Hond blijft in regen liggen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Hond blijft in regen liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:27

Gisterenavond met die verschrikkelijke regen ligt ze in een bolletje in het midden van de tuin, uiteraard is ze helemaal doorweekt en duurt het dan ook niet lang voordat ze koud krijgt.

Er is een grote overdekte hondenren, waarin 2 binnenhokken staan, daar ligt ook een kussen op de grond. Verder kunnen ze ook langs de achterkant in een 'tuinhuis'. Er staan ook bomen en als ze tegen het tuinhuis gaan liggen, liggen ze ook droog. Droge opties genoeg dus.

De honden (2) zitten in principe altijd los in de tuin. Mijn hond heeft altijd liever buiten gezeten als binnen, terwijl de hond van mijn vriend, het liefste binnen in de zetel ligt.
Bij het eerste regendrupje vlucht ze dus het binnenhok in. Mijn hond jammer genoeg niet.

Nu sluiten we ze soms op in de ren als het regent, maar dan slaagt mijn hond er nog in om op de enige m² te gaan liggen waar de regen toch nog in de ren kan. De ren helemaal waterdicht maken kan, maar ik wil ze niet opgesloten hebben, ze vinden het zo fijn in de tuin en uiteindelijk bewaken ze ook het huis/terrein.

Enige wat we zelf al bedacht hebben, is nog eens op een andere plek een binnenhok te zetten, maar ik vrees dat ze ook daar weer niet in gaat liggen.
Iemand een idee of tips?

Tillie20

Re: Hond blijft in regen liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:34

Blijkbaar vind ze het zelf niet erg, ik zou haar lekker laten :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:55

Wij hebben ook een hond gehad die altijd buiten bleef in de regen en sneeuw. Die heb ik toch naar binnen gehaald want ze werd er op den duur toch wel slechter van. Je kunt er verder weinig aan doen. Ik zou toch overwegen een dak op de kennel te maken. Of het grootste deel waar ze graag ligt te overkappen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:04

De kennel is overdekt, dat bedoel ik met ren (juist op 1 hoekje kan de regen er nog in, dat lossen we nog op). Maar dan moet ik ze altijd opsluiten.. want ik ook niet echt oké vind.

Ze gewoon laten liggen is geen optie, ze heeft echt koud en bibbert nog uren na binnen. Nu zijn de temperaturen nog hoog, maar wat als het gaat vriezen etc.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:06

Mijn hond vind het heerlijk in de regen.
Kan die uren liggen slapen, ik verklaar haar voor gek.
Maar ze doet maar. :p

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:12

Kirrr schreef:
De kennel is overdekt, dat bedoel ik met ren (juist op 1 hoekje kan de regen er nog in, dat lossen we nog op). Maar dan moet ik ze altijd opsluiten.. want ik ook niet echt oké vind.

Ze gewoon laten liggen is geen optie, ze heeft echt koud en bibbert nog uren na binnen. Nu zijn de temperaturen nog hoog, maar wat als het gaat vriezen etc.

Je hebt ook waterdichte dekens voor honden net als voor paarden. Misschien is dat een optie? Ik heb er nog wel een over, heb zelf mechelaars.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:38

Een regenjas/dek aandoen :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:59

Waarom moet ze uit de regen? Als je hond het zo fijn vind dat ze zelfs in de ren het enige plekje zoekt waar de regen nog in komt, dan moet ze dat toch lekker zelf weten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:00

Kirrr schreef:

Is dat niet jullie interpretatie? Als je hond het werkelijk koud heeft zal die echt wel naar binnen gaan of tenminste uit de regen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:08

anneliesdj schreef:
Kirrr schreef:

Is dat niet jullie interpretatie? Als je hond het werkelijk koud heeft zal die echt wel naar binnen gaan of tenminste uit de regen.

Dat is niet altijd zo. Sommige honden liggen ook in de brandende zon en gaan er uit zichzelf niet uit. Blijkbaar gaat er geen signaal af in het koppie. Dan moet je als baas ingrijpen.
Waakhonden gaan vaak tot het uiterste om toch de wacht te kunnen houden of het nu wel of goed voor ze is. Daarom moet je dus als baas dat goed in gaten houden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:10

anneliesdj schreef:
Kirrr schreef:

+1

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:56

Ze ligt uren op een koude natte grond en is doorweekt tot op de huid, haar lichaamstemperatuur zit dan duidelijk onder het normale. Dus volgens mij is het wel meer dan mijn interpretatie.

Aan zo'n deken voor honden had ik nog niet gedacht, ga ik eens naar kijken. Weet alleen niet hoelang ze het zou ophouden, ze spelen nogal wild samen :D.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:59

Wanneer een puppy moe is, gaat die echt wel liggen. Wanneer een hond honger heeft, eet hij echt zijn bak wel leeg. Wanneer een hond dorst heeft, drinkt hij echt wel. Dus ook wanneer jouw hond het koud heeft gaat ie echt wel uit de regen.
Lekker laten liggen

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:00

Zolang je het enkel aandoet in de regen en de sneeuw moet kapot maken geen probleem zijn, maar je weet nooit :')
Beter eerst een mega goedkope nemen en dan kun je wat testen :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:04

Dat is dus niet zo. Ik heb ook zo een hond gehad die bleef in de regen en sneeuw liggen terwijl ze nog amper kon lopen. Waakhonden waken desnoods tot ze er dood bij neervallen. Dus die moet je tegen zichzelf beschermen. Tenzij het je niet interesseert natuurlijk. Dan laat je ze lekker liggen. Maar ik doe dat zelf dus niet bij mijn dieren.

