[VOLG] Hamster aanschaffen, waar op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

[VOLG] Hamster aanschaffen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:46

Sorry als er al meer topics over zijn, heb al gezocht met de zoekfunctie maar kon daar niet veel zinnigs vinden!

Hoi! :D

Over een paar weken ga ik verhuizen en hebben we eindelijk weer plek voor een hamster *\o/* Super leuk, maar wat zijn nou dingen waar ik echt op moet letten?
Een paar jaar terug heb ik een hamster gehad van de dierenwinkel, en helaas (?) ook het advies opgevolgd van de dierenwinkel.
Ik ben al wat rond gaan neuzen en kwam er achter dat ik toen een veelste klein radje had, een kooi, en had wol om een nestje mee te maken. Hamster is toen op 2,5 jarige leeftijd overleden, maar wil het nu goed doen! ( ik was toen 11 en geloofde toen veel van de dierenwinkel.. )

Ik heb als kooi een aquarium uitgezocht, ik kwam er 1 op marktplaats tegen van 80x35x40 (LxBxH). Is dat groot genoeg voor een Russische dwerghamster? Er komen wat verhogingen in, maar ik weet dat het vooral om de lengte van de bak gaat.
Ook moet er nog een deksel/dak op, iemand een idee hoe ik dat het handigst ga doen?

Als bodembedekking zat ik te denken aan Care Fresh aangezien ik een allergie heb voor zaagsel, iemand daar ervaringen mee? Het is wel wat prijzig, maar als het goed spul is wil ik dat er best voor uitgeven.

Het loopwieltje loop ik nog een beetje mee te, ik zat te denken aan een silent wheel van 17 cm. Maar ik lees ook veel goeie dingen over flying saucer, dat moest beter voor de rug wezen? Welke diameter zal ik daar dan van moeten hebben, ook 17 cm?

De hamster komt rond eind Oktober/November, dus ik heb nog wat tijd om het 1 en ander uit te zoeken en om een spaarpotje te maken mocht de hamster ziek worden.
Maar als jullie tips hebben of dingen waar ik op moet letten hoor ik het graag!

Groetjes

Sindy Zoer
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

nienke555

Re: Hamster aanschaffen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:52

Dat aquarium is zeker groot genoeg voor een rusje :)

Silent Spinner en Flying Saucer zijn beide goed! Ik heb een Flying Saucer :)

Carefresh is een hele goede bodembedekking! Gebruik ik ook!

Deksel heb ik geen ervaring mee, sorry...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:54

Wat voor advies gaf de dierenwinkel precies?

2,5 jaar oud worden is normaal voor een hamster.

De kooi is zeker groot genoeg.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:56

Precies weet ik niet meer, maar radje van 12 cm was wel goed genoeg en had toen een kooi van 41 cm lang (kort).
Ik weet dat 2,5 jaar oud is! Maar wil de hamster een fijner leven geven dan dat ik met mijn vorige hamster heb gedaan :)

Fijn dat deze kooi wel groot genoeg is, dan hoef ik daar niet meer over te twijfelen :)

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:04

Onze hamster (Rus) kruipt ook graag rond in haar loopbal en heeft een houten huisje om te slapen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:07

Huisje komt er uiteraard ook! :D Hij/zij krijgt ook wat speeltjes in het hok waarmee hij/zij zich mee kan vermaken :j
Loopbal weet ik niet, al de hamster ergens tegen aan knalt komt na mijn idee die dreun best hard over in zo'n loopbal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:08

Heb ook een terra van 80 cm , 2 plateaus . Heb een silent spinner als rad , en gebruik hennep en nog een zachte soort stro .

Afbeelding

Zijn oude hokje er boven , was hij echt ongelukkig in

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:12

Loopbal vind ik niet zo vriendelijk... de aqua is echt ruim voldoende!
Qua loopradje, ik heb hier een de meeste met silent spinners, en een rusje met een flying saucer, die vind dat helemaal fantastisch. Andere rusjes deden hier niets mee.

Ik heb toen een aqua een keer overgenomen met een deksel met een soort gaas van ijzer, kleine mazen, die zo precies over de kooi schoof.

Ook vinden ze chinchilla badzand wel heerlijk om in te rollen, en ze worden er heerlijk zacht van :)
Anders kan je ook een van de twee hamsterforums opzoeken, erg leuk om daar dingen bij te leren en lezen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:15

Zijn de silent spinners ook echt stil? Snap best als je de hamster hoort lopen, maar zijn ze wel stil?
Denk dat ik de flying saucer er ook gewoon bij probeer, dan kan hij kiezen :))

Zand had ik wad over gelezen ja ! :D Zal eens kijken bij hamster forums, bedankt!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:20

Bij mij wisselt het, sommige zijn echt stil, maar sommige maken een vreemd geluid, die heb ik maar bij de dikste hamster die nooit rent gezet :')
Dus even in de winkel proberen met je hand laten ronddraaien.
De flying saucer ging wel een keer piepen, maar met wat zonnebloemolie was dat weer klaar

Alvast veel plezier :D

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:21

Ik heb ook een aquarium voor mijn hamster 80x35.

De handige vriend van mijn moeder heeft een oude hordeur gevonden ergens (die je in het raam schuift zeg maar) en die heeft hem op de maat van mn aquarium gemaakt. Werkt perfect! Dikke kat kan erop zitten :)

Ik heb een silent spinner omdat ik altijd denk dat ze van die flying saucer scheef worden :') maakt weinig geluid dus super handig.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:24

Ik wil het niet verpesten maar de normale leeftijd van een hamster is 2,5 jaarxP
Dus dat ze dan is overleden is hartstikke normaal.

