar bleek de boxer een andere weg genomen te hebben dan dat ik dacht en voor ik wat kon zeggen ging mijn hond naar de boxer toe.
Alleen het verschil is wel dat ik met diep het schaamrood op mijn kaken mijn hond ging halen en mijn excuus wel 100x heb aangeboden. Ik schaamde me ook echt helemaal kapot!

Baasje van de boxer moest wel lachen om mijn sprintje op mijn slippers en gelukkig was er niks aan de hand. Hij vertelde dat hij een tuig heeft besteld met bijpassende riem waarop staat iets van "niet aaien" ofzo. Misschien dat je zoiets nog zou kunnen overwegen? Schrikt wel lekker af ;-)

Ik vind echt dat jij netjes hebt gehandeld en vind het zelfs verstandig dat je hem hebt vastgepakt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:34

Ik weet niks van honden, dus daar bemoei ik me niet mee. Maar wel heel veel conflicten, dus daarover het volgende. Dit is nu gebeurd en daar kan je twee dingen mee doen. Niks (want.... zevenduizend redenen) en dan hou je altijd een beetje een vervelend gevoel bij die mevrouw en haar hond. Jij hebt daar vooral last van, dus eigenlijk moet je je afvragen of je dat wil. Het andere is dat je haar, zonder honden en in een normale situatie (als je weet waar ze woont dus gewoon even aanbellen) en zeggen dat dat vanmorgen niet zo handig van jullie was, niet gaan uitleggen waarom je deed wat je deed, maar proberen te bezien hoe je dat een volgende keer kan oplossen. Dan snapt zij dat jij dit vooral voor de veiligheid van haar hond doet en snap jij misschien waarom ze doet wat ze doet. Goede kans dat jullie een prima gesprek met elkaar hebben over je liefde voor je viervoeter, een volgende keer beter tot een oplossing komen als je elkaar tegenkomt en elkaar kan groeten. Doe dit lekker direct, dan ben je er ook verder vanaf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:40

Waarom laat je de hond zo dicht bij komen? Je kunt hem toch gewoon blokken en wegsturen, zoiets zou ik niet aan mijn honden overlaten.

Hier laat onze overbuurman zijn hond (Cane Corso X Boerboel) ook los lopen en wanneer ik onze honden uitlaat moet ik daar langs. Ik ga echt niet staan wachten wat de honden van elkaar vinden wanneer de overbuurhond als een malloot blaffend de oprit af komt zetten; die stuur ik linea recta terug. Mijn hondjes zijn een volwassen zwarte herder en een jonge kangal, dus een beetje vergelijkbaar met jouw setje kwa kracht :Y) .

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:42

Ik kan je de hand schudden! Ik laat mijn Chi altijd uit in aanlijngebied. Ik ben heel voorzichtig met haar omdat ik haar al bijna kwijt ben geraakt door aanvallen van honden (en dat is echt HEEL eng als je je geliefde hond uit een ander z'n bek moet peuteren).

Er is verderop een losloopgebied (waar ik dus niet kom).

ZOVEEL mensen laten hun hond alsnog los in het aanlijngebied. Gevolg is dat ik niet lekker rustig loop en mijn hond ook niet, en ik ook al diverse malen honden achter ons aan heb gehad (blind de weg overstekend, super gevaarlijk).

Als ik iemand zie met een losse hond, meld ik altijd heel vriendelijk van "meneer, hier mag u uw hond niet los laten lopen", nou, woest worden ze dan! Dat ik maar beter binnen kan blijven met mijn hond. Heb echt al van alles meegemaakt en naar mijn hoofd geslingerd gekregen, het voelt zo machteloos.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:42

Nee je bent geen naar mens :)

Ik vind het ook erg vervelenend.
Mijn hond is 14 jaar en een paar maand geleden hetzelfde meegemaakt.
Ik fiets altijd een klein rondje sochtends met hem en kwam een pitbull van een half jaar tegen die los liep. Hij was erg speels maar die van mij wil niet meer spelen en snauwt en bijt direct.
Ik riep dat ze haar hond moest roepen.
Ik heb mijn hond vast aan de riem omdat hij niet zo goed hoort en ik hem dus niet bij me kan roepen en omdat hij niet zo aardig reageert.
Ze kreeg de hond niet te pakken en ik bijna met fiets en al viel omdat mijn hond niet gediend was van dat speelse gedrag.
Ik fietste dus met een rondspringende pitbull om me heen en een boze hond aan de lijn door.
Grote mond gekregen dat als ik stil zou staan zij haar hond kon pakken. Ik stil staan maar ze kon met geen mogelijkheid haar hond pakken.
Na een tijd ben ik naar huis gefietst, haar hond nog steeds springend om me heen.
Ik ben heel boos geworden, dat als zij haar hond niet onder controle kan houden zij hem niet los moet laten en dat hij nu nog speels is maar het is een erg krachtige hond en als die van mij bijt en die van haar flipt dan heb ik geen levende hond meer en ik bij een volgende keer de politie bel.
Ik heb inderdaad met de wijkagent gesproken, kwam hem toevallig een x tegen, hij zou wel even met de baasjes gaan praten.
Ik heb de pitbull idd niet meer los gezien:)
Btw, ik heb het hier over loslopen binnen bebouwde kom, dat mag niet.
Ik ben dus boos geworden maar vond mezelf geen naar mens :) niet iedereen is gediend van loslopende honden en daar moet je rekening mee houden.
Laatst bijgewerkt door MyWup op 11-09-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:45

Ken het voorval ik heb het ooit met man hier uit de straat gehad (heeft zelf honden en had ze toen niet mee)

Ik stond aan de overkant van de weg en onze hond moest toen netjes zitten hij had die man die met zijn vrouw liep al gezien. Onze hond mag hem graag je kent het wel.

Maar hij moest zitten van mijn want anders rent hij elke straat straks over en dat wil ik niet en hij mag pas naar iemand toe wanneer ik het zeg en niet hij het wil.
Maar zo dacht die man er niet over dus die ging zielig lopen praten van ahh mag je niet naar de overkant blabla bla en haalt dus onze hond aan. nou kan je zeggen ik ben uit mijn stekker gegaan :o :P
Die man was diep beledigd maar zijn vrouw, zijn vrouw wat een heerlijk mens die steekt der duim op van super zet hem maar op zijn plek :')
Ik ben naar huis gelopen heb het tegen mijn ouders gezegd en heb het naast mijn neer gelegd.

Hij kan zijn honden ook totaal niet aan het is altijd de schuld van een andere
echt vervelende man zijn honden zitten altijd in de tuin en blaffen vaak alles bij elkaar ook om 11 a 12 uur `s nachts

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:47

Dat zou ik graag willen FloortjeM maar ik heb geen idee waar deze mevrouw woont, had haar nog nooit gezien.
Het zelfde geldt voor de andere mevrouw met de labrador maar die kwam ik uiteindelijk tegen toen mijn man en ik samen met de honden liepen. Toen kwam die hond ook weer op eens af, heb de honden aan mijn man gegeven en ben op haar afgestapt.

En wat jij zegt Jillsil, alle honden luisteren wel eens niet, ook die van mij niet, maar laat dan zien dat je daar je verantwoording voor neemt zoals jij deed en dan is er toch niets aan de hand?

Het gebeurt zo vaak dat ik m'n best doe om maar gewoon niets te zeggen want echt vriendelijk zijn lukt bijna niet meer...

Blokken en wegsturen is makkelijker gezegd dan gedaan, als de ene hond wel staat te springen om te mogen spelen... Het is nou niet dat mijn honden achter mij staan te wachten wat ze moeten doen. Daar ligt ook nog een stukje training van de saarloos.. En deze labrador liet zich ook niet wegsturen ;)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:54

Je hebt nog netjes "bedankt"
Ze zou jou met het schaamrood op haar wangen moeten bedanken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:59

pinkie87 schreef:
Ken het voorval ik heb het ooit met man hier uit de straat gehad (heeft zelf honden en had ze toen niet mee)

Ik stond aan de overkant van de weg en onze hond moest toen netjes zitten hij had die man die met zijn vrouw liep al gezien. Onze hond mag hem graag je kent het wel.

Maar hij moest zitten van mijn want anders rent hij elke straat straks over en dat wil ik niet en hij mag pas naar iemand toe wanneer ik het zeg en niet hij het wil.
Maar zo dacht die man er niet over dus die ging zielig lopen praten van ahh mag je niet naar de overkant blabla bla en haalt dus onze hond aan. nou kan je zeggen ik ben uit mijn stekker gegaan :o :P
Die man was diep beledigd maar zijn vrouw, zijn vrouw wat een heerlijk mens die steekt der duim op van super zet hem maar op zijn plek :')
Ik ben naar huis gelopen heb het tegen mijn ouders gezegd en heb het naast mijn neer gelegd.

Hij kan zijn honden ook totaal niet aan het is altijd de schuld van een andere
echt vervelende man zijn honden zitten altijd in de tuin en blaffen vaak alles bij elkaar ook om 11 a 12 uur `s nachts

Mensen zijn zó dom... wel eens meegemaakt dat ik met een hond aan de overkant van de straat sta, komt er een vage kennis aanlopen, die vanaf de overkant meteen mijn hond gaat lopen roepen... hallo, in een buurt met redelijk wat verkeer. 8)7
Waarom zou ik nou toch willen dat die hond niet de straat over rent... duh... :roll:

En nu woon ik vlakbij een hoofdroute voor hondenuitlaters... en heb besloten dan maar tamme ratten te houden... de lol van honden is er voor mij helemaal vanaf met al die sufneuzen die hun opdringerige, soms zelfs agressieve, dominante honden niet bij zich houden.
En als het misgaat zonder gegevens je achterlaten met een beschadigde hond. >;)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:59

Ik denk dat het meer de mentaliteit is van dat ''soort'' mensen.
Zij zitten in de fout en dat willen/kunnen ze niet toegeven.

Bij mij komt ook soms hond achter de paarden aan als we aan het rijden zijn, ik roep dan altijd of ze de hond bij zich willen nemen maar dan krijg ik als antwoord dat de hond niks doet, nee daarom rent ie ook blaffend achter ons aan.
Ik roep dan altijd terug dat mijn paard wel trapt naar honden. En dan kunnen ze wel ineens in actie komen. Er lopen gewoon vreemde mensen rond op de aardbol

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:00

Ik snap jouw frustratie heel goed TS, maar ik heb helaas ook een jonge te enthousiaste speelse hond die 9 van de 10 keer luistert. Maar helaas gebeurt het wel eens dat ze ook op een andere hond af gaat, ik vind dat dan ook altijd heel erg en bied mijn excuses aan. Maar ik heb altijd het idee dat mensen daar ook niet echt begrip voor hebben..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:06

Jij hebt jezelf niets te verwijten hoor :-)

Ok, je opmerking was niet de meest vriendelijke, maar zeker begrijpelijk gezien de situatie. Ik veronderstel daarbij ook dat het niet eens om losloopgebied gaat gezien het in een wijk is. Dan is de eigenaresse van de labrador ook nog eens flink in fout en is het prima om haar daar even op te wijzen.

Daarnaast vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als je weet dat je hond naar andere honden toe gaat. Ik weet zelf bijvoorbeeld van mijn eigen hond dat hij prima loskan en geen vlieg kwaad doet maar graag gedag gaat zeggen tegen andere honden of mensen en dan even selectief doof wordt. Die gaat dus uitsluitend los op plekken waar ik een heel goed overzicht heb op naderende honden/personen en anders blijft hij mooi aan de (flexi)lijn.