Misschien is een luifel of iets dergelijks een oplossing? Leg je wat stro op de grond zodat ze niet direct op de koude vloer ligt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:07

Ik ben idd ook niet van plan om het maar gewoon zo te laten.
Kan mss wel eens proberen van een paraplu in het midden van de tuin te zetten, maar daar regent het ook nog hard onder natuurlijk.

Ik kan het verder aan niks vastmaken.. Behalve aan het 'tuinhuis' maar dat wordt al rechtgehouden door een boom en bedoeling is van dat te doen verdwijnen begin volgend jaar.
En de hele tuin vol met stro gooien is ook ni echt een optie. :+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:11

Haha nee dat wordt ook een zooitje. Een partytent een kleine is misschien nog een idee. Maar met harde wind waaien die ook alle kanten op.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:12

Wat voor hond is het is zijn vacht wel goed??als die van mij gaan zwemmen zijn ze na paarkeer in en uit hdt water nog niet nat tot op huid

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:13

JesdaJinn schreef:
Wanneer een puppy moe is, gaat die echt wel liggen. Wanneer een hond honger heeft, eet hij echt zijn bak wel leeg. Wanneer een hond dorst heeft, drinkt hij echt wel. Dus ook wanneer jouw hond het koud heeft gaat ie echt wel uit de regen.
Lekker laten liggen

Tja, verklaar dan die zwarte van vriendin van mij. kiest lig plek in de zon, op het zuiden en op de hete tegels bij 30+ graden en blijft daar tot zonnesteek aan toe. Die moest je echt meenemen de schaduw in en opletten, want die ging er zo weer liggen.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:20

En als de andere hond er niet is, gaat die dan wel ?
Hoe is de hierarchie tussen de 2 '

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:32

De andere hond is er altijd. Zij gaat vaak wel mee, terwijl de andere thuisblijft, maar andersom nooit.
De andere is een mechelaar, die was 2 jaar als mijn hond er als puppy bijgekomen is. Ze zijn 2 handen op 1 buik. Ik denk dat de mechelaar baas is, maar dat merk je maar heel subtiel.

Het is een border collie. Het is voor mij de 3e BC. Mi is haar vacht perfect in orde. Vorige week nog bij de DA geweest, heb er niet echt aan gedacht van er iets over te vragen, maar die heeft toch ook geen opmerkingen gemaakt. We hebben ook de paarden thuis, dus ze zijn vaak mee vanachter bij de paarden en zeker als het regent zijn ze dus ook nat. Dan blijft ze ook gewoon droog tegen haar huid en blifjt ze goed op temperatuur. Het probleem stelt zich pas als ze heeft liggen te slapen in de regen. Ze ligt dan een hele tijd stil en de regen kan uren door haar vacht dringen. Plus ook de grond is nat natuurlijk. En die combi maakt het een probleem..

Ze is ook een hond die je eraan moet doen denken om te eten en te drinken. Ze kan makkelijk 6uur op de weide liggen kijken naar de paarden. Dan komt ze ook geen enkele keer drinken. Roep je haar tot aan de waterbak, dan drinkt ze direct.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:38

Kirrr schreef:
Ze ligt uren op een koude natte grond en is doorweekt tot op de huid, haar lichaamstemperatuur zit dan duidelijk onder het normale. Dus volgens mij is het wel meer dan mijn interpretatie.

Aan zo'n deken voor honden had ik nog niet gedacht, ga ik eens naar kijken. Weet alleen niet hoelang ze het zou ophouden, ze spelen nogal wild samen :D.

Edit; ik zie dat het een border collie is. Die wordt echt niet doorweekt tot op de huid, dat is dus wel jouw interpretatie. Tenzij je haar 2x in de week wast ofzo.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:39

Heb ik in de post boven jouw reactie uitgebreid beschreven.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:41

Honden hebben een soort van 'extra laag' waardoor de huid niet nat wordt. Eigenlijk hebben alle honden dat. Als je een hond gaat afdrogen dan doorbreek je de laag en wordt de huid wel nat. Dus ja, dat is je eigen interpretatie.

Mijn DH en ook BC liggen ook buiten. BC is net 2 jaar en ook altijd zeiknat, maar niet op de huid nat. Dus denk dat jouw Border dat ook niet is ;)

Edit:

Mijn BC lijkt haast wel een copy van die van jouw, na jouw andere stukje te hebben gelezen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:44

Oké, misschien is ze niet tot op de huid nat. Hoewel ik het idee heb dat het wel zo is. Dat het water boven van haar vacht afloopt; dat wil ik geloven. Maar ze ligt nog altijd met haar buik in een plas water, via daar trekt er toch heel wat water tot tegen haar huid.

Als je BC kletsnat ligt te bibberen in het midden van de tuin tijdens een regenbui, dan laat je die maar gewoon liggen?