Minimale grootte voor een radje is 30 cm bij Syrs.
Bij kleinere hamsters is dit 16/18 cm.

Kooi ziet er toch gewoon prima uit?
Zeker gebruiken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:24

MelissaYM schreef:
Ik heb ook een aquarium voor mijn hamster 80x35.

De handige vriend van mijn moeder heeft een oude hordeur gevonden ergens (die je in het raam schuift zeg maar) en die heeft hem op de maat van mn aquarium gemaakt. Werkt perfect! Dikke kat kan erop zitten :)

Ik heb een silent spinner omdat ik altijd denk dat ze van die flying saucer scheef worden :') maakt weinig geluid dus super handig.

Hoeveel liter gaat er ongeveel in jouw aquarium qua bodem bedekking?

Dat idee heb ik dus ook met flying saucer, lijkt mij niet fijn lopen :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:25

Hok is inderdaad groot genoeg, zoals velen al zeggen. :j
Ik heb een tijdje terug ook de keuze gegeven tussen een gewoon radje en een flying saucer, en die laatste is toch echt wel de favoriet gebleken! Hij liep op een gegeven moment nooit meer in het radje, alleen nog op de FS. Piept ook niet, dat is echt super.
Een silent spinner heb ik hier ook staan, en die doet zijn naam goed eer aan. Maar vind ze te duur (kreeg deze gratis, is alleen veel te klein voor Dobby) om nieuw te kopen. Daarom kocht ik in eerste instantie een houten radje, maar daar trekt de urine snel in. Al met al heeft hij er toch ruim een half jaar mee gedaan.

Ik gebruik zelf als bodembedekking een mix van Supasoft en Cotton Comfort. Dan heb je in principe ook geen extra nestmateriaal nodig, omdat beide al erg zacht zijn.

Verder inderdaad een zandbadje van chinchillazand, zodat hij zijn vacht goed kan verzorgen.

Volgens mij gaat jouw hamster echt een chill huisje krijgen bij jou. +:)+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:25

chantalnadia schreef:
Ik wil het niet verpesten maar de normale leeftijd van een hamster is 2,5 jaarxP
Dus dat ze dan is overleden is hartstikke normaal.

Minimale grootte voor een radje is 30 cm bij Syrs.
Bij kleinere hamsters is dit 16/18 cm.

Kooi ziet er toch gewoon prima uit?
Zeker gebruiken.

SindyKaya schreef:
Precies weet ik niet meer, maar radje van 12 cm was wel goed genoeg en had toen een kooi van 41 cm lang (kort).
Ik weet dat 2,5 jaar oud is! Maar wil de hamster een fijner leven geven dan dat ik met mijn vorige hamster heb gedaan :)

Kooi ziet er goed uit, moet hem nog ophalen maar op de foto ziet het er prima uit.
Meet hem daar nog wel even na

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:26

Ik heb nog wel een flying saucer en een silent spinner liggen <<) Volgens mij beide de goede maat voor een rus. Silent spinner is echt stil, super *\o/*

Ik vond zelf een silent spinner beter, mn hamster vloog regelmatig van de flying saucer af als ie te hard ging :+

edit: Ik herinner me ineens dat er bij de flying saucer iets mist laat maar

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:27

heb zelf ene syr en die komt in een hok van 100x35x50 (LxBxH) en heeft hier ook genoeg aan :j
Een rus past makkelijk in een kooi van 80 bij 35:)

En silent spinners en flying saucers maken bijna nooit lawaai, en anders alleen geruis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:40

Ik heb ook chinchilla zand in oude voerbak van de konijnen, beton ook gelijk opstap naar zijn rad.

Hamster krijgt goed leventje bij je

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:01

Geruis vind ik niet erg, piepen wel :')

Chinchilla zand zal ik dan ook op het lijstje zetten, bedankt!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:09

Leuk!
Ik zou erop letten dat hij genoeg ruimte heeft,maar met een aquarium heeft hij dat top!
En let op bij de voeding dat je complete voeding koopt.

Verder een zachte goede bodembedekking bijvoorbeeld zaagsel.

Je hamster vind het ook fijn een pleke te hebben om zich te verschuilen.

En een radje maar gewoon groot dan is hij nooit te klein.

Ook een steen en iets van hout is goed voor de tandjes en nageltjes te veilen.

Alvast veel plezier!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:57

Ik ben allergisch voor zaagsel ( staat ook in OP :) )

Daar had ik nog een vraagje over. Die bijtstenen of hoe dat ook heet. Ik las op internet dat ze daar nier problemen van kunnen krijgen, dus zat te twijfelen of ik het nu wel of niet moest doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:00

Nee geen knaag stenen er in :) is niet nodig.

Je hebt wel van dat wilgenhout, met bv vormbaar metaal er in zodat je bruggetjes kan maken of een trappetje. Dat is erg fijn, kunnen ze namelijk gewoon aan knagen :) goed voor de tanden en veilig voor je hamster.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:54

vuurneon schreef:
Nee geen knaag stenen er in :) is niet nodig.

Je hebt wel van dat wilgenhout, met bv vormbaar metaal er in zodat je bruggetjes kan maken of een trappetje. Dat is erg fijn, kunnen ze namelijk gewoon aan knagen :) goed voor de tanden en veilig voor je hamster.

Ahh okee ik weet welke je bedoelt ! Komen die er ook in!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:55

Misschien een gewone bak steen in de kooi, dan kunnen de nagels slijten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:58

Nageltjes kun je ook zo knippen natuurlijk of even vijlen. Maar meestal slijt het wel vanzelf door al hun geklim